home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Setra S 416 GT-HD: spaarmodel

Toerbus met capaciteiten

Ruim een jaar geleden presenteerde Setra het nieuwe ComfortClass busprogramma in Kortrijk, tijdens de Busworld 2003. Inmiddels zijn de eerste bussen aan klanten afgeleverd, en kregen wij de gelegenheid een dagdeel achter het stuur te kruipen van een 13 meter lange ComfortClass. In de navolgende regels leest u onze bevindingen na een aantal uurtjes sturen en kritisch kijken.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 14
Uitgave datum: 23.12.2004
Jaargang: 56


Eigen rol Setra


In de toerbussector is sprake van een behoorlijke diversiteit in de omvang van de te vervoeren groepen, met name wanneer je je als ondernemer niet uitsluitend richt op de markt van de vakantiereizen.

Van busbouwers wordt gevraagd dat ze hun producten aanpassen met maatwerk - aan de onderkant van hun programma kleinere bussen, om die passagiersgroepen met een beperkte omvang op maat in te kunnen vervoeren, en aan de bovenkant bussen met een grotere capaciteit. Setra probeert al die wensen af te dekken binnen één modellenprogramma.
Het bedrijf maakt sinds enkele jaren deel uit van Evobus, dat op haar beurt een dochteronderneming is van DaimlerChrysler. Binnen Evobus heeft Setra een eigen positie: ze is het merk van de absolute luxebussen voor wat betreft het toervervoer. Een Setra is een bus waar je eigenlijk nauwelijks nog optielijstje bij nodig hebt, omdat alles er al zo'n beetje op en aan zit.
Door die verdeling van taken heeft de twee-merken-politiek, die bij Evobus wordt gehanteerd sinds de overname van Setra, een zodanige inhoud gekregen dat de verkopers van Mercedes-Benz en Setra elkaar niet meer voor de voeten lopen bij de klanten, maar er met producten komen die zich van elkaar onderscheiden.
Bij Setra zit het verschil in de exclusiviteit. Setra bussen zijn geen serieproducten, maar worden redelijk individueel, op wens van de klanten ingericht. Die exclusiviteit stralen ze ook van buiten uit, het nieuwe TopClass programma ziet er bijzonder goed en smaakvol uit en onderscheidt zich qua vormgeving en styling duidelijk van de concurrenten in deze klasse. Meest opvallende kenmerk bij de TopClass bussen is "la Linea", de opvallende striping over de zijkant van de bus, vanaf de bovenkant van de zijruiten naar de onderkant van de voorruit. Bij de ComfortClass is een vergelijkbaar stijlelement aanwezig.

Positionering


Het Setra programma bestaat inmiddels uit drie productlijnen: de MultiClass lijnbussen, de TopClass toerbussen, en als jongste toevoeging de ComfortClass.
Van de eerste twee is de positionering duidelijk - maar waar past de ComfortClass in dit programma? Setra zelf legt de nadruk op een combinatie van economie en rijcomfort. Wat ruwweg te vertalen is in een bus die wat goedkoper is dan de TopClass 400 door een aangepaste specificatie en een wat beperkter uitrustingsniveau, maar in essentiële punten toch wel een Setra blijft - een bus met duidelijke visuele familietrekjes, maar ook qua afwerking en prestaties passend in het beeld dat de markt heeft van Setra.

Er is in de vormgeving dan ook een duidelijke overeenkomst met de TopClass, in de vorm van wat typische stijlelementen in de grille en op de zijkanten, die de familieband moeten benadrukken, maar tegelijkertijd moeten zorgen voor het nodige onderscheid. Want stijlelementen uit geborsteld aluminium zijn kenmerkend voor de 400-generatie van Setra, maar bij de TopClass en deze 400 ComfortClass zijn ze totaal anders qua vormgeving.
Je zou kunnen zeggen dat de Setra ComfortClass de overbrugging vormt tussen de TopClass en de goedkope producten van andere producenten. Wie wel een nieuwe Setra wil, maar niet de volle mep ervoor wil betalen, komt al gauw terecht bij de ComfortClass.
Onderscheid moet er zijn, dus krijg je ook wat minder voor je geld als je kiest voor een ComfortClass. Dat "minder" zit hem overigens niet in het comfort en de rijeigenschappen - daar is ook bij de ComfortClass niets mis mee, het is een bus die de chauffeur en de passagiers een flinke hoeveelheid comfort biedt.

Iets lager


Dat "minder" zit hem bijvoorbeeld wel in het volume - de ComfortClass is iets lager gebouwd dan de TopClass, en biedt dus eveneens minder laadruimte.
De hoeveelheid bagage die kan worden meegenomen in de ComfortClass ligt ongeveer dertig procent lager dan bij het vergelijkbare type uit de TopClass serie. Daarmee is ook aangegeven dat de ComfortClass voor een ander soort reizen bestemd is. Hij heeft meer het karakter van een tweeverdiener dan van een luxebus voor het zeer comfortabele werk over langere afstanden.
Een bijkomend effect van de wat lagere hoogte van de ComfortClass is dat de toiletunit niet helemaal onder de vloer verzinkt, maar deels in het interieur steekt. Dat betekent dat er op die plaats geen stoelen te plaatsen zijn. Ondanks de totale voertuiglengte van 13,02 meter blijft daardoor het aantal zitplaatsen beperkt tot 48. Maar de stoelsteek is zowel links als rechts riant te noemen. Dat heeft weer veel te maken met het feit dat de totale voertuiglengte, in vergelijking met de vorige generatie, met 20 centimeter is toegenomen. Die extra lengte komt geheel ten goede aan de passagiersruimte. Op dezelfde manier zorgt de grotere breedte van 255 cm voor wat extra ruimte in dwarsrichting in de bus. Kortom, als passagier zit je riant in de Setra ComfortClass S 416 GT-HD, hij wekt bepaald niet de indruk een bus te zijn waar op een aantal zaken is beknibbeld om op die manier de kostprijs lager te houden.
Overigens zijn die bezuinigingen er wel degelijk. Zo moet het zonnescherm met de hand worden bediend en is hij niet elektrisch op en neer te bewegen, zoals bij de TopClass. Aan de andere kant heb je wat minder behoefte om het zonnescherm ver naar beneden te trekken omdat de voorruit een UV-stralen absorberende laag heeft, die de warmtedoorgifte duidelijk beperkt. Het zonnescherm heb je dus eigenlijk niet meer nodig om de warmte buiten de chauffeurscabine te houden, maar alleen nog om het hinderlijke, invallende licht van de zon tegen te houden.
Voor wat betreft het dahboard en de rest van de werkplek van de chauffeur zijn er relatief weinig concessies gedaan aan het comfort en de ergonomie. In grote lijnen is de indeling gelijk aan die van de TopClass, inclusief het schakelpookje op het dashboard voor de bediening van de ZF AS Tronic transmissie. Want ook die is gewoon te leveren in de ComfortClass.

Wendbaar


Wat Setra in het kader van de kostenbesparingen verder heeft weggelaten, is de eigen deur voor de chauffeur.
Nu zal zo'n deur op de Nederlandse markt wat minder gemist worden dan bijvoorbeeld op de Duitse, waar hij min of meer tot de norm behoort, terwijl hij in ons land maar zelden apart wordt gespecificeerd. Aan de andere kant: zit zo'n deur er wel in, dan biedt hij de mogelijkheid om de instapdeuren van binnen te vergrendelen, wat de kans op inbraak weer aanmerkelijk verkleint.

Wat het chassis betreft is de ComfortClass S 416 GT-HD relatief compact gebouwd, met een wielbasis van maar 608 cm gemeten van de vooras tot de aangedreven as. Die vrij korte wielbasis geeft de bus een grote wendbaarheid, een effect dat nog wordt versterkt door de gestuurde achteras. Het levert een bus op die je heel makkelijk manoeuvreert - waarbij het wel even opletten is op de achterkant. Want het effect van een korte wielbasis is nu eenmaal dat de achteroverbouw wat langer is, en de uitzwaai achter dus ook wat groter. Maar gelukkig is een totale lengte van 13,02 meter weer niet zo extreem lang dat je een bus krijgt met een totaal ander gedrag dan de doorsnee twaalfmeter bus.
De Setra ComfortClass S 416 GT-HD is ook qua motorisatie een bus die duidelijk kiest voor zuinig. Standaard wordt hij niet geleverd met een V6 of V8 motor van Mercedes-Benz, maar met de zescilinder lijnmotor uit de Braziliaanse productie van Mercedes-Benz. Zo'n motor is niet alleen goedkoper voor wat de componentenprijs betreft, het is ook een motor die het qua verbruik niet verkeerd doet. Wat techniek betreft is het een volkomen up-to-date krachtbron, met elektronisch geregelde inspuiting door middel van PLD elementen, en met een turbolader en intercooler. De motor levert een vermogen van 310 kW (422 PK) bij 2000 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 1900 Nm bij 1100 tpm.

Dat geeft hem voldoende trekkracht om goed mee te kunnen in het verkeer, en de nodige flexibiliteit om niet bij elke niveauverandering in het traject onmiddellijk terug te hoeven schakelen. Snel schakelen
Van dat schakelen merk je als chauffeur op deze Setra ComfortClass, zoals wij hem reden, maar weinig: hij was uitgerust met een ZF AS Tronic automatisch geschakelde versnellingsbak.
Overigens hebben de technici van EvoBus met deze versnellingsbak een trucje uitgehaald. Ze hebben hem van zijn, voor een bus, wat slome schakelgedrag bevrijd door iets in de software te veranderen, waardoor hij sneller reageert op het gaspedaal in de kickdown-functie. Normaal gesproken wordt het schakelgedrag versneld door handmatig in te grijpen, maar bij de AS Tronic in de uitvoering zoals ingebouwd in deze Setra S 416 GT-HD in het bijzonder - en ongetwijfeld de EvoBus toerbussen in het algemeen - reageert de versnellingsbak vliegensvlug op de kick-down. Zo snel zelfs dat je dat als chauffeur met een handmatige ingreep niet kunt evenaren. Het schakelproces verruwt er niet door - ook in de kick-down wordt er soepel en schokvrij van versnelling gewisseld.
Ook het onderstel is bijzonder rustig, Setra heeft de eigen voorwielophanging vervangen door een onafhankelijke wielophanging van ZF; in combinatie met een luchtgeveerde asophanging achter en een RAS-besturing van de derde as levert het een comfortabel verende en manoeuvrerende bus op die geen onverwachte verrassingen kent. Standaard is de ComfortClass voorzien van ESP, het elektronische stabilisatieprogramma dat bij eventuele fouten voorkomt dat die fouten ook tot ernstige consequenties leiden.

Samenvatting


De conclusie is dan ook simpel: qua prijs/prestatieverhouding is de nieuwe Setra ComfortClass een geslaagde bus: hij biedt nog steeds veel waar voor zijn geld, ook al moet er hier en daar wat ingeleverd worden in vergelijking met de TopClass. Maar qua techniek en rijeigenschappen is het een bus die boven alle twijfel verheven is.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

vdl
advertise
Capriël Nederland
Middelbos
Cuppers
Trucks.nl
baat
scania
Anema Trucks & Spare Parts
HEBIC
almic
facebook
rdd
Autoboek International
rino
Hoornweg
snapon
Trailned
terberg