home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Veldhuizen Hovertrack: Overrompelend


De halftrack opnieuw uitgevonden


Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan bij Utrecht, al jarenlang actief in de ombouw van 3,5 tons B/E voertuigen in trekker/oplegger combinaties met een GCW van rond de 7,5 ton, heeft een nieuwe markt ontdekt, namelijk die van het bouw en agrarische vervoer. Voor die sector werd de Hovertrack ontwikkeld, een eigentijdse variant op de halftrack, de unieke legertruck waarvan de Geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog op grote schaal gebruik maakten. Veldhuizen verwacht een paar dozijn stuks per jaar af te kunnen zetten van dit voertuig; Auto- & Transportwereld was er een dag mee op pad om die potentie te peilen.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 19
Uitgave datum: 02.03.2006
Jaargang: 57



Positionering


De Hovertrack is niet bedoeld als rechtstreekse concurrent van de gevestigde orde in de wereld van het bouwvervoer.
Wil je die orde op het gebied van het bouwtransport - en dat zijn nog steeds Terberg en Ginaf als de twee toonaangevende producenten - op hun eigen terrein aanvallen, dan zul je hetzelfde moeten bieden qua wendbaarheid, nuttig laadvermogen en totaalgewicht. Dat betekent dus trucks kunnen leveren met een wijdspreid tandemstel achter, omdat je alleen op die manier een serieuze partij bent voor de voertuigen uit Benschop en Veenendaal.

Veldhuizen heeft niet de ambitie om die voertuigfabrikanten naar de kroon te steken, veel meer zijn ze op zoek naar een gat, of gaatje, in de markt waar ze met hun bijzondere concept uit de voeten kunnen. Qua configuratie praten we bij de Hovercraft overigens wel over een voertuig met een wijdspreid tandemstel achter, maar daarmee houdt ook elke gelijkenis op. De rups over de achterassen en de beide looprollen ertussen maakt van de Hovertrack een totaal ander voertuig dan wat we tot nu toe gewend zijn in het bouwvervoer. Enigszins vergelijkbaar is de Hovertrack ook met de van neerlaatbare rupsen voorziene trucks, die veel worden gebruikt voor bodemonderzoek, maar ook daar is er niet meer dan een uiterlijke overeenkomst: de Hovertrack kan een aanzienlijk hoger nuttig laadvermogen aan dan dat soort voertuigen.
De toepassing van de Hovercraft is te zoeken in het loonbedrijf en aanverwante sectoren, en in de aannemerij. In het loonbedrijf is de Hovertrack een interessant alternatief voor voertuigen als de Ag-Chem Terragator en de Vredo, hij kan hetzelfde maar biedt een aanzienlijk groter laadvolume. In de aannemerij is het een voertuig dat heel bijzondere activiteiten aankan, waar in wezen nauwelijks een wegvoertuig of een terreinvoertuig op wielen toe in staat is.

Bodemdruk verlagen


Het basisidee achter de Hovertrack is simpel: de bodemdruk verlagen, en daardoor meer tractie krijgen.
Die bodemdruk bedraagt bij de Hovertrack onder het rupsstel achter 1200 gram per vierkante centimeter, wat zonder meer spectaculair laag is: dat haal je met geen enkele band, zelfs niet met lagedruk ballonbanden. Leeg is de bodemdruk nog indrukwekkender: maar 290 gram per vierkante centimeter.
Die lage bodemdruk wordt gerealiseerd met rupsen die afstammen van de Agco Challenger tractoren, een oorspronkelijk door Caterpillar ontwikkelde lijn tractoren die vooral bestemd is voor gebruik op een zachte ondergrond. De productie ervan werd begin 2001 overgenomen door Agco.
Het effect van de lage bodemdruk van de Hovertrack is vooral merkbaar in zwaar en nat terrein, waar de bodem een gering draagvermogen heeft: de Hovertrack rijdt over een dergelijke ondergrond alsof het strak en glad asfalt is, hij heeft geen enkele moeite met het in beweging komen en blijven. En dat alles met een GVW van rond de vijftig ton.

Want dat woog onze testauto geladen, voorzien van een Hyva haakarm afzetsysteem en een afzetcontainer die royaal gevuld was met natte grond. We reden ermee op een bouwterrein in de omgeving van Rotterdam, dat goed doorweekt was door een forse hoeveelheid regen die in de dagen daarvoor was gevallen. Maar de Hovertrack gaf geen krimp, hij rolde probleemloos over een met water verzadigde bodem, waar zich kort tevoren nog een landbouwtrekker in vastgelopen had.
Wel vergt het bochten nemen met een Hovertrack enig anticiperen. Dankzij de rubber tracks heeft hij enorme onderstuurneigingen - hij gaat bij voorkeur rechtuit en reageert maar heel traag op het stuur. In het terrein is dat over het algemeen geen probleem, omdat je daar meestal wel de ruimte hebt om bochten wat ruim te nemen. Uiteindelijk kom je wel waar je wezen wilt, zij het niet helemaal via de meest directe weg. Op de weg is het wat lastiger. Daar is het een kwestie van ruim van te voren beginnen met insturen, om een bocht zonder al te grote problemen te kunnen nemen. Begin je niet op tijd, dan wordt het steken en sturen, tot de auto in de goede positie staat om de verandering van richting uit te kunnen voeren. Kortom, een geduldwerkje, waar je de nodige tijd voor moet uittrekken als je niet op tijd hebt geanticipeerd.

Schranken


Om die onderstuurneigingen te beperken is de Hovertrack op de vooras voorzien van schrankremmen. Gekoppeld aan het stuursysteem is er een aansturing van de beide trommelremmen voor, die door gericht bijremmen de auto helpt om een bocht te nemen.
Vooral op de weg is dat schranken nodig, anders wordt het nemen van een bocht een vrij tijdrovende zaak, vooral in krappe situaties. Nog beter zou het zijn geweest om ook te schranken op de rupsen achter, maar dat zal met de standaard aangedreven achterassen, die Veldhuizen gebruikt in de Hovertrack, waarschijnlijk niet lukken - daarvoor zijn gecompliceerder assen met een wat geavanceerder differentieelblokkering dan hier wordt toegepast, noodzakelijk. In de huidige uitvoering bedraagt de draaicirkel ongeveer 23 meter, en dat is voor een solovoertuig vrij fors.

Veldhuizen gaat voor deze Hovertrack uit van een basischassis, dat zonder al te veel aanpassingen te gebruiken is. Gekozen werd voor een Iveco Trakker chassis, voorzien van een 13 liter Cursor dieselmotor met een hoogste vermogen van 440 PK (324 kW) bij 1450 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 2100 Nm tussen 1000 en 1450 toeren. Verder werd voor een handgeschakelde versnellingsbak gekozen in plaats van de EuroTronic met geautomatiseerd schakelsysteem, die Iveco ook kan leveren op de Trakker. Die keus voor een handgeschakelde bak ontpopte zich in dit geval als niet onlogisch: in plaats van de twaalf versnellingen van de EuroTronic heb je bij de handgeschakelde bak zestien versnellingen ter beschikking, wat bij een belasting zoals de Hovertrack in de praktijk te doorstaan heeft, geen overbodige luxe is. Met een extra hoog-laag schakeling is het aantal versnellingen nog te verdubbelen, maar in de praktijk zal die schakeling alleen gebruikt worden om de snelheid in de laagste versnelling verder te beperken. Bovendien is het bij dit voertuig belangrijk om nog veel zelf in de hand te houden - in plaats van het schakelen over te laten aan de trucks is het verstandiger om de chauffeur het beheer daarover te geven.

Om dezelfde reden werd gekozen voor het sterkste chassisraam dat Iveco kan leveren, met een flensdikte van 10 mm, en voor achterassen met een technisch draagvermogen van 16 ton. Dat draagvermogen is off-road voor de volle honderd procent te gebruiken; aangevuld met het draagvermogen van de looprollen van de rups, die per as vijf ton kunnen hebben, komt het GVW in dat geval op ruim vijftig ton - om precies te zijn exact 52 ton volgens de specificatie van Veldhuizen. Op de weg is dat GVW ook te gebruiken, vooropgesteld dat het voertuig wordt geregistreerd als een agrarisch voertuig. Wordt hij gekentekend als wegvoertuig, dan gelden andere wettelijke regels voor wat betreft de asbelasting, en wordt het GVW beperkt tot iets meer dan veertig ton. Overigens is dat voor een drieasser - want dat is de Hovertrack in principe - nog steeds fors.

Op de weg


Onze testauto was uitgerust met een 30-tons Hyva haakarmsysteem, waarmee wisselcontainers met een lengte van 5,00 tot 7,50 meter aangepikt kunnen worden.
Maar behalve met een afzetopbouw is de Hovertrack ook uit te rusten met andere opbouwen - bijvoorbeeld een betonmixer. Eén van de aardigste details van de Hovertrack is dat hij helemaal is gebaseerd op bestaande componenten. De herkomst van het chassis is duidelijk - het komt in zijn totaliteit van Iveco. Op de achterassen worden dubbel gemonteerde velgen en banden toegepast, over die banden worden zoals we al schreven, dezelfde rupsen gemonteerd die Agco gebruikt op haar Challenger tractoren. Die rupsen lopen deels op looprollen, die voor insiders herkenbaar zijn als de loopwielen van industriële voertuigen en intern transport materieel. De looprollen zijn gemonteerd op naven die afkomstig zijn van SAF assen voor getrokken materieel; de rupsen hebben een contactoppervlak van 1,75 vierkante meter per rups; gecombineerd met het contactoppervlak van de voorbanden bedraagt het totale contactoppervlak per voertuigzijde ongeveer twee vierkante meter, ofwel vier vierkante meter in totaal. Omgerekend betekent het een bodemdruk per vierkante centimeter van ongeveer 1300 gram bij een tot 52 ton geladen voertuig. Het totaal opgebouwde voertuig weegt leeg ongeveer 11,5 ton, wat betekent dat er zo'n veertig ton over is voor nuttige lading. Bepaald geen kinderachtige cijfers.
De enige component van de Hovertrack, die nieuw wordt geproduceerd, is een balanceurconstructie waar al de componenten aan zijn opgehangen. Hij wordt gesneden uit enkele centimeters dik plaatstaal, en is aan weerszijden draaiend op het chassis gemonteerd.

Als vooras wordt een standaard Iveco aangedreven as met een draagvermogen van tien ton toegepast, voorzien van Michelin 24x20,5 banden. De bandenspanning is te regelen met een on-board wisselsysteem, dat met een enkele knopdruk in- en uit te schakelen is. In het terrein levert dat een bandenspanning van 0,7 bar op, en op de weg van 4 bar. Die lage bandenspanning geeft je een wat zweverig gevoel in de Hovertrack, hij heeft niet het robuuste wegcontact van een doorsnee wegvoertuig met normale banden en een normale bandenspanning. Maar onaangenaam rijdt het niet.

Mobieler met hulpchassis


Bij Veldhuizen realiseren ze zich dat een rupsvoertuig niet het meest ideale voertuig is voor gebruik over de weg.
Om de Hovertrack als wegvoertuig een betere start te geven werd een soort hulpframe ontwikkeld, dat is voorzien van twee assen. Met de achterkant van de truck - het gedeelte met de rupsen dus - kan er op het hulpframe gereden worden, het frame wordt met de voorkant vastgemaakt onder het chassis en ziedaar, de Hovertrack halftrack is een 6x2 truck geworden, voorzien van voorwielaandrijving. In die configuratie is de Hovertrack ook echt een volwaardige truck, opgebouwd op een Iveco Trakker AD380T44W chassis. De cabine is uitgerust met alles waar een hedendaagse truckchauffeur aan gewend is, zoals een luchtgeveerde bestuurdersstoel, verstelbare stuurkolom, air-conditioning, en een luchtgeveerde cabineophanging. Opvallend detail is de aanwezigheid van twee bijrijdersstoelen, waarmee wordt ingespeeld op inzetvormen waarbij er naast de bestuurder van de truck één of twee extra mensen nodig zijn hij het uitvoeren van de taken die de Hovertrack zijn toebedacht.

Tot de standaard uitrusting van de Hovertrack behoren een vangmuilkoppeling met een doorsnee van 50 mm en een volgwagensysteem, zodat vrij zware aanhangers getrokken kunnen worden: de Hovertrack kan in feite zijn eigen machines meenemen. Verder heeft hij vier extra hydraulische aansluitingen, zodat allerlei extra voorzieningen moeiteloos aangedreven kunnen worden. Het maakt van de Hovertrack een bijna universeel voertuig, dat niet alleen in staat is om allerlei bijzondere transporttaken uit te voeren, maar zelfs als een soort werktuigdrager gebruikt kan worden, wanneer dat noodzakelijk is.

Samenvattend


Als voertuig is de Hovertrack zonder meer indrukwekkend, en ook zijn prestaties in het terrein zijn verre van kinderachtig - hij is tot heel veel in staat. Wat toepassing betreft zal de Hovertrack, behalve met de eerder in deze test al genoemde voertuigen, ook de concurrentieslag aan moeten met de knikdumpers en met de grote landbouwtrekkers met kipperaanhangers. Uit die strijd moet de Hovertrack niet alleen tevoorschijn komen als financieel aantrekkelijker optie, hij zal ook qua exploitatiekosten en restwaarde interessanter moeten zijn. Slaagt hij daarin, dan heeft hij een gouden toekomst in het agrarische transport en het bouwvervoer, en zal hij daar een overrompelende rol gaan spelen.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2018, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Van Schaften Trucks
Hoornweg
terberg
rino
D-tec
Trailer innovation
Anema Trucks & Spare Parts
advertise
Middelbos
Trucks.nl
HEBIC
Capriël Nederland
DHS
vdl
Trailned
Kohl
snapon
facebook
Cuppers