home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mercedes Benz Actros 1848 LS Bluetec

Eerste test met Euro 5-motor

Wie heeft er gelijk? De truckfabrikanten die gekozen hebben voor SCR en AdBlue om aan de Euro 4 en Euro 5 emissienormen te voldoen? Of de beide merken die gekozen hebben voor EGR? In de vorige editie van Auto- & Transportwereld voelden we een Scania met EGR Euro 4 motor aan de tand. Nu is het de beurt aan een voertuig met SCR en AdBlue aan de beurt, in de gedaante van de Mercedes-Benz Actros BlueTec. Opvallend detail: hij voldoet al aan de Euro 5 emissienormen.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 26
Uitgave datum: 09.06.2005
Jaargang: 56


Grote voordeel


Daarmee is meteen het grote voordeel aangegeven voor de fabrikanten die hebben gekozen voor AdBlue in combinatie met de SCR katalysator: zij kunnen op vrij eenvoudige wijze al een Euro 5 motor ontwikkelen, wanneer de markt daarom vraagt.
Volgens Mercedes-Benz is die vraag er, bij hen laten veel klanten de Euro 4 fase voor wat-ie is en gaan meteen over op Euro 5 motoren. Met name voor vervoerders die veel door Duitsland rijden, levert die beslissing het nodige voordeel op, omdat ze met een Euro 5 motor langer kunnen profiteren van een korting op de Duitse snelwegtol, de 'Maut'. Met MAN en Scania behoort Mercedes-Benz dan ook tot de merken die het meest profiteren van de vervoerders die hebben besloten al te gaan rijden met Euro 4 of Euro 5 voertuigen. Een tweede belangrijke reden om te kiezen voor Euro 4 of Euro 5 dieselmotoren is de MIA regeling, of milieu-investeringsaftrek, zoals hij voluit heet, van het ministerie van VROM. Want in het kader van die regeling is er een aftrek tot 50.000 euro voor trucks en bussen met een Euro 4 motor, terwijl een Euro 5 motor maar liefst een aftrek over een bedrag tot 65.000 euro oplevert. Exacte details over die aftrekregeling zijn te vinden op de website van VROM.
Maar is die gunstige overheidsregeling het enige dat een koper van een Mercedes-Benz Actros BlueTec truck in de schoot wordt geworpen? Of is er meer? Een aantrekkelijk verbruik bijvoorbeeld?

Laag verbruik


Ook in dat opzicht stelt de Actros 1848 LS BlueTec niet teleur. Aan het eind van onze rit kwamen we uit op een gemiddeld brandstofverbruik van net geen 27 liter per 100 kilometer.
Op zich een heel aantrekkelijk verbruik, helemaal gezien het feit dat onze testauto was uitgerust met ACC (Adaptive Cruise Control), dat zoals bekend het verbruik minder gunstig beïnvloed. Maar de adder in het gras kon natuurlijk nog het AdBlue verbruik worden. Werd het lage brandstofverbruik volledig teniet gedaan door het verbruik aan AdBlue? Of was het effect van het AdBlue verbruik op de kilometerkosten te verwaarlozen?

Om dat te kunnen controleren deden we met AdBlue hetzelfde als we altijd doen met de brandstof: voor het begin van de test nauwkeurig de tankafvullen, zodat er na de test exact te controleren is hoeveel er is verbruikt. Die methode leverde een totaal AdBlue verbruik op van 5,2 liter over een afstand van exact 392 km. Het gemiddelde AdBlue verbruik komt dus neer op 1,3 liter per 100 kilometer. Nu zegt deze waarde niet zo veel - interessanter is het om te zien hoe de verhouding ligt tussen het brandstofverbruik en het AdBlue verbruik. Tot nu toe werd ervan uitgegaan dat voor Euro 4 motoren het AdBlue verbruik uit zou komen op zo'n vier procent van het brandstofverbruik, en bij Euro 5 motoren op zo ongeveer het dubbele. Dat blijkt voor Euro 5 motoren aanzienlijk te hoog te zijn geschat, uitgaande van onze testresultaten: op basis van die resultaten kom je uit op een AdBlue verbruik van 4,8 procent van het brandstofverbruik.

Bij tankstations wordt AdBlue verkocht voor ongeveer zestig cent per liter - hier en daar komt het uit een speciale AdBlue pomp, maar op de meeste plaatsen koop je het in plastic cans, als aanvulhoeveelheid om thuis te komen. Ga je uit van die prijs, dan betekent het een toename van de kilometerkosten met 2,88 euro over 100 kilometer, ofwel minder dan drie eurocent per kilometer. Investeer je als vervoerder zelf in een AdBlue vulstation dan betaal je aanzienlijk minder per liter AdBlue - er worden inmiddels prijzen gefluisterd van 30 eurocent per liter, ofwel anderhalve cent per kilometer.

Adaptive Cruise Control


Veel testauto's, die door fabrikanten worden ingezet, zijn voorzien van allerlei extra's, die ze inmiddels kunnen leveren.
ESP behoort zo langzamerhand tot de standaarduitrusting van een aantal merken, waaronder Mercedes-Benz; een voorziening als Adaptive Cruise Control (ACC) staat op de optielijst bij de meesten. Je zou denken dat al deze systemen vrijwel identiek zijn en op dezelfde manier reageren, ongeacht het merk truck waarop ze zijn gemonteerd. Maar niets blijkt minder waar: de ACC die we enkele weken geleden probeerden op een Volvo FH12 truck, reageerde heel anders dan de ACC die we nu uittestten op deze Actros. Het grootste verschil was dat de ACC in deze Actros wat minder snel reageerde op een voorligger, je kon een voertuig voor je wat dichter naderen voordat de Cruise Control in actie kwam, gas terugnam en uiteindelijk tot terugschakelen overging. Naar de oorzaak - ander systeem, andere afstelling misschien? - hebben we niet gezocht, wel leert die ervaring dat een goede afstelling van systemen als ACC veel brandstof kan besparen. Want komt het systeem te snel in actie en reageert het te fanatiek op voorliggers, dan levert dat vermogensverlies en dus tussentijdse acceleraties op. En accelereren kost altijd brandstof.

Het wat vaker rijden met dit soort systemen maakt jezelf als chauffeur ook wijzer. Je probeert bijvoorbeeld eens of het systeem is te omzeilen door bijvoorbeeld wat sneller op de linker baan te gaan rijden dan je normaal gesproken zou doen wanneer een andere truck vanaf de oprit jouw rijstrook op komt. Vooral als je zelf met een vaste constante snelheid probeert te rijden - wij houden zo veel mogelijk 80 km/uur aan tijdens onze tests - lukt zo'n truc: je kunt je eigen snelheid aanhouden zonder dat het ACC systeem reageert op de truck die de weg op komt.
Tweede methode is om zelf het gasgeven weer even over te nemen van de Adaptive Cruise Control wanneer je op een voorligger inloopt en op die manier te voorkomen dat er gas teruggenomen wordt. Nog een opmerkelijk detail: de motor reageert sneller op de cruise control dan op het gaspedaal.

Het nieuwe rijden


Het is een merkwaardige gewaarwording: ben je teruggezakt naar een aanzienlijk lagere snelheid dan blijkt het accelereren sneller te verlopen wanneer je de cruise control hebt ingeschakeld en die op reset zet, dan wanneer je het gaspedaal intrapt.
De reset-functie van de cruise-control schakelt ook de versnellingsbak feilloos, zodat je binnen de kortste keren weer op de ingestelde 80 km/uur zit - in de elektronica van de Actros is klaarblijkelijk het 'Nieuwe rijden' voorgeprogrammeerd.
Verder bevestigde deze Actros de goede ervaringen die we vorig jaar al opdeden met deze jongste generatie Mercedes-Benz trucks. Hoewel de Mercedes Benz Actros cabine niet de grootste cabine op de markt is hij heeft in de Megaspace uitvoering zo'n anderhalve kuub minder volume dan de MAN TGA cabine in XXL uitvoering is het wel de meest efficiënt ingerichte cabine. Die efficiënte inrichting heeft een positief effect op het ruimtelijke gevoel: hij mag dan niet de ruimste zijn, het voelt wel als zodanig.

Onze testauto was verder uitgerust met het Telligent volautomatische schakelsysteem, waar je als chauffeur geen omkijken naar hebt, als je dat niet wilt. Je zet hem in de stand A van automatisch en het systeem neemt zowel het schakelen als het koppelen voor zijn rekening. Wil je tussentijds ingrijpen, dan is dat een kwestie van een tikje tegen de schakelhendel op een opklapbare steun aan de stoel te geven. Geef je er de voorkeur aan om automatisch te schakelen, bijvoorbeeld tijdens het manoeuvreren van de combinatie, dan zet je de wipschakelaar, achterop de console van de versnellingshendel, op M van manueel en je kunt met de hendel sequentieel op of terugschakelen. Het systeem werkt goed en schokvrij, de snelheid waarmee geschakeld wordt, is ruimschoots voldoende.
Wat de remmen betreft valt er op de nieuwe Actros ook niets aan te merken niet verwonderlijk want de schijfremmen, die op deze vernieuwde Actros worden gebruikt, zijn in grote lijnen gelijk aan die op de vorige generatie. En die functioneerden al perfect. Als hulprem was een Voith retarder gemonteerd, die o.a. wordt aan gestuurd door de Adaptive Cruise Control.

Invloed op het gewicht


De rijeigenschappen van de nieuwe generatie Actros zijn voortreffelijk. Als je ervoor kiest om de cruise control op een bepaalde snelheid te zetten, de aandrijflijn verder al het werk te laten doen en je niet op te winden over inhalen of ingehaald worden, brengt dat een enorme rust in de cabine - overigens bij onze testtruck de Megaspace uitvoering.
Ook wat het instrumentarium betreft is de nieuwe generatie Actros een uitstekende auto, met een logisch ingedeeld en in groepen geclusterd pakket schakelaars. Het instrumentenpaneel wordt gedomineerd door een display, waar alle belangrijke informatie over de aandrijflijn op wordt geprojecteerd. Ook dat is een belangrijk verschil met de eerste generatie Actros: toen werd domweg alle informatie geprojecteerd, en mocht de chauffeur uitzoeken wat belangrijk en niet belangrijk was.
Zo zijn er nog meer comfortabele en praktische zaken te vinden in de cabine, als standaarduitvoering of als optie. Onze testauto was uitgerust met een éénpersoons Megaspace cabine.

Grootste verandering bij de BlueTec in vergelijking met de Euro 3 Actros is uiteraard de montage van de SCR katalysator en het AdBlue reservoir. De invloed daarvan op de eigen massa van het voertuig lijkt relatief beperkt, de trekker woog met 7650 kg weliswaar wat meer dan een Euro 3 variant, maar de toename van de eigen massa loopt niet in de honderden kilo's. Overigens wogen we de auto in rijklare uitvoering, dus met volle tank.

Samenvattend


Als je kijkt naar wat je krijgt voor je geld, en naar wat je het aan bijkomend voordeel oplevert in de vorm van de MIA subsidie en korting op de Duitse snelwegtol is de Actros BlueTec met Euro 5 motor eigenlijk al een 'offer you can't refuse'. Zeker als al die verhalen over het AdBlueverbruik en de hogere eigen massa van auto's met SCR en AdBluetank wel blijken mee te vallen. Want daar ziet het toch wel naar uit. De enige onzekere factor blijft nog de storingsgevoeligheid en onderhoudsbehoefte van het AdBluesysteem.

 

V6 Euro 5 dieselmotor als krachtbron.

 

Eén van de twee bergruimtes aan de chauffeurskant aan de buitenzijde van de cabine.

     

 

 

Het instrumentenpaneel is bij de nieuwe Actros een stuk overzichtelijker.

     

 

Veel opberg- en aflegruimte in de cabine.

 

Voor u getest: één van de eerste trucks met Euro 5 motor.

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

rdd
snapon
Cuppers
terberg
facebook
Trailned
advertise
Autoboek International
HEBIC
Sluitsnel
Hoornweg
Knapen
almic
rino
Middelbos
Capriël Nederland
vdl
scania
meiller
vako
Trucks.nl