home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Opel Combo: Mooie mix

Zuinige monocab besteller

De monocab bestellers hebben het pleit gewonnen, ze domineren op de markt voor de kleine bestellers. Jongste toevoeging is de Opel Combo, het product waarmee General Motors het oudgedienden als de Citroën Berlingo, Peugeot Partner en Renault Kangoo moeilijk wil maken op de markt. Gaat dat lukken? Auto- & Transportwereld ging er een dag mee op pad.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 23
Uitgave datum: 02.05.2002
Jaargang: 53


Corsa en Astra componenten


Een monocab is een besteller waarbij de laadruimte en de cabine optisch één geheel vormen en de laadruimte niet meer als een soort rugzak achter de cabine zit - een conventionele besteller heet dan ook heel toepasselijk het rugzakmodel.
Van dat type zijn er niet veel meer op de markt, de Volkswagen Caddy en de Ford Courier zijn nog de enige. Maar allebei staan die op de nominatie om vervangen te worden.
Het voordeel van de monocab oplossing is dat de hoofdruimte in de cabine een stuk groter wordt, en daarmee het ruimtelijke gevoel in zijn totaliteit. De markt is duidelijk uit op die extra ruimte, gezien het succes van de monocabs tot nu toe.
Net als haar concurrenten biedt ook Opel de Combo aan in zowel een uitvoering voor goederenvervoer als een variant voor personenvervoer. De eerste - de Combo voor goederenvervoer - staat sinds november vorig jaar bij de dealers, de Combo Tour staat er sedert maart.
De bestelautovariant is leverbaar in twee uitvoeringen, de basis en de comfort. De tweede versie, die wij reden, wordt standaard geleverd met een iets royalere uitvoering, die o.a. bestaat uit een zijschuifdeur rechts. Als optie is een tweede schuifdeur aan de linker kant te leveren.
Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe Combo van Opel bijna 10 cm langer, de exacte lengte is 4.323 mm. De wielbasis werd met 236 mm verlengd tot 2716 mm. Het laadvolume van de nieuwe Combo Cargo bedraagt bijna drie kubieke meter - om exact te zijn 2.880 liter.
Technisch is de nieuwe Opel Combo gebaseerd op de Corsa personenauto, de neus en het cabine-interieur stammen van dit model. Het onderstel is een mix van Corsa- en Astra-componenten.

Niet de grootste, wel de wendbaarste



Afkomstig van de Corsa is de voortrein, terwijl de achteras van de nieuwe Combo afkomstig is van de Astra.
Door die zwaardere Astra achteras te gebruiken komt de Combo aan een behoorlijk laadvermogen. Standaard bedraagt het nuttig laadvermogen 595 kg, maar met aangepaste veren en dempers loopt dat op tot maximaal 810 kg.
Daarmee is de Combo in principe op een vrij eenvoudige wijze aan te passen aan verschillende inzetmogelijkheden: in de versie met het hoogste laadvermogen kunnen probleemloos vrij zware colli worden vervoerd, terwijl de ondernemer, die geen behoefte heeft aan zo'n hoog nuttig laadvermogen, tegen een aantrekkelijke prijs een lichter model kan kiezen. De eigen massa begint bij 1210 kg.
De laadruimte van de nieuwe Combo Cargo zit ook uitgekiend in elkaar. Om te beginnen biedt hij met een lengte van 1780 mm en een breedte van 1380 mm meer ruimte dan zijn voorganger. Daarnaast zijn de achterdeuren zodanig breed en hoog dat een pallet zonder moeite naar binnen kan worden geschoven. De achterdeuren zijn tot 180 graden te openen.
In de laadvloer zijn zes sjorogen geïntegreerd, waarmee de lading kan worden vastgezet. Bij onze testauto waren die sjorogen verborgen onder een rubber mat. Vaak zal de lading bestaan uit kleine, losse colli, bijvoorbeeld bij koeriersbedrijven. Om dat soort lading ook effectief vast te kunnen zetten, is als optie een net leverbaar dat over de lading kan worden gelegd en vastgemaakt aan die sjorogen. Het is een van die doordachte details die van de nieuwe Combo een praktische auto maken. De zijschuifdeuren hebben een breedte van 60 cm, wat overeenkomt met de standaardbreedte van een huishoudelijk apparaat.
In de breedte en de hoogte is de laadruimte van de Opel Combo enigszins beperkt, met resp. 1684 en 1801 mm blijft hij iets achter bij de concurrenten. Daar staat weer tegenover dat de Combo met een draaicirkel van 11,3 meter tot de wendbaarste monocabs behoort.
Een van de opvallende details van de nieuwe Opel Combo is, dat er wordt gewerkt met elektronisch geregelde elektrische stuurbekrachtiging in plaats van hydraulische bekrachtiging.
Het voordeel van dit systeem is volgens de technici van Opel dat zo'n elektrische stuurbekrachtiging, of EPS (Electronic Power Steering), pas energie afneemt zodra er aan het stuur wordt gedraaid. Zuinig met brandstof
Een hydraulische bekrachtiging moet constant onder druk worden gehouden, wat betekent dat de hydraulische pomp constant vermogen afneemt van de motor.
Dat vermogen is dus niet beschikbaar voor de aandrijving van de wielen, in dit geval de voorwielen. De elektrische bekrachtiging levert dan ook een wezenlijke bijdrage aan het lage verbruik van de nieuwe Combo. En laag is dat verbruik, wij reden met één liter brandstof zo'n 17 kilometer.
Het EPS-systeem werkt als variabele bekrachtiging. Op de snelweg wordt er maar weinig energie vrijgemaakt voor de aandrijving van de stuurbekrachtiging, terwijl bij het manoeuvreren met lage snelheden de bekrachtiging automatisch sterker wordt.
Ook aan de chauffeur is gedacht bij het ontwikkelen van de nieuwe Combo. Los van de extra hoofdruimte door het monocab model is ook de ruimte in de breedte op schouderhoogte aanzienlijk groter, er is maar liefst 11 cm extra ter beschikking. Nadeel van de hogere cabine is dat het legvlak voor de ladingpapieren boven de voorruit op een redelijk hoge plaats terecht is gekomen.
Dat nadelige effect wordt nog versterkt door het feit dat Opel in de Combo gewoon personenautostoelen gebruikt, met een heel lage zit. Weliswaar is de chauffeursstoel in de hoogte verstelbaar, maar niet voldoende om comfortabel bij het documentenvak boven de voorruit te komen.
Tweede nadeel van die lage stoelen is dat het zicht vanuit de cabine minder is dan bij de meeste overige monocabs. Je hebt hetzelfde zicht op de wereld om je heen als vanuit een personenauto, terwijl je eigenlijk wat meer verwacht - zeker als je wel eens in een andere monocab hebt gezeten. Die hebben hogere stoelen, zodat je rechter overeind zit, een beter zicht in alle richtingen hebt en wat makkelijker in- en uitstapt. Kortom, Opel benut niet helemaal de mogelijkheden van het monocab concept bij de nieuwe Combo. Maar dat heeft ongetwijfeld alles te maken met de keus die er is gemaakt om de neus van de Corsa te gebruiken als basis voor de Combo.

Meer bergruimte, mooie motor



Behalve deze bergruimte boven de voorruit heeft de Combo een bergvak met een inhoud van 50 liter achter de stoelen, terwijl onder de bijrijdersstoel als optie een la te monteren is.
Tot de veiligheidsvoorzieningen behoren een airbag, gordelspanners en het gepatenteerde veiligheidspedaalsysteem van Opel dat voetletsel bij een aanrijding moet voorkomen.
Aangedreven wordt de nieuwe Opel Combo naar keus door een 1,6 liter Opel benzinemotor met een vermogen van 64 kW (87 PK) en een koppel van 138 Nm, of, zoals bij onze testauto, door een 1,7 liter Isuzu dieselmotor in een natuurlijk aangezogen of turboversie. Wij kregen die laatste versie mee, met een vermogen van 55 kW of 75 PK bij zo'n 4500 tpm en een hoogste koppel van 165 Nm. De motor heeft vier kleppen per cilinder en directe inspuiting.
Het is een motor die qua topsnelheid en trekkracht ruimschoots zijn mannetje staat, hoewel hij onderin het toerengebied even wat geduld vraagt - misschien omdat de turbolader wat tijd nodig heeft om op toeren te komen. Niettemin is het een mooie motor, die de Opel Combo een pittig karakter geeft.
Heel positief is het veercomfort van de Opel Combo, je kunt aan alles merken dat er flink leentjebuur gespeeld is bij de personenauto's tijdens het construeren van de Combo, want de vering is bijzonder comfortabel en doet in niets onder voor een doorsnee personenauto. Wie de nadruk legt op een goed veercomfort als belangrijke voertuigeigenschap, is met de Opel Combo goed af.
Hetzelfde geldt in grote lijnen voor het cabine-interieur van de Combo. Ook daar is er flink geshopt bij de personenauto's van Opel, wat inrichting betreft is er een grote overeenkomst met deze auto's.
Het geluidsniveau in de Combo is met 74 dB(A) bij 100 km/uur wat aan de hoge kant - het heeft ongetwijfeld heel veel, zo niet alles, te maken met het feit dat de bekleding van het dak ophoudt achter de beide stoelen. De laadruimte gaat daardoor werken als een ouderwetse klankkast, die alle optredende geluiden versterkt. Met een wat aangekleder dak zou dat geluidsniveau ongetwijfeld enkele dB(A)'s dalen en daarmee meer in overeenstemming zijn met dat van de concurrenten.

Degelijk



Toen Peugeot en Citroën zes jaar geleden met de Partner en de Berlingo op de markt kwamen als eerste voorbeelden van een volledig nieuwe categorie bedrijfsauto's, werden ze door de concurrentie eigenlijk min of meer weggehoond.
Maar de markt dacht er anders over, zeker toen Renault met de Kangoo er nog eens een schepje bovenop deed en een monocab neerzette die gewoon geinig was. Vervolgens kwam het doordenkertje van Fiat in de vorm van de Dobló met een normaal of verhoogd dak - en nu dan als eerste van de massamerken Opel met de nieuwe Combo.
Daarmee is in elk geval aangetoond dat de monocab de conventionele besteller van het rugzakmodel definitief heeft verdrongen en voor de komende jaren het beeld bepaalt, tot iemand met een nieuw en beter alternatief op de proppen komt.
In het huidige palet aan mogelijkheden is de Opel Combo allerminst de slechtste optie, hoewel hij met de sterk op de neus van de Corsa lijkende voorkant niet helemaal zuiver in de leer is. Maar qua afwerking en techniek is het een degelijk product, waar weinig tegen in te brengen valt, en die qua rijeigenschappen zelfs op een wat hoger plan staat dan menig concurrent. Het is daarmee een echte auto voor de calculerende ondernemer, die denkt in langere termijnen en niet valt voor een grappig detail. Van die ondernemers zijn er heel wat te vinden in Nederland, gezien het succes van de Opel personenauto's, hoewel er zich soms wat merkmoeheid voordoet. Maar daar zal de nieuwe Combo, als eerste entree van Opel en haar filosofie in een voor haar totaal nieuw marktsegment, voorlopig geen last van hebben - die zien we binnen een half jaar in behoorlijke aantallen op de weg.

Samenvattend



De nieuwe Combo is door en door een Opel: een uiterst solide geconstrueerde auto, waar je op kunt vertrouwen, maar die zich niet onderscheidt door een unieke vormgeving of een fantasievolle belijning. Hij mist wat inspiratie en eigenzinnigheid. Wie daar niet zo aan tilt en bij voorkeur inzet op betrouwbaarheid en een goede restwaarde is bij de Opel dealer aan het juiste adres.

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trailned
terberg
Hoornweg
Anema Trucks & Spare Parts
Capriël Nederland
Trucks.nl
rino
DHS
facebook
Middelbos
HEBIC
snapon
Cuppers
advertise
vdl
baat
D-tec