home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Renault Trafic 2,5: Turboprop


Eerder dit jaar kreeg de Renault Trafic een grotere motor, als optie naast de bestaande motoren. De nieuwe 2,5 liter krachtbron geeft de Trafic een extra dimensie wat betreft prestaties en snelheid. Maar hoe zit het met het verbruik? Voor Auto- & Transportwereld was dat de reden om maar weer eens achter het stuur van de Trafic te kruipen, op ontdekkingstocht naar nieuwe indrukken.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 8
Uitgave datum: 02.10.2003
Jaargang: 55



Aangename motor
Het motorenprogramma van de Trafic werd uitgebreid met een nieuwe 2,5 liter dieselmotor van het type 2.5dCi, voorzien van common rail dieselinspuiting.
Hij ontwikkelt een maximaal vermogen van 99 kW (135 PK) bij 3500 tpm en een hoogste koppel van 310 Nm bij 1750 tpm, gebaseerd op een blok dat ook al wordt gebruikt in de Master. Deze nieuwe topmotorisatie geeft de Renault Trafic een bijzonder snelle acceleratie en een hoge topsnelheid. Hij wordt standaard gecombineerd met een zesversnellingsbak van Renault, de PK6.
Tijdens de IAA, vorig jaar september, werd al een uitvoering met verhoogd dak getoond van de Renault Trafic; bij onze testauto waren deze beide vernieuwingen gecombineerd - onder de motorkap de nieuwe 2,5 liter motor en een aanzienlijk vergrote laadruimte door montage van het verhoogde dak.

De afgelopen maanden heeft Renault het Trafic programma verder uitgebreid met wat combi- en personenbusmodellen op basis van het lange L2 chassis, waardoor het totale aanbod aan mogelijkheden inmiddels uitkomt op niet minder dan 47 varianten, op basis van twee wielbases (3098 of 3498 mm), twee laadvermogens (1000 en 1200 kg) en vijf typen carrosserieën.
Hetzelfde programma is in grote lijnen ook leverbaar als Opel Vivaro, of als Nissan Primastar. Want samenwerken is inmiddels 'bon ton' in het bestelautosegment, Renault heeft op dit gebied zijn krachten gebundeld met GM Opel en met Nissan. Waarbij Renault overigens voor zichzelf wel een sturende hand bedong. De Fransen kennen de markt op hun duimpje, hebben een creatieve hand van vormgeven en zijn ook op motorengebied goed bij de tijd. Opel levert vooral productiecapaciteit, en dan met name voor de nieuwe Vivaro/Trafic, die voornamelijk door GM/Opel wordt gebouwd in de IBC-fabriek in het Engelse Luton.

Uit Barcelona
Afkomstig uit de Nissan-fabriek in Barcelona is de Trafic met verhoogd dak, die fabriek is de tweede locatie waar de Trafic-productie inmiddels ter hand is genomen.
Overigens zijn de verschillen tussen de Renault-, Nissan- en Opel-versies van deze gemeenschappelijke besteller aanzienlijk geringer dan de overeenkomsten. Die verschillen zijn voornamelijk te vinden in het uiterlijk - een andere grille en een andere merk- en typenaam op de auto zorgen voor het visuele onderscheid.
Verder is er wat detailverschil ten aanzien van de standaarduitrusting, om de verschillende organisaties wat mogelijkheden te geven om te spelen met de prijs. Het grootste verschil zit hem in de professionaliteit van de dealerorganisaties. Op dat gebied doet Renault het niet verkeerd, als zakelijke klant ben je daar goed af.

Met de nieuwe Trafic maken Renault en zijn kompanen het vooral Volkswagen, Ford en Mercedes-Benz lastig, de dominante merken in dit segment van de markt. Met de komst van de 2,5 liter motor in de Trafic wordt de druk op de leiders in deze klasse alleen maar groter, omdat Renault daarmee ook een voertuig te bieden heeft dat de concurrentie aankan met vooral de meest potente versies van de Volkswagen T5 Transporter en de Mercedes-Benz Vito.
Renault bindt de strijd bovendien aan met een alternatief dat er goed uitziet en een heleboel sterke punten heeft. Pragmatisme en functionaliteit zijn de belangrijkste kenmerken van de Trafic; hij heeft een vrij hoekige laadruimte die tot de laatste vierkante centimeter nuttig te gebruiken is. Ook de toegankelijkheid is geen enkel probleem, via twee 180 graden openklappende achterdeuren en een schuifdeur opzij met een breedte van een meter is elke soort lading makkelijk in en uit de auto te krijgen. De breedte tussen de wielkasten bedraagt 1268 mm, zodat elk formaat pallet in de Vivaro te vervoeren en via de achterdeuren naar binnen te manoeuvreren is met een vorkheftruck. Bij de versie met verhoogd dak, zoals wij reden, lopen de beide achterdeuren helemaal door tot de top van het dak, zodat grote zendingen zonder riskante manoeuvres in de laadruimte kunnen worden geplaatst.
De schuifdeur opzij heeft wel zijn normale hoogte gehouden - wat dus alleen door de achterdeur naar binnen kan, kan ook alleen daardoor weer naar buiten.

Forse laadruimte
De laadruimte is qua volume vergelijkbaar met die van de directe concurrenten; met een volume van 5 tot ruim 6 kubieke meter, afhankelijk van de wielbasis, heeft de Trafic in dat opzicht hetzelfde te bieden als zijn grote tegenstrevers op de markt.
De laadvloer zit op een hoogte van 64 cm, zodat je als bestuurder geen halsbrekende toeren hoeft uit te halen om in en uit de laadruimte te komen. Je stapt soepel in en uit, ook als je je handen vol hebt.
De lading is met behulp van een aantal sjorogen in de vloer goed vast te zetten. Nog een pragmatisch detail: de Trafic staat ook als trekkend voertuig zijn mannetje, hij kan een geremde aanhanger met een totaalgewicht van 2000 kg aan. Een ongeremde aanhanger mag maximaal 750 kg wegen. Door het hoge dak is hij wel wat gevoeliger voor zijwind.

Kortom, wat de inzetbaarheid betreft slaat de Trafic geen slecht figuur. Maar hoe belangrijk dat ook is, essentieel blijft toch het gevoel dat je krijgt achter het stuur. Ook in dat opzicht doet de Trafic het allerminst verkeerd. Om te beginnen is er de kenmerkende bobbel boven de cabine in het dak die ervoor zorgt dat je wat hoger in de cabine zit. Vervolgens is er de grote voorruit, die ver naar boven en beneden doorloopt en daardoor een uitstekend zicht biedt op het verkeer om je heen, maar ook op bijvoorbeeld het straatmeubilair. Bij menige concurrent moet je naar voren leunen om bijvoorbeeld de verkeerslichten te kunnen zien, maar bij de Trafic is dat niet nodig.
In de cabine is te merken dat deze auto is ontworpen door Fransen, een volk dat relatief kort van postuur is. Weliswaar is de verstelbaarheid van de stoelen in de lengte voldoende om iedereen een behoorlijke zitruimte te bieden; wie qua lengte ruim boven het gemiddelde uitsteekt, heeft hoogstens wat last van de middenconsole wat betreft zitruimte.
Een probleem doet zich wel voor als de chauffeursstoel in de achterste stand staat en je als chauffeur alvorens in te halen een blik over je linkerschouder wilt werpen om te zien of links van je de weg echt vrij is. In dat geval wordt het zicht namelijk beperkt door de naar achteren oplopende lijn van de zijruiten. Je bent dus eigenlijk helemaal aangewezen op de buitenspiegels om te zien wat er zich naast je afspeelt. Nu zit er aan de bestuurderskant gelukkig een kleine panoramische spiegel onder de hoofdspiegel, maar menig chauffeur zal toch de gewoonte hebben om het beeld in de spiegel te verifiëren met een snelle blik over de schouders, en dat is dus wat lastiger bij de Trafic.

Uniek dashboard
Daar staat weer tegenover dat het interieur van de cabine om door een ringetje te halen is. Met een prachtig dashboard en twee comfortabele stoelen, een klein stuurwieltje en een goede positie van de pedalen en de versnellingspook is het een auto die zich met heel veel plezier laat sturen.

Uniek is vooral het dashboard, vanwege de afdekplank die er overheen loopt. Om te beginnen houdt die plank het zonlicht uit de instrumenten, zodat ze onder alle omstandigheden goed af te lezen zijn, maar hij creëert ook een soort extra bergruimte over zo goed als de volle breedte van het dashboard, waar allerlei spullen in op te bergen zijn. Onder het dashboard bevindt zich extra bergruimte, in de vorm van een plank links en rechts naast de middenconsole. Verder is er het gebruikelijke handschoenenkastje aan de bijrijderskant, en bevinden zich in de portieren grote opbergvakken. Er is daar zelfs plek voor een frisdrank- of mineraalwaterfles.
De Franse creatieve hand is terug te vinden in aardige details als een bekerhouder links en rechts in het dashboard, waar standaard een ronde asbak in zit. Voor rokers is die asbak makkelijk uit te nemen en te legen, voor niet-rokers is het vrij simpel om de asbak definitief te verwijderen en deze houders permanent te bestemmen voor het erin opbergen van bekers of blikjes.
Standaard heeft de Trafic op het dashboard een DIN-vak voor een z.g. Big-Front radio - maar in die ruimte is ook heel goed een conventionele radio in combinatie met een CD-speler te plaatsen, zoals bij onze testauto.
Alle verdere instrumenten zijn overzichtelijk geclusterd in het instrumentenpaneel, direct voor de bestuurder, de schakelaars zijn verdeeld over de stuurkolom en de middenconsole. Met uitzondering van de bedieningsschakelaars van de radio: die zaten in onze testauto deels op de spaken van het stuur.

Uitgekiende prestaties
Voor moderne bestellers is het essentieel dat ze snel optrekken, vlot meedraaien in het verkeer en een redelijk hoge topsnelheid hebben, ook al mag je er in ons land formeel maar 120 km/uur mee rijden.
Bovendien moeten ze stil en trillingvrij hun werk doen. De nieuwe 2,5 liter motor, die Renault sinds de zomer in de Trafic inbouwt, voldoet helemaal aan die eisen. Hij is geconstrueerd als viercilinder, met een common rail inspuitsysteem en vier kleppen per cilinder. Hij is dus in staat om goed door te ademen - en dat merk je tijdens het rijden.
Overigens niet bij het wegrijden, Renault heeft de elektronica zodanig geprogrammeerd dat je bij het in beweging komen van de auto niet alles eruit kunt halen wat erin zit, om op die manier de koppeling, versnellingsbak en banden wat te ontzien. Geef je de chauffeur meteen de vrije teugels, dan zou dat wel eens heel snel te koste kunnen gaan van de rest van de aandrijflijn.
Ondanks het beteugelende effect van de elektronica kost het toch geen moeite om in ongeveer 15 seconden van 0 naar 100 km/uur door te trekken. Want zodra de auto eenmaal rolt geeft de elektronica alle energie vrij en gaat de Trafic er in vliegende vaart vandoor.

Achter de motor zit een zesversnellingsbak, een hoeveelheid versnellingen die puur rationaal bekeken eigenlijk te royaal is - er kunnen er zo maar twee af. Maar het aardige van die zesversnellingsbak is wel dat het een goed hulpmiddel is om snel door te accelereren. Schakel je een stap op, dan zakt de motor maar zo weinig terug in zijn toeren dat hij eigenlijk meteen weer in het gebied met het hoogste vermogen zit, en er direct weer fors aan trekt. Dat hoogste vermogen bedraagt overigens 99 kW (135 PK) bij 3500 tpm, terwijl het hoogste koppel 310 Nm bij 1750 tpm bedraagt.
Eén van de meest opmerkelijke details van de nieuwe motor is zijn stilte: het geluidsniveau ligt aanzienlijk lager dan bij de 1,9 liter motor, die tot nu toe de Trafic aandreef. Dat heeft vast te maken met een betere isolatie, maar ongetwijfeld ook met een efficiënter verloop van de verbranding. Het geluid dat je hoort bij hoge snelheden, is niet onaangenaam - het heeft iets weg van een turboprop vliegtuigmotor. Zuinig is de nieuwe motor ook, wat verbruik betreft kwamen we uit op een gemiddelde van 10,5 liter per 100 kilometer. Gecombineerd met een forse tank - 90 liter - levert dat een zeer grote actieradius op.

Samenvattend
De Renault Trafic met de nieuwe 2,5 liter dieselmotor is één ding absoluut niet: het is geen grijze, saaie auto waarvan er dertien in een dozijn gaan. Het is qua vormgeving en uitrusting een auto met een heel eigen karakter, waarmee je je duidelijk onderscheidt. De nieuwe 2,5 liter motor voegt daar een extra dimensie aan toe, in de vorm van prestaties die al snel leiden tot associaties met de luchtvaart - je vraagt je af wanneer-ie door de geluidsbarrière zal gaan.

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

facebook
snapon
advertise
terberg
rino
Middelbos
vdl
HEBIC
Tibeg
almic
Cuppers
scania
Trucks.nl
Hoornweg
meiller
Capriël Nederland
Autoboek International
baat
rdd
Trailned