home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

MAN 18.513FLS XXL: Toegevoegde waarde


Veel waar, maar ook voor veel geld


Als er een weeldebelasting bestond voor bedrijfsauto's zou de MAN 18.513 FLS XXL ongetwijfeld in de hoogste klasse vallen. Want deze truck heeft zo'n beetje alles wat je als chauffeur begeert: een ruim huis, veel comfort, een riante motor die tot veel in staat is, en een ZF AS Tronic automatisch schakelsysteem dat je een boel werk uit handen neemt. Maar het betekent ook inleveren.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 20
Uitgave datum: 21.03.2002
Jaargang: 53



Forse prijs


Luxe kost geld, zo simpel is dat. In de prijslijst staat de MAN 18.513 FLS XXL dan ook voor de vorstelijke prijs van 272.500 gulden - we reden hem vorig jaar september - wat omgerekend neerkomt op 123.862,64 euro.
Dat klinkt weliswaar een stuk minder, maar is nog steeds een boel geld. Nu zijn catalogusprijzen niet meer dan een soort richtprijzen - vijftien tot twintig procent korting heb je zo, als je het goed speelt als potentiële koper. Maar dat geldt in principe voor elke bedrijfsauto die je koopt, ongeacht merk, type en uitvoering. Verhoudingsgewijs blijft het dus een forse investering als je kiest voor deze MAN.
Bovendien zijn de truckfabrikanten ook niet gek. Zelfs een luxepaard als dit MAN topmodel heeft een relatief bescheiden standaard uitvoering. Alle dingen die het echt leuk maken, kosten het nodige extra geld. Zo zat er in de cabine van onze truck een koelkast - standaard is die koelkast echter niet meer dan een opberglade, hij wordt pas een koelkast als je 1000 euro investeert in een compressor die zorgt voor de ontwikkeling van de koude.
Zelfs zaken die een bijdrage kunnen leveren aan de brandstofbesparing, en daarmee aan een terugverdienmogelijkheid, kosten extra geld. Bijvoorbeeld een spoilerset en zijskirts. Samen komen ze op bijna 3500 euro.
En dan hebben we het nog niet over de eigen massa van deze auto, die met 7250 kg volgens de eigen specificatie van MAN toch redelijk aan de hoge kant is. Het extra gewicht, dat al die luxe met zich brengt, gaat ten koste van het nuttige laadvermogen. Kortom, deze MAN 18.513 FLS XXL is een pracht van een auto, maar het is wel een kwestie van eerst goed rekenen en de inzetomstandigheden analyseren voor je besluit hem aan te schaffen.

Welles/nietes


Nogmaals: deze MAN is in dat opzicht geen uitzondering, het geldt in wezen voor alle trucks die aan de top van het segment zitten qua uitvoering en dus prijs.
Het zijn auto's die in de registraties dan ook geen dominante rol spelen. Je ziet zelfs een geleidelijke teruggang over de afgelopen jaren van de bedrijfsauto's met meer dan 500 PK motorvermogen, van krap twee procent van de markt in 1998 zijn ze teruggelopen naar iets meer dan anderhalf procent vorig jaar. De bulk van de bedrijfsauto's in de hoogste gewichtsklasse heeft een motorvermogen van tussen de 350 en 450 PK, waarbij de motorvermogens van zo'n 360 tot 380 PK in de meerderheid zijn.
Niet verwonderlijk, eigenlijk. Internationaal kan je met zo'n motorvermogen en 40 ton treingewicht uitstekend uit de voeten. En zelfs nationaal, met 50 ton treingewicht, leveren ze nauwelijks een probleem op: in het vlakke Nederlandse land heb je met 380 PK en 50 ton treingewicht geen enkel probleem.
Wie veel in Nederland rijdt, en incidenteel in het buitenland, heeft aan een truck in die vermogensklasse dan ook ruimschoots voldoende. En is het omgekeerde het geval, dan doe je het uitstekend met een truck die een vermogen heeft tussen de 400 en 450 PK.
Aan wie raken de truckfabrikanten hun trucks met een hoger motorvermogen dan kwijt? Voertuigen als deze MAN 18.513 FLS XXL? Voornamelijk aan vervoerders of eigenvervoerders die zich de nodige toegevoegde waarde van zo'n auto kunnen of moeten veroorloven. Vervoerders of eigen rijders bijvoorbeeld die in een heel specifieke vorm van vervoer actief zijn met een relatief hoge opbrengst, of die veel belang hechten aan de functie van visitekaartje voor het bedrijf, die een luxepaard als deze MAN kan hebben. Want uitstraling heeft deze auto ontegenzeggelijk, hij ziet er indrukwekkend uit en is ook in zijn prestaties een topper. Zelfs qua verbruik doet hij het allerminst slecht, met 28 liter per 100 kilometer is hij zelfs nauwelijks veeleisender dan een truck met een geringer motorvermogen. Het welles/nietes verhaal rond de keuze voor zo'n truck speelt zich dan ook vooral af in de sfeer van de prijs: zijn de enkele duizenden euro's, die zo'n truck meer moet kosten, op de een of andere manier terug te verdienen in de opbrengsten? Of in de restwaarde die hij aan het einde van de rit heeft? Want dat is natuurlijk ook nog een optie.

Veel ruimte


De XXL-cabine is de hoogste cabine die MAN te bieden heeft in het nieuwe TG-A programma. In totaal biedt deze cabine een bruto ruimte van zo'n 12 kuub - fors dus.
In de praktijk merk je van die ruimte aanzienlijk minder dan je zou verwachten, omdat veel van die ruimte is gebruikt voor bijvoorbeeld bergruimte. Die is op allerlei plaatsen in de cabine te vinden, zodat je alles wat je als chauffeur mee wilt nemen op een lange reis, probleemloos een plek kunt geven.
Dat ruimere volume in de cabine vertaalt zich echter niet in bijvoorbeeld een riantere slaapgelegenheid: de afmetingen van het bed in de 20 cm smallere LX-cabine zijn net zo groot als in de uiterst luxueuze en zeer grote XXL-cabine. Het relativeert het aanbod aan ruimte in die XXL een beetje - wel meer volume, maar nauwelijks meer ruimte voor vergroting van het comfort.
Een benchmark vormen de beide grote van buiten toegankelijke bergruimtes links en rechts onder de cabine - bij geen enkel merk zijn ze groter; bovendien zijn ze goed toegankelijk via de beide grote luiken. De linker bergruimte heeft in die zin een dubbelfunctie, dat hij ook van binnenuit toegankelijk is na het opklappen van een deel van het bed.
Behalve een benedenbed heeft de XXL-cabine ook een bovenste bed - in principe bestemd voor een bijrijder, maar in de praktijk waarschijnlijk vooral gebruikt om reistassen of dat soort zaken op kwijt te raken. De opklapbare beveiliging, waarmee MAN dit bed heeft uitgerust, houdt die tassen keurig op het bed, als ze tenminste achter die beveiliging liggen. Als optie is het bovenste bed te vervangen door een kastenwand - te overwegen als de bemanning uitsluitend uit een chauffeur bestaat, omdat in een kast die tassen of de inhoud ervan altijd veiliger liggen dan op een bed.
Ook boven de voorruit is een boel bergruimte te vinden. En het aardige is dat al die bergruimte makkelijk toegankelijk is door de enorme inwendige hoogte van de XXL-cabine. Voor vrijwel elke chauffeur is het royaal stahoogte - je moet al extreem lang zijn wil je met je hoofd het dak van de cabine raken: minimaal 210 cm, om precies te zijn.

Superieur presteren


Sterke punten van een truck als deze MAN TG-A 18.513 met XXL cabine zijn de ruimte die hij te bieden heeft, en zijn superieure prestaties op de weg.
Met zijn 510 PK motorvermogen en hoogste koppel van 2300 Nm is elke klim een fluitje van een cent. Hij loopt moeiteloos naar boven, bij niet al te steile hellingen zonder terug te schakelen - de motor redt het allemaal probleemloos.
Ook naar beneden is het een auto die weinig eisen stelt aan de werkzaamheid van de chauffeur, door de combinatie van het TipMatic/AS Tronic automatische schakelsysteem, BrakeMatic remsysteem en de EVB motorrem. Want in de afdaling houdt de auto automatisch een door middel van de cruise control ingegeven snelheid aan door de motorrem te activeren zodra die snelheid overschreden wordt, en de versnellingsbak een stap terug te schakelen om het maximale vermogen uit de motorrem te halen.
Het zijn eigenschappen die vooral tot zijn recht komen als je veel achter het stuur zit - wie per jaar zo'n 150.000 kilometer of meer rijdt, heeft aan deze MAN een uiterst comfortabele auto waarin het goed toeven is en die je het leven makkelijk maakt.
Aan de andere kant hoort er achter het stuur wel een chauffeur te zitten die zich niet laat verleiden tot spelletjes met het hoge vermogen van deze auto en de neiging weet te onderdrukken om te pas en te onpas in te halen, omdat dat ten koste gaat van het verbruik en uiteindelijk weinig oplevert qua tijdwinst.
De prestaties van deze auto komen het best tot zijn recht in situaties waar je met trucks met een geringer motorvermogen veel moet schakelen en dus snelheid inlevert. Met z'n 510 PK wandelt deze MAN die trucks moeiteloos voorbij en boekt daar zijn tijdwinst. Tegelijkertijd blijft het gemiddelde verbruik daar aan de lage kant omdat hij in een hoger tempo de klim neemt. In die situaties is hij op zijn best en heeft hij echte voordelen te bieden in vergelijking met minder gemotoriseerde trucks. Wie daar uit deze truck haalt, wat erin zit, maakt een nuttig gebruik van de capaciteiten van zijn aandrijflijn en krijgt dat uiteindelijk uitbetaald in tijdwinst zonder dat het ten koste gaat van het brandstofverbruik. Voor vervoerders die deze tijdwinst kunnen omzetten in een beter rendement, is deze MAN een ideale auto.

Laufkultur


De Duitse taal heeft een paar van die prachtige termen, die eigenlijk niet te vertalen zijn. Een ervan is "Laufkultur" - iedereen weet wat men zich erbij voor moet stellen, maar er een Nederlands woord voor vinden is vrij lastig.
Een auto die deze "Laufkultur" zonder meer heeft, is deze MAN 18.513 FLS XXL. Voor een flink deel wordt die bepaald door de eigenschappen van de motor, een krachtbron die superieur presteert, rustig loopt, stil is en zijn aanwezigheid niet kenbaar maakt door trillingen.
Maar ook de versnellingsbak, en met name het TipMatic schakelsysteem, dragen er hun steentje aan bij. Als versnellingsbak gebruikt MAN in deze auto de 12-gangs automatisch geschakelde AS Tronic bak van ZF, een bak die uiterst soepel en volkomen trillingvrij schakelt en de koppeling bedient. Als chauffeur voel je hem niet, en heb je er, afgezien van de keuzeknop op de console naast de chauffeursstoel, ook geen omkijken naar zo lang er vooruit wordt gereden. Wie met de hand wil schakelen, doet dat met behulp van een hendel op de stuurkolom.
Ook voor de rest heeft MAN de bediening van zo veel mogelijk functies in de cabine elektrisch uitgevoerd, zodat ze te bedienen zijn met behulp van schakelaars op het instrumentenpaneel of in de directe omgeving daarvan - het levert ook een bijdrage aan de superieure "Laufkultur" van deze auto, evenals de goede doseerbaarheid van het elektronisch geregelde remsysteem en de makkelijke bediening van de besturing. MAN meet bij het afremmen de krachten op de koppelschotel en stemt daar de verdeling van de remkracht over de wielen van de trekker en de oplegger op af via het BrakeMatic systeem. Het typische trekken of duwen van de oplegger is er dan ook niet meer bij, het afremmen verloopt mooi geleidelijk en soepel.

Samenvattend


Als het puur om emotie en rijplezier gaat, zouden we het wel weten: dan wordt deze MAN TG-A 18.513 FLS XXL onze auto. Als je ook nog een beetje moet rekenen en denken aan rendement, kilometerkosten, nuttig laadvermogen en al dat soort zaken die essentieel zijn voor het bedrijfsresultaat, zou er al snel achter de oren gekrabd kunnen worden. Want met 7200 kg is de auto verre van licht en met een vraagprijs van ruim 123.000 euro ook verre van goedkoop. Aan de andere kant: alle waar is naar zijn geld - en bij deze MAN krijg je waar voor je geld, daar kunnen we kort over zijn.

 

 

     

 

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

Motor
Type-aanduiding: D 2876 LF 05/Euro III
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 128 x 166 mm
Cilinderinhoud: 12816 cc
Compressie: 17,0:1
Vermogen: 375 kW (510 PK) bij 1900 tpm
Koppel: 2300 Nm bij 1000-1300 tpm
Specifiek verbruik: 197 gr/kWh
Koeling: vloeistof

Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: ZF AS Tronic met Tipmatic
Aantal versnellingen: twaalf
Overbrengingsverhoudingen: 12,33:1 tot 0,78:1

Achteras
Type: enkele reductie, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 3,70:1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers

Vooras
Type: I-profiel
Draagvermogen: 7100 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers

Wielen en banden
Wielen: 9.00 x 22.5
Banden maat: 295/80R22.5
Reservewiel: links, midden onder chassis

Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 400 liter

Remmen
Voetrem: luchtdruk bediende schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem achter
Motorrem: ja

Besturing
Stuurhuis: kogelkringloop, hydraulisch bekrachtigd
Stuurwiel: diameter 46 cm
Draaicirkel: 14,9 meter bij wielbasis 360 cm

Elektr. installatie
28 V wisselstroomdynamo 90A, 2 x 12V175 Ah accu's

Cabine
Type: frontstuur cabine, tot 65 graden te kantelen
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit, verwarmde spiegels, trottoirspiegel, groothoekspiegels links en rechts
Uitrusting interieur: luchtgeveerde stoelen

Afmetingen chassis
Wielbasis: 360-390 cm
Lengte: 582-612 cm
Breedte: 249 cm
Hoogte (slaapcabine XXL): 378 cm
Chassishoogte: 96 cm

Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 7500 11500 19000
Chassisgewicht 5090-5095 2185-2195 7275 7290
Laadvermogen 2410-2405 9315-9305 11725-11710

testresultaten

Weersomstandigheden:
Een enkele bui, windkracht 3, temperatuur zo'n 18 graden

Totaalgewicht combinatie:
39,9 ton

Traject 1
(Moerdijk-Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 38,9 liter, omgerekend 23,5 liter per 100 kilometer. Geen stop

Traject 2
(Maastricht-Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 42,5 liter, omgerekend 31,5 liter per 100 km. 12 stops.

Traject 3
(Reek-Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 22,3 liter, omgerekend 27,8 liter per 100 kilometer. 4 stops.

Gemiddeld verbruik:
27,3 liter per 100 km.

Acceleratie
50-60 km/uur in 5,00 sec.
60-70 km/uur in 7,13 sec.
70-80 km/uur in 9,39 sec.
80-90 km/uur in 10,10 sec.

Geluidsniveau in cabine
50 km/uur.. 65 dB(A)
60 km/uur.. 65 dB(A)
70 km/uur.. 64 dB(A)
80 km/uur.. 66 dB(A)
90 km/uur.. 67 dB(A)

Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.38,1, hoogste versnelling 12
Klim met staande start 1.43,9, hoogste versnelling 11


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

terberg
Trucks.nl
Hoornweg
Middelbos
DHS
advertise
baat
Anema Trucks & Spare Parts
snapon
Cuppers
facebook
Trailned
HEBIC
Capriël Nederland
vdl
D-tec
rino