home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volkswagen LT 2.8 TDI: Grijze olifant

Sterke braziliaanse motor

In Duitsland gebruikt Volkswagen als beeld voor de VW LT35 met 158 PK sterke TDI motor een olifant, die zich beweegt met de snelheid van een antilope. Dat is inderdaad het beeld dat na een dagje ermee rijden blijft hangen van deze Volkswagen besteller - en waarbij grijs voor meer staat dan alleen de huidskleur van de olifant. Leest u wat we constateerden.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 7
Uitgave datum: 19.09.2002
Jaargang: 54


Topsegment


In de bestelautosector is een soort topsegment aan het ontstaan van auto's met een motorvermogen van rond de 150 PK.
Mercedes-Benz heeft zoiets in de aanbieding bij de Sprinter, Iveco bij de Daily, de jongste motorvariant van de Volkswagen LT biedt een motorvermogen in die orde van grootte, en zelfs Hyundai is met de H200 Powervan opgerukt tot in dit topsegment. Of bestelautofabrikanten als Ford, Renault/Opel en Sevel (Fiat, Peugeot en Citron) ook tot deze vermogensklasse zullen doorstoten, is op dit moment nog niet helemaal duidelijk - als ze de Duitse markt als een belangrijke markt beschouwen voor hun producten, zullen ze er niet aan ontkomen.
Bestellers met een motorvermogen van rond de 150 PK zijn vooral snel - wat betreft snelheid kun je het aantal PK's één op één vertalen in kilometers. Een snelheid van rond de 150 km/uur is met zulke krachtige motoren zonder problemen te realiseren.
Voor de Duitse markt is zo'n hoog motorvermogen en de bijbehorende snelheid belangrijk, omdat je op de Duitse snelwegen nog behoorlijk ongehinderd je gang kunt gaan wat betreft snelheid. Duitse expresvervoerders zullen dat dan ook willen, bij hen is er duidelijk behoefte aan bestellers met motoren in deze orde van grootte.
In Nederland geldt voor deze bestellers met een hoog motorvermogen hetzelfde regime als voor alle overige voertuigen. Dat betekent: een maximale snelheid van 100 of 120 km/uur, afhankelijk van het wegtraject. De productvoordelen moeten hier dus in principe gezocht worden in een snellere acceleratie en het beter mee kunnen komen in het verkeer. Aan die verwachtingen voldoet de Volkswagen LT met 2,8 liter TDI motor volkomen, hij spurt met een flink tempo weg zodra het gaspedaal wordt ingetrapt.

Volgende stap


Voor Volkswagen is de komst van deze 2,8 liter TDI motor de volgende stap in de opfrissing van het LT-concept.
Eerder kreeg deze besteller al een bescheiden verjongingskuur, waarbij er wat kleine aanpassingen aan het uiterlijk werden uitgevoerd, zoals de toepassing van warmtewerend getint glas en van wit knipperlichtglas - kleine aanpassingen, kortom, die qua upgrading niet zoveel voorstellen.
Wezenlijker aanpassingen vinden we na die verjonging in de motorruimte, in de vorm van enkele nieuwe motoren, waaronder de 2,8 liter TDI. In het dieselmotorenprogramma is verder de 2,5 liter 55 kW (75 PK) sterke SDI motor inmiddels vervangen door een TDI krachtbron met dezelfde inhoud, maar met een hoger vermogen van 61 kW (83 PK). De basis voor deze motor is de al bekende 66 kW (90 PK) sterke TDI-motor, waarvan het motorvermogen met 7 PK werd gedrosseld door aanpassingen aan het motormanagement.
Op dezelfde manier werden ook de prestaties van deze motor in opwaartse zin aangepast - van het vermogen van 66 kW (90 PK) werd een vermogen van 70 kW (95 PK) gemaakt door aanpassing van de software van het motormanagement. Bij deze laatste variant werd het koppel verhoogd van 220 naar 240 Nm, dat koppel is over een breed toerengebied beschikbaar.
Topmodel qua motorisatie is de 158 PK sterke 2,8 liter viercilinder uit onze testauto; een diesel met drie kleppen per cilinder, common-rail inspuiting en een turbolader met variabele geometrie, die de strijd aan moet binden met de sterkste Mercedes-Benz Sprinter en Iveco Daily.
Gebouwd wordt de motor niet door Volkswagen zelf, hij is afkomstig uit Brazilië, waar hij wordt geproduceerd door MWM. Dat bedrijf is geen onbekende voor Volkswagen, het produceert grote aantallen dieselmotoren voor de Braziliaanse bedrijfsautoproducten van Volkswagen. Volkswagen begint met de adoptie van deze Braziliaanse motor dus niet aan een avontuur met veel onzekerheden, maar weet wat ze van MWM kan verwachten. Dat zal ongetwijfeld een kwalitatief hoogwaardige motor zijn, die voldoet aan de normen die Volkswagen ook stelt aan haar eigen motoren.

Tikkie rumoerig


Wat koppel, en dus trekkracht, betreft is de nieuwe Volkswagen LT motor een kanjer met een waarde van 331 Nm tussen 1800 en 3000 tpm.
Het hoogste vermogen van 116 kW of 158 PK haalt hij bij 3500 tpm. Die data duiden op een mooi elastische motor, en dat is de 2,8 liter TDI dan ook, er hoeft in principe maar weinig geschakeld te worden. Een verfijnde motor, in die zin dat hij ontzettend stil en rustig is, kun je hem echter niet noemen; hij is goed hoorbaar en klinkt tamelijk ongepolijst. Ook de versnellingsbak is goed te horen in de cabine, klaarblijkelijk heeft Volkswagen de isolatie van de motorruimte wat aan de magere kant gehouden. Aan het daadwerkelijke geluidsniveau merk je het overigens niet zo, met 71 dB(A) bij 100 km/uur is de Volkswagen LT met 2,8 liter TDI motor weliswaar niet de stilste, maar ook niet echt de rumoerigste. Het is vooral de samenstelling van het geluid, die nogal afwijkt van het gemiddelde - je hoort er wat felle elementen in, die ongebruikelijk zijn.
Wat de rijeigenschappen betreft is de Volkswagen LT een zo goed als neutrale auto, hij reageert heel voorspelbaar op het stuurwiel en biedt een goed uitgebalanceerde verhouding tussen een veilige wegligging en een goed rijcomfort. Je merkt aan alles dat de Volkswagen LT al een aantal jaren op de markt is en een concept vormt waar de afgelopen jaren heel veel aan fijngeslepen is.
Qua vormgeving is de Volkswagen LT wat achterhaald. Sinds de introductie van de auto in 1996 is er uiterlijk eigenlijk weinig of niets aan veranderd. Dat wat achterhaalde karakter heeft vooral te maken met het feit dat de Mercedes-Benz Sprinter, de auto waarmee de Volkswagen LT de carrosserie grotendeels deelt, de afgelopen zes jaar al twee keer een facelift heeft ondergaan en daardoor wat betreft de uitstraling een voorsprong heeft genomen op de halfbroer LT. Daar staat weer tegenover dat de afwerking van de Volkswagen LT in de cabine en de laadruimte zonder meer goed is, na zes jaar onafgebroken productie is alles fijngeslepen en elke oneffenheid in de uitvoering weggewerkt. In dat opzicht valt er op de LT niets meer aan te merken.

Zakelijk


Daarmee is niet gezegd dat de LT qua indeling van bijvoorbeeld de cabine een auto is, die de toets der kritiek helemaal kan doorstaan.
Zo is onder andere de hoeveelheid bergruimte in de cabine, voor het overzichtelijk opbergen van allerlei documenten en persoonlijke zaken, vrij beperkt. Er is een bergvak te vinden in de middenconsole, voor de versnellingspook, en op het dashboard aan de bijrijderskant. Verder zit er een handschoenenvak in het dashboard aan de bijrijderskant, maar dat vak moet worden opgeofferd bij bestelling van een bijrijdersairbag. Voor de rest is er wat bergruimte te vinden in de portieren.
Neem je geen bijrijdersairbag, dan blijft het handschoenenvak op zijn plaats. Dat vak is voorzien van een handige afsluitklep die een soort tafeltje vormt als je hem openklapt, met uitsparingen voor drie bekers en/of flesjes.
Voor een flink deel is dat gebrek aan bergruimte in de LT het gevolg van het vrij eenvoudige dashboard en instrumentenpaneel waarmee de auto is uitgerust - een vrij vlakke en niet al te diepe constructie, die weinig mogelijkheden biedt om creatief om te gaan met opbergruimtes en aflegvakken. Wel bevindt er zich onder de dubbele bijrijdersbank een extra ruimte om spullen op te bergen. Maar elk nadeel heeft ook weer zijn voordeel: dankzij het simpele dashboard is de ruimte in de cabine voor de chauffeur bijzonder groot omdat er geen beslag op delen van de ruimte wordt gelegd door in de cabine stekende componenten van het dashboard.
Een unieke plaats heeft Volkswagen voor het boordgereedschap, het is aan de bijrijderskant onder de vloer weggeborgen, en bereikbaar vanuit de cabine.
Volkswagen monteert in de cabine van de LT een vrij forse versnellingspook op de vloer, die rechtstreeks op de transmissie is aangesloten. Door die lange hendel gaat het schakelen vrij makkelijk en vlot, je duwt de pook heel licht naar elke volgende positie in het schakelpatroon. Kortom, het schakelen verloopt vlekkeloos. Maar bij het van links naar rechts door de cabine schuiven vormt de versnellingshendel een onhandig obstakel. Over het algemeen is de inrichting van de LT-cabine wat aan de saaie kant - grijs, zoals de huidskleur van de in de intro van deze test al aangehaalde olifant uit de Duitse advertenties van de LT 2.8 TDI.

Redelijk zuinig


Wie dat allemaal niet zoveel kan schelen en vooral een besteller zoekt die zich probleemloos gedraagt, snel is, en die beide eigenschappen combineert met een aantrekkelijk brandstofverbruik, is bij de Volkswagen dealer aan het goede adres. Want qua verbruik doet de Volkswagen met 2,8 liter MWM dieselmotor het weer niet verkeerd.
We reden de auto over een traject van 279 km, dat bestond uit wat snelweg en veel secundaire wegen. Gemiddeld kwam de Volkswagen op dat traject uit op een brandstofverbruik van 10,8 liter per 100 kilometer, ofwel 9,5 kilometer per liter. Het is geen superlaag verbruik, maar in elk geval een verbruik waar je als vervoerder niet van schrikt. Het jaagt je kilometerkosten niet spectaculair omhoog.
Het zicht naar alle kanten is goed, voor zover het de ruiten betreft. Wat de spiegels betreft heeft Volkswagen ook een inhaalslag te maken, ze zijn wat aan de kleine kant en hebben niet zo'n makkelijk groothoekgedeelte dat je op steeds meer bestellers ziet opduiken en een goed beeld geeft van de ruime omgeving van de auto.
Wat de uitrusting en inrichting betreft heeft de Volkswagen LT zijn bloeitijd gehad, hij is in dat opzicht een beetje achterop geraakt bij de directe concurrenten. Maar qua prestaties kan hij het met deze nieuwe motor goed opnemen tegen elke concurrent.

Samenvattend


Dat is in grote lijnen dan ook de conclusie van dit dagje rijden met de Volkswagen LT met 158 PK sterke 2,8 liter TDI motor: een dijk van een motor, in een auto die qua vormgeving en praktische indeling van de cabine een beetje over zijn hoogtepunt heen is in vergelijking met de directe concurrenten. Gezien het constante marktaandeel van de LT zijn er niet veel klanten die zich over die handicap zorgen maken - onder de streep is de LT voor hen ongetwijfeld vooral een auto met een interessante kilometerkostprijs.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

snapon
advertise
HEBIC
Hoornweg
baat
Capriël Nederland
Cuppers
Trailned
Anema Trucks & Spare Parts
D-tec
terberg
DHS
rino
Trucks.nl
vdl
Middelbos
facebook