home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Setra S431 DT Dubbeldekker

Topmodel uit de Topclass busserie

Setra heeft haar TopClass 400 programma uitgebreid met een bijna 14 meter lange dubbeldekker, letterlijk en figuurlijk bedoeld als topmodel van dit programma. Wij kregen de gelegenheid om deze bus een dagje aan de tand te voelen - hoe rijdt zo'n dubbeldekker?

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 6
Uitgave datum: 04.09.2003
Jaargang: 55



Uitbreiding TopClass 400
Sinds ongeveer twee jaar is de Setra TopClass busserie op de markt, een busserie die langzaam maar zeker zijn definitieve programmabreedte krijgt met de toevoeging van allerlei gespecialiseerde versies. Vorig jaar werd een 10-meter bus aan het programma toegevoegd, nu wordt het naar boven afgerond met een dubbeldekker. Setra maakt sinds enkele jaren deel uit van Evobus, dat op zijn beurt een dochteronderneming is van DaimlerChrysler. Binnen Evobus heeft Setra haar eigen positie: ze is het merk van de absolute luxebussen voor wat betreft het toervervoer, een Setra is een bus waar je eigenlijk geen optielijstje bij nodig hebt omdat alles er al zo'n beetje in en op zit.
Setra is ook het merk dat in het toervervoer de nichemarkten bespeelt - bijvoorbeeld met een korte tien meter bus of met een dubbeldekker, bussen die in het programma van zuster Mercedes-Benz niet in zo grote omvang voorkomen voor het toervervoer. Bij Mercedes-Benz concentreren ze zich meer op de standaard afmetingen.

Door die verdeling van taken heeft de twee-merken-politiek, die bij Evobus wordt gehanteerd sinds de overname van Setra, een zodanige inhoud gekregen dat de verkopers van Mercedes-Benz en Setra elkaar niet meer voor de voeten lopen bij de klanten, maar er elk een eigen verhaal te vertellen hebben.
Bij Setra is dat vooral een verhaal van exclusiviteit. Setra bussen zijn geen serieproducten, maar worden redelijk individueel op wens van de klanten ingericht. Die exclusiviteit hebben ze ook uiterlijk, het nieuwe TopClass-programma ziet er bijzonder goed uit en onderscheidt zich qua vormgeving en styling duidelijk van de concurrenten in deze klasse.

Groot
De eerste indruk die de Setra dubbeldekker achterlaat is vooral één van volume: hij is in alle opzichten groot - in de lengte, met zijn 13,90 meter, in de breedte met 2,55 cm, en in de hoogte, met op de kop af vier meter.
Zitplaatsen zijn er voor maximaal 89 passagiers, waarvan het merendeel op het bovendek zit - op het benedendek zitten maximaal 24 passagiers.
Vervolgens wordt de aandacht getrokken door de vormgeving van de bus. Uiteraard wordt die gedomineerd door typische TopClass kenmerken als de bumper en "La Linea", de gebogen lijn die vanaf het dak van de bus over de zijkant naar de instapdeur voert. Dat is het symbool waaraan je elke Setra uit het nieuwe TopClass-programma onmiddellijk herkent.
Een bus als deze dubbeldekker is niet in modulaire bouwwijze te construeren. Hij wijkt onderhuids zo veel af van de enkeldeks Setra TopClass modellen, dat je in wezen helemaal opnieuw moet beginnen met ontwerpen. Dat is bij deze dubbeldekker dan ook gebeurt; overgenomen van het enkeldeks TopClass-programma zijn in feite alleen de aandrijflijn, de aangedreven achteras en de onafhankelijke voorwielophanging. Met name de dragende structuur van de bus is grondig onder handen genomen, ze wordt o.a. beschermd door negen verstevigingen die de opbouw een grotere stijfheid moeten geven en voorkomen dat bij een eventueel ongeluk het bovendek ernstig wordt vervormd.
Toegevoegd is achter een gedwongen gestuurde starre as, afkomstig van ZF en voorzien van de ZF RAS elektronisch geregelde hydraulische besturing. Dankzij deze meesturende as, die achter de aangedreven as is gemonteerd, is deze bijna 14 meter lange Setra dubbeldekker bijzonder makkelijk te besturen; hij neemt elke bocht met hetzelfde gemak als een twaalf meter bus. Door de wielbasis van 6700 mm en de vrij forse achteroverbouw van bijna vier meter, gemeten vanaf de aangedreven as, is de uitzwaai achter wel aanmerkelijk groter dan bij een twaalf meter bus - dat is even wennen.
Voor de chauffeur is er nog iets waaraan hij bij deze Setra dubbeldekker - en trouwens bij vrijwel elke dubbeldekker - moet wennen: het beperkte beeld dat de spiegels geven. De spiegels zitten op een wettelijk voorgeschreven standaardhoogte aan de bus. Bij een dubbeldekker betekent het dat de achteruitkijkspiegels goed in de gaten te houden zijn, in tegenstelling tot de spiegels waarmee je om de voorste hoeken van de bus kijkt. Die worden aan het zicht onttrokken door de vloer van het bovendek.

Indrukwekkend
Voor de passagiers is reizen op het bovendek het meest indrukwekkend - helemaal als je op de eerste rij stoelen zit. Want vanaf die rij heb je een magnifiek uitzicht op de omgeving.
Het bovendek is bovendien een oase van stilte; omdat de motor achter onder het onderdek is gemonteerd, dringt er maar een minimale hoeveelheid geluid van de krachtbron door tot het bovendek - wij maten er in het midden 60 dB(A). Dat is te vergelijken met het geluid dat een doorsnee luxe auto produceert.
De stahoogte is op beide dekken beperkt. Wettelijk moet de bus binnen de vier meter maximum hoogte blijven, daar gaat wat ruimte af voor de bodemvrijheid, zodat je uiteindelijk zo'n 3,50 meter in de hoogte overhoudt, te verdelen over het boven- en het benedendek. Op het benedendek bedraagt de stahoogte 1815 mm, de passagiers boven zullen het moeten doen met 1675 cm.
Het bovendek is te bereiken via een trap aan de voorzijde, achter de chauffeurswerkplek, en een trap bij de middendeur, vlak voor de aangedreven achteras. In de trap achter de chauffeur is wat slim weggeborgen bergruimte geïntegreerd, waar de chauffeur spullen van zichzelf en/of van de reisleiding kan opbergen. Zoals je van Setra mag verwachten is het zitcomfort voor de passagiers uitstekend, ze zitten op goede stoelen, gemonteerd op rails zodat de ruimte tussen de stoelen makkelijk kan worden aangepast. Ook wat de airconditioning en de verlichting betreft voldoet deze Setra dubbeldekker helemaal aan de verwachtingen. Het benedendek is in feite uitgevoerd als een soort lagevloerconstructie, voor de passagiers is er geen instraptrede bij beide deuren. Die lage vloer en de lage zit geven je op het benedendek een wat bekrompen gevoel. Gezien de ruimtelijke verhoudingen in de hoogte is dat niet helemaal te voorkomen. Dat gevoel wordt nog versterkt omdat er op het benedendek geen achterruit is - de achterkant is de plaats waar het toilet en de boordkeuken zijn ondergebracht. Voor passagiers die houden van knus, is het een ideale plek - wie houdt van licht, lucht en ruimte zal eerder geneigd zijn op het bovendek te gaan zitten.
In de passagiersruimte is een aantal LCD schermen ondergebracht, waarop route-informatie wordt gegeven, maar uiteraard ook gebruikt kan worden voor het vertonen van video's.

Robuuste aandrijflijn
Voor de chauffeur is de Setra TopClass 400 een net zo riante werkplek als de overige bussen uit dit programma. Hij heeft voor zich een riant instrumentenpaneel, met alle instrumenten op een overzichtelijke plaats.
Audio en video zitten naast hem in een vak, dat met een rolluik af te sluiten is en zo de apparatuur aan het zicht onttrekt. Voor de reisleiding was in onze bus een draaibare stoel gemonteerd - bijzonder handig, maar in ons land niet toegestaan. Hij of zij heeft voor in de bus het beheer over een koelkast met een inhoud van zestig liter. Het gaat een beetje ten koste van de beenruimte voor de reisleiding, een kleinere koelkast van zo'n 30 liter op die plek, gecombineerd met een forse koelkast in de keukenunit lijkt een handiger oplossing.
We constateerden het al even: opmerkelijk is het gemak waarmee de Setra dubbeldekker te rijden is. Behalve de gedwongen gestuurde tweede achteras speelt daarin ook de aandrijflijn een belangrijke rol. Met een Mercedes-Benz OM 502 LA diesel met een hoogste vermogen van 370 kW (503 PK) bij 2000 tpm en een hoogste koppel van 2300 Nm bij 1080 tpm, gecombineerd met een ZF AS Tronic automatisch geschakelde versnellingsbak, heeft hij een aandrijflijn die eigenlijk speelt met de bijna 26 ton totaalgewicht van de bus. Accelereren kost geen enkele moeite, de versnellingsbak schakelt op de juiste momenten, en doet dat bijzonder soepel en schokvrij. Ook de bediening van de koppeling neemt AS Tronic voor zijn rekening, een koppelingspedaal is in de bus niet aanwezig. De bus heeft een halterem, die achteruit rollen bij stilstand moet voorkomen. Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt, wordt de halterem automatisch uitgeschakeld. Wat nog ontbreekt is FDR, de busversie van het stabilisatiesysteem ESP - maar het zit er aan te komen bij EvoBus, de Setra dubbeldekker is een van de eerste typen waar het op zal worden gemonteerd. Daarmee is deze bus dan helemaal perfect.

Vlaggenschip
Goedbeschouwd zijn ze er bij Evobus uitstekend in geslaagd om het merk Setra binnen hun organisatie een wat ander imago te geven, ze hebben kans gezien om het boven de Mercedes-Benz bussen te tillen wat betreft uitstraling.
Een bus wordt weliswaar niet uitsluitend afgerekend op zijn uiterlijk, maar de eerste indruk speelt toch wel een heel belangrijke rol. Bij de TopClass is die eerste indruk positief. De swingende La Linea strip vormt één van de redenen, maar daarnaast is er ook de manier waarop de rest van het uiterlijk is vormgegeven en de verschillende elementen als ruiten, spiegels en koplampen zijn weggewerkt in het geheel.
De zijkanten van de TopClass zijn mooi glad, zonder uitstekende delen, zodat ze goed schoon te houden zijn. Hetzelfde geldt voor de achterkant, die ook mooi strak en glad is uitgevoerd. De remlichten en clignoteurs zitten niet alleen in de achterlichtunits boven de bumper, ze hebben een goed zichtbare doublure hoog achter de achterruit.
Letterlijk een onopvallende plaats in de vormgeving hebben de deuren, ze springen er niet meteen duidelijk herkenbaar in die functie uit en onderbreken dus de belijning niet. Ze zijn slim weggewerkt in een intelligent spel van glas en vormgeving.
De zijruiten zijn in de bus gelijmd, wat ook een belangrijke bijdrage levert aan de strakke indruk die de bus maakt. Ook de luiken van de bagageruimte zijn helemaal vlak, er zijn nergens ribbels of randen waar zich vuil kan ophopen.

Samenvattend
De nieuwe Setra TopClass is een waardige opvolger van zijn voorganger, en een mooie aanvoerder binnen het Evobus toerwagenprogramma. Binnen dat programma is de nieuwe dubbeldekker een waarachtig topmodel - niet alleen qua afmetingen, maar ook qua uitvoering en afwerking. Een prachtige bus voor wie het zich kan veroorloven - want dat blijft een beetje het probleem bij Setra: het prijskaartje.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

vdl
Middelbos
rdd
advertise
snapon
Autoboek International
HEBIC
scania
Trailned
baat
meiller
almic
terberg
rino
Hoornweg
Trucks.nl
Tibeg
Cuppers
Capriël Nederland
facebook