home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mercedes-Benz Vito 111 CDI: Koordanser

Nieuwe generatie aan de tand gevoeld.

Sinds eind september staat de nieuwe Mercedes-Benz Vito bij de dealer. Voor Auto- & Transportwereld alle aanleiding om een Vito van de nieuwe generatie aan de tand te voelen: is hij duidelijk beter dan zijn voorganger, of vinden we weer de fouten uit het verleden terug? Auto- & Transportwereld velt het oordeel.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 10
Uitgave datum: 30.10.2003
Jaargang: 55


Inhaalslag.


Van de uitlopende Vito kan je in grote lijnen stellen dat 50 procent probleemloos was, maar dat de rest toch een redelijk goede klant van de dealer was, met uiteenlopende problemen die vooral in de begindagen van die generatie nogal heftig waren. Regelmatig zag je in die dagen een Vito met motorproblemen op een bergingsauto gesleept worden.
Nu namen die problemen in de loop der tijd behoorlijk af, met de komst van de CDI motor eind jaren negentig was dat fenomeen vrijwel uit de wereld. Maar de voorwielaandrijving bleef een zwak punt, terwijl ook de afwerking en kwaliteit was de uitlopende generatie Vito nu niet echt helemaal van het niveau was dat je van Mercedes-Benz gewend bent.

Bij de introductie van deze nieuwe Vito waren ze daar bij Mercedes-Benz ook redelijk open over: nee, de in zo'n 600.000 eenheden afgeleverde huidige Vito was achteraf beschouwd eigenlijk niet het topproduct dat je van Mercedes-Benz mocht verwachten. En ja, bij de ontwikkeling van de nieuwe genereatie Vito's stond de verbetering van de kwaliteit en de betrouwbaarheid hoog op het prioriteitenlijstje. En ook ja, qua comfort en rijeigenschappen zou de nieuwe Vito er fors op vooruitgaan in vergelijking met zijn voorganger.
Kortom, de ambities waren hooggestemd.
En de resultaten? Stemmen die uiteindelijk overeen met de ambities? Of is de nieuwe nieuwe Vito een twijfelaar die je maar niet al te hoog moet waarderen? Voor een deel blijft dat een kwestie van koffiedik kijken - de duurzaamheid is hoogstens in te schatten. Maar voor de rest valt een heleboel ook goed te waarderen op basis van deze eerste test met een Vito.

Tweede front.


In wezen heeft de nieuwe Mercedes-Benz Vito twee fronten waar hij de strijd aan moet binden. Het ene front is de eigen voorganger, de huidige generatie Vito's dus, en het tweede front de nieuwe Volkswagen T5 Transporter, die eerder dit jaar op de markt kwam. Met dat eerste front heeft de nieuwe Vito weinig moeite - door het grotere keuzeaanbod in modellen en uitvoeringen is er veel meer maatwerk te maken van de nieuwe dan van de oude Vito. Bovendien is het geluidsniveau van de nieuwe Vito zo'n 3 dB(A) lager dan van de oude, terwijl hij door de overschakeling van voor- op achterwielaandrijving een aanzienlijk kleinere draaicirkel en grotere wendbaarheid heeft. In al die aspecten klopt de nieuwe Vito de oude moeiteloos. Ook qua comfort en rijeigenschappen wordt er dus dikke winst geboekt.
De overschakeling van voor- naar achterwielaandrijving betekent ook dat het pijnpunt van de voorwielaandrijving vervangen is door een conventionele en robuuste aangedreven achteras die zijn sporen al verdiend heeft onder de personenauto's van Mercedes-Benz. Maar hoe staat de Vito ervoor in de strijd met de nieuwe T5 Transporter? Wie in de koopbeslissing de nadruk legt op vormgeving, heeft het makkelijk: de Vito is vooral van voren zonder meer mooier dan de T5 Transporter, met zijn kunststof schort onder de motorkap. Maar als die uiterlijkheden je niet zo interesseren wordt het een heel wat heftiger strijd. Wat rijeigenschappen en comfort betreft ontlopen de beide nieuwkomers elkaar niet veel, qua geluidsniveau wint de T5 Transporter het met één tot twee dB(A), afhankelijk van de uitvoering, terwijl bij de wendbaarheid de Vito weer beter scoort door de overstap van voor- op achterwielaandrijfing. Want dat betekent dat je de voorwielen een grotere wielinslag kunt geven, en dus de auto een kortere draaicrikel.
Wat motorisatie betreft ontlopen ze elkaar niet veel, alle twee hebben ze motoren beschikbaar in vergelijkbare vermogensklassen, die ook qua prestaties weinig voor elkaar onderdoen. Volkswagen lijkt met zijn turbolader met variabele geometrie onderin het toerengebied wat voordeel te hebben, de auto accelereert wat vlotter, maar blijven qua topsnelheid en verbruik weer redelijk in de pas lopen met elkaar. We maten een verschil van 0,2 liter per 100 kilometer, in het nadeel van de Vito. Tegenover dat geringe meerverbruik staat een iets hoger vermogen en koppel.

Behendig.


Als een soort koorddanser manoeuvreert de nieuwe Vito op die manier vrij behendig tussen deze beide fronten door in een balanceeract waarin hij afwisselend zijn verschillende sterke punten benut.
Belangrijkste van die sterke punten blijft zijn vormgeving - hij heeft vooral schuin van voren een stijl die zich kenmerkt door een aantal herkenbare Mercedes-Benz aspecten. Uiteraard is dat de ster, maar ook de vormgeving en invulling van de grille, die veel weg heeft van de M-klasse, en de druppelvormige koplampunits.
Zie je hem van opzij, dan is het een auto met een wat minder uitgesproken vormgeving - je zou hem voor menig ander merk en model kunnen houden. De nieuwe vormgeving komt het beste tot zijn recht bij de lange variant van de nieuwe Vito, die krijgt er een strakke, langgerekte stijl door die hem iets atletisch geven.

De nieuwe werkplek voor de chauffeur betekent duidelijk een forse stap vooruit, alle schakelaars en de versnellingspook zijn intuïtief te vinden en makkelijk te bedienen. Zaken als de koppeling en de parkeerrem (weer bediend met een voetpedaal links in plaats van het een handgreep) zijn bij deze nieuwe Vito een stuk makkelijker te bedienen, terwijl de besturing uiterst licht is.De stoelen bieden een duidelijk andere zit dan bij de vorige generatie Vito, je zit wat lager en ze zijn iets zachter. Slechter is het niet, even wennen is het wel als je de vorige generatie Vito gewend bent. Stuurwiel en stuurkolom staan onder een wat andere hoek door de wat langgerektere vormgeving van de nieuwe cabine, met de lijnmotor in lengterichting ingebouwd. Het voordeel van de nieuwe opstelling van de stoelen en het stuur is dat je je linkerbeen goed kunt strekken, als je het niet nodig hebt voor de bediening van de koppeling. Het geeft een zeer ontspannen gevoel achter het stuur.
Bergruimte is er in de cabine van de nieuwe Vito ruimschoots te vinden, variërend van een bergvak voor A4 documenten op het instrumentenpaneel tot een collectie kleinere en grotere vakken op verschillende andere locaties in de cabine. Genoeg ruimte in elk geval om alles, wat je zo nodig hebt, op een logische plaats op te bergen.

Mooie motor


In de middenconsole van het dashboard zijn standaard twee houders voor frisdrankblikjes gemonteerd, gecombineerd met een asbak.
Aan gedreven werd onze testauto door een OM 646 DE22 LA motor, een viercilinder turbodiesel met inlaatluchtkoeling en elektronisch geregelde common rail directe inspuiting. Met een hoogste koppel van 270 Nm tussen de 1600 en 2500 tpm en een vermogen van 80 kW of 109 PK bij 3500 tpm is het een bijzonder potente motor, vooral als hij eenmaal op snelheid is. Het opbouwen van de trekkracht in het lage toerengebied kost even wat tijd, maar is hij eenmaal het punt gepasseerd waar de turbolader zijn volle energie in de strijd gooit, dan gaat het ineens hard.
Die turbolader was bij onze testauto overigens goed te horen, als je gas geeft manifsteert hij zich vanaf zo'n 1500 toeren met wisselende toonhoogte.
De motor wordt gecombineerd met een zesversnellingsbak, die weer wordt geschakeld met een pookje op het dashboard en een kabelsysteem, zoals we al kenden van de vorige generatie Vito. Dat schakelen verloopt weer bijzonder soepel, je hebt hem met een vingervlugge beweging van de ene in de andere versnelling gezet. In eerste instantie is er wel een neiging om eens af en toe een stap over te slaan - de motor kan dat moeiteloos aan. Maar het sterke punt van die zes versnellingen is toch dat je de geluidsproductie van de motor binnen de perken houdt wanneer je alle zes versnellingen gebruikt, en dat het een positief effect heeft op het verbruik. Want het toerenscherschil tussen de verschillende stappen is zodanig dat je bij elke keer o- of terugschakelen mooi binnen het zuinige gebied op de toerenteller uitkomt. Met een gemiddeld verbruik van 8,9 liter per 100 kilometer doet deze Vito het dan ook goed, en een stuk beter dan zijn voorganger. Met een eindoverbrenging van 3,783 : 1 kom je bij een snelheid van 120 km/uur in de hoogste versnelling uit op een toerental van 2800 tpm, wat neertkomt op een geluidsniveau van ongeveer 72 dB(A).

Laadruimte


Rij je leeg, dan is de vering achter op grote oneffenheden wat stoterig; maar met een palletje tussen de wielkasten is dat effect helemaal weg en rijdt hij vrij strak over een oneffen ondergrond.
Tussen de cabine en de laadruimte was bij onze testauto een kunststoffen scheidingswand aangebracht, voorzien van een ruit. Die ruit had door zijn rechte stand de neiging te weerspiegelen in de voorruit, inclusief de achterlichten van voorliggers die weer weerspiegelden in de ruit in de scheidingswand.Die scheidingswand is verder voorzien van den vrij grote uitstulping, om voldoende verstelruimte te krijgen voor de stoelen in de lengterichting. De consequentie daarvan is dat hij vrij fors in de laadruimte steekt - halverwege de hoogte van de laadruimte kost het in de lengterichting ingeveer twintig centimeter. Als geluiddempende wand voldoet hij uitstekend, in de cabine was alleen in extreme situaties - bijvoorbeeld in hoog tempo over een oneffenheid in de weg rijden - iets te horen van de achteras en wielophanging. Voor het overige worden alle geluid en trillingen goed geabsorbeerd door de rubber lagering van het differentieel en door de vering.
Af fabriek levert Mercedes-Benz de laadruimte af met een vrij bescheiden afwerking. Bij onze testauto was een betimmering aangebracht bestaand uit gecoate triplex platen tegen de vanden en een houten inkapseling van de wielkasten. Op die manier ontstaat een vrij hoekige laadruimte die over de volle lengte functioneel te gebruiken is. Vergeleken met de huidige Vito is de hoogte vanb de laadvloer bij de nieuweling nauwelijks gewijzigd, ondanks de overschakeling van voor- op schterwielaandrijving.

Samenvattend


De nieuwe Vito is een besteller die het in de markt niet al te makkelijk zal krijgen. Vooral vanwege het feit dat bij de Volkswagen dealer een T5 Transporter staat die het gevecht goed aankan. Winnen kan de Vito die strijd op uitstraling, imago en waarschijnlijk restwaarde - daar liggen zijn sterkste punten. Wat de overige aspecten betreft zijn de Vito en de T5 Transporter aan elkaar gewaagd.

 

De nieuwe Mercedes-Benz Vito oogt duidelijk anders dan zijn voorganger.

 

Het instrumentenpaneel past visueel perfect in het stuur.

     

 

Achterlicht units zijn in de nieuwe Vito goed weggewerkt

 

De koplampunits hebben een helder kunststof glas.

     

 

Van achter en van opzij goed toegankelijke laadruimte.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

snapon
Trailned
baat
rino
Autoboek International
vdl
Capriël Nederland
Hoornweg
Middelbos
terberg
HEBIC
rdd
advertise
Tibeg
Trucks.nl
scania
almic
Cuppers
facebook
meiller