home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

RENAULT T430: STERK DUBBELSPEL

STERK DUBBELSPEL

In de laatste test van 2014 kwam een truck aan bod die zonder meer de meest opvallende nieuwkomer van het afgelopen tijd is: de Renault T-serie. Met zijn toch vrij unieke vormgeving roept hij voor ons meteen herinneringen op aan een andere bijzonder vormgegeven truck uit de Franse bedrijfsautohistorie, namelijk de Citroën 600, bijgenaamd Belphégor, destijds een figuur uit een Franse TV-serie. Wat eigenzinnigheid in vormgeving betreft vechten deze beide trucks wat ons betreft om het koploperschap. Qua vormgeving borduurt de T-serie daarnaast nog voort op de Renault Magnum, hoewel hij niet alleen deze truck vervangt – hij is ook de opvolger van de Premium. Visueel is de T-serie dus een uiterst boeiende truck. Maar hoe doet-ie het qua rijeigenschappen en verbruik? Wij probeerden dat te ontdekken tijdens deze test.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 14
Uitgave datum: 18-12-2014
Jaargang: 66


Om je vingers bij af te likken


Trucks moeten niet alleen praktisch en functioneel zijn, ze hebben ook een image nodig waarmee ze zich onderscheiden van de concurrentie. De Fransen hebben dat als geen ander begrepen, bij trucks uit dat land kon je altijd rekenen op wat inspirerende originele ideeën die anderen niet hebben. En bij die ideeën hebben ze dan doorgaans ook nog een goed marketingverhaal, waar je je vingers bij aflikt.
Zo is de vormgeving van de nieuwe Renault trucks op de letter “pi”. In het Grieks schrijf je “pi” als ?, een letter met een lichte trapeziumvorm, die in eerste instantie al model stond voor de contouren van de grille van de huidige Magnum truck, maar nu dus de hele nieuwe generatie Renault trucks onder beheer heeft gekregen.
Want Hervé Bertrand, directeur vormgeving van Renault Trucks, heeft die pi inmiddels opgewaardeerd tot gezichtsbepalend designelement voor de hele nieuwe lijn, door die contouren terug te laten komen in de grille van alle voertuigen uit die lijn. Het moet zorgen voor een coherente optische uitstraling, een vorm die de familieband van de nieuwe lijn duidelijk benadrukt.
Overigens doet hij dat zonder de pi overal dezelfde overheersende rol te geven als bij de nieuwe T-serie – in de D-serie bijvoorbeeld moet hij het doen met een bescheidener positie in de layout van de voorkant. Niettemin, als gemeenschappelijk stijlelement van de nieuwe lijn Renault trucks blijft ze duidelijk herkenbaar.
Het is knap gedaan – en het trekt de aandacht. De nieuwe Renault T 430 kan onderweg rekenen op de nodige nieuwsgierige blikken van met name andere truckers, zo merkten we.
Het is uiteraard leuk voor Renault dat hun nieuwe design zo aanslaat en dat de Franse hand in de vormgeving en de uitrusting van deze trucks eigenlijk alleen maar op een positieve bejegening stuit. Want Renault heeft dat nodig nu ze in elk geval in Nederland, maar ook in een aantal andere landen, hun eigen dealernetwerk min of meer kwijt zijn: ze maken gebruik van het netwerk van Volvo trucks, een merk dat daar qua volume dominant is. Bovendien bewerkt Renault Trucks de markt vanuit een centrale post in Beesd. De voorsprong van een positief beoordeeld product kan in zo’n situatie best heel erg behulpzaam zijn bij het realiseren van verkopen.

T for top


De veranderingen binnen het Renault truckprogramma voltrokken zich in grote lijnen volgens hetzelfde stramien als bij groepsgenoot Volvo met wie werd samengewerkt bij de ontwikkeling van de nieuwe cabine: de trucks voor het internationale vervoer kregen een nieuw huis, terwijl de voertuigen voor het distributievervoer het moeten doen met een vernieuwde versie van de bestaande cabines. Uitzondering op die regel vormen bij Renault de Kerax en Lander bouwvoertuigen, ze kregen allebei dezelfde nieuwe cabine die ook op de T-serie staat – de Kerax zelfs in een bijzonder spectaculaire uitvoering.
Met zo’n opvallende lijn voertuigen richt je je als Renault vooral op een doelgroep van klanten en prospects die niet uitsluitend gefocusseerd zijn op de zakelijke kant van het verhaal, maar ook oog hebben voor de bijzondere kanten van deze nieuwe lijn trucks. Topmodel uit de T-serie is uiteraard de opvolger van de Magnum, het pièce de résistance uit het inmiddels in het museum bijgezette vorige Renault programma. In feite was dat de belangrijkste zoektocht bij het ontwikkelen van de nieuwe Renault trucklijn: een gelijkwaardige vervanging vinden voor de Magnum, met dezelfde uitstraling en karakteristieke kenmerken als het inmiddels afgeloste model, maar dan geproduceerd op basis van een wat klassieker cabineconcept. Kenmerk van deze opvolger is een redelijk hoog geplaatste cabine – daarmee is de vrijwel vlakke cabinevloer, die het belangrijkste kenmerk was van de Magnum, gehandhaafd.
Runners-up zijn de modellen die de Premium vervangen, zoals de T430 die wij reden tijdens deze test. Kenmerk van dit model is dat het een breed programma aan motoren te bieden heeft, reikend van 380 tot 520 PK die worden gegenereerd uit een blok met een cilinderinhoud van 10,8 of 12,8 liter.
Op de specificatiebladen zijn deze motoren terug te vinden met de type-aanduiding DTi 11 motor met een inhoud van bijna elf liter en de dertien liter grote DTi 13 motor, uiteraard allebei in Euro 6 emissienorm.
De DTi 11 wordt geleverd met drie prestatieniveau’s: met een vermogen van 279 kW (380 PK) en een hoogste koppel van 1800 Nm, als 316 kW (430 PK) en 2050 Nm, en als 338 kW (430 PK) variant met een koppel van 2200 Nm. De DTi13 levert in de minst krachtige uitvoering een hoogste vermogen van 324 kW (440 PK) en een koppel van 2200 Nm, de op één na krachtigste versie presteert 353 kW (480 PK) en een koppel van 2400 Nm, terwijl de krachtigste motor van de T-serie een vermogen levert van 382 kW (520 PK) en een hoogste koppel van 2550 Nm. Beiden motoren wegen resp. 1025 en 1170 kg.

Optidriver


Achter beide motoren zit een Optidriver gerobotiseerde versnellingsbak met een aangepaste Renault schakelsoftware. Bij onze testauto betekent het concreet dat achter de DTi11 motor met een vermogen van 316 kW (430 PK) een Volvo AT2612E i-Shift versnellingsbak zit met een eigen Renault Optidriver software en interface. Het is een uitstekende combinatie die onder alle omstandigheden goed van wanten weet, met een vlot en nauwkeurig schakelende versnellingsbak en een motor die met een hoogste koppel van 2040 Nm tussen 950 en 1400 omwentelingen per minuut in staat is om uiterst flexibel om te gaan met wisselende belastingen. De bak is een prise directe met twaalf gangen vooruit reikend van 14.94:1 tot 1.00 op 1. Achteruit zijn er drie versnellingen beschikbaar, waaronder een kruipgang.
De versnellingsbak kent een geoptimaliseerde schakelstrategie voor Fuel Eco, zoals het specificatieblad aangeeft – wat ongetwijfeld neerkomt op een schakeltactiek die het brandstofverbruik zo laag mogelijk moet houden. De schakelstrategie is simpel, vermoeden we, uitgaand van de gesignaleerde acties van de versnellingsbak: zo laat mogelijk terugschakelen en zo vroeg mogelijk opschakelen.
Het rijden met de T430 is door alle technische en ergonomische veranderingen een onverdeeld genoegen, je stapt bij de nieuwe T-serie in een totaal andere auto dan bij de voorganger Premium. Dat andere karakter zit hem voor een flink deel in het interieur, dat dankzij het hoge dak ruimer en rianter is geworden, en ook wat uitgekiender qua bergruimte, met bijvoorbeeld een forse kast boven de voorruit. Dankzij dat verhoogde dak heb je een riante staruimte in de cabine.
Het remsysteem van de T-serie bestaat uit luchtdrukbediende schijfremmen en eventueel een hulprem in de vorm van een motorrem, waarvan de bedieningshendel links op de stuurkolom zit. Standaard monteert Renault de Optibrake, een combinatie van een hulprem, bestaand uit een motorrem en compressierem, en van de bedrijfsrem. De hulprem levert in deze configuratie een remvermogen van 303 kW bij 2300 krukasomwentelingen per minuut; aangestuurd wordt hij vanaf de eerste fase van de bedrijfsrem. Is er meer hulpremvermogen nodig, dan kan een Voith retarder worden besteld, die in samenwerking met de OptiBrake ruim voldoende remkracht levert om de auto in een afdaling onder controle te houden, zoals we constateerden tijdens onze testrit.
Het remsysteem krijgt zijn perslucht geleverd van een Electronic Air Control eenheid (EAC). Andere uitgekiende voorzieningen zijn een op het verbruik geoptimaliseerde stuurbekrachtiging met een variabele debietpomp; brandstoftanks kunnen geleverd worden tot een inhoud tot 1475 liter, hoewel onze testtruck niet meer dan 450 liter diesel kon meenemen. De AdBlue tank heeft een inhoud van 65 liter. Om het onderhoud voor de monteur te vereenvoudigen werden de elektrische en luchtleidingen aan het chassis van elkaar gescheiden – in de rechter langsligger bevindt zich de elektrische bekabeling, links liggen de luchtdrukleidingen.

Meer nieuws


Vooruitlopend op wettelijke regelingen hebben de nieuwe Renaults een 24/7 noodhulpknop, die bij problemen automatisch de locatie van de truck doorgeeft aan de helpdesk. Door dit systeem wordt de dichtstbijzijnde Renault dealer automatisch opgeroepen.
Overgenomen van de vorige generatie Renaults werd het Optifuel systeem, een softwareprogramma dat een bijdrage levert aan het beperken van het brandstofverbruik. Want dat blijft ook bij de nieuwe modellen essentieel: als chauffeur moet je weten hoe je met een truck als deze nieuwe Renault T430 moet omgaan. Het Optifuel systeem informeert je daarover. Het leidde er bijvoorbeeld toe dat we kort na onze test een volledige analyse van de verbruiksresultaten kregen toegestuurd.
Een van de kenmerken van nieuwe Renault cabine is dat hij wat taps toeloopt, met een breedte van 2,35 meter voor en van 2,50 meter achter. Het zou een goede stroomlijning moeten opleveren, met een positief effect op het verbruik.
De chauffeur vindt In de cabine twee bedden, waarvan de bovenste vooral een functie heeft als bergruimte voor bagage en allerlei andere spullen die een chauffeur tijdens een langere rit meeneemt. Het onderste bed is wat te verbreden door het naar voren uit te trekken.
De chauffeur heeft verder de beschikking over een aantal hulpsystemen die de veiligheid moeten vergroten, een in drie richtingen verstelbare stuurkolom en een elektrische parkeerrem, die automatisch wordt geactiveerd bij het stoppen van de motor en is te lossen door op de schakelaar te drukken. Overigens is de parkeerrem niet te lossen wanneer een van de portieren wordt geopend. Een truck die spontaan in beweging komt door een misser van de bestuurder, is bij de nieuwe Renaults dus niet meer aan de orde.
Uiteraard ontbreekt het de T430 niet aan allerlei elektronische veiligheidssystemen zoals veiligheidsvoorzieningen zoals Electronic Stability Control (ESC), ASR antislip, ABS, een hulpsysteem voor het maken van een noodstop (AFU), en een Adaptive Cruise Control waarbij de laatst ingegeven hoogste snelheid wordt vastgehouden in het geheugen wanneer de truck stopt en de motor wordt afgezet, Opnieuw instellen na stilstand is dus niet meer nodig.

Dubbele trots


Op de nieuwe T-serie trucks moeten twee partijen trots kunnen zijn, zo vinden ze bij Renault. De vervoerder moet trots zijn op z’n nieuwe Renault omdat hij kan rekenen op lagere kosten, met name door een beperking van het brandstofverbruik. Die besparing krijgt hij van Renault, de nieuwe T-serie levert volgens haar een besparing op van maar liefst vijf procent in vergelijking met de vorige generatie trucks. Deels is dat te danken aan de met twaalf procent verbeterde luchtweerstand van de cabine, deels aan allerlei optimalisaties – bijvoorbeeld van de compressor, die alleen vermogen gebruikt wanneer de luchtketels echt bijgevuld moeten worden.
De de chauffeur maken ze bij Renault gelukkig met een riante cabine, waar hij kan rekenen op een uitstekend comfort – bijvoorbeeld in de vorm van een ruimhartig verstelbare Recaro chauffeursstoel. Opmerkelijk detail zijn de Renault-rode veiligheidsgordels op de stoelen.
Wat gewenning vraagt de bediening van de verschillende schakelaars, waarvan er bijvoorbeeld enkele aan de onderkant van de stuurwielvelg zitten. Een originele plek, maar voordat je de positie en functie van deze schakelaars echt onder de knie hebt, ben je een paar uur verder. Hetzelfde geldt voor de menu-structuur van de software: er valt enorm veel informatie uit te halen, maar voordat je door hebt hoe het precies werkt, ben je een paar dagen verder, vermoeden we.
Niettemin is de T430 een uitgebalanceerde auto, die een fraaie vormgeving en uitstekende indeling koppelt aan goede rijeigenschappen. Want hij rijdt soepel en voorspelbaar, is niet van de wijs te brengen door sporen in het wegdek, en biedt de chauffeur een uitstekend zicht op het verkeer om hem heen doordat de spiegels relatief ver van de cabine zijn geplaatst. Daarmee wordt ook voortkomen dat de spiegels de portierstijlen extra verbreden en daarmee een forse dode hoek creëren. Want bij deze nieuwe Renaults kijk je zonder problemen tussen de spiegels en de A-stijlen door.
Een van de essentiële aspecten van het comfort is voor de chauffeur het gemak waarmee je in en uit de cabine stapt. Door de treden duidelijk als een trapje boven elkaar te zetten, loop je de T430 cabine heel makkelijk in en uit.

Samenvattend


De nieuwe Renault T430 is qua vormgeving en constructie een sterk Frans/Zweeds dubbelspel. Een goede reden om voor deze auto te kiezen. Hamvraag blijft uiteraard: hoe deed de T430 het qua verbruik? Ook in dat opzicht ontpopte hij zich als een truck die zijn mannetje staat – hij koerste over onze testroute met een gemiddeld verbruik van 27,6 liter. Dat is een verbruik waar elke vervoerder mee zal kunnen leven – vooral omdat het, afgaand op de Optifuel-analyse, voor verbetering vatbaar is. We hebben er dus nog niet uitgehaald wat erin zit. Kortom, een truck met potentie, die Renault T430.



Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TESTRESULTATEN



Motor
Type-aanduiding: DTi 11
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 123x152 mm
Cilinderinhoud: 10800 cc
Compressie: 18:1
Vermogen: 316 kW (430 PK) bij 1800 tpm
Koppel: 2040 Nm bij 950-1400 tpm
Koeling: vloeistof

Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: automatisch geschakeld
Versnellingsbak: Volvo I-Shift AT2612E met Optidriver software en interface
Aantal versnellingen: twaalf

Achteras
Type: P13170, enkele reductie
Overbrengingsverhouding: 2,64 : 1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers

Vooras
Type: I-profiel
Draagvermogen: 7500 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers

Wielen en banden
Wielen: 22.5x9.00
Bandenmaat: 315/70R22.5

Chassis
Type: ladderframe
Brandstoftank: 450 liter
AdBlue reservoir: 60 liter

Remmen
Voetrem: luchtdruk/mechanische schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: ja

Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 46 cm
Draaicirkel: 15,5 meter bij wielbasis 380 cm

Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 150A, 2 x 225 Ah accu's

Cabine
Type: frontstuur cabine, 60 graden kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel en stuurkolom/stuurwielverstelling

Afmetingen chassis
Wielbasis: 380 cm
Lengte: 599 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 360 cm
Chassishoogte: 119 cm

Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 7500 11500 19000
Chassisgewicht 5532 2118 7650
Laadvermogen 1968 9382 11350


TESTRESULTATEN RENAULT T430 T4X2 E6

Weersomstandigheden.
Droog, wind kracht 3, temperatuur zo'n 18

Totaalgewicht combinatie.
39,7 ton

Traject 1
(Moerdijk-Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 39,7 liter, omgerekend 24,1 liter per 100 kilometer. Geen stops.

Traject 2
(Maastricht-Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 44,1 liter, omgerekend 32,6 liter per 100 km. 7 stops.

Traject 3
(Reek-Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 21 liter, omgerekend 26,3 liter per 100 kilometer. 4 stops.

Gemiddeld verbruik.
27,6 liter per 100 km.

Geluidsniveau in cabine bij 80 km/uur 65 dB(A)

Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.58,35, hoogste versnelling 11
Klim met staande start 2.06,55, hoogste versnelling 11



 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Hoornweg
Knapen
rdd
almic
Middelbos
Autoboek International
Cuppers
Capriël Nederland
vdl
vako
facebook
meiller
snapon
rino
terberg
Trailned
Sluitsnel
Trucks.nl
scania
advertise
HEBIC