home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Fiat Doblò 1.3JTD: Dappere Doblo


Bij Fiat zijn ze enorm goed in het construeren van dieselmotoren, met name kleine snellopende dieselmotortjes. Het was één van de redenen dat General Motors ooit verliefd werd op Fiat, hoewel die liefde inmiddels is bekoeld. Maar van de motorentechnologie van Fiat profiteert GM nog steeds: de Combo wordt aangedreven door dezelfde dieselmotor die we recent testten in deze Fiat Doblò: een 1,3 liter krachtbron met een hoogste vermogen van 51 kW. Hij maakt van de Doblò een heel potent autootje, zo ondervonden we.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 21
Uitgave datum: 31.03.2005
Jaargang: 56


Twee uitvoeringen


Zoals de meeste monocabs is ook de Doblò te leveren in zowel een geel- als grijs-kenteken versie.
In die eerste uitvoering heeft hij vijf royale zitplaatsen en een forse laadruimte te bieden. In de grijs kenteken-uitvoering is het een flinke besteller met een behoorlijke laadruimte, een goed laadvermogen en een comfort dat niet onderdoet voor dat van een personenauto.
Het zijn auto's die voorzien in een behoefte, zowel de geel als grijs kenteken-versie doen het uitstekend op de Nederlandse markt en daarbuiten. Functionaliteit telt duidelijk bij een grote groep van de huidige autokopers, terwijl de kopers van een besteller steeds hogere eisen stellen aan het comfort.

De auto-industrie heeft die uiteenlopende wensen goed weten te combineren in één enkel concept dat aansluit op de voorkeuren van twee doelgroepen, en dat de industrie zelf de mogelijkheid biedt om op een kostenbewuste manier beide auto's te produceren. Efficiënter gaat het nauwelijks. Als je dan ook nog wat componenten weet te combineren met andere voertuigen uit je programma, ben je pas echt goed bezig als autofabrikant. Die combinatiedoelstelling was de reden dat de komst van de sterkere dieselmotoren even op zich liet wachten, pas in 2003/2004 kwamen die aan bod.
Tot die nieuwe motoren behoort o.a. een prachtig dieselmotortje, dat niet alleen in de Doblò wordt gemonteerd, maar in eerste instantie werd gelanceerd als krachtbron voor de Fiat Panda personenauto. Ook werd die motor leverbaar in enkele typen van Opel. Kortom, een soort universele krachtbron, die inmiddels in grote aantallen door Fiat wordt geproduceerd.


Kleinood


Als je bij een dieselmotor kunt praten over een juweeltje, dan verdient deze motor die benaming.
Zouden de reputatie en rijkdom van Fiat uitsluitend worden bepaald door hun vaardigheid om dit soort componenten te ontwikkelen, dan zou het bedrijf nooit zo diep in de problemen zijn geraakt dan het nu zit. Want als ontwikkelaars van kleine, snellopende dieselmotoren zijn ze ware tovenaars.
Eén van de sterke punten van deze kleine 1,3 liter Multijet motor is zijn garantieperiode: Fiat geeft hem in feite een levenslange garantie. Want na 250.000 kilometer - de duur van de garantie - zal een Doblò voor een bedrijf aan het eind van zijn economische levensduur zijn. Overigens betekent die lange garantieperiode niet dat hij volkomen onderhoudsvrij is: in die periode is hij wel een aantal keren naar de werkplaats geweest voor periodiek onderhoud. Maar ook die onderhoudsinterval is bij deze kleine krachtpatser danig opgerekt.
Wat tijdens het rijden vooral opvalt is dat het een enorm pittige motor is. Op papier is deze Multijet motor met een vermogen van 51 kW of 70 PK bij 4000 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 180 Nm bij 1750 motoromwentelingen helemaal niet zo'n enorme krachtpatser.

Maar het Multijet common rail inspuitsysteem, dat werkt met een in een aantal trappen verdeelde inspuiting, geeft deze motor een enorme elasticiteit en vasthoudendheid. Het koppel stort niet snel in, en daardoor levert deze motor prestaties qua trekkracht die je eerder zou verwachten van een grotere en volumineuzere motor - en niet van een relatief klein blok met een inhoud van maar 1248 cc.
Op papier is deze motor in staat om een aanhanggewicht van 1100 kg geremd zonder moeite te trekken. We hebben het niet in de praktijk getest, maar we nemen onmiddellijk aan dat hij er inderdaad absoluut geen moeite mee heeft, gezien de prestaties die hij zonder aanhanger al levert.

Zeer zuinig


Veel vraagt hij er niet voor terug. Op papier verbruikt deze motor 6,7 liter brandstof per 100 kilometer, wat betekent dat hij ongeveer 15 kilometer uit een liter brandstof haalt.
Nu zijn dat van die prachtige laboratoriumwaarden, die je in de praktijk nauwelijks haalt, omdat de omstandigheden daar altijd wat anders zijn. Maar deze Dobló met zijn magische motor blijkt in de praktijk nauwelijks af te wijken van deze ideale waarden, hij realiseerde een gemiddeld verbruik tijdens onze test van 6,8 liter per 100 kilometer, ofwel 14,7 kilometer op een liter. Ook in dat opzicht is dit motortje uniek: hij is niet alleen op papier, maar ook in werkelijkheid superzuinig.
Ook verder is de Doblò een veelbelovende auto, die zich kenmerkt door een enorme functionaliteit. Fiat is niet de eerste die op de markt komt met een z.g. monocab besteller. Dat betekent dat ze goed konden kijken bij de concurrentie hoe hun producten eruit zagen en de vermeende zwakke punten van die concepten bij hun eigen voertuig vermijden. Fiat maakte daarvan gebruik door met name de vormgeving wat aan te passen. Zo is de laadruimte van de Doblò wat hoekiger, en daardoor efficiënt te gebruiken.

Met een bijna vierkante, doosvormige constructie, voorzien van royale achterdeuren en een forse breedte van 1200 mm tussen die wielkasten biedt hij een laadruimte die over de volle lengte en breedte effectief te gebruiken is en nauwelijks onpraktisch vormgegeven hoeken en nissen heeft die voor het vervoer van lading vrijwel niet te gebruiken zijn.
Verder onderscheidt de Fiat Doblò zich door een vormgeving en uiterlijk die onvervreemdbaar bij deze auto horen - je zult hem niet gauw verwisselen met een ander merk of type. Het uiterlijk van de Doblò suggereert zelfs meer dan er daadwerkelijk is. Als je met name de grille zo ziet, denk je te maken te hebben met een soort jeep-achtige auto met een bescheiden vorm van 4x4 aandrijving. Maar dat alles heeft de Doblò - nog - niet.

Praktische bergruimte


De belijning van het uiterlijk oogt robuust en solide, vooral door de forse grille en de royale kunststof bumper.
Het interieur van de cabine ziet er goed uit, er is ruimte voor alles en iedereen. Zo is er op een heleboel locaties volop bergruimte aanwezig voor documenten en allerlei persoonlijke zaken.
De chauffeurscabine heeft bovendien een overzichtelijk dashboard dat een goed zicht biedt op de instrumenten. In het midden van het dashboard zit een console met een dubbelfunctie: ofwel je laat er een Connekt navigatie- en communicatiesysteem in monteren, ofwel je gebruikt het als vak voor de autoradio.

Het Connekt-systeem is op zich een prachtig idee - het fungeert in wezen als hotline met de buitenwereld, via dat systeem is allerlei informatie op te vragen bij een call-center in Italië. Daarnaast fungeert het als navigatiesysteem, autoradio, CD-speler, handsfree telefoon en een soort boordcomputer. Nu zijn die laatste functies voor een besteller bijzonder handig, vooral een navigatiesysteem is een uitkomst. Maar van de mogelijkheid om bij een call-center in Italië allerlei route-informatie op te vragen, zal door bestelautochauffeurs niet zoveel gebruikt worden.
Wat de eigen massa betreft ligt de Fiat Doblò, voorzien van deze 1,3 liter Multijet motor, met zo'n 1250 kg redelijk in het midden van zijn klasse. Maar met het nuttige laadvermogen zit hij aan de bovenkant, volgens de specificatie van Fiat heeft hij een maximaal laadvermogen van bijna 900 kg, waarmee hij tot de toppers in het segment behoort. Vergelijk je de afmetingen van de laadruimte, dan wint de Doblò het vooral qua breedte en hoogte - qua lengte gaat hij redelijk gelijk op met de meeste concurrenten.

Qua handling is de Doblò een auto waar weinig op aan te merken is, met McPherson onafhankelijke voorwielophanging en achterwielvering met bladveren biedt hij zowel leeg als geladen een goed veercomfort. De Doblò is ook stil en rustig, en een aangename auto om in te zitten.


Uitgekiende techniek


Dat hij stil en rustig is, heeft deels technische redenen - er is door de technici ongetwijfeld goed gekeken naar manieren om het overbrengen van trillingen en geluid zoveel mogelijk te voorkomen - maar is ook voor een flink deel te danken aan een goede isolatie van de cabine.
Dat het een aangename auto is om in te rijden komt door het feit dat Fiat goed gebruik heeft gemaakt van de ruimte in de cabine. Bij de Doblò zitten er geen lage personenautostoelen in een cabine die in de hoogte ruimschoots de mogelijkheid biedt om er stoelen in te zetten waarop je zit zoals het eigenlijk hoort bij een besteller, namelijk redelijk rechtop. Doordat je rechtop zit, stap je makkelijker in en uit, wat bij dit type auto essentieel is om vermoeidheid te voorkomen naarmate de werkdag vordert.

De stoelen bieden ook veel verstelmogelijkheden. Elke chauffeur zit er comfortabel op, ongeacht zijn postuur. Het in de hoogte verstelbare stuurwiel stelt de chauffeur in staat zijn ideale rijpositie te kiezen. Bijkomend voordeel van de hoge bestoeling, zoals Fiat die heeft gekozen voor de Doblò, is dat je er een goed uitzicht door hebt, vooral naar voren. Bovendien zit je niet tegen de vangrails naast de kant van de weg aan te kijken, maar kijk je er overheen - en dat geeft toch een wat minder bekrompen gevoel.
Fiat lanceerde de Doblò in eerste instantie met een redelijk breed pakket aan benzine- en dieselmotoren, waarbij de dieselmotoren vooral tot de wat lagere vermogensklasse behoorden. Het waren nu niet direct de motoren waar deze auto, die toch vooral gebruikt zal worden voor snel koerierswerk en vergelijkbare toepassingen, mee kon scoren. Inmiddels is daar verandering in gekomen, met een nieuwe 1,9 liter common rail dieselmotor die in zijn basisuitvoering een hoogste vermogen levert van 46 kW of 63 PK bij 4500 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 118 Nm bij 2500 toeren. En deze prachtige nieuwe Multijet motor, kan echt tot de toppers van de motorbouwkunst worden gerekend.


Samenvattend


Met deze nieuwe Multijet motor schaart de Fiat Doblò zich onder de zuinige auto's in deze klasse, hij heeft een dieselverbruik dat je als ondernemer niet echt op kosten jaagt. Voeg daarbij de lange onderhoudsinterval en garantieperiode voor de motor en de verdere kwaliteit die Fiat de afgelopen jaren heeft opgebouwd voor zijn voertuigen, en je hebt aan de Doblò met deze motor een ideale auto: zuinig, voordelig, en met ongetwijfeld ene hoge restwaarde als je weinig kilometers rijdt en gewend bent je bedrijfsauto volgens een vast schema in te ruilen. Want in dat geval is de kans groot dat je een auto inruilt waar nog garantie op zit. Mooier kan toch niet?

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

rino
Autoboek International
Cuppers
snapon
Capriël Nederland
Trucks.nl
Hoornweg
vdl
facebook
Middelbos
meiller
Sluitsnel
Trailned
almic
Knapen
terberg
advertise
HEBIC
rdd
vako
scania