home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Ford Transit FT350 TDCi: Powerplay

Hoogste trekkracht

Minder vermogen, maar meer koppel. Met die formule bindt Ford in het 3,5 tons bestelautosegment de strijd aan tegen de concurrenten met hoge motorvermogens. Werkt het? Of wordt ze genadeloos afgestraft door de bestellers met grote motorvermogens? Wij gingen een dagje op pad met de sterkste Transit tot nu toe.


Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 8
Uitgave datum: 30.09.2004
Jaargang: 56


Slecht daglicht


Bestellers met een hoog motorvermogen staan in een slecht daglicht, omdat ze verhoudingsgewijs meer betrokken raken bij ongevallen dan andere voertuigen, zoals de laatste tijd met name in Duitsland werd geconstateerd.
Nu is die betrokkenheid bij ongevallen vaak een samenspel van factoren. Aan de ene kant speelt snelheid daarbij een rol, aan de andere kant zaken als het slecht vastzetten van lading, het overschatten van de eigen rijvaardigheid, of het onderschatten van de reactie van de auto op bepaalde manoeuvres.
Met name op de Duitse markt is voor al die aspecten, die van invloed zijn op de betrokkenheid van bestellers, de laatste tijd een nadrukkelijke aandacht. De nadruk ligt daarbij op de snelheid van de bestellers - en die is het resultaat van het vermogen dat ter beschikking staat. Hoe meer vermogen de motor van een voertuig levert, des te hoger de topsnelheid zal liggen.
Ford reageert daarop door van de nieuwe Transit met 2,4 liter TDCI motor het vermogen te beperken tot 101 kW of 137 PK, maar het koppel op te voeren tot één van de hoogste in zijn klasse. Met 375 Nm draaimoment bij 2000 omwentelingen per minuut heeft de Transit met deze motor een enorme trekkracht. In de praktijk heb je daar als chauffeur meer aan dan aan een hoog vermogen. Want een hoog koppel biedt je de mogelijkheid om vlot mee te draaien in het verkeer, de gang er behoorlijk in te houden en heel snel te reageren op mogelijkheden die zich in de verkeersstroom voordoen om een gaatje op te schuiven.

Pokeren met koppel


Als bestuurder biedt het hoge koppel van deze nieuwe Ford motor je de mogelijkheid om een soort pokerspelletje te spelen met personenauto's, die achter je zitten te duwen, omdat ze het achter een bestelauto blijven hangen beneden hun stand vinden.

Ze moeten per sé voorbij, en geven je met de clignoteur en door heen en weer te bewegen van het zicht in je ene naar je andere buitenspiegel aan dat het hen menens is: ze willen langs je heen.
Wij zijn er zelf geen voorstander van, tenslotte is de weg geen speelterrein, maar de aardige truc die je met de Transit voorzien van deze nieuwe motor kunt uithalen, is dat je deze ongeduldige personenwagenberijders geheel onverwacht het nakijken geeft in een soort powerplay. Zodra je ruimte voor je hebt, trap je het gaspedaal diep in en de Transit schiet weg, de personenauto en zijn berijder enigszins verbaasd achter zich latend - dat een besteller tot dergelijke manoeuvres in staat is, dat is toch nieuw voor veel automobilisten. Ze zijn weliswaar gewend aan bestellers die met hoge snelheid achter hen rijden, maar meestal weten ze die wel redelijk snel weer te lozen omdat de trekkracht van zo'n besteller meestal te wensen overlaat, met name in het hoogste toerengebied waar ze zitten zodra ze met hoge snelheid rijden.
Ford gooit het wat dat betreft met deze nieuwe Transit-motor duidelijk over een andere boeg, wat topsnelheid betreft behoort hij niet tot de uitblinkers, maar qua trekkracht is hij de absolute koploper. Zo kost het hem niet meer dan een seconde of zestien om vanuit stilstand een snelheid van 100 km per uur te bereiken. Wel met een lege auto - geladen tot 3,5 ton GVW zal het hem wat meer moeite en tijd kosten.

Ook qua elasticiteit is het een knappe motor, hij heeft er ook weinig moeite mee om van vijftig kilometer per uur in de hoogste versnelling omhoog te klimmen naar 100 kilometer - hij doet er ongeveer even lang over als over het accelereren van 0 naar 100 km/uur met gebruikmaking van het hele arsenaal aan versnellingen. Kortom een pittige motor, die nieuwe 2,4 liter TDCI van Ford, die de Transit op een unieke positie zet in de markt.

Niet al te gecultiveerd


Onder de bestellers in zijn klasse is de Transit wat betreft vormgeving en afwerking een auto die het heel goed kan opnemen tegen de directe concurrentie.
Hij heeft hetzelfde te bieden wat betreft de indeling, de afwerking en het comfort van de cabine, en daarnaast zelfs een wat functionelere laadruimte, omdat hij wat hoekiger is dan bij de meeste concurrenten.
Waar de Ford Transit met deze nieuwe motor het een beetje laat afweten zijn de eigenschappen van de motor. Weliswaar is die ontzettend temperamentvol, zoals we al zagen, maar het is geen fijngevoelige motor. Af en toe is het een beetje van dik hout, wat misschien enigszins te wijten is aan het verkeerd interpreteren door de elektronica van de hoeveelheid brandstof die de motor in een bepaalde situatie nodig heeft.

Daar staat tegenover dat hij vanaf 2000 omwentelingen per minuut het karakter krijgt van een hengst die zijn favoriete merrie in het vizier krijgt: dankzij de turbo, die er op dat moment met volle energie in komt, schiet hij vooruit.
Tussen de 2000 en ongeveer 2500 omwentelingen per minuut voelt de motor zich duidelijk het lekkerst, daaronder en in het toerengebied daarboven is het wat behelpen, ondanks het feit dat er een tweemassa vliegwiel achter de motor zit, die de onregelmatigheden een beetje uit de loop zou moeten halen.
Wil je het een positieve wending geven, dan zou je kunnen zeggen dat de Ford Transit met deze motor nog een echt truckkarakter heeft gehouden: het is een wat minder gecultiveerde auto dan de meeste concurrenten in deze vermogensklasse.

Wie dat geen probleem vindt, maar er juist wel van kan genieten, heeft aan de Transit met 2,4 liter TDCI motor een prettige auto. Ben je wat meer op comfort uit, dan zul je bepaalde toerengebieden na verloop van tijd waarschijnlijk instinctief gaan mijden.
Dat betekent dat er wat meer geschakeld moet worden. Ook dat is bij de Transit een verhaal apart in vergelijking met de meeste concurrenten. Want hij heeft nog een robuuste pook, die vanuit de vloer oprijst, en bediend moet worden om van de ene naar de andere versnelling te komen. Het voordeel van die pook is dat hij heel nauwkeurig schakelt, en dat hij een heel direct contact biedt met de versnellingsbak: je voelt dat je te maken hebt met een redelijk massief blok ijzer. Het DuraShift automatische schakelsysteem is voor deze motor nog niet beschikbaar, softwarematig zijn er nog de nodige aanpassingen noodzakelijk voor hij ingebouwd kan worden. Wat verbruik betreft doet de motor het uitstekend met een gemiddelde van 10,6 liter per 100 km.

Efficiënt


In de praktijk is de Ford Transit een efficiënte besteller.
Met een laadvloerhoogte van ongeveer 60 cm en een als optie leverbare handige opstaptrede in de achterbumper, loop je aan de achterkant probleemloos naar binnen en naar buiten, zelfs met je handen vol pakjes. Aan de rechterkant zit een flinke schuifdeur, ook weer met een instaptrede, zodat het in- en uitstappen ook daar zonder moeite gaat. De zijschuifdeur is dusdanig breed dat er aan die kant een pallet in en uit de laadruimte kan worden getild. Die laadruimte wordt op wens geleverd met sjorogen op de vloer en op halve hoogte, zodat elke lading goed is vast te zetten. Tegen meerprijs levert Ford de Transit besteller met een rubberen antislip mat op de vloer en met gedeeltelijk beklede zijwanden.
Veel aandacht is er besteed aan de veiligheid bij de Transit. En dan hebben we het niet alleen over actieve en passieve voertuigveiligheid, maar ook over het beschermen van de Transit tegen ongewenst bezoek. Zo zitten de ruiten niet meer in rubber profielen, maar zijn ze in de sponningen geplakt. Het uit de sponning snijden van een ruit is daarmee onmogelijk geworden. Verder werd een nieuw type slot ontwikkeld, met een mechanisme dat in een soort plaatstalen kluis zit, zodat het slot niet te slopen is. Bovendien is er geen manipuleerbare verbinding meer tussen het slotmechanisme en de vergrendeling zelf, zodra de auto gesloten is. Hengelen naar een verbindingsstang of -kabel in een deur om het slot te openen, heeft dus geen zin meer, omdat het er gewoon niet is. Het openen van de motorkap vanuit de cabine is ook niet langer mogelijk, die kap wordt geopend met een sleutel. Al die sloten open je bij de Transit met slechts één enkele sleutel, die bovendien werkt op de tankdop en fungeert als startsleutel.

Veilig


Om de veiligheid van de Transit als verkeersdeelnemer te verbeteren, kreeg hij o.a. grotere ruiten die een beter zicht bieden.
Door een verlaging van de zijruiten is het zichtveld met 11 procent vergroot. Bovendien werd de voorste zijruit zo groot gemaakt dat de volledige buitenspiegel erin te zien is. Geen zijruitstijl meer die het spiegelbeeld in tweeën verdeelt, maar een ongehinderd zicht. In het spiegelarmatuur bevinden zich twee spiegels. Bovenin de gebruikelijke spiegel en onderin een kleine groothoekspiegel, die een breed beeld geeft van de directe omgeving van de auto en zo de dode hoek minimaliseert. Door de omvang van de zijruiten konden de spiegels niet meer op de portieren worden gemonteerd, maar moesten ze verhuizen naar de A-stijl.
De voordelen daarvan zijn een zo goed als trillingvrije montage en een groot zichtveld, omdat de spiegels vrij ver naar voren zijn geplaatst. Nadeel is dat de spiegels niet meer van binnenuit met de hand te verstellen zijn, tenzij je uitzonderlijk lange armen hebt. Standaard zouden die spiegels dus eigenlijk voorzien moeten zijn van elektrische spiegelverstelling, maar die handige voorziening staat bij Ford op het optielijstje.

Ook het zicht naar voren is uitstekend, door de lage onderlijn van de voorruit, in combinatie met een zodanig aflopende motorkap dat hij het zicht daardoor niet beïnvloedt wordt.
Bij de inrichting van de cabine van de nieuwe Transit werd de nadruk gelegd op functionaliteit. Het is geen inrichting met veel frivoliteiten, maar met veel aandacht voor de praktische kanten van het werken in en met een besteller. Zo heeft de Transit volop bergruimte, op praktische plaatsen. Bijvoorbeeld bovenop het dashboard, waar in een soort kunststof envelop documenten kunnen worden opgeborgen. Verder zijn er een ruim handschoenenvak en ruime bergvakken in de portieren. Centraal onderin het dashboard zit een uitklapbare houder voor twee blikjes of bekers.
De zit achter het stuur is uitstekend door de ruime verstelbaarheid van de chauffeursstoel, die in totaal acht horizontale en verticale posities kan worden versteld. Bijzonder overzichtelijk is de indeling van het instrumentenpaneel, de plaatsing van de verschillende meters volgt precies de bovenrand van de stuurwielspaken, zodat ze altijd perfect in het blikveld zitten.
Onze testauto had aan de bijrijderskant een tweezits bank, als alternatief is er een enkele verstelbare stoel te monteren. Wat het veercomfort en de rij-eigenschappen betreft laat de nieuwe Transit ook weinig te wensen over, los dan van de eigenschappen van de motor. De vering, met onafhankelijke wielophanging en schroefveren voor en een starre as met paraboolveren achter, is bijzonder soepel en vangt alle oneffenheden goed op. De besturing en het remsysteem voldoen ook helemaal aan de verwachtingen, de bekrachtigde besturing werkt aangenaam direct en de remmen zijn goed te doseren.

Samenvattend


Met de samenvatting kunnen wij kort zijn. De Ford Transit met 2,4 liter TDCI motor is een degelijke en snelle besteller, maar gezien het marktaandeel van Ford tot nu toe zijn al die positieve punten blijkbaar vooral een goed bewaard geheim.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Cuppers
rdd
Trucks.nl
facebook
Trailned
Anema Trucks & Spare Parts
Middelbos
terberg
baat
rino
Capriël Nederland
HEBIC
Autoboek International
advertise
almic
vdl
Hoornweg
scania
snapon