home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mitsubishi Fuso Canter 3C13: Sterallures

Nieuwe canter aan de tand gevoeld

De Mitsubishi Canter is niet meer weg te denken van de Nederlandse bedrijfsautomarkt, sinds jaar en dag heeft hij een kleine, maar stabiele positie als distributievoertuig en kleine truck voor allerlei ambachtslieden, gemeentelijke diensten en andere overheidsinstellingen. Ze waarderen de Mitsubishi Canter - tegenwoordig Mitsubishi Fuso Canter - omdat hij oogt als een truck, de indruk wekt laadruimte te bieden als een truck, maar niettemin in het 3,5 tons segment behoort, en dus met een klein rijbewijs kan worden gereden. In april 2005 werd de Canter vernieuwd - wij testten de nieuweling.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 15
Uitgave datum: 05.01.2006
Jaargang: 57


Positie


De nieuwe Canter is in zoverre nieuw dat de cabine totaal werd hertekend. Dat proces speelde zich af in de periode dat DaimlerChrysler al een behoorlijk belang had in Mitsubishi, een belang dat uiteindelijk werd gebruikt om een meerderheidsbelang te krijgen in de Fuso truckdivisie van dit Japanse merk.
Als Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation maakt het momenteel voor 85 procent deel uit dan de DaimlerChrysler bedrijfsautodivisie. Mitsubishi Fuso is inmiddels in zoverre geïntegreerd in deze divisie dat er in Brazilië door DaimlerChrysler een distributrietruck tot 7,5 ton wordt geproduceerd die een Mitsubishi Fuso Canter cabine van deze nieuwe generatie combineert met een lokaal chassis en een eigen Mercedes-Benz motor. Voor Noord-Amerika heeft DaimlerChrysler vergelijkbare plannen, de Sterling divisie van DaimlerChrysler Nutzfahrzeuge zal binnen enkele maanden een lijn distributietrucks lanceren die in elk geval de cabine heeft van de Mitsubishi Fuso Canter, maar mogelijk ook wat meer componenten. Ze zullen op die markt de concurrentie aan moeten met andere populaire distributietrucks van Japanse afkomst, zoals bijvoorbeeld GMC, Chevrolet, Navistar, Ford en Hino die leveren. Kortom, er komt enige lijn in de bedrijfsautodivisie van DaimlerChrysler, voor zover het de synergiedoelstellingen betreft.

Nieuwe type-aanduiding


De nieuwe Canter is overigens inmiddels al weer zo'n drie jaar oud, hij werd in eerste instantie in Japan in productie genomen voor de markten die vanuit dat land bediend worden. De productie in Portugal voor de Europese markt liep pas in de loop van dit jaar aan.
Op die Europese markt hinkt Mitsubishi Fuso, wat de distributie betreft, nog een beetje op twee benen. Formeel loopt de marketing via een divisie van DaimlerChrysler Nutzfahrzeuge in Stuttgart, in veel Europese landen is de Mercedes-Benz verkooporganisatie verantwoordelijk voor de verkoop en service. Uitzondering vormen die markten waar Mitsubishi traditioneel beschikt over een sterke eigen verkooporganisatie - zoals bijvoorbeeld een aantal markten in Zuid-Europa, maar ook de Nederlandse markt. In ons land bestaat het dealerkorps uit een aantal eigen Mitsubishi dealers, aangevuld met Volvo en DAF bedrijfsautodealers, en zelfs een enkele Mercedes-Benz bedrijfsautodealer: de ROGAM in Bergschenhoek. Importeur is nog steeds Mitsubishi Motors.
Belangrijkste segment blijft het 3,5 tons segment, maar daarnaast is de nieuwe Canter er ook weer als 6,5- en 7,5-tonner. In die beide laatste segmenten moet de Canter de concurrentie aan met distributietrucks van Europese afkomst en met aangepaste varianten van Europese bestellers zoals de Mercedes-Benz Sprinter, de Iveco Daily en de Renault Mascott. Met die dubbele concurrentie heeft de Canter het altijd moeilijk gehad, hij kwam in dat dubbele geweld nooit zo goed uit de verf.
In het 3,5-tons segment lukt hem dat traditioneel beter, omdat daar de voordelen van het frontstuurconcept beter uit te buiten zijn. Voor het 3,5 tons segment heeft Mitsubishi Fuso twee varianten van de Canter in de aanbieding: de 3C13, met een cabinebreedte van 1995 mm, en de 3S13, met een cabine die ongeveer 30 cm smaller is. Formeel zijn het de opvolgers van de FB35 uit de vorige generatie Canter. In die vorige generatie Canter existeerde er ook nog een teruggekeurde versie van de FE65 6,5-tonner als 3,5-tons chassis, maar die optie kent Mitsubishi Fuso in het huidige Canter-programma niet meer. Aangevuld wordt dat huidige programma met de 6C14 6,5 tonner en de 7C14 7,5 tons versie.

Goed comfort


Bij de nieuwe Canter kun je duidelijk merken dat de constructeurs van Mercedes-Benz over de schouders van de Mitsubishi-technici hebben meegekeken bij het ontwikkelen van de nieuwe Canter cabine.
Klaarblijkelijk was er meteen al consensus over de rol die de nieuwe Canter cabine zou moeten gaan spelen in het DaimlerChrysler wereldwijde bedrijfsautoprogramma, en over de consequenties die dat zou moeten hebben voor de vormgeving. Om te beginnen werd de nieuwe Canter cabine een stuk ruimer dan zijn voorganger, zodat een chauffeur met een Europees postuur er zich niet al te bekrompen in voelt. Vergeleken met de vorige generatie Canter is de cabine 100 mm langer, staat de voorruit wat rechter, is het dak zo'n 20 mm hoger, en de breedte van cabine op de hoogte van de voorruit met 355 mm toegenomen. Door bovendien de vloer iets te verlagen, de positie van de stoel wat aan te passen en de versnellingspook op de vloer te vervangen door een klein pookje op het dashboard wordt er zoveel ruimte in de cabine gewonnen dat je als chauffeur je er een stuk prettiger in voelt en bovendien makkelijker van links naar rechts door de cabine schuift; altijd makkelijk in krappe situaties.
Verder werd de isolatie een stuk verbeterd, waardoor het geluidsniveau enkele decibellen omlaag ging; bij 80 km/uur maten we in de nieuwe Canter nog maar 68 dB(A), waarmee hij zo'n 4 decibellen stiller is dan zijn voorganger, en zelfs enkele decibellen minder geluid produceert dan directe Europese concurrenten.
Kijken we verder naar de cabine dan vallen daar wat handige details op zoals de neerklapbare binnenste helft van de rugleuning van de tweezits bijrijdersbank. Die neergeklapte rugleuning heeft een documentenclip; papieren zijn er dus goed op in te vullen. Waar je die papieren moet laten, is een ander verhaal: de hoeveelheid ruimte voor documenten is beperkt, met name voor A4 documenten is er maar moeizaam een plek te vinden. Terwijl er tegen de achterwand van de cabine toch voldoende ruimte is om bijvoorbeeld een documentenbak te monteren.

Goede specificatie


Daar staat tegenover dat de nieuwe Canter een degelijk en overzichtelijk dashboard heeft, de traditionele Japanse motorrem heeft gehouden, die met een schakelaar in en uit te schakelen is en er automatisch inkomt zodra het gaspedaal wordt losgelaten, wanneer hij ingeschakeld staat.
Heb je als chauffeur dan ook nog de tegenwoordigheid van geest om een stap terug te schakelen, dan wordt het een redelijk effectief hulpremmetje. De bedrijfsremmen bestaan uit vacuüm bekrachtigde hydraulisch bediende schijfremmen voor en achter, met een tweekrings leiding. De handrem is niet langer van het paraplu-type op het dashboard, hij werd bij de nieuwe Canter vervangen door een conventionele handgreep naast de chauffeursstoel op de motortunnel. De stuurkolom is in de hoogte en qua hoek verstelbaar.
Mitsubishi Fuso levert de Canter 3C13 met vier verschillende wielbases, nl. 2500, 2950, 3350 en 3850 mm. De voorlaatste uitvoering is ook te leveren met een dubbele cabine. Wij reden de 3C13 met een wielbasis van 3350 mm, voorzien van een gesloten opbouw met een lengte van bijna 4400 mm. Het beschikbare laadvolume bedraagt bij een opbouw met die lengte ongeveer 20 kuub, waarmee de Canter zich kan meten met de echte volumeauto's onder de gesloten bestellers.

Probleem met chassis/cabine voertuigen is altijd dat ze een carrosserie moeten krijgen om lading mee te kunnen nemen. Zo'n opbouw weegt gemiddeld 100 kilo per strekkende meter, als je kiest voor een niet al te geavanceerde constructie met een minimale eigen massa. Wil je een hydraulische laadklep, dan komt er nog eens een 300 tot 400 kilo aan eigen massa bij. Van het relatief hoge nuttige laadvermogen van 1.625 kg, dat de auto op papier biedt, blijft op die manier niet veel over - het wordt al snel gehalveerd. De laadklep weglaten gaat moeilijk, de chassishoogte bedraagt bij dit type auto's met achterwielaandrijving al gauw 70 cm, wat neerkomt op een laadvloerhoogte van ongeveer 80 cm. Zonder hydraulische laadklep wordt het laden en lossen dan al gauw een probleem. Met andere woorden: het laadvolume mag bij dit soort auto's dan groot zijn, het wordt niet vertaald in een hoog laadvermogen. Het efficiëntst zijn ze dus in te zetten voor al die vormen van vervoer waar een groot laadvolume belangrijker is dan een hoog nuttig laadvermogen - bijvoorbeeld witgoed en meubels.
Nog een ander zwak punt had in elk geval onze testauto: het schakelen. Weliswaar gaat dat heel mooi met het pookje op het dashboard, maar de verbinding tussen het pookje en de bak was niet bepaald lichtvoetig, waardoor de verschillende versnellingen zich maar moeizaam lieten schakelen - het kostte de nodige energie. Het kan een incidenteel probleem zijn - klemmen van het schakelmechanisme bij onze testauto - maar ook structureel van aard zijn.

Andere motor op komst


Aangedreven werd onze testauto door een viercilinder dieselmotor die nog te herleiden is tot de vorige generatie Canter, en die voldoet aan de Euro 3 emissienormen.
Gewerkt wordt er aan een nieuwe generatie motoren, die in de loop van dit jaar in productie zal moeten gaan. De 4M42 motor uit onze testauto heeft een inhoud van 3977 cc en een hoogste vermogen van 92 kW (125 PK) bij 3200 omwentelingen per minuut. Het koppel bedraagt 294 Nm bij 1800 tpm. Het zijn niet echt prestaties om over naar huis te schrijven - ze gaan redelijk gelijk op met een concurrent als de Atleon van Nissan, maar blijven behoorlijk achter bij de meeste Europese concurrenten, die een hoger vermogen, maar vooral een hoger koppel bieden. Dat koppel zorgt voor trekkracht en acceleratievermogen, op dat gebied doet de 3,5 tons Canter 3C13 het wat minder. Met name snelheden boven de 100 kilometer per uur kosten wat moeite om te bereiken en te consolideren.
Wat het brandstofverbruik betreft doet deze motor het beter, met een gemiddelde van 14 liter op 100 kilometer, hoewel niet bijzonder. Het verschil met de directe concurrenten is minimaal.

Samenvattend


De nieuwe Mitsubishi Fuso Canter 3C13 is een aantrekkelijk alternatief in de 3,5 tons klasse voor wie wat meer volume dan gewicht te vervoeren heeft, en dat op een voordelige manier wil doen. Want het sterkste punt van de Canter blijft is zijn aantrekkelijke prijs. Wat ruimte, comfort en bedieningsgemak betreft is de nieuwe generatie Canter een stuk verbeterd in vergelijking met de voorganger, door de betrokkenheid van Mercedes-Benz heeft hij een beetje 'sterallures' gekregen. Wat het verbruik betreft doet hij het net zo goed als de gemiddelde concurrent. Er is dus eigenlijk niks mis met de nieuwe Canter. Het is een kwestie van goed rekenen of hij al dan niet interessant is voor uw bedrijf.

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Tibeg
Trailned
almic
Hoornweg
meiller
vdl
scania
snapon
HEBIC
Middelbos
rino
facebook
rdd
Capriël Nederland
baat
Trucks.nl
advertise
Autoboek International
Cuppers
terberg