home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Ford Transit Durashift: feilloos

Goed gelukt systeem

Ford kan haar nieuwe Transit besteller sinds kort ook leveren met een automatisch schakelsysteem voor de versnellingsbak. De pook en het koppelingspedaal verdwijnen, ze worden vervangen door twee knoppen op het dashboard en een display. Werkt het in de praktijk? Wij gingen een dagje op pad met een Transit met Durashift, zoals het nieuwe schakelsysteem heet, om dat te ontdekken.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 16
Uitgave datum: 24.01.2002
Jaargang: 53


Eindelijk


Het is merkwaardig: in zware trucks voor het internationale vervoer rukken automatische schakelsystemen in hoog tempo op. De verwachting is dat binnen enkele jaren ruim de helft van die trucks met een automatisch geschakelde versnellingsbak zal zijn uitgerust. Het typische is dat je in dat soort trucks eigenlijk de minste behoefte hebt aan een automatisch geschakelde versnellingsbak, het schakelen is er redelijk te overzien en goed met de hand uit te voeren.Maar in voertuigen waar je wel behoefte hebt aan een automatisch schakelsysteem, zet het allemaal veel minder snel door. Daartoe behoren bestelauto's, vooral als ze worden ingezet voor het distributievervoer. Met die auto's zit je veelvuldig in druk verkeer en moet je als chauffeur bij wijze van spreken van voren en van achteren ogen en oren hebben om er veilig doorheen te komen.In zo'n situatie is het handig als een deel van de taken achter het stuur je uit handen wordt genomen. Bijvoorbeeld het koppelen en schakelen, omdat het twee van de handelingen zijn die de meeste tijd en aandacht vereisen in het drukke stadsverkeer. Zet je daar een geautomatiseerd systeem voor in, dan betekent het dat je je helemaal kunt concentreren op het verkeer om je heen. Ford biedt zo'n systeem aan als optie voor de nieuwe Ford Transit besteller. Voorlopig nog uitsluitend in combinatie met keuze uit één enkele motor, maar binnenkort worden dat er ongetwijfeld meer. Omdat de schakeling elektronisch wordt aangestuurd, moet de software per motor worden aangepast. Dat kost de nodige tijd, maar komt uiteindelijk allemaal wel voor elkaar.

Het rijden


Het rijden met de Ford Transit met Durashift is een geheim dat je als bestuurder snel door hebt. In eerste instantie stap je wat onwennig achter het stuur - geen koppelingspedaal, geen versnellingshendel. Het starten verloopt in elk geval op de normale manier: je trapt het gaspedaal in, draait de contactsleutel om en wacht tot de motor aanslaat. Dat kan enkele seconden duren, omdat de motor bij elke start het hele elektronische systeem supersnel controleert op eventuele storingen en afwijkingen. Over het algemeen zal dat niets opleveren en start de motor na dat controleren normaal.Om weg te kunnen rijden is het zaak om de handrem te lossen. Vervolgens wordt het rempedaal ingetrapt en druk je de knop D op het dashboard in. Laat je nu de voetrem los, dan trekt de auto op de gebruikelijke manier op en gaat vervolgens schakelen, naarmate de snelheid hoger wordt en het motortoerental toeneemt. Het schakelproces is enigszins te sturen met het gaspedaal. Trap je het diep in, dan schakelt de bak een stap terug en kom je hoger in je toeren te zitten. Op die manier komt er wat meer vermogen beschikbaar.
Ook het koppelingsproces was bij onze testauto enigszins te regelen met het gaspedaal. Rij je constant scherp, met het gaspedaal vrij diep ingetrapt, dan werkt de koppeling vooral bij de hogere versnellingen wat hakerig. Hou je daarentegen het gaspedaal wat meer in de middenstand, zodat het hele systeem wat soepeler en minder jachtig functioneert, dan verloopt het koppelen gladjes. 't Is een kwestie van wat spelen met je rijstijl en je vindt er snel een waarbij je je prettig voelt. Bij Ford hebben ze overigens heel goed nagedacht over dit nieuwe automatische schakelsysteem; er zijn een heleboel beveiligingen ingebouwd die moeten voorkomen dat er iets fout gaat of er onverwachte dingen gebeuren. Zo schakel je de achteruit niet in door één keer de R-knop in te drukken: je moet hem echt twee keer indrukken, om nadrukkelijk aan te geven dat je achteruit wilt rijden. Doe je dat niet, dan gebeurt er niets.

Net een handgeschakelde bak


In sommige andere opzichten is de Durashift net een handgeschakelde bak. Zo kost het geen enkele moeite om tijdens het rijden de bak in de neutraalstand te zetten. Je drukt de N-knop in en hij verspringt naar de neutraalstand, zoals op het display te zien valt. Gevaarlijke situaties levert dat overigens niet op, om de bak weer in de versnelling te krijgen is het een kwestie van de D-knop weer indrukken. Hij kiest automatisch de goede versnelling en de rit gaat weer vrolijk verder.Wie de voorkeur geeft aan handmatig schakelen, doet dat met behulp van de + en - knoppen op het stuurwiel. Druk één keer op een van die knoppen en de bak schakelt over van automatische naar handbediening. Daarna is het een kwestie van met de + en - knoppen op en terugschakelen. Onder normale omstandigheden is het handmatige schakelen niet echt een optie - waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Maar vooral bij het manoeuvreren wil het wel eens makkelijk zijn, al was het maar om de bak in een bepaalde versnelling te fixeren, zodat je niet constant met tempowijzigingen zit.

Wil je van handmatig schakelen terug naar automatisch schakelen, dan is het een kwestie van de D-knop aantikken en het hele schakel- en koppelproces verloopt weer volautomatisch.Even nadenken moet je de eerste keren ook bij het parkeren van de auto. Zet je hem weg en laat je de D-knop ingeschakeld, dan wordt automatisch de eerste versnelling ingeschakeld en parkeer je de auto dus in die versnelling. Hetzelfde gebeurt er met de N-knop ingedrukt, tenzij je binnen 20 seconden de auto van het contact zet. In dat geval blijft de versnellingsbak in de neutraalstand staan. Parkeer je de auto met de R-knop als laatste ingedrukt, dan zet je hem weg in de achteruitversnelling. Iets onverwachts gebeurt er ook wanneer je bijvoorbeeld ergens stil staat met draaiende motor en je opent het portier: in dat geval wordt de versnellingsbak in de neutraalstand gezet en reageert de bak dus niet meer op het gaspedaal, als je dat vervolgens intrapt. Pas nadat je de D-knop hebt ingedrukt, verloopt het schakelproces weer op de normale manier. Die beveiliging wordt ook actief als de auto bijvoorbeeld met draaiende motor op de handrem staat en 120 seconden lang geen van de pedalen wordt ingetrapt. In dat geval kiest de bak ook automatisch voor de neutraalstand.

Gebaseerd op handgeschakelde bak


In de praktijk betekent zo'n automatisch schakelsysteem een enorme ontlasting voor de chauffeur. Hij kan de bak in "Automatisch" zetten en verder alles aan de elektronica en hydrauliek overlaten. Of, als hij zelf wil schakelen, met een knopdruk omhoog of terugschakelen. Het Ford Durashift EST (afkorting van Electronic Shift Transmission) is gebaseerd op een conventionele vijfversnellingsbak, echter zonder versnellingspook en koppelingspedaal. In plaats daarvan kan de bestuurder handmatig schakelen met de keuzetoetsen 'up' en 'down' op het stuurwiel, of kiezen voor automatisch schakelen. Daarnaast beschikt het systeem over drie verschillende automatische schakelpatronen: 'economy' voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik, 'winter' voor minimale wielspin op gladde wegen en 'full load' voor rijden met zware belasting of met een aanhanger, of voor het nemen van een steile helling.De opbouw van het Durashift systeem is eenvoudig. In wezen wordt dezelfde vijfversnellingsbak gebruikt die ook in de handmatig geschakelde versies van de Transit zit, namelijk de MT75 van Ford. Alleen zijn de bediening van de koppeling en het schakelsysteem bij de Durashift uitvoering vervangen door een hydraulische bediening van de koppeling en de versnelling en een elektronische aansturing van deze beide functies, in samenspraak met de elektronica van de motor. Want de elektronische functies van die beide componenten moeten uiteraard goed op elkaar zijn afgestemd om soepel schakelen mogelijk te maken.

De elektrohydraulische bediening is een component die wordt toegeleverd door Sachs. Het Ford Durashift EST systeem combineert een automatische koppeling en shift-by-wire technologie met het regelen van het koppel van de motor, om de schakelovergangen met de handgeschakelde transmissie automatisch te laten verlopen.Gekozen werd voor een hydraulische bediening van het schakelsysteem omdat met name het openen van de koppeling veel energie vergt, die op dit moment eigenlijk alleen nog te genereren is met een hydraulische pomp. Het wordt anders zodra het 42-volts elektrische boordsysteem zijn intrede doet - in dat geval kan een elektromotor ook de bediening van de koppeling aan. Lager verbruik en schakelfouten voorkomenEén van de voordelen van het systeem, voor zowel eigenaar als bestuurder, is het lagere brandstofverbruik onder normale rijomstandigheden, zo claimt Ford. Zelf hadden we geen reëel vergelijkingsmateriaal, maar met een gemiddeld verbruik van rond de 10 liter per 100 kilometer deed onze testauto het goed.Het systeem zorgt voor soepele schakelovergangen, ongeacht de mate van belading of het stijgingspercentage van de weg. Doordat het Durashift EST systeem in de automatische schakelstand de optimale schakelmomenten kiest, kan het een brandstofverbruik realiseren dat 20% lager ligt dan dat van een conventionele automatische transmissie met koppelomvormer.

De elektronische controle van de koppeling verkleint de kans op 'fouten' van de bestuurder - zoals het rijden met slippende koppeling. Hierdoor wordt de levensduur van de auto verlengd. Daarnaast is Durashift EST lichter, compacter, goedkoper en gemakkelijker te onderhouden dan een conventionele automatische transmissie.Deze nieuwe transmissie biedt aanzienlijke voordelen voor zowel de eigenaar als de bestuurder van de auto. De zuinigheid en duurzaamheid zullen de eigenaar aanspreken, terwijl de bestuurder voornamelijk zal profiteren van het verbeterde bedieningsgemak en comfort - en dan vooral degenen die beroepsmatig korte ritten rijden, zoals koeriers die meer dan 1000 keer per dag moeten schakelen. Het schakelpatroon is eventueel aan te passen met een aparte knop op het dashboard, die drie keuzemogelijkheden biedt: economy, winter of full-load.

Samenvattend

Durashift EST is als optie leverbaar voor Transit vans, chassis-cabines, dubbele cabines en minibussen met achterwielaandrijving en een 66 kW (90 pk) 2,4 liter Duratorq turbodiesel motor. De prijs bedraagt € 1.134,- ( 2.500,-) excl. BTW. Voor dat geld krijg je zo'n enorm extra bedieningsgemak dat het er eigenlijk automatisch bij gekocht zou moeten worden.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

meiller
vdl
Trailned
Trucks.nl
snapon
Middelbos
Knapen
rino
rdd
HEBIC
Hoornweg
scania
advertise
Capriël Nederland
terberg
Autoboek International
facebook
vako
Sluitsnel
Cuppers
almic