home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Iveco Stralis AS440: Supermario

Veel verbeterd

Lukt het Iveco met de Stralis eindelijk om door te breken in de hoogste gewichtsklasse? De cabine heeft er de ruimte en de allure voor, en kwalitatief zou het ook geen probleem moeten zijn. Wat zou iemand ervan kunnen weerhouden om een Stralis te kopen - of wat zou juist een aansporing kunnen zijn om te kiezen voor de nieuwe Stralis? Auto- & Transportwereld ging er een dag mee op pad.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 1
Uitgave datum: 27.06.2002
Jaargang: 54


Herkansing


Voor Iveco is het al vele jaren een probleem om voet aan de grond te krijgen in de hoogste gewichtsklasse.
Bij de distributievoertuigen hebben ze geen moeite met het handhaven van een goed marktaandeel, de Daily en de EuroCargo doen het uitstekend. Maar bij de zware lijn is het al vele jaren tobben geblazen, althans in Noord-Europa - in de zuidelijke helft van ons werelddeel doen ze het uitstekend.
Nu hadden de EuroTech en EuroStar, de beide typen die uiteindelijk door de Stralis zullen worden afgelost, een erfenis mee te dragen uit het verleden van een kwaliteit in de afwerking, die vooral in de introductieperiode nogal te wensen overliet.
Bij Iveco hebben ze van die ervaringen duidelijk geleerd: het uiterlijk van de Stralis mag dan een kwestie van smaak zijn, inwendig is er weinig aan het toeval overgelaten bij deze herkansing in het zware segment. Niet alleen is de afwerking van de cabine, voor zover optisch en akoestisch controleerbaar, uitstekend, de nieuwe cabine heeft ook een indeling die er wezen mag. In het snel opkomende legioen van multifunctionele cabines behoort de cabine van de Stralis tot de betere concepten, het is een cabine die heel snel en makkelijk is om te vormen van een slaapcabine in een cabine die een behoorlijke zit- en werkruimte biedt.
Overgebleven uit het verleden zijn wat details zoals de beperkte cabinelengte van 2125 mm, terwijl de meeste concurrenten tegenwoordig meer dan 2200 mm cabinelengte te bieden hebben. Het heeft zijn invloed op de breedte van het bed, die bij de Iveco ook wat beperkter is dan bij de concurrentie. Maar het comfort van een bed wordt niet alleen bepaald door de breedte, de dikte van de matras speelt er een minstens zo belangrijke rol in. Daar behoort Iveco tot de koplopers met een matrasdikte van 12 cm.

Ingenieuze cabine


Hoewel je het er uiterlijk niet zo aan afziet is de Stralis cabine gebaseerd op de shell van de EuroTech en de EuroStar.
Weliswaar is de metamorfose ook uiterlijk zodanig gebeurd dat er van die oude cabines weinig herkenbaars over is, maar hier en daar zie je toch wat details die herinneren aan de voorgangers. Zoals de inhoud en de wat hoge positie van de beide, van buiten toegankelijke, bergruimtes links en rechts: ze zijn met een gezamenlijke inhoud van 150 liter klein, en zitten relatief hoog, zodat spullen, die helemaal achterin die bergruimtes zitten, moeilijk bereikbaar zijn. Aan de andere kant heeft Iveco weer een heel slimme vergrendeling bedacht die in de wielkast onder de deur is gemonteerd, en weer wel heel goed toegankelijk is.
Opmerkelijk detail van de AS, of Active Space cabine is het vanaf de voorkant schuin oplopende dak, dat aan de voorkant wat minder inwendige hoogte biedt dan aan de achterkant, maar waarschijnlijk wel een gunstig effect heeft op de aërodynamica.
Qua inhoud is deze cabine een soort tussenmodel. Met een volume van 8,75 liter is hij duidelijk groter dan de meeste cabines met verhoogd dak, maar hij is weer net de mindere van de echte supercabines zoals een Mercedes-Benz Actros Megaspace, een MAN XXL of een DAF Super SpaceCab. Qua prijs zal de nieuwe Iveco ongetwijfeld een interessant dilemma opleveren, als je die vergelijkt met het gebodene aan volume.
Kortom, in grote lijnen valt er weinig anders dan positief te oordelen over de nieuwe Stralis cabine van Iveco. Puur objectief gezien heeft hij een aantal voordelen te bieden, die hem tot een interessante optie maken. En dan hebben we het nog helemaal niet gehad over subjectieve zaken zoals bijvoorbeeld de indruk die de cabine achterlaat qua inventiviteit van het interieur, en de volledigheid van de inrichting. Want ook in dat opzicht is de Stralis een mooie cabine, die veel te bieden heeft. Meest opvallende detail is de omdraaibare bedieningshendel van de versnellingsbak. In de rijstand is hij naar voren gericht, maar als de chauffeur vanaf zijn stoel de cabine in wil, draait hij hem met een simpele beweging om richting het bed zodat er een vrije doorgang ontstaat.

Nieuw interieur


In het interieur zijn ook in de grote lijnen wat details van het EuroTech/EuroStar verleden te herkennen, bijvoorbeeld in de vormgeving van de middenconsole van het dashboard. Maar daar blijft het ook bij, voor de rest is het allemaal totaal nieuw.
Van de kwaliteitsperikelen, die ze aanvankelijk hadden met de voorgangers van de Stralis, hebben de Italianen in elk geval geleerd dat goed hang- en sluitwerk voor kleppen en deurtjes veel problemen kan voorkomen. De Iveco Stralis heeft dan ook naar onze inschatting de degelijkste scharnieren in deze gewichtsklasse - zoals een goede meubelmaker ze zou gebruiken. De slotjes steken, voor het mooie, net iets te ver uit.
Een van de opvallendste zaken in het interieur is het instrumentenpaneel, met centraal erin gemonteerd een kleurendisplay. Het is een beetje te vergelijken met de komst van de kleuren-TV jaren geleden in de huiskamer: het ziet er een stuk leuker uit, de toevoeging van kleur biedt meer mogelijkheden om de gegevens over de status van de truck op een aantrekkelijker manier te presenteren, en het is wat realistischer. Bovendien kun je met zo'n kleurendisplay meer doen, je hebt de mogelijkheid om er allerlei extra's in te stoppen. Waarom niet Supermario of Pacman spelen op het display, als je toch ergens op een fabrieksterrein staat te wachten tot je aan de beurt bent? Er zitten al een paar handige knoppen op het stuurwiel waarmee je de activiteiten van de beide heren kunt aansturen. Een mooi geluidje is er ook al: bij het gebruiken van de richtingaanwijzer is er een geluid te horen dat we spontaan associëren met Lara Croft. Ook opvallend in de cabine van de Stralis is het zeer omvangrijke bedieningspaneel in de slaapcabine/leefruimte. Vrijwel alle essentiële functies zijn vanuit dat deel van de cabine te bedienen.
De Iveco technici hebben ook vooruit gedacht, in die zin dat de indeling van de cabine makkelijk te veranderen is wanneer een truck op een bepaald moment voor ander werk wordt ingezet. Het is een probleem dat je vaak hebt als een voertuig wordt ingeruild: opeens gaat hij ander werk doen dan datgene waarvoor hij oorspronkelijk werd aangeschaft. Bij de Stralis is het in zoverre geen probleem, dat de inrichting van de cabine helemaal kan worden omgegooid en het flexibele interieur bijvoorbeeld vervangen door een slaapgedeelte met twee bedden. Alle bevestigingspunten zijn er al voor aanwezig.

Cursor 10 motor


Oud nieuws is in feite de aandrijflijn, in die zin dat ze al eerder werd geïntroduceerd in de EuroStar. Onze testauto werd aangedreven door een 430 PK sterke Cursor 10 motor, met een exacte cilinderinhoud van 10,3 liter.
Iveco heeft een reputatie op te houden wat betreft de ontwikkeling van motoren met hoge specifieke prestaties in vergelijking met de cilinderinhoud, de Cursor 10 motor zet met een maximaal vermogen van 316 kW of 430 PK die lijn door. Met een koppel van 1900 Nm tussen 1050 en 1570 tpm is het bovendien een bijzonder elastische motor, die het aantel keren dat de EuroTronic versnellingsbak schakelend in moet grijpen, aardig weet te beperken. Want achter deze motor zit bij de Stralis standaard een automatisch geschakelde transmissie, in de vorm van de Eurotronic II, in principe gelijk aan de ZF AS Tronic maar met een eigen Iveco naam en typeaanduiding.
In tegenstelling tot de eerste generatie Eurotronic transmissie, waarbij de chauffeur door middel van het bewegen van de voorkeuzehendel nog aan moest geven of en hoe er geschakeld moest worden, is deze Eurotronic II in de stand "automatisch" te zetten, waarin hij zowel het schakelen als de bediening van de koppeling helemaal zelfstandig voor zijn rekening neemt. Als chauffeur heb je eigenlijk niet meer te doen dan een duidelijk signaal afgeven met het gaspedaal: met de kickdown kan hij de versnellingsbak ertoe brengen om een stap terug te schakelen en zo meer vermogen te ontwikkelen, hou je het pedaal constant in dezelfde positie dan zoekt de versnellingsbak het allemaal zelf uit. En doet dat niet verkeerd, er is nauwelijks sprake van overbodige schakelhandelingen.
In feite hoef je de schakelhendel tijdens het rijden niet aan te raken, tenzij er zich extreme situaties voordoen zoals plotseling sterk afremmen. In zo'n situatie kun je er met het indrukken van de functieknop op de hendel en het tegelijkertijd naar achteren bewegen van die hendel voor zorgen dat de versnellingsbak in één keer naar de juiste versnelling gaat, die past bij het toerental en de wegsnelheid van het moment. Zo zit er nog een aantal trucjes in de elektronische bediening waar je als chauffeur je voordeel mee kunt doen.

Rijeigenschappen


Ook al grijpt de chauffeur tussentijds in met de versnellingshendel, de versnellingsbak blijft in de stand "automatisch" staan. Wil je daar uit en met de hand schakelen, dan moet je dat specifiek aangeven door te kiezen voor manueel schakelen.
Wat verbruik betreft doet de Cursor 10 motor het niet verkeerd, met een verbruik dat iets onder de 27 liter per 100 kilometer blijft. De motor is uitgerust met de ITB, afkorting van Iveco Turbo Brake, een dubbelwerkende motorrem die goed in staat is om de afdaalsnelheid van onze tot bijna 40 ton geladen combinatie op een helling onder controle te houden, vooral als er een of twee versnellingen wordt teruggeschakeld zodat de motor in het gele gebied op de toerenteller komt. De ITB is een tweetraps motorrem, de beide trappen zijn te schakelen met een hendel op de stuurkolom.
Standaard heeft de Stralis schijfremmen met elektronische regeling van het remsysteem. Dat betekent tegenwoordig vrijwel automatisch ook een integratie van de motorrem en een eventueel aanwezige retarder in het remsysteem. Die retarder had onze testauto niet, maar met de motorrem in de eerste fase van het rempedaal is er al zoveel snelheid uit het voertuig te halen dat voor het daadwerkelijk tot stilstand brengen de bedrijfsrem nog maar beperkt hoeft te worden aangesproken. Scheelt slijtage, en dus kosten.

Samenvattend


Bij Iveco hebben ze er veel aan gedaan om van de nieuwe Stralis een perfecte bedrijfsauto te maken. Of ze daarin geslaagd zijn met de vormgeving van het uiterlijk, is een subjectief verhaal - de een vindt de nieuwe Stralis cabine mooi, de ander niet. Objectief geldt het wel voor de indeling van de cabine en voor de afwerking ervan - het piepen en knarsen van cabinecomponenten, wat zo kenmerkend was voor de eerste EuroStars en EuroTechs, hebben we bij de Stralis niet gehoord. En dat is een goed voorteken.

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

facebook
Knapen
Trailned
scania
Capriël Nederland
rdd
Autoboek International
HEBIC
Middelbos
almic
rino
vdl
snapon
terberg
vako
Trucks.nl
advertise
meiller
Hoornweg
Sluitsnel
Cuppers