home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mercedes-Benz Actros 1854LS

Vlaggenschip voor het wegvervoer

De tijd vliegt. Dertig jaar geleden, bij de introductie van de Neue Generation van Mercedes-Benz, vormde een motorvermogen van 320 PK nog de absolute top, gerealiseerd met een fors V10 blok. Bij de nieuwe generatie Actros zijn we aan 540 PK toe als nieuwe topmotorisering voor het wegvervoer, een vermogen dat zonder al te veel problemen wordt geleverd door een V8 blok. ATW was een dagje op pad met deze truck.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 2
Uitgave datum: 08.07.2004
Jaargang: 56


Klassieker


De Mercedes Benz 1632, de truck die dertig jaar geleden nogal wat opzien baarde door zijn combinatie van volume en motorvermogen, heeft inmiddels de status van klassieker bereikt.
Een cilinderinhoud van maar liefst zestien liter had het blok. Zonder gebruik te maken van turboladers of intercoolers perste Mercedes Benz daaruit een vermogen van 320 PK bij 2.500 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 1400 Nm bij 1600 tpm. Het aardigste was: dezelfde motor kwam ook voor in de zwaarste typen van MAN want de V10 maakte deel uit van een V motorenprogramma dat gemeenschappelijk door Mercedes Benz en MAN was ontwikkeld.
Ontwikkelingskosten begonnen zo langzamerhand een belangrijke rol te spelen wilde je in staat zijn een V10 topmodel te ontwikkelen, dan was het noodzakelijk om aan een bepaald productievolume te komen. Inmiddels is de V10 bij Mercedes Benz al vele jaren uit het motorenprogramma verdwenen, en bij MAN loopt hij op zijn laatste benen. Sterker nog: bij Mercedes Benz stevent het complete V motorenprogramma af op de gang naar het museum, voor de volgende generatie trucks heeft Mercedes Benz in principe besloten te kiezen voor lijnmotoren.

Die komende ontwikkelingen creëren al bij voorbaat een sfeer van nostalgie rond een auto als deze Actros, een ongewild terugblikken op de tijd toen de bedrijfsauto's nog ruim de helft van de omzet vormden bij Mercedes Benz, en ze de eerste stappen zetten op weg naar een wereldwijde truckbouwer met de overname van de Amerikaanse merken Freightliner en Euclid.

Gecultiveerd


Overigens is het V motorenprogramma van Mercedes Benz al wat ouder dan dertig jaar, de eerste motoren met deze configuratie werden ingebouwd in de LP vanaf 1971.
Het was het tijdperk van de jankende achterassen, de stampende cilinders en een uniek motorgeluid. Daarmee vergeleken is de huidige Actros 1854 een schoolvoorbeeld van cultuur Laufkultur zoals de Duitsers het zo treffend omschrijven. Constant met het stuur een zaagtandprofiel op de weg tekenen om de auto in het juiste spoor te houden, zoals met Mercedessen uit de LP en SK generatie, is er niet meer bij de Actros loopt keurig rechtuit zonder al te veel koerscorrecties en reageert heel gelaten op sporen in het wegdek.
Wat prestaties betreft is de 1854 ook een auto die absoluut foutloos is, hij accelereert als de beste, heeft weinig moeite met de paar klims in onze testroute, en vindt feilloos in elke situatie de juiste versnelling. Want handmatig schakelen doe je uiteraard niet meer in een auto als de Actros 1854LS met Megaspace cabine: daar hoort de volautomatische versie van de Telligent versnellingsbak in.
Eén van de aspecten, die de zestien liter V8 Mercedes Benz motor weet te ontzenuwen, is dat een grote motor automatisch meer verbruikt dan een kleinere. Met een gemiddeld verbruik van rond de 28 liter komt hij op een niveau uit waar een twaalfliter zescilinder lijnmotor zich niet voor hoeft te schamen. Voor die investering krijg je de beschikking over een vermogen en koppel dat in de categorie indrukwekkend valt.
Nadeel van het koppel is dat het hoogste draaimoment van 2500 Nm vrij snel terugvalt naar een lagere waarde, zodat de auto in een klim vrij snel wat snelheid verliest. Maar Mercedes Benz compenseert dat met een zestienversnellingsbak, die snel reageert door een stap terug te schakelen om daardoor het hoogste koppel weer tevoorschijn te halen. Had achter een motor met deze karakteristiek een twaalfversnellingsbak gezeten à la de ZF AS Tronic of de Volvo I Shift, dan zou het snelheidsverlies in dezelfde situatie ongetwijfeld wat groter zijn geweest. Kortom, de aandrijflijn zit best uitgekiend en goed doordacht in elkaar bij deze Mercedes Benz Actros 1854.

Comfortabel huis


Hoewel de Mercedes Benz Actros cabine niet de grootste op de markt is hij heeft in de Megaspace uitvoering zo'n anderhalve kuub minder volume dan de MAN TGA cabine in XXL uitvoering is het wel de efficiëntst ingerichte cabine.
Die efficiënte inrichting heeft een positief effect op het ruimtelijke gevoel: hij mag dan niet de ruimste zijn, het voelt wel als zodanig.


De cabine van de Actros onderging twee jaar geleden een grote metamorfose en is inmiddels volop in productie voor de wegvoertuigen. Die gedaanteverandering heeft hem niet alleen uiterlijk een stuk opgeknapt, maar er ook intern een werkplek voor de chauffeur van gemaakt waar weinig of niets meer op aan te merken valt. Qua indeling, de hoeveelheid beschikbare bergruimte, de afwerking, de kwaliteit van de bedden en het zitcomfort is het een perfect huis, waarin men zich als chauffeur binnen de kortste keren helemaal op z'n gemak voelt. Vergeleken met de vorige generatie Actros is de hoeveelheid beschikbare bergruimte zo goed als verdubbeld.
Aan de basisvorm van de cabine is overigens niets veranderd, afgezien van een uitstulping in de achterwand, om wat meer binnenruimte in de lengte te krijgen. Maar alles wat om deze basisvorm heen werd gehangen, is opnieuw geëvalueerd en aangepast waar dat nodig bleek te zijn om de functionaliteit van de cabine te verbeteren en de chauffeur het gevoel te geven dat hij in een huis zit waar met hem en zijn wensen en behoeften rekening werd gehouden.
Onze testauto was uitgerust met het Telligent volautomatische schakelsysteem, waar je als chauffeur geen omkijken naar hebt, als je dat niet wilt. Je zet hem in de stand A van automatisch en het systeem neemt zowel het schakelen als het koppelen voor zijn rekening. Wil je tussentijds ingrijpen, dan is dat een kwestie van een tikje tegen de schakelhendel op een opklapbare steun aan de stoel te geven. Geef je er niet de voorkeur aan om automatisch te schakelen, bijvoorbeeld tijdens het manoeuvreren van de combinatie, dan zet je de wipschakelaar achterop de console van de versnellingshendel op M van manueel en je kunt met de hendel sequentieel op of terugschakelen. Het systeem werkt goed en schokvrij, de snelheid waarmee geschakeld wordt, is ruimschoots voldoende.

Veiligheid


Wat de remmen betreft valt er op de nieuwe Actros ook niets aan te merken niet verwonderlijk want de schijfremmen, die op deze vernieuwde Actros worden gebruikt, zijn in grote lijnen gelijk aan die op de vorige generatie.
En die functioneerden al perfect. Als hulprem is er de dubbelwerkende Konstantdrossel, een motorrem die zijn mannetje ook uitstekend staat. Hij wordt ingeschakeld met een hendel aan de stuurkolom; trap je met ingeschakelde motorrem het rempedaal licht in, dan schakelt de versnellingsbak automatisch een stap terug waardoor de werking van de motorrem een extra impuls krijgt.
Bij de tweede generatie Actros is aan de aandrijflijn eigenlijk ook weinig meer veranderd, de grote ingrepen in de techniek, om de motoren zuiniger en betrouwbaarder te krijgen, werden de afgelopen jaren al uitgevoerd. Wat aangepast werden de prestaties, en dan met name het koppel dat hoger ligt dan bij de vorige generatie Actros.
De rijeigenschappen van de nieuwe generatie Actros zijn boven alle twijfel, op sommige momenten zweef je als het ware over het asfalt. Deels heeft dat te maken met de manier van rijden. Als je ervoor kiest om de cruise control op een bepaalde snelheid te zetten, de aandrijflijn verder al het werk te laten doen en je niet op te winden over inhalen of ingehaald worden, brengt dat een enorme rust in de cabine. Aangevuld met het comfort van de vering en de cabine ophanging krijg je dan dat ontspannen gevoel over je.
Ook wat het instrumentarium betreft is de nieuwe generatie Actros een uitstekende auto, met een logisch ingedeeld en in groepen geclusterd pakket schakelaars. Het instrumentenpaneel wordt gedomineerd door een display, waar alle belangrijke informatie over de aandrijflijn op wordt geprojecteerd. Ook dat is een belangrijk verschil met de eerste generatie Actros: toen werd domweg alle informatie geprojecteerd, en mocht de chauffeur uitzoeken wat belangrijk en niet belangrijk was. Het instrumentenpaneel is geheel ontspiegeld, zodat er niets in kan weerkaatsen en daardoor het zicht op de meters en het display vertroebelen. Zo zijn er nog meer comfortabele en praktische zaken te vinden in de cabine, als standaarduitvoering of als optie.

Iets zwaarder


Onze testauto was uitgerust met een éénpersoons Megaspace cabine, voorzien van een deels opklapbaar bed en een bijrijdersstoel die helemaal tegen de achterkant van de cabine te schuiven is, als rustige plek om wachttijd door te brengen.
Voor het realiseren van de juiste temperatuur in de Actros cabine staat een airco in combinatie met een luchtmengsysteem ter beschikking. De rol van de airco zal duidelijk zijn, het luchtmengsysteem past de temperatuur in de cabine aan de ingestelde waarden aan door een voortdurende menging van warme en koude lucht. Daardoor ontstaat een fijnmaziger instelmogelijkheid dan bij conventionele verwarmings en ventilatiesystemen, waar de luchttemperatuur wordt geregeld door de toevoer van de hoeveelheid warm water naar het verwarmingssysteem aan te passen.

De Mercedes Benz Actros 1854LS wordt aangedreven door een V8 motor dat betekent dus een blok met twee cilinders extra, vergeleken met de doorsnee motor. Die twee extra cilinders vertalen zich in extra gewicht, vergeleken met een gemiddelde zescilinder motor bedraagt het gewichtsverschil zo'n 250 tot 300 kilo. Omdat het uitrustingsniveau van de Actros niet onderdoet voor dat van de meeste concurrenten komt dit gewichtsverschil ten laste van de eigen massa, en dus van het nuttig laadvermogen. Voor vervoer waarbij nuttig laadvermogen een van de meest kritische aspecten is, is de Actros 1854 dan ook niet het meest ideale voertuig.
Op de eigen specificaties van Mercedes Benz wordt het gewichtsverschil tussen de Actros met V6 motor en de uitvoeringen met V8 motor aangegeven als 380 kg. Overigens is de 540 PK versie niet de sterkste variant van deze motor, er is nog een 580 PK uitvoering met een hoogste koppel van 2700 Nm maar die motor is meer voorbestemd voor het echte, zware transport.

Samenvattend


Vergeleken met de begindagen van de V motoren bij Mercedes Benz is de huidige Actros in het algemeen, en deze 1854LS in het bijzonder, een soort tijdmachine die je naar het decennium van het absolute comfort katapulteert. Het heeft even geduurd, maar bij Mercedes Benz lijken ze weer op het juiste spoor te zitten met hun trucks. In zoverre is de vernieuwde Actros een waardige afsluiting van een tijdperk, dat over een aantal jaren verleden tijd zal zijn dat van de V motoren.

 

Mercedes-Benz Actros 1854: bijna 540 PK motorvermogen.

 

Centraal op het instrumentenpaneel zit een digitaal display.

     

 

Fors V8 blok onder de cabine.

 

Het V8 logo veklapt al wat voor een bruut motorblok onder de cabine ligt.

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN....

Motor
Type aanduiding: OM 502 LA
Soort: V motor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: acht
Boring x slag: 130x150 mm
Cilinderinhoud: 15.928 cc
Compressie: 17,8: 1
Vermogen: 395 kW (537 PK) bij 1800 tpm
Koppel: 2500 Nm bij 1080 tpm
Koeling: vloeistof
Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: automatisch
Versnellingsbak: Mercedes Benz G 240 16
Aantal versnellingen: zestien
Achteras
Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 4.10 : 1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers
Vooras
Type: I profiel
Draagvermogen: 7100 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers
Wielen en banden
Wielen: 22.5x9.00
Bandenmaat: 315/70R22.5
Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: gebout
Brandstoftank: 400 liter
Remmen
Voetrem: elektronisch geregelde, luchtdrukbediende schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: ja
Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 45 cm
Draaicirkel: 14,9 meter bij wielbasis 360 cm
Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 80A, 2 x 165 Ah accu\\\'s
Cabine
Type: frontstuur cabine, 70 kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagd
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomverstelling
Afmetingen chassis
Wielbasis: 360 390 cm
Lengte: 610 640 cm
Breedte: 249 cm
Hoogte: 373 cm
Chassishoogte: 99 cm
Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 7100 11500 18600
Chassisgewicht 5335 2020-2035 7355 7370
Laadvermogen 1765 9480 9465 11245 11230



TESTRESULTATEN
Weersomstandigheden
buiïg, windkracht 4, temperatuur zo\\\'n 19
Totaalgewicht combinatie
39,8 ton
Traject 1
(Moerdijk Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 40,84 liter, omgerekend 24,7 liter per 100 kilometer. Geen stop.
Traject 2
(Maastricht Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 44,14 liter, omgerekend 32,7 liter per 100 km. 12 stops.
Traject 3
(Reek Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 22,46 liter, omgerekend 28,1 liter per 100 kilometer. 6 stops.
Gemiddeld verbruik
28,3 liter per 100 km.
Acceleratie
50 60 km/uur in 7,57 sec.
60 70 km/uur in 9,44 sec.
70 80 km/uur in 8,52 sec.
80 90 km/uur in 8,61 sec.
Geluidsniveau in cabine
50 km/uur: 64 dB(A)
60 km/uur: 64 dB(A)
70 km/uur: 65 dB(A)
80 km/uur: 66 dB(A)
90 km/uur: 67 dB(A)
Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start: 1.36, hoogste versnelling 8 hoog
Klim met staande start: 1.48 hoogste versnelling 8 laag.


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

snapon
vako
Cuppers
Knapen
Trailned
rino
vdl
rdd
terberg
Trucks.nl
Hoornweg
meiller
Middelbos
Autoboek International
scania
HEBIC
almic
Sluitsnel
advertise
facebook
Capriël Nederland