home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

MAN 18.530FLS XXL: Pretpakket

Veel elektronische extra\\\'s

MAN heeft vorig jaar het TGA-programma een eerste opwaardering gegeven, in de vorm van de introductie van de nieuwe common rail dieselmotoren. Verder werd een breed pakket aan elektronische voorzieningen gelanceerd, dat als extra in te bouwen is. Met name de nieuwe common-rail dieselmotoren waren voor ons reden om maar weer eens achter het stuur van de MAN TGA te kruipen en hem opnieuw over onze testroute te sturen.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 5
Uitgave datum: 21.08.2003
Jaargang: 55


Meer elektronica


Het kon niet uitblijven - de TGA krijgt meer elektronica, nog meer dan hij al had. Beperkte de aanwezigheid van elektronische componenten zich bij de introductie van de TGA, inmiddels al weer bijna drie jaar geleden, tot componenten als het elektronische schakelsysteem voor de versnellingsbak en elektronische regeling van de remmen en luchtvering, inmiddels is het aanbod aanzienlijk uitgebreid.
Het is een logische stap met computers en computergestuurde systemen: zodra een bepaalde basis aanwezig is, kun je met de toevoeging van wat extra hard- en software het aantal elektronisch geregelde functies vrij makkelijk uitbreiden.
Uiteraard moeten deze uitbreidingen wel allemaal uitvoerig beproefd en getest worden voor ze kunnen worden aangeboden aan de klant, het zijn geen plug-and-play systemen die niet meer nodig hebben dan een verbinding met het basissysteem om te kunnen werken. Bij MAN zijn ze inmiddels zo ver gevorderd met de integratie van de nieuwe elektronische oplossingen in de bestaande systemen dat er op de voorkant van onze testtruck een aantal afkortingen stond van nieuwe veiligheidssystemen waarmee de truck af fabriek is uit te rusten. Vanzelfsprekend tegen meerprijs, dat zal duidelijk zijn. Dergelijke systemen worden pas standaard ingebouwd zodra de wetgever dat voorschrijft.
Van de drie extra elektronische veiligheidssystemen waarmee onze testtruck was uitgerust - ESP, ACC en LGS - mag wat ons betreft ESP, afkorting van Electronic Stability Program, als eerste door de wetgever als verplichte standaarduitrusting worden voorgeschreven. We hebben het systeem niet in de praktijk getest op deze MAN omdat zoiets te riskant is op de openbare weg, maar we weten van eerdere kennismakingen met dit systeem dat ESP echt een heel nuttige functie heeft bij het onder controle houden van de truck in noodsituaties.

Aanvullend


ESP is in staat om in kritieke situaties, door het gericht afremmen van één of enkele van de remmen, de chauffeur de controle te laten houden over een combinatie door de snelheid eruit te halen en hem bovendien door het gerichte afremmen laat voorkomen dat de combinatie in nog grotere problemen terecht komt.
Daarmee vergeleken zijn ACC - afkorting van Adaptive Cruise Control - en LGS, dat staat voor Lane Guard System, meer goede aanvullende systemen dan systemen die je beslist moet hebben. ACC functioneert als cruise control, en houdt dus een ingegeven snelheid aan, door automatisch de stand van het gaspedaal te regelen. De chauffeur heeft er geen omkijken meer naar, tot het moment dat hij besluit om het ACC uit te schakelen door bijvoorbeeld het rempedaal of de koppeling in te trappen. De tweede functie van ACC is dat hij de afstand tussen het voertuig met ACC en een voorligger constant houdt door met dopplerradar die afstand te meten en in te grijpen zodra die afstand onder een bepaald minimum dreigt te komen. In dat geval gebruikt ACC vooral de hulpremsystemen om snelheid te minderen. Bij trucks met een handgeschakelde bak moet je er als chauffeur in zo'n geval voor zorgen dat er wordtteruggeschakeld, maar bij onze MAN, met het Tipmatic schakelsysteem, hoeft dat niet: de bak schakelt automatisch terug.
Het LGS systeem controleert met behulp van een videosensor de positie van de auto tussen de witte of gele strepen waarmee een rijstrook is gemarkeerd. Overschrijdt de auto onbewust een van de strepen, dan waarschuwt een akoestisch signaal de chauffeur. Beide systemen zijn met een knop op het dashboard in- en uitschakelbaar.
Het voordeel van ACC is dat hij kop-staartbotsingen kan voorkomen, of in elk geval de gevolgen ervan beperkt door flink snelheid te reduceren zodra zo'n ongeluk dreigt. LGS is vooral een handig hulpmiddel op secundaire wegen, om daar frontale botsingen te vermijden.

Uitstraling


Met dit pakket veiligheidsvoorzieningen en met zijn 530 PK sterke motor behoort deze MAN TGA 18.530 tot de top van het 16-tons segment, zowel qua uitvoering als prijs.
Het is in feite de opvolger van de 510 PK sterke versie die bij de oorspronkelijke lancering van de TGA het vlaggenschip vormde. Allebei behoren ze tot een vermogensklasse die in de registraties geen dominante rol speelt. Je zag zelfs een geleidelijke teruggang over de afgelopen jaren van de bedrijfsauto's met meer dan 500 PK motorvermogen; van krap twee procent van de markt in 1998 zijn ze teruggelopen naar iets meer dan anderhalf procent in 2001. De afgelopen twee jaar trok de vraag naar bedrijfsauto's in deze vermogensklasse weer wat aan, vorig jaar kwam het marktaandeel weer boven de twee procent, dit jaar lijkt het marktaandeel uit te komen op rond de drie procent.
De bulk van de bedrijfsauto's in de hoogste gewichtsklasse heeft een motorvermogen van tussen de 350 en 450 PK, waarbij de motorvermogens van zo'n 360 tot 380 PK in de meerderheid zijn.
Aan wie raken de truckfabrikanten hun trucks met een hoger motorvermogen, zoals deze MAN 18.530 FLS XXL dan kwijt? Voornamelijk aan vervoerders of eigenvervoerders die zich de nodige toegevoegde waarde van zo'n auto kunnen of willen veroorloven. Kunnen omdat ze in een heel specifieke vorm van vervoer actief zijn met een relatief hoge opbrengst; of willen omdat ze bijvoorbeeld veel belang hechten aan de functie van visitekaartje voor hun bedrijf, die een luxe en extra veilige truck als deze MAN met al zijn veiligheidsvoorzieningen kan hebben. Daarbij moet overigens wel afgewogen worden dat systemen als ESP, ACC en LGS ook in te bouwen zijn in trucks met minder krachtige motoren - en dus met een lagere catalogusprijs. Wil je als vervoerder vooral de nadruk leggen op veiligheid, in je uitstraling richting de markt, of voor jezelf de zekerheid hebben dat je zo goed mogelijk omgaat met de verkeersveiligheid, dan heb je al voldoende aan het laten inbouwen van systemen als ESP, ACC en LGS. Of zelfs al aan alleen ESP. Maar wil je het totale volume aan uitstraling dan is de MAN TGA 18.530 met dit totale pakket aan veiligheidsvoorzieningen uiteraard de truck waar je voor kiest. Want hij ziet er indrukwekkend uit en is ook in zijn prestaties een auto die nauwelijks te kloppen is. Zelfs qua verbruik doet hij het allerminst slecht, met minder dan 28 liter per 100 kilometer heeft hij nauwelijks meer brandstof nodig dan een truck met een geringer motorvermogen.

Uitstekende prestaties


Sterke punten van een truck als deze MAN TG-A 18.530 met XXL cabine zijn de ruimte die hij te bieden heeft, en zijn superieure prestaties op de weg.
Met zijn 530 PK motorvermogen en hoogste koppel van 2400 Nm is elke klim een fluitje van een cent. Hij loopt moeiteloos naar boven, bij niet al te steile hellingen, zonder terug te schakelen - de motor doet het allemaal probleemloos. Ook in de afdaling is het een auto die weinig eisen stelt aan de werkzaamheid van de chauffeur, door de combinatie van het TipMatic/AS Tronic automatische schakelsysteem, BrakeMatic remsysteem en de EVB motorrem. Samen houden ze automatisch een door middel van de cruise control ingegeven snelheid aan door de motorrem te activeren zodra die snelheid overschreden wordt, en de versnellingsbak een stap terug te schakelen om het maximale vermogen uit de motorrem te halen zodra je de bedrijfsrem even aantikt. De motorrem wordt ingeschakeld met een knop op de stuurkolom, en is uit te schakelen door bijvoorbeeld het gaspedaal aan te raken. Besluit je bij te remmen met de bedrijfsrem, dan blijft de motorrem er gewoon in.
Het zijn allemaal van die voorzieningen die het leven voor de chauffeur in de MAN TGA bijzonder comfortabel en makkelijk maken, vooral op lange reizen en in extreme situaties. We ontdekten er nog een paar - zoals de memoryknop van de spiegels, die de spiegels automatisch weer in de oorspronkelijke stand zetten nadat je ze hebt verplaatst, bijvoorbeeld om een beter zicht te hebben bij het manoeuvreren. En de Behr standairco, die een overschot aan koude van de airco opslaat in een collector en gebruikt om de cabine te koelen tijdens een rustperiode. Bij normale temperaturen is deze standairco zo'n half etmaal effectief, bij hoge temperaturen een aantal uren.
Verder meet MAN bij het afremmen de krachten op de koppelschotel en stemt daar de verdeling van de remkracht over de wielen van de trekker en de oplegger op af via het BrakeMatic systeem. Het typische trekken of duwen van de oplegger is er dan ook niet meer bij, het afremmen verloopt mooi geleidelijk en soepel.

Overtuigend


Het belangrijkste nieuws voor de chauffeur is bij dit topmodel van MAN de nieuwe 530 PK common-rail motor. Want die presteert net een beetje beter dan zijn 510 PK sterke voorganger.
Het hoogste vermogen wordt weliswaar nog steeds bereikt bij 1900 tpm, maar het hoogste koppel van 2400 Nm - 100 meer dan bij de vorige motor - wordt nu gerealiseerd tussen de 1000 en 1400 tpm. Het betekent een verbreding van dit toerengebied met 33 procent in vergelijking met de 510 PK motor; dat geeft de motor iets meer standvastigheid en elasticiteit. Ook niet onbelangrijk: het in de cabine hoorbare geluidsniveau van de common-rail motor ligt ongeveer een decibel lager dan dat van de voorganger.
Om de emissiewaarden op Euro-3 niveau te houden heeft MAN op deze motor een uitlaatgasrecirculatiesysteem van Modine gemonteerd, dat continu 10 procent van de uitlaatgassen terugvoert naar de luchtinlaat en daar mengt met de verse lucht die in de cilinders wordt geperst.
Als versnellingsbak gebruikt MAN in deze auto de 12-gangs automatisch geschakelde AS Tronic bak van ZF, een bak die uiterst soepel en volkomen trillingvrij schakelt en de koppeling bedient. Als chauffeur voel je hem niet, en heb je er, afgezien van de keuzeknop op de console naast de chauffeursstoel, ook geen omkijken naar zo lang er vooruit wordt gereden. Wie met de hand wil schakelen, doet dat met behulp van een hendel op de stuurkolom.
Ook voor de rest heeft MAN de bediening van zo veel mogelijk functies in de cabine elektrisch uitgevoerd, zodat ze te bedienen zijn met behulp van schakelaars op het instrumentenpaneel of in de directe omgeving daarvan.

Samenvattend


Auto's als de MAN TGA 18.530 zijn voertuigen waar je eigenlijk een beetje verslaafd aan raakt. Alles gaat zo makkelijk en soepel dat je het liefst niets anders meer wilt rijden. Maar als je ook nog een beetje rekening moet houden met zaken als rendement, kilometerkosten, nuttig laadvermogen en al het soort aspecten die essentieel zijn voor een goed bedrijfsresultaat, maakt de zakjapanner overuren. Want met 7200 kg is de auto verre van licht en met een vraagprijs van 121.000 euro in de door ons geteste versie ook niet bepaald goedkoop. Maar voor dat geld krijg je wel een auto die één groot pretpakket is voor de chauffeur - die zal na een half jaar nog steeds nieuwe mogelijkheden ontdekken van de techniek en de elektronica.

 

 

     

 

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN....

Motor
Type-aanduiding: D 2876 LF 13/Euro III
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 128 x 166 mm
Cilinderinhoud: 12816 cc
Compressie: 18,0:1
Vermogen: 390 kW (530 PK) bij 1900 tpm
Koppel: 2400 Nm bij 1000-1400 tpm
Specifiek verbruik: 191 gr/kWh
Koeling: vloeistof
Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: ZF AS Tronic met Tipmatic
Aantal versnellingen: twaalf
Overbrengingsverhoudingen: 12,29:1 tot 0,78:1
Achteras
Type: enkele reductie, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 3,70:1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers
Vooras
Type: I-profiel
Draagvermogen: 8200 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers
Wielen en banden
Wielen: 9.00 x 22.5
Banden maat: 315/70R22.5
Reservewiel: linksmidden onder chassis
Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 600 liter
Remmen
Voetrem: luchtdruk bediende schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem achter
Motorrem: ja
Besturing
Stuurhuis: kogelkringloop, hydraulisch bekrachtigd
Stuurwiel: diameter 46 cm
Draaicirkel: 14,9 meter bij wielbasis 360 cm
Elektr. installatie
28 V wisselstroomdynamo 90A, 2 x 12V175 Ah accu's
Cabine
Type: frontstuur cabine, tot 65 graden te kantelen
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit, verwarmde spiegels, trottoirspiegel, groothoekspiegels links en rechts
Uitrusting interieur: luchtgeveerde stoelen
Afmetingen chassis
Wielbasis: 360-390 cm
Lengte: 582-612 cm
Breedte: 249 cm
Hoogte (slaapcabine XXL): 378 cm
Chassishoogte: 96 cm
Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 7500 11500 19000
Chassisgewicht 5020-5025 2185-2195 7205 7225
Laadvermogen 2480-2475 9315-9305 11795-117775

TESTRESULTATEN MAN TGA 18.530 FLS XXL

Weersomstandigheden:
Een enkele bui, windkracht 3, temperatuur zo'n 19 graden
Totaalgewicht combinatie:
39,8 ton
Traject 1
(Moerdijk-Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 42,7 liter, omgerekend 25,8 liter per 100 kilometer. Geen stop
Traject 2
(Maastricht-Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 39,38 liter, omgerekend 29,2 liter per 100 km. 10 stops.
Traject 3
(Reek-Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 21,7 liter, omgerekend 27,1 liter per 100 kilometer. 4 stops.
Gemiddeld verbruik: 27,3 liter per 100 km.
Acceleratie
50-60 km/uur in 4,34 sec.
60-70 km/uur in 7,31 sec.
70-80 km/uur in 6,92 sec.
80-90 km/uur in 11,08 sec.
Geluidsniveau in cabine
50 km/uur.. 62 dB(A)
60 km/uur.. 62 dB(A)
70 km/uur.. 63 dB(A)
80 km/uur.. 65 dB(A)
90 km/uur.. 66 dB(A)
Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.36,8, hoogste versnelling 11
Klim met staande start 1.44,8, hoogste versnelling 11


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Cuppers
Trucks.nl
Capriël Nederland
vdl
snapon
scania
HEBIC
Autoboek International
baat
almic
Middelbos
rino
advertise
rdd
Hoornweg
facebook
Trailned
terberg