home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mercedes-Benz Atego 818: intellect

Intelligente remmen en schakelsysteem

Als eerste truckfabrikant levert Mercedes-Benz haar distributievoertuigen sinds ruim een jaar met een automatisch geschakelde versnellingsbak. Daarmee is een keten gesloten - ze is de eerste bedrijfsautofabrikant die alle voertuigen vanaf 3,5 ton GVW kan leveren met een automatisch geschakelde versnellingsbak. Bij de Actros trucks uit de hoogste gewichtsklasse wordt hij zelfs standaard gemonteerd. Maar bij de Atego heb je er het meeste profijt van, zo ondervonden we tijdens een tweede kennismaking met de Atego met Telligent schakelsysteem.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 3
Uitgave datum: 21.07.2005
Jaargang: 57


Tweede kennismaking


De eerste kennismaking was zo ongeveer twee jaar geleden, kort na de introductie van de huidige generatie Atego voertuigen - we konden toen een 12-tons Atego voorzien van deze versnellingsbak over onze testroute rijden.
Deze hernieuwde kennismaking betrof een achttons Atego chassis - een kleine distributietruck dus zoals onder andere gebruikt wordt voor het stipt-op-tijd aanleveren van goederen. In die eerste twee jaar heeft Mercedes-Benz redelijk gescoord met het Telligent geautomatiseerde schakelsysteem voor haar distributievoertuigen, hoewel niet zo goed als bij de bestellers, waar de Sprintshift inmiddels in zo'n 30 tot 40 procent van alle verkochte Sprinters wordt gemonteerd, en ook niet zo goed als bij de Actros - maar daar wordt het Telligent schakelsysteem dan ook standaard gemonteerd. Niettemin: je zou verwachten dat met name in het distributiesegment de voordelen van zo'n geautomatiseerd schakelsysteem snel worden onderkend en er daardoor ook sneller een keuze ten gunste van dit systeem wordt gemaakt.
Maar in die keuzemogelijkheid schuilt waarschijnlijk meteen het probleem: het al dan niet kiezen voor het Telligent schakelsysteem heeft consequenties voor de chassisprijs. Tegenover de meerprijs van het Telligent systeem zou een duidelijke terugverdienmogelijkheid moeten staan - en die is er niet.

Lager verbruik


Weliswaar is er volgens Mercedes-Benz een beperking van het brandstofverbruik, maar die is moeilijk te concretiseren.
Je moet al twee gelijkwaardige trucks over volkomen dezelfde routes sturen onder exact dezelfde omstandigheden om goed vergelijkbare cijfers te krijgen. Dat soort situaties doet zich ook in het distributievervoer zelden voor - je zult bij dit soort vergelijkingen dus uit moeten gaan van een aantal aannames.
Verder is de terugverdienmogelijkheid te zoeken in een mogelijke kostenbesparing: de koppeling en versnellingsbak worden door de elektronica met zorg behandeld en zoveel mogelijk ontzien, zodat de koppelingsplaat langer meegaat en er in de versnellingsbak niets beschadigt. Maar dat soort reparaties doet zich toch al zelden voor in het eerste leven van een truck, dus waarom zou je je als vervoerder daarover druk maken?
Als potentiële koper van een Atego met geautomatiseerd schakelsysteem moet je het argument pro dit systeem ook niet in die richting zoeken. Veel belangrijker argumenten zijn de veiligheid en de productiviteit. Het Telligent schakelsysteem neemt de chauffeur veel werk uit handen en geeft hem de ruimte om zich helemaal op het verkeer om hem heen te concentreren. Gas geven, remmen en sturen zijn nog zijn enige taken, hij kan daar al zijn aandacht op concentreren.

Binnen het Atego-programma van Mercedes-Benz reikt het aanbod aan chassis van 6,5 ton tot 26 ton GVW. Voor onze test hadden wij de beschikking over een 818, een chassis met een GVW van 8.000 kg. Het Atego programma heeft sinds de oorspronkelijke introductie in 1998 in feite hetzelfde programma doorlopen als de Actros, de trucks van Mercedes-Benz voor de hoogste gewichtsklasse: er werd in de eerste jaren veel aan verfijnd en verbeterd, met als voorlopig hoogtepunt de introductie in 2003 van de tweede generatie Atego distributievoertuigen. Gebleven is de laag geplaatste cabine, en daardoor een lage instap die van het in- en uitstappen een activiteit maakt die nauwelijks inspanning vraagt.

Zesbak


Gebaseerd is het Telligent automatische schakelsysteem voor distributievoertuigen op het Telligent systeem, zoals dat op trucks voor de hogere gewichtsklasse wordt toegepast.
In feite werd uit het Telligent-systeem voor trucks uit de hogere gewichtsklasse een aantal elementen genomen en ingepast in een geautomatiseerd schakelsysteem voor distributievoertuigen, dat makkelijk op te bouwen is op een bestaande versnellingsbak. In eerste instantie bouwt Mercedes-Benz dit systeem op de G60 of G85 versnellingsbak op, allebei geheel gesynchroniseerde zesversnellingsbakken, en te leveren op alle Atego varianten van 150 t/m 230 PK. Bij onze testtruck was hij gecombineerd met een OM 904 LA dieselmotor met een vermogen van 177 PK.
Overgenomen van het Telligent systeem voor grotere versnellingsbakken is ook de bediening. In de cabine van de Atego met Telligent geautomatiseerd schakelsysteem vinden we dan ook dezelfde bedieningsmodule als in die van de Actros, met een versnellingshendel voorzien van een functieknop en een neutraalschakelaar in de handgreep, en met een modusschakelaar voor manueel of automatisch schakelen. Alleen is deze module bij de Atego niet op een armsteun gemonteerd, zoals bij de Actros, maar op een sokkel die op de motortunnel is gemonteerd.

De kleine Telligent heeft dezelfde dubbelfunctie als de grote: hij vervangt zowel de handmatige bediening van de versnellingsbak als de bediening van het koppelingspedaal - want ook dat heeft de Atego met Telligent schakelsysteem niet meer.
De "kleine" Telligent schakelautomaat biedt verder ook alle flexibiliteit van de grote broer: wil je tussentijds met de hand ingrijpen, bijvoorbeeld omdat je vindt dat de Telligent te lang wacht met schakelen, dan kan dat. Met een tikje tegen de schakelhendel breng je de bak ertoe een stap op te schakelen zonder dat hij van de automatische naar de manuele bedieningsmodus gaat. En wil je de bak bijvoorbeeld in de file in een bepaalde versnelling vastzetten, dan doe je dat door tijdelijk te switchen van automatisch naar manueel schakelen.

Meer elektronica


Overigens houdt de toepassing van elektronica bij de Atego niet op bij de Telligent versnellingsbak. Elektronisch aangestuurd worden ook de als optie leverbare Telligent remmen, een systeem dat volgens Mercedes-Benz een aanzienlijk kortere remweg oplevert dan een conventioneel luchtdrukbediend remsysteem.
Mercedes-Benz combineert dit elektronische remsysteem standaard met ABS en ASR, en op wens met een voorziening als de z.g. rollsperre, een slimme voorziening die voorkomt dat op een helling de auto naar achteren rolt bij het weer op gang komen vanuit stilstand door de remmen geblokkeerd te houden tot het moment dat het gaspedaal wordt ingetrapt.
Een tweede interessante aspect van de Atego is de cabine. Door toepassing van een uniek tweedelig chassis met een bijzonder laag deel aan de voorzijde kon de cabine laag worden gehouden. Het resultaat van het lagere cabineprofiel is dat de Atego niet oogt als een vrachtauto, maar een aanzienlijk vriendelijker uitstraling heeft.
Voor de chauffeur heeft die constructie ook een aantal positieve gevolgen. Door het lage chassis is de cabine van binnen namelijk ontzettend ruim in de hoogte, ondanks de beperkte uitwendige hoogte. Een tweede positief effect voor de bestuurder is de lage cabinevloer, waardoor het in- en uitstappen geen enkele moeite kost. Voor een vervoersvorm als het distributievervoer, waar vijftig tot zestig keer in- en uitstappen per dag de gewoonste zaak van de wereld is, is dat bijzonder belangrijk. Door een uitgekiende constructie van het chassis heeft de cabinevloer bij de lichtste modellen zoals onze 818 een hoogte van 818 mm. De instaphoogte bevindt zich op iets meer dan 30 cm. Mercedes-Benz combineert die makkelijke instap bij de Atego met een deur die heel ver opent - meer liefst 95 graden.

Krachtig en zuinig


Verder valt er op de cabine weinig aan te merken, het is een schitterend huis dat volop ruimte combineert met een goed comfort en mogelijkheid om je zitpositie individueel te kiezen door de gecombineerde verstelmogelijkheden van het stuur en de stoel. Met name de verstelmogelijkheid van de stoel in de lengterichting is bijzonder ruim.
Wat rij-eigenschappen betreft is er op de Atego ook niets aan te merken. Met paraboolveren voor en luchtvering achter biedt hij een mooi compromis tussen stabiliteit en comfort, zowel op de grote weg als binnen de bebouwde kom. Door de flinke wielinslag en de licht te bedienen, direct reagerende besturing is de Atego ook een heel wendbare auto, die je vrij makkelijk in alle richtingen manoeuvreert.
Bij dat manoeuvreren is een goed zicht essentieel, ook dat heeft de Atego dankzij de royale cabinebeglazing en vrij forse spiegels, die door het ontbreken van stijlen in de portierruiten een ongehinderde blik op de directe omgeving van de truck bieden.

Aangedreven werd onze testauto door een OM 904 LA motor, een viercilinder diesel met elektronisch geregelde PLD inspuiting die voldoet aan de Euro 3 emissienormen. Die motor levert een hoogste vermogen van 130 kW of 177 PK bij 2200 tpm en een hoogste koppel van 675 Nm tussen de 1200 en 1600 omwentelingen per minuut.
Verder bestaat de aandrijflijn uit een G56-6 versnellingsbak met een overdrive (0,78:1) als hoogste overbrenging, en een HL2/4 achteras met een overbrengingsverhouding van 3,63:1. Tezamen levert dat een eindreductie op van 2,83:1. Bij een wegsnelheid van 80 km/uur kom je daarmee uit op een motortoerental van ongeveer 1.600 omwentelingen per minuut. Daarmee zit je net aan de bovenkant van het toerengebied met het hoogste koppel, maar mooi halverwege het toerengebied met het laagste verbruik - dat loopt van 1.300 tot ongeveer 1.800 tpm.

De Atego had als nadeel dat we hem testten onder vrij slechte weersomstandigheden, met regenbuien en wat wind. Dat hij er niettemin in slaagde op een gemiddeld verbruik te blijven van iets meer dan 17 liter per 100 km is veelbelovend.
Bij 80 km/uur bedroeg het geluidsniveau in de Atego cabine niet meer dan 73 dB(A), wat voor een auto in deze gewichtsklasse een goede waarde is, hoewel niet uitzonderlijk laag.

Samenvattend


De Atego van Mercedes-Benz is een distributievoertuig dat met de recente vernieuwingen aardig de weg in slaat van datgene wat een moderne truck zou moeten zijn: een intelligente verkeersdeelnemer, waar de elektronica zorgt voor een taakverlichting van de chauffeur en een zo groot mogelijke beveiliging. Jammer alleen dat de meeste van die elementen op dit moment alleen nog als optie leverbaar zijn. Pluspunten zijn verder de ergonomische cabine en de zuinige motor.

 

Voor wat forse mappen is deze bak tegen de achterwand heel geschikt.

 

     

 

 

De Atego cabine biedt voor een distributievoertuig veel ruimte.

     

 

De Mercedes Benz Atego van de tweede generatie is uiterlijk herkenbaar aan een gewijzigde grille.

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN....
Motor
Type aanduiding: OM 904 LA
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: vier
Boring x slag: 102x130 mm
Cilinderinhoud: 4250 cc
Compressie: 17.5 : 1
Vermogen: 130 kW (177 PK) bij 2200 tpm
Koppel: 675 Nm bij 1200-1600 tpm
Koeling: vloeistof
Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 362 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: Mercedes-Benz G56-6
Aantal versnellingen: zes
Achteras
Type: hypoïde HL 2/4
Overbrengingsverhouding: 3.636 : 1
Draagvermogen: 5000 kg
Vering: lucht met stabilisator en schokdempers
Vooras
Type: I profiel
Draagvermogen: 3500 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokbrekers
Wielen en banden
Wielen: 6.00x17,5
Bandenmaat: 215/75R17.5
Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 125 liter
Remmen
Bedrijfsrem: elektronisch geregelde luchtdrukbediende schijfremmen voor en achter
Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: konstantdrossel
Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 46 cm
Draaicirkel: 16 meter bij wielbasis 422 cm
Elektr. installatie
28V wisselstroomdynamo 80A, 2 x 115 Ah accu\'s
Cabine
Type: frontstuur cabine, 55 kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare, luchtgeveerde chauffeursstoel, verstelbaar stuur
Afmetingen chassis
Wielbasis: 302 482 cm
Lengte: 589 889 cm
Breedte: 231 cm
Hoogte: 253 cm
Chassishoogte: 83 cm
Achterzijde dagcabine/hart achteras: 275 455 cm
Gewichten
totaal wett. voor achter Max. asbelasting 8000 3500 5000 8000
Chassisgewicht 2310 2330 980-1115 3290 3445
Laadvermogen 1190 1170 4020-3885 4710-4555


TESTRESULTATEN

We reden de Mercedes-Benz Atego 818 over ons bijna 300 kilometer lange Midden Holland testtraject, samengesteld uit zo\'n 45% snelweg en 55% binnenweg en bebouwde kom.
Weersomstandigheden
Regenachtig, windkracht 4, temperatuur ongeveer 20 graden
Getest voertuig
Mercedes-Benz Atego 818 met gesloten bak, GVW 8 ton.
Verbruik
Loenersloot Hilversum Oost
20 kilometer, verbruik 2,9 liter, gemiddeld 14,8 liter/100 km.
Hilversum Oost Delden (A1)
115 kilometer, verbruik 17,9 liter, gemiddeld 15,6 liter/100 km.
Delden Ede Oost
80 kilometer, verbruik 14,4 liter, gemiddeld 18,0 liter/100 km.
Ede Oost Utrecht Oost
50 kilometer, verbruik 10,6 liter, gemiddeld 21,2 liter/100 km.
Utrecht Oost De Meern
9 kilometer, verbruik 1,9 liter, gemiddeld 20,7 liter/100 km.
De Meern Loenersloot
20 kilometer, verbruik 2,6 liter, gemiddeld 13,1 liter/100 km.
Totaal gemiddeld verbruik
Totaal gereden 294 kilometer. Totaal verbruik 50,3 liter. Totaal gemiddeld verbruik 17,1 liter/100 km.


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

advertise
rdd
scania
snapon
Autoboek International
vdl
HEBIC
Trucks.nl
Middelbos
Capriël Nederland
terberg
almic
Trailned
rino
Cuppers
facebook
Hoornweg
baat