home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Nissan Interstar: Goed alternatief


Nieuwe generatie nissan bestellers


Sinds kort staat er bij de Nissan-dealer een nieuwe generatie bestellers. De tijd van de oudbakken modellen als de Trade is definitief voorbij, de Nissan dealer gaat nu de markt op met auto's als de Interstar, en in de loop van het volgende jaar de Primastar, als Nissan-variant van de Renault Trafic. Wij reden een dagje met de Interstar, om kennis te maken met de auto en inzicht te krijgen in de organisatie: is het juichen of huilen?

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 10
Uitgave datum: 31.10.2002
Jaargang: 54



Kruisbestuiving


Dat de Nissan dealer deze nieuwe generatie bestellers in huis kreeg, heeft alles te maken met de mooie banden die Renault en Nissan sinds enkele jaren met elkaar hebben. En die in ons land onder meer tot uitdrukking komen in het bewonen van een gemeenschappelijk pand door de beide importorganisaties op Schiphol-Rijk.
Op ondernemingsniveau gaan die banden nog veel verder, Renault maakt gebruik van componenten en ideeën van Nissan, en Nissan op zijn beurt haalt in feite zijn nieuwe bedrijfsautolijn vrijwel geheel van Renault. De roots van de nieuwe Nissan Interstar liggen dan ook bij een oude bekende: hij heeft heel veel weg van de Renault Master besteller.
Die sterke familiebanden betekenen niet dat de Interstar een één-op-één kopie is van de Master - het is meer een afgeleid model, in die zin dat Nissan gekozen heeft voor een heel eigen uitrustingsniveau dat nogal verschilt van datgene wat Renault levert. Bovendien heb je te maken met een andere dealerorganisatie, wat in de praktijk ook nog wel eens een behoorlijk verschil wil maken. Want de dealer is bepalend voor de kwaliteit van service en onderhoud, en van de tegemoetkomendheid op dat gebied. Hoe het daarmee gesteld is, is een kwestie van ontdekken: even langs gaan bij de Nissan dealer als je toe bent aan een nieuwe besteller. Misschien heeft hij als relatieve nieuwkomer in het bestelautosegment wel allerlei prachtige voornemens en aanbiedingen in petto, waar je als koper je voordeel mee kunt doen. Waarbij het goed is te weten dat de Nissan dealer zich duidelijk op een specifieke doelgroep richt: hij wil vooral de "buurtdealer" zijn en zaken doen met MKB-ers in zijn regio.

Goede kwaliteit


In elk geval hoeft de kwaliteit van de Nissan Interstar niet in twijfel te worden getrokken, ook al is hij nieuw op de markt: hij is net zo goed als de Renault Master, omdat hij in dezelfde fabriek en uit grotendeels dezelfde componenten wordt gebouwd. Datzelfde geldt trouwens voor de Opel Movano.
Van de Master en Movano weten we inmiddels dat het uitstekende producten zijn, zij draaien al enkele jaren mee op de markt en hebben in die tijd hun kwaliteiten ruimschoots bewezen. Datzelfde kunnen we dus zonder voorbehoud aannemen van de Nissan Interstar.
Deze vormen van samenwerking zijn zo langzamerhand nodig om een project als een nieuwe besteller met de kans op een behoorlijk rendement op te kunnen zetten. De bedragen die je moet investeren in de productie van de auto, maar ook in de productielijn, zijn zo enorm dat er een bepaald productievolume tegenover moet staan om het allemaal rendabel te maken. De tijd dat je aan de productie van zo'n tienduizend bestellers per jaar een goede boterham kon overhouden, ligt inmiddels al weer vele jaren achter ons, nu wordt er gedacht in productievolumes op jaarbasis die in de buurt van het tienvoudige liggen. Door een product te verkopen via twee of meer dealerorganisaties, onder even zovele merknamen, kom je sneller aan zo'n productievolume.
Tegelijkertijd is het aanbod aan bestellers zo enorm gegroeid dat je je met een nieuw product echt op alle manieren moet onderscheiden wil je in dat geweld aan de aanbodkant nog enige kans van slagen hebben met je voertuigen. Je moet zowel interessant zijn voor de prijskopers als voor de ondernemer die zoekt naar een wat hoogwaardiger product dat nauwkeurig is afgestemd op zijn situatie. Bij Nissan hebben ze dat in elk geval goed begrepen, de nieuwe Interstar biedt als optie enorm veel specificatiemogelijkheden, maar standaard ook een goed uitgerust interieur met veel voorzieningen die het leven van de chauffeur veraangenamen. Daaraan gekoppeld is een basisprijs die de vergelijking met de directe concurrentie uitstekend doorstaat. Kortom, veelbelovend, die nieuwe Nissan Interstar - een goede tip voor wie aan een nieuwe bedrijfsauto toe is.

Comfortabel


De Interstar koppelt die eigenschappen verder aan een comfortabele rijstijl, het is een auto die zich heel makkelijk laat sturen en vlot meedraait in het verkeer.
Handig zijn de kleine groothoekspiegels onder de buitenspiegels, ze geven je een goed zicht op de directe omgeving van de auto; met die spiegels wordt voorkomen dat je zelf begint aan het inhalen van een auto voor je, terwijl er net iemand naast je zit die je echter in de grote spiegels niet ziet door de beruchte dode hoek, die ook bij bestellers voorkomt.
Wanneer je het portier aan de bestuurderskant opent, kijk je tegen een chauffeursstoel aan met drie hendels op de zitting waarmee de stand van zitting en de rugleuning zodanig kan worden ingesteld, dat eigenlijk elke chauffeur een goede zitpositie moet kunnen kiezen, ongeacht zijn lengte. Daarmee biedt de nieuwe Nissan Interstar de chauffeur van een besteller een zitcomfort dat je in de doorsnee personenauto niet aantreft. Hij biedt overal voldoende steun en last van vermoeidheid krijg je zelfs niet na geruime tijd achter het stuur. Ook het zicht naar alle kanten is uitstekend. Door de hoge voorruit en over de aflopende motorkap heb je een uitstekend zicht op datgene wat er in je directe omgeving op de weg gebeurt. Opmerkelijk is de goede afstemming van de zijspiegels, zijruiten en de spijl in de zijruiten. Niet zelden gaat het mis, in die zin dat bijvoorbeeld de spijl net in het spiegelbeeld valt, of dat bijvoorbeeld aan de bijrijderskant de spiegelhoek linksonder net achter het portier verdwijnt. Niets van dat alles bij de nieuwe Nissan Interstar: de positionering van de spiegels is zodanig dat je vanuit de chauffeursstoel een goed zicht hebt op de beide spiegels, zonder je in allerlei bochten te hoeven wringen. Standaard wordt de auto geleverd zonder elektrische spiegelverstelling - dat handige hulpmiddel maakt deel uit van één van de zes optiepakketten, waarmee de Interstar te bestellen is.
Onder het stuurwiel op het dashboard zit goed onder handbereik een schakelaar voor het verstellen van de koplampen, afhankelijk van de beladingsgraad van de auto; is hij zwaar beladen dan wordt de positie van de lampen zodanig aangepast dat het verblinden van tegenliggers wordt voorkomen.
Verder heeft de Interstar een behoorlijke hoeveelheid bergruimte in de cabine. Zo bevindt er zich op het dashboard een diepe bak waar je alle kleine persoonlijk zaken als een pen, zonnebril, etc. in kwijt kunt, en een afsluitbaar opbergvak.
Wat grotere spullen zijn weer op te bergen in een vak in het portier aan de chauffeurskant, waar ook ruimte is gecreëerd voor een fles. Grote spullen zijn op te bergen in een mand onder de dubbele bijrijdersbank, die als onderdeel van optiepakket 2 in onze besteller was gemonteerd; documenten die je onder handbereik wilt houden stop je in een net op het dashboard.
De laadruimte van een besteller moet aan een aantal voorwaarden voldoen: hij moet zo vierkant mogelijk zijn, om de ruimte efficiënt ter kunnen benutten, er moeten voldoende vastzetmogelijkheden voor de lading zijn, en de breedte tussen de wielkasten moet minimaal 120 cm zijn om moeiteloos de grootste maat pallets naar binnen te kunnen schuiven. De laadruimte van de Interstar voldoet aan al die eisen. Bovendien is de laadruimte goed toegankelijk door een vloerhoogte van maar 54 cm, twee 180 graden openklappende deuren achter en een schuifdeur rechts met een dagmaat van 109 cm breed en 155 cm hoog. Als optie is zo'n schuifdeur ook links te monteren.

Goede rijeigenschappen


Onze testauto werd aangedreven door 2,5 liter dieselmotor die 84 kW of 115 PK vermogen levert bij zo'n 3500 tpm en een hoogste koppel van 290 Nm bij 1600 tpm.
Het is een tierig motortje, die een enorme trekkracht koppelt aan het vermogen om snel te accelereren naar een hoge kruissnelheid en die snelheid ook moeiteloos vasthoudt. Hij draait vlot mee in het stadsverkeer en is geen obstakel waar anderen zich aan hoeven te ergeren.
Ook voor de rest waren de ervaringen op de weg bijzonder positief. Zo laat de auto zich heel licht en snel schakelen, met een soepele en korte beweging duw je de hendel van de ene naar de andere versnelling. De koppeling heeft een relatief lange slag, pas na diep intrappen van het pedaal komt hij echt los.
Het stuur reageert heel direct. Met name in het stadsverkeer onderken je al snel de voordelen van die directe besturing. Want in combinatie met de snel reagerende motor biedt het je de mogelijkheid om van elk gaatje in het verkeer gebruik te maken en op te schieten zoals je dat gewend bent met een personenauto.
De Interstar is zodanig geveerd dat de auto onder alle omstandigheden mooi stabiel en koersvast is. Wat wielophanging betreft is het een auto waar niets op af te dingen valt, men is erin geslaagd een goede balans te vinden tussen comfort en stabiliteit. Dat wordt nog eens versterkt door de uitstekende stoel waar je als chauffeur op zit.
Onze testauto had geen scheidingswand tussen de cabine en de laadruimte, maar een simpel beschermend hek achter de chauffeursstoel. Dat heeft zijn effect op het geluidsniveau in de cabine, we maten een niveau van 71 dB(A), wat niet echt weinig is. Bovendien hoor je elk piepje en krakje in de laadruimte. Zo'n complete scheidingswand maakt weer deel uit van één van de optiepakketten, die te bestellen zijn.
De nieuwe Nissan Interstar combineert die vele positieve eigenschappen met een verbruik dat er ook mag wezen. We maten het over een afstand van 286 kilometer, afwisselend rijdend op de snelweg, secundaire wegen en in de bebouwde kom. Die mix leverde een verbruik op van iets meer dan 10 liter per 100 kilometer, ofwel ruim 9 kilometer per liter brandstof.

Samenvattend


De totaalindruk van de nieuwe Interstar van Nissan is een positieve. Het is een besteller die zich qua capaciteit en prestaties kan meten met de meeste concurrenten. Wat uitvoering betreft heeft hij standaard iets minder te bieden, maar Nissan compenseert dat met een lagere catalogusprijs.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

advertise
Trailned
vdl
Middelbos
Knapen
snapon
scania
almic
Hoornweg
Sluitsnel
vako
rdd
HEBIC
facebook
Autoboek International
Cuppers
terberg
rino
Capriël Nederland
Trucks.nl
meiller