home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Iveco Stralis AT440S43: Potentie

Opvolger van eurotech

Bij de vervanging van het vorige bedrijfsautoprogramma heeft Iveco ervoor gekozen om één naam te gebruiken voor de opvolgers: de wegvoertuigen heten allemaal Stralis. Als opvolger van de EuroTech is er sinds ruim een jaar de Stralis met Active Time cabine - ofwel een iets smallere variant van de Active Space uitvoering. Wij waren er een dag mee op pad.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 9
Uitgave datum: 15.10.2004
Jaargang: 56


Ondergewaardeerd


Een verhaal over Iveco en trucks in de hoogste gewichtsklasse begint onvermijdelijk met een verhaal over imago. Want op de een of andere manier lukt het de Italianen maar niet om het verleden achter zich te laten en een nieuwe reputatie in de markt te vestigen als leveranciers van goede trucks.
Of misschien lukt dat laatste nog wel, maar blijft het tobben met de restwaarde, en dus met de totale exploitatiekosten. Of misschien is ook dat gewoon een wijd verbreid misverstand, dat maar niet uit te bannen is. Kortom, voor Iveco is er nog heel wat missiewerk te verrichten, wil het merk in ons land dezelfde acceptatiegraad krijgen als de concurrenten die de verkoopstatistieken aanvoeren.
Zo'n missie begint uiteraard met een product dat een vergelijking met die concurrenten kan doorstaan. Mocht dat met de vorige generatie EuroTech en EuroStar nog niet helemaal het geval zijn in de ogen van transporterend Nederland, met de nieuwe Stralis schuift Iveco toch weer een heel eind verder op in de goede richting.
De nieuwe Stralis cabine in Active Time uitvoering is in grote lijnen gelijk aan de Active Space variant - apart van de iets geringere breedte, en daardoor de wat beperktere binnenruimte is er geen groot verschil tussen deze beide cabines. De Active Time versie is iets minder luxueus uitgevoerd - hij is bestemd voor een iets lager prijssegment van de markt dan de Stralis met Active Space cabine, en dat rechtvaardigt een wat soberder uitvoering. Maar het verschil in rijeigenschappen en comfort is verwaarloosbaar.

Herkansing


Voor Iveco is het al vele jaren een probleem om voet aan de grond te krijgen in de hoogste gewichtsklasse.
Bij de distributievoertuigen hebben ze geen moeite met het handhaven van een goed marktaandeel, de Daily en de EuroCargo doen het uitstekend. Maar bij de zware lijn is het al vele jaren tobben geblazen, althans in Noord-Europa - in de zuidelijke helft van ons werelddeel doen ze het uitstekend.
Nu hadden de EuroTech en EuroStar, de beide typen die uiteindelijk door de Stralis werden afgelost, een erfenis mee te dragen op gebied van kwaliteit in de afwerking, die vooral in de introductieperiode nogal te wensen overliet.
Bij Iveco hebben ze van die ervaringen duidelijk geleerd: het uiterlijk van de Stralis mag dan een kwestie van smaak zijn, inwendig is er weinig aan het toeval overgelaten bij deze herkansing in het zware segment. Niet alleen is de afwerking van de cabine, voor zover optisch en akoestisch controleerbaar, uitstekend, de nieuwe cabine heeft ook een indeling die er wezen mag.
Overgebleven uit het verleden zijn wat details zoals de beperkte cabinelengte van 2125 mm, terwijl de meeste concurrenten tegenwoordig meer dan 2200 mm cabinelengte te bieden hebben. Het heeft zijn invloed op de breedte van het bed, die bij de Iveco ook wat beperkter is dan bij de concurrentie. Maar het comfort van een bed wordt niet alleen bepaald door de breedte, de dikte van de matras speelt er een minstens zo belangrijke rol in. Daar hoort Iveco tot de koplopers met een matrasdikte van 12 cm.

Hoewel je het er uiterlijk niet zo aan afziet is de Stralis cabine
gebaseerd op de shell van, in dit geval, de EuroTech cabine. Net als bij de Active Space cabine is de metamorfose ook uiterlijk zodanig gebeurd dat er van die oude cabines weinig herkenbaars over is. Los van de portieren en de zijruiten zijn er maar weinig herkenbare details overgebleven.
Duidelijk overgenomen van de vorige generatie zijn de van buiten toegankelijke bergruimtes. De inhoud is onveranderd gebleven, evenals de wat hoge positie van deze beide bergruimtes links en rechts. Met een gezamenlijk inhoud van 150 liter zijn ze bovendien relatief klein.

Afgerond dak


Opmerkelijk detail van de AT, of Active Time cabine is de vormgeving van het verhoogde dak. Vanaf de voorkant loopt het enigszins afgerond omhoog, waardoor er voor in de cabine wat minder inwendige hoogte is dan achterin.
Maar deze vormgeving heeft ongetwijfeld een gunstig effect op de aërodynamica en daardoor het verbruik. Kortom, in grote lijnen valt er weinig anders over dan positief te oordelen over de nieuwe Stralis Active Time cabine van Iveco. Vergeleken met de Active Space cabine heeft hij een andere kleurstelling van het interieur; in de bekleding domineert een soort rood dat het beste te omschrijven is als Ferrari-rood.
In het interieur zijn ook in de grote lijnen wat details van het EuroTech verleden te herkennen, bijvoorbeeld in de vormgeving van de middenconsole van het dashboard. Maar daar blijft het ook bij, voor de rest is het allemaal totaal nieuw. Van de kwaliteitsperikelen, die ze aanvankelijk hadden met de voorgangers van de Stralis, hebben de Italianen in elk geval geleerd dat goed hang- en sluitwerk voor kleppen en deurtjes veel problemen kan voorkomen. De Iveco Stralis heeft dan ook de degelijkste scharnieren in deze gewichtsklasse.

Stuurwiel en stuurkolom zijn verstelbaar in de Stralis Active Time cabine, zodat je als chauffeur je individuele zitpositie kunt instellen. De pedalen zitten op een goede positie, als je geen al te groot postuur hebt. Zijn je voeten wat aan de grote kant, dan zou het gaspedaal wel eens iets te ver naar rechts kunnen zitten. De belangrijkste gegevens over de aandrijflijn krijgt de chauffeur gepresenteerd op een kleurendisplay in het instrumentenpaneel. Rondom dit display zijn de overige meters gegroepeerd, net als bij de Stralis Active Space cabine. Alle schakelaars zitten op de middenconsole, er bevinden zich daar ook voldoende reserveschakelaars om allerlei eigen functies onder te brengen, voor de bediening van bijvoorbeeld apparatuur aan de oplegger.
De cabine is verder afgewerkt met grijze kunststof panelen, die redelijk robuust en duurzaam ogen, hoewel ze niet overal even perfect aansluiten. Maar over het algemeen is de afwerking van de Active Time cabine goed - er valt weinig op aan te merken.

Cursor 10 motor


Oud nieuws is in feite de aandrijflijn, in die zin dat ze al eerder werd geïntroduceerd in de EuroStar en EuroTech.
Onze testauto werd aangedreven door een 430 PK sterke Cursor 120 motor, met een exacte cilinderinhoud van 10,3 liter. Iveco heeft een reputatie op te houden wat betreft de ontwikkeling van motoren met hoge specifieke prestaties in vergelijking met de cilinderinhoud. De Cursor 10 motor zet met een maximaal vermogen van 316 kW of 430 PK die lijn door. Met een koppel van 1900 Nm tussen 1050 en 1570 tpm is het bovendien een bijzonder elastische motor, die het aantal keren dat de EuroTronic versnellingsbak schakelend in moet grijpen, aardig weet te beperken. Want achter deze motor zit bij de Stralis standaard een automatisch geschakelde transmissie, in de vorm van de Eurotronic II, in principe gelijk aan de ZF AS Tronic maar met een eigen Iveco naam en typeaanduiding.

In tegenstelling tot de eerste generatie EuroTronic transmissie, waarbij de chauffeur door middel van het bewegen van de voorkeuzehendel nog aan moest geven of en hoe er geschakeld moest worden, is deze EuroTronic II in de stand automatisch te zetten, waarin hij zowel het schakelen als de bediening van de koppeling helemaal zelfstandig voor zijn rekening neemt. Als chauffeur heb je eigenlijk niet meer te doen dan een duidelijk signaal afgeven met het gaspedaal: met de kickdown kan hij de versnellingsbak ertoe brengen om een stap terug te schakelen en zo meer vermogen te ontwikkelen, houdt hij het pedaal constant in dezelfde positie dan zoekt de versnellingsbak het allemaal zelf uit. En doet dat niet verkeerd, er is nauwelijks sprake van overbodige schakelhandelingen.
In feite hoef je de schakelhendel tijdens het rijden niet aan te raken, tenzij er zich extreme situaties voordoen, zoals plotseling sterk afremmen. In zo'n situatie kun je er met het indrukken van de functieknop op de hendel en het tegelijkertijd naar achteren bewegen van die hendel voor zorgen dat de versnellingsbak in één keer naar de juiste versnelling gaat, die past bij het toerental en de wegsnelheid van het moment. Zo zit er nog een aantal trucjes in de elektronische bediening waar je als chauffeur je voordeel mee kunt doen. Ook al grijpt de chauffeur tussentijds in met de versnellingshendel, de versnellingsbak blijft in de stand automatisch staan. Wil je daar uit en met de hand schakelen, dan moet je dat specifiek aangeven door te kiezen voor manueel schakelen.


Rijeigenschappen


Wat brandstofconsumptie betreft doet de Cursor 10 motor het niet verkeerd, met een verbruik dat dicht rond de 27 liter per 100 kilometer blijft.
Door de achter op het blok gemonteerde distributietandwielen is het geluidsniveau in de cabine heel acceptabel; bij 80 km/uur komt de Iveco Stralis met Active Time cabine uit op 68 dB(A). De motor is uitgerust met de ITB, afkorting van Iveco Turbo Brake, een dubbelwerkende motorrem die met een maximaal remvermogen van 280 kW bij 2400 tpm goed in staat is om de afdaalsnelheid van onze tot bijna 40 ton geladen combinatie op een helling onder controle te houden, vooral als er een of twee versnellingen wordt teruggeschakeld, zodat de motor in het gele gebied op de toerenteller komt. De ITB is een tweetraps motorrem, de beide trappen zijn te schakelen met een hendel op de stuurkolom.
Standaard heeft de Stralis schijfremmen met elektronische regeling van het remsysteem. Dat betekent tegenwoordig vrijwel automatisch ook een integratie van de hulpremmen in het remsysteem. Bij onze testauto was dat alleen de dubbelwerkende motorrem. Die weet al zoveel snelheid uit het voertuig te halen dat voor het daadwerkelijk tot stilstand brengen de bedrijfsrem nog maar beperkt hoeft te worden aangesproken. Scheelt slijtage, en dus kosten.

Samenvattend


Met de Active Time en Active Day cabines toegevoegd aan het programma is het nieuwe Stralis programma bij Iveco rond, voor zover het de wegvoertuigen betreft. Wat afwerking en uitvoering betreft ziet de nieuwe cabine er goed uit. Voor de rest is het voor Iveco een kwestie van waiting & hoping: slaat de nieuwe cabine wel aan bij de bedrijfsautokopers, of blijft Iveco ook met de Stralis groot in het segment van de distributievoertuigen, en klein in het zware segment. Het is hen gegund dat ze eindelijk eens een keer doorbreken - ze hebben er de potentie voor.

 

 

Het instrumentenpaneel is gelijk aan dat van de Stralis met Active Space cabine.

     

 

De relais en zekeringen zijn makkelijk toegankelijk.

 

Aangedreven werd onze testauto door de compacte Cursor 10 motor.

     

 

 

Opvallend rood als bekledingskleur in de Active Time cabine.

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN.....

Motor
Type-aanduiding: Cursor 10 F3A Euro III
Soort: lijnmotor met drukvulling (variabele geometrie) en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 125 x 140 mm
Cilinderinhoud: 10.300 cc
Compressie: 17,0:1
Vermogen: 316 kW (430 PK) bij 1570-2100 tpm
Koppel: 1900 Nm bij 1050-1570 tpm
Koeling: vloeistof
Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: Iveco/ZF EuroTronic
Aantal versnellingen: twaalf
Overbrengingsverhoudingen: 15,86:1 tot 1,00:1
Achteras
Type: enkele reductie, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 3,08:1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers
Vooras
Type: I-profiel
Draagvermogen: 7100 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers
Wielen en banden
Wielen: 8.25 x 22.5
Banden maat: 295/80R22.5
Reservewiel: linksmidden onder chassis
Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 300 liter
Remmen
Voetrem: luchtdruk bediende schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem achter
Motorrem: Iveco ITB, dubbelwerkend
Besturing
Stuurhuis: kogelkringloop, hydraulisch bekrachtigd
Stuurwiel: diameter 46 cm
Draaicirkel: 14,1 meter bij wielbasis 365 cm
Elektr. installatie
28 V wisselstroomdynamo 90A, 2x 12V170 Ah accu's
Cabine
Type: frontstuur cabine, tot 65 graden te kantelen
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit, verwarmde spiegels, frontale onderrijbeveiliging
Afmetingen chassis
Wielbasis: 365-380 cm
Lengte: 608-626 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 357 cm
Chassishoogte: 98 cm
Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 7100 11500 18600
Chassisgewicht 4565-4575 1955-1965 6520 6540
Laadvermogen 2535-2525 9545-9535 12080-12060

TESTRESULTATEN

Weersomstandigheden:
Droog, windkracht 3, temperatuur zo'n 24 graden
Totaalgewicht combinatie:
39,2 ton
Traject 1
(Moerdijk-Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 39,8 liter, omgerekend 24,1 liter per 100 kilometer. Geen stop
Traject 2
(Maastricht-Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 41,3 liter, omgerekend 30,5 liter per 100 km. 10 stops.
Traject 3
(Reek-Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 22,4 liter, omgerekend 28,0 liter per 100 kilometer. 5 stops.
Gemiddeld verbruik: 27,2 liter per 100 km.
Acceleratie:
50-60 km/uur in 8,68 sec.
60-70 km/uur in 7,90 sec.
70-80 km/uur in 11,45 sec.
80-90 km/uur in 10,78 sec.
Geluidsniveau in cabine
50 km/uur.. 63 dB(A)
60 km/uur.. 64 dB(A)
70 km/uur.. 66 dB(A)
80 km/uur.. 66 dB(A)
90 km/uur.. 67 dB(A)
Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.58,6, hoogste versnelling 11
Klim met staande start 2.00,3, hoogste versnelling 11


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

HEBIC
Trucks.nl
facebook
Autoboek International
snapon
rdd
Hoornweg
advertise
rino
Cuppers
vdl
Middelbos
baat
terberg
Trailned
scania
almic
Capriël Nederland