home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Nissan Kubistar: prima keuze

Lange garantie, weinig onderhoudskosten

Bij Nissan herinneren ze zich steeds nadrukkelijker dat ze ooit eens een aandeel van tien procent in de Nederlandse lichte bedrijfsautomarkt hadden. Dat percentage terugwinnen zal lastig zijn - maar de helft moet toch lukken, is de stellige overtuiging van de Nissan bedrijfsautomensen. Toevallig gaat dat mooi gelijk op met de Europese plannen van Nissan op bedrijfsautogebied. Hoe past de Kubistar in die plannen?

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 16
Uitgave datum: 20.01.2005
Jaargang: 56


Goed jaar


Een rijimpressie met een Nissan Kubistar aan het begin van een nieuw jaar is uiteraard een ideale gelegenheid voor een terugblik: hoe heeft Nissan het gedaan op de Nederlandse bedrijfsautomarkt het afgelopen jaar? Zijn ze een beetje in de buurt gekomen van hun doelstellingen?
In totaal heeft de Nissan organisatie in 2004 zo'n 3.200 bedrijfsauto's verkocht. De totale markt in het segment waar Nissan actief is - tot 3,5 ton GVW - was vorig jaar zo'n 86.000 stuks groot, wat betekent dat Nissan op een marktaandeel van 3,7 procent is uitgekomen.
Daarmee zijn ze aardig op weg naar de vijf procent, de gemiddelde doelstelling die het merk heeft voor de Europese markt, en dus ook voor Nederland. Dit jaar zou dat doel van vijf procent gehaald moeten worden, qua percentage zou het geen probleem moeten zijn.
Vraag is alleen of dat percentage in marktaandeel in 2005 overeenstemt met dezelfde hoeveelheid auto's die het in 2004 zou hebben vertegenwoordigd, namelijk zo'n 4300. Want door de onzekerheid over het grijs kenteken staat de bestelautomarkt onder druk, met name in het segment waar Nissan het goed doet, namelijk dat van de Primastar.
Wat achtergebleven bij de verwachtingen zijn het afgelopen jaar de Cabstar en de Atleon chassis/cabines, en de nieuwe Kubistar. Bij Nissan Nederland hadden ze erop gerekend er beter mee te scoren in de markt, maar het is niet helemaal gelukt. De strategie voor dit jaar is dan ook duidelijk: meer chassis/cabines en meer Kubistars verkopen. Het verschil met Renault - de Kubistar is in wezen gelijk aan de Kangoo van Renault - moet komen van de inbreng van de eigen Nissan dealerorganisatie, en van een wat creatieve omgang met het onderhoud.

Kostenbewust


De populariteit van de Japanse merken op de bestelautomarkt is in de afgelopen periode wat afgenomen, maar qua omvang van het leveringsprogramma kan Nissan inmiddels weer een gooi doen naar een aanzienlijk groter marktaandeel.
Met de komst van de Kubistar vorig jaar is hun programma in die zin compleet, dat ze voor elk segment van de bestelautomarkt weer een passend aanbod hebben. Doelstelling van Nissan Europe is het dan ook om in het bedrijfsautosegment te groeien: voorlopig naar een Europees marktaandeel van vijf procent, te realiseren in 2005. In Nederland zat Nissan begin 2004 op een marktaandeel van rond de 2,85 procent, dus was er nog een behoorlijke inhaalslag te maken. Met het marktaandeel van 3,7 procent aan het eind van het afgelopen jaar hebben ze in elk geval hun target gehaald, en een goede uitgangspositie voor zichzelf gecreëerd om dit jaar de volgende stap op weg naar de vijf procent te realiseren.
In de market place richt Nissan zich vooral op de MKB-ers - de klanten-om-de-hoek van de Nissan dealers. Hen wil Nissan een interessant aanbod doen in de vorm van een vakkundige dealer in de buurt, die ook ombouwspecialist is en dus prima kan adviseren. Bovendien verleent hij een brede service en heeft hij een breed programma bedrijfsauto's. Het is een van de aspecten die het aandeel van Nissan op de markt voor lichte bedrijfsauto's voor wat betreft Nederland binnen een jaar bijna moet verdubbelen.
Een andere truc, die de Nissan organisatie hanteert, is het wat ruimer interpreteren van de onderhoudsbehoefte van de Kubistar, en een royalere garantie geven. Zo hoeft de Kubistar van Nissan pas na 30.000 kilometer, of ééns in de twee jaar, naar de werkplaats voor onderhoud. Als je kijkt naar de hoeveelheid onderhoud die de auto tijdens zo'n beurt krijgt, kom je bij elkaar uit op een stilstand van ongeveer 100 minuten - meer is er niet nodig wanneer er niets bijzonders aan de hand is. Het onderhoud van een Kubistar kost dus relatief weinig tijd en geld. Daarbij komt een garantieperiode van drie jaar of 100.000 kilometer op de totale auto, en van twaalf jaar op de carrosserie tegen doorroesten van binnenuit. Dat maakt de Nissan Kubistar tot een vrijwel probleemloze auto wat de kosten betreft - op onverwachte verrassingen en kostenposten zal je als koper niet snel stuiten.

Familietrekjes


Dat de Nissan Kubistar sterke familiebanden heeft met de Renault Kangoo valt vooral op als je hem van opzij bekijkt - daarentegen zijn er van voren de duidelijke Nissan-trekjes, de grille van de Kubistar is in grote lijnen gelijk aan die van de overige bedrijfsauto's van dit merk.
Aangedreven wordt de Nissan Kubistar door dezelfde krachtbron die ook de Renault Kangoo zijn energie geeft: een anderhalve liter dieselmotor met common-rail inspuiting en een turbolader, leverbaar met drie verschillende vermogens: 65 PK of 48 kW bij 4000 tpm en een hoogste koppel van 160 Nm bij 2000 tpm als meest gangbare versie, met als lichtere variant een 57 PK (42 kW) sterke uitvoering die een koppel van 130 Nm levert, en een 82 PK (60 kW) sterke variant als topmotorisering, met een koppel van 185 Nm. Daarnaast zijn er nog drie benzinemotoren leverbaar, maar in de bedrijfsautovarianten van de Kubistar worden die vrijwel niet toegepast.
De Nissan Kubistar zoals wij hem reden - met 65 PK of 48 kW sterke dieselmotor - is bovendien een bijzonder productieve auto. Met een verbruik van zo'n 6,6 liter per 100 kilometer haalt hij bijvoorbeeld bijzonder veel kilometers uit een liter dieselolie - gemiddeld zo'n vijftien. Daarmee scoort hij uitstekend.
Een factor die van grote invloed is op de productiviteit is ook het gemak waarmee er geladen en gelost kan worden. Wie kiest voor de als optie leverbare schuifdeur opzij heeft daar bij de Kubistar geen enkel probleem mee: je schuift elke vorm van lading zonder problemen in en uit de auto door deze zijdeur. Wat de overige deuren betreft biedt Nissan bij de Kubistar de keus uit verschillende combinaties, te beginnen met de keus uit twee achterdeuren of een achterklep, met of zonder raam, en al dan niet in combinatie met de schuifdeur opzij. De achterportieren van de Kubistar zijn asymmetrisch: een brede deur aan de chauffeurskant en een smal deurtje aan de passagierskant. De beide achterdeuren zijn te combineren met een handige dakklep om zonder problemen lange voorwerpen te kunnen vervoeren. Die dakklep, of "girafon" zoals de Fransen hem noemen, was ooit het handelsmerk van de R4 Fourgon en is sindsdien als optie leverbaar op alle Renault bestellers - en dus ook op de Nissan versies.
Kies je voor een achterklep in plaats van achterdeuren, dan wordt het laden en lossen met behulp van een vorkheftruck wat lastiger. Maar voor een serviceauto is die achterklep weer ideaal, omdat hij bij slecht weer kan fungeren als een soort afdak.

Ook wat betreft de verhouding tussen het eigen gewicht en de nuttige lading is de Kubistar een auto die letterlijk veel te bieden heeft, met een laadvermogen van zo'n 550 tot max. 650 kg, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Trekken kan hij in de versie met 65 PK motor een aanhanger met een gewicht tot 890 kg, mits geremd.



Praktische kanten


Achter de chauffeursstoel bevindt zich een lage separatiewand die moet voorkomen dat schuivende lading een aanval uitvoert op de chauffeur bij een forse remmanoeuvre.
Een handige optie is de opklapbare bijrijdersstoel, die de mogelijkheid biedt om extra lange voorwerpen zonder problemen te vervoeren.
Tot de handige opties behoren verder een rubbermat in de laadruimte, die het verschuiven van de lading tijdens fors remmen en optrekken effectief tegengaat; om te voorkomen dat hoge lading in plaats van te verschuiven gaat kantelen zijn er sjorogen in de laadvloer gemonteerd, die de mogelijkheid bieden om de lading vast te zetten. Het zijn dat soort opties die van de Kubistar een bijzonder praktische besteller maken, die meer te bieden heeft dan alleen een leuke vormgeving.
Een andere praktische veiligheidsvoorziening is de centrale portiervergrendeling op de middenconsole vlak voor de versnellingshendel, die de mogelijkheid biedt eventuele onverlaten buiten effectief de toegang te ontzeggen met een druk op de knop.
Wat Nissan nog niet op het standaard voorzieningenlijstje heeft staan is een airbag voor de bijrijder. Die is alleen te leveren tegen meerprijs, een airbag voor de chauffeur wordt wel standaard ingebouwd. De airbag voor de bijrijder maakt deel uit van een van de drie optiepakketten, die Nissan onder de naam Tekna levert voor de Kubistar.

Onderweg


Het laadvolume hangt een beetje af van de manier waarop je het bekijkt.
Kijk je naar het totale laadvolume, dan behoort de Kubistar met 2,7 kuub tot de top in z'n klasse. Maar van die 2,7 kuub zal zo'n 2,5 kuub nuttig te gebruiken zijn, de rest in hoeken en nisjes waar je niet zoveel mee kunt. Niettemin, ook in dat opzicht heeft deze nieuwe Nissan besteller het een en ander te bieden. De inwendige hoogte bedraagt 125 cm, de laadvloerhoogte 54 cm.
De productiviteit van een besteller wordt ook mede bepaald door de opbergmogelijkheden die er zijn voor documenten en allerlei andere zaken die je als chauffeur onder handbereik wilt hebben. Bij de Nissan Kubistar zijn die documenten onder te brengen in bergvakken in de portieren en op het dashboard. Vooral het grote bergvak onder het handschoenenkastje is bijzonder handig voor documenten die je onder handbereik wilt houden.
De Kubistar is verder een auto die een goed comfort combineert met een grote wendbaarheid, een vlotte motor en een heel directe besturing. Het maakt er een auto van die bijzonder prettig in de dagelijkse omgang is. Hij laat zich perfect schakelen en besturen - je duwt de versnellingshendel heel snel van de ene in de andere versnelling, terwijl hij snel reageert op elke beweging van het stuurwiel.
Wat de geluidsproductie betreft zijn de prestaties van de Kubistar zo op het eerste gehoor iets minder dan die van z'n naaste concurrenten, maar het niveauverschil is niet echt storend.
Opvallend is de ruimte in de cabine, in zowel de breedte als de hoogte. Als chauffeur zit je bovendien wat hoger in de cabine; in combinatie met de grote voor- en zijruiten en een goed stel spiegels biedt het je een uitstekend zicht op datgene wat er om je heen gebeurt.

Samenvattend


Al met al vallen er weinig kritische noten te kraken over de Nissan Kubistar. Het is eigenlijk een perfect auto'tje waarmee je als koerier of als middenstander prima uit de voeten kunt door de combinatie van veel nuttige laadruimte, goede rij-eigenschappen en een uitstekend comfort. Het is een vrij uniek en leuk bestelauto'tje dat zich onderscheidt door z'n vormgeving en door de extra's die de Nissan organisatie het meegeeft qua garantie en onderhoudskosten.

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Cuppers
advertise
almic
rdd
HEBIC
Trucks.nl
rino
vdl
Trailned
Capriël Nederland
Middelbos
terberg
scania
Hoornweg
snapon
Autoboek International
baat
facebook