home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Unimog U400: Multifunctioneel voertuig


Eén van de opmerkelijkste bedrijfsauto's blijft de Unimog, een auto waarvan de merknaam bijna een soortnaam is geworden vanwege diens spreekwoordelijke terreincapaciteiten. Hij stamt uit de productie van Mercedes-Benz, die de Unimog heel lang als een soort buitenbeentje voor heel specifieke markten beschouwde. Maar inmiddels kijken ze bij Mercedes-Benz, c.q. DaimlerChrysler wat anders aan tegen de Unimog, en hebben ze de afgelopen periode een compleet nieuwe generatie op de markt gezet. Wij waren op pad met één van die nieuwe Unimogs, de U 400.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 16
Uitgave datum: 19.01.2006
Jaargang: 57


Speeltje


Die hernieuwde aandacht voor de Unimogs heeft alles te maken met het feit dat de Unimog wat meer in huis heeft dan alleen goede terreincapaciteiten.
Met name op de Amerikaanse markt, waar hij sinds enige tijd wordt geleverd als Freightliner Unimog, via de gelijknamige Amerikaanse bedrijfsautodochter van DaimlerChrysler, ontpopt hij zich steeds meer als een soort imagebuilder voor dit merk. Want er is een toenemend aantal Amerikanen, dat de Unimog als alternatief voor een dikke Amerikaanse pick-up koopt, omdat er in het terrein kunstjes mee uit te halen zijn, die geen enkele 4x4 pick-up voor elkaar krijgt. Tot de Amerikaanse Unimog-fans behoort ook Arnold Schwarzenegger, de gouverneur van Californië, die in 2002 een Unimog bestelde.
De Noord Amerikaanse markt was een van de laatste markten waar de Unimog nog niet vertegenwoordigd was, inmiddels is daar dus verandering in gekomen. De Amerikaanse fabrikant van brandweermaterieel American LaFrance, tot voor kort een volle dochter van Freightliner maar inmiddels van de hand gedaan, levert zelfs een Amerikaanse brandweeruitvoering van dit terreinwonder.

Hetzelfde imageverhaal geldt een beetje voor de Europese markt. Mercedes-Benz benadrukt ook hier graag dat zij de bouwers zijn van de Unimog, een auto die ook hier een enorme reputatie heeft als alleskunner - wat met een Unimog niet kan is echt onmogelijk te doen met een bedrijfsauto. Bij Mercedes-Benz hebben ze er geen enkel bezwaar tegen wanneer iets van dat beeld afstraalt op de Atego's en de Actrossen.

Enorme terreinwaardigheid


De geschiedenis van de Unimog begint vlak na de Tweede Wereldoorlog in het Zuid Duitse Schwäbisch Gmünd.
Daar wordt het Unimog concept ontwikkeld door Erhard & Söhne, met hulp van Boehringer, een machinefabriek uit Göppingen die wel ruimte in de markt zag voor een 'Universal Motorgerät', afgekort tot Unimog, als werktuigdrager voor de agrarische sector en bosbouw, de aannemerij, overheden en vele andere doelgroepen die behoefte hadden aan een voertuig met een bijzonder grote mobiliteit in allerlei soorten van terrein en onder alle denkbare weersomstandigheden.

Eén van de kenmerken van de Unimog was van meet af aan de enorm grote bodemvrijheid, doordat er gebruik gemaakt werd en wordt van portaalassen, waarbij het aslichaam niet in het middelpunt van de wielen zit, maar boven het midden. De aandrijving wordt via tandwielen op de wielen overgebracht. Tweede opvallende detail is de unieke vering, door middel van schroefveren, die de Unimogs van meet af aan een enorme terreinwaardigheid gaf - geen enkel obstakel vormde een onneembare hindernis. Die beide kenmerkende eigenschappen hebben de Unimogs tot de dag van vandaag gehouden, ook de huidige generatie Unimogs is nog gebaseerd op die beide principes en put er een flexibiliteit in het terrein uit die onnavolgbaar is. Het enige wat hem op kan breken is een te zachte ondergrond, hoewel ook daar weer een oplossing voor te leveren is: een als optie leverbaar snelaflaatsysteem voor de bandenspanning, waarmee de wieldruk in een paar seconden zodanig is aan te passen dat ook een bodem met weinig draagvermogen geen probleem meer is.
Het bijkomend voordeel van de toepassing van schroefveren ondervonden we tijdens onze test met de Unimog: het levert een goed comfort voor de bestuurder op. Terreinauto's associeer je vrijwel automatisch met een wat stugge vering en oncomfortabele rijstijl, maar daarvan is bij de Unimog absoluut geen sprake. Zelfs de korte wielbasis - hij bedraagt iets meer dan drie meter bij de korte versie, die wij reden, en 3.600 mm bij de lange versie - speelt hem in dat opzicht nauwelijks parten.
De U 400, die wij reden, maakt deel uit van de U 300/400/500 serie, één van de twee lijnen die Unimog levert. De tweede serie is de U 3000/4000/5000, het grote verschil tussen de twee is uiterlijk de cabine: de U 300/400/500 heeft een korte, compacte cabine die is opgebouwd uit kunststof materiaal rond een stalen frame.

Universeel


De U 3000/4000/5000 is meer uitgevoerd als truck, hij heeft een stalen cabine, een langere wielbasis en een laadlengte die wat meer mogelijkheden biedt om materiaal te vervoeren.
De U 300/400/500 is daarentegen een specifieke werktuigdrager, een term die in de bouwwereld wordt gebruikt voor voertuigen die gebruikt worden om allerlei werktuigen aan te drijven, zoals voor de wegenbouw, agrarische werktuigen, enzovoort. Ze worden via een z.g. DIN-plaat vastgezet aan de Unimog, via snelkoppelingen verbonden met het hydraulische systeem, als de werktuigen een hydraulische aandrijving hebben, of gekoppeld aan een aftakas bij mechanische aandrijving.
De Unimog U 300/400/500 heeft een groot aantal van dat soort aansluitmogelijkheden aan alle kanten van het voertuig; voor elk werktuig dat via de DIN-plaat kan worden bevestigd, is een mechanische of hydraulische aandrijving beschikbaar.

Ook de aandrijflijn is helemaal op die uiteenlopende inzetmogelijkheden afgestemd. Op de weg haalt een Unimog U 400 een rijsnelheid die gelijk opgaat met de rest van het verkeer - 80 km/uur is geen enkel probleem. Maar bij het werken met allerlei werktuigen is een aanzienlijk lagere rijsnelheid noodzakelijk, bijvoorbeeld een kruipgang van enkele kilometers per uur. Ook die haalt de Unimog zonder moeite; door het achter elkaar schakelen van een versnellingsbak en een tussenbak is een enorme reductie in de overbrenging te realiseren.
Het aardige is dat het allemaal elektronisch te schakelen is, met hetzelfde type automatisch geschakelde versnellingsbak als wordt gebruikt in de Actros - een Telligent dus. Want de eerste generatie Unimogs mag dan bijzonder spartaans geweest zijn, bij de huidige generatie is daar absoluut niets meer van te herkennen. De U 400 heeft een bijzonder comfortabele cabine, die vooral opvalt door het uitstekende zicht dat hij naar alle kanten biedt, dankzij de ver naar beneden doorgetrokken zijruiten en voorruit. Dat bijzonder goede zicht is niet alleen praktisch, het is ook essentieel als je bijvoorbeeld bezig bent in de berm van de weg met een maaibalk aan je Unimog, om maar iets te noemen.

Opvallende details


Om die reden is de Unimog als optie ook te leveren met een verstelbare bediening: het stuur en de pedalen zijn met één enkele handgreep te lossen en langs twee geleiderails onder het dashboard van links naar rechts te schuiven. Want het ene moment moet je links van je alles goed in de gaten kunnen houden, terwijl het andere moment de rechter kant weer belangrijker is.
De Unimog U 400 heeft ook een aantal specifieke voorzieningen, die alleen bij deze auto voorkomen, zoals een omkeerregeling waarmee snel van de voor- in de achteruit kan worden geschakeld, en die de mogelijkheid biedt om net zo snel voor- als achteruit te rijden - uiteraard binnen bepaalde grenzen, dit systeem werkt alleen bij lagere manoeuvreersnelheden.

De differentieelsperren - dwarssperren in de beide assen, een langssper in de verdeelbak - zijn tijdens het rijden in- en uit te schakelen, zodat een onverwachte verandering in de rijomstandigheden niet tot acute problemen leidt. Je hoeft er zelfs de snelheid niet voor aan te passen, het wordt een kwestie van voorselecteren en het systeem schakelt de sperren in zodra het mogelijk is.
Dat het allemaal zo probleemloos verloopt heeft vooral te maken met de manier waarop de aandrijflijn en de rest van de mechanische en hydraulische componenten van de Unimog beveiligd zijn. Grotendeels gebeurt dat via elektronica, sensoren controleren alle wezenlijke functies en componenten van de Unimog en voorkomen daardoor wezenlijke problemen.

Maar met elektronica is niet alles goed te regelen, soms moet je als chauffeur zelf het heft weer in handen nemen, bijvoorbeeld omdat je in staat bent om te anticiperen. Om die reden biedt de versnellingsbak de mogelijkheid om handmatig in te grijpen wanneer daar behoefte aan is, maar is ook het koppelingspedaal nog steeds aanwezig. Het zit weliswaar weggeklapt omdat je het onder normale omstandigheden niet nodig hebt, maar kan tevoorschijn worden gehaald als er met enig gevoel moet worden gemanoeuvreerd.
Verder is de Unimog U 400, zoals elke Unimog, voorzien van een royale hoeveelheid hydraulische en mechanische aansluitmogelijkheden om werktuigen aan te drijven. De hydraulische circuits - de Unimog heeft er vier, twee met een lage opbrengst en twee met een hoge - bieden aansluitmogelijkheden op maat voor alle mogelijke gereedschappen.


Rijden


Aangedreven werd onze Unimog testauto door een OM 906 LA dieselmotor met een hoogste vermogen van 170 kW (231 PK) bij 2200 tpm en een koppel van 810 Nm.
Die motor wordt ook toegepast in de Atego distributievoertuigen, en is dus in zoverre een bekende krachtbron. Met die 231 PK heeft hij genoeg vermogen in huis om zich probleemloos door moeilijk terrein te werken, maar ook om op de weg in hoog tempo mee te draaien in het verkeer. Ook wat dat betreft is de Unimog U 400 een openbaring: voor een auto die te boek staat als bouwvoertuig, is hij uiterst rap en alert. Goedbeschouwd was dat de wonderlijkste ervaring van deze stoeipartij met een Unimog.

Wat verder opvalt na een aantal uren rijden met de Unimog U 400 is het comfort in de cabine. Niet alleen biedt hij het nodige comfort wat betreft het zitten, de instelmogelijkheden van de stoel en de bediening van de verschillende componenten, het is ook een cabine die binnen enorm stil is. We hebben het niet gemeten, naar schatten dat het geluidsniveau ruim onder de 70 dB(A) blijft. Dat betekent dat je in zo'n cabine uren achtereen kunt werken zonder dat het geluidsniveau tot een belasting wordt. Aan dat lage geluidsniveau draagt ongetwijfeld de positie van de motor bij - hij zit een eind naar achteren onder de cabine, en niet onder het voorste deel ervan.

Enige lastige aspect aan de Unimog is de instap - je moet even klauteren voor je in de cabine bent, maar dat is inherent aan het concept en de constructie. Ben je eenmaal binnen dan is de opvallendste ontdekking die je doet de aanwezigheid van het Telligent schakelsysteem, dat de bediening van de versnellingsbak en de koppeling van je overneemt, als je dat wilt, en daarmee de chauffeur niet alleen fors ontlast maar ook behoedt voor schakelfouten. Het schakelpatroon van het Telligent systeem is aangepast aan de andere inzetomstandigheden waaronder hij moet functioneren in de Unimog, evenals trouwens de bak zelf: die heeft acht versnellingen vooruit en zes achteruit. Dat zo'n systeem op de weg feilloos werkt, is al vrij normaal, steeds meer trucks worden uitgerust met een geautomatiseerd schakelsysteem. Dat je ook in het terrein min of meer met je armen over elkaar kunt gaan zetten en het schakelsysteem al het werk laten doen - dat is een openbaring.

Samenvattend


Bij de Unimog val je zo'n beetje van de ene verbazing in de andere. Dat het een meester is in het terreinrijden mag je van zo'n voertuig verwachten. Dat hij het ook nog eens combineert met een techniek en een comfort op een bijzonder hoog niveau is al minder vanzelfsprekend. Dat hij die eigenschappen dan ook nog eens combineert met een enorme multifunctionaliteit en inzetbaarheid maakt er een heel bijzonder voertuig van. Wat dat betreft is de huidige Unimog nog net zo grensverleggend als de eerste generatie.

 

Uitstekend zicht dankzij het forse ruitoppervlak.

 

Goed te beheersen in afdalingen.

     

 

De Unimog heeft standaard een driezijdige kip-bak.

 

     

 

 

Joystick voor de besturing van de werktyuigen.

     

 

De Unimog beschikt over vier hydraulische circuits voor de aandrijving van werktuigen.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

DHS
rino
Capriël Nederland
snapon
Middelbos
vdl
Hoornweg
Anema Trucks & Spare Parts
Cuppers
HEBIC
Trucks.nl
terberg
advertise
D-tec
baat
Trailned
facebook