home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Iveco Daily EEV: Schoner

Agile schakelsysteem werkt perfect

Iveco is een van de weinige merken die het aandurft om in deze toch wat sombere economische tijden een nieuwe lijn voertuigen te lanceren. Vorig jaar introduceerde ze de vernieuwde Daily, nu deels voorzien van Euro 5 en eventueel zelfs EEV motoren, maar daarnaast ook op redelijk korte termijn leverbaar met een hybride of zelfs volledig elektrische aandrijflijn. Die beide laatste versies zijn inmiddels volop onder beproeving in de praktijk en zouden in de loop van volgend jaar beschikbaar moeten komen. Voor Iveco is het alle aanleiding om de Daily een wat suggestiever naam te geven, nl. EcoDaily. Wij reden met een EcoDaily die werd aangedreven door een dieselmotor, maar wel in EEV uitvoering.


Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 24
Uitgave datum: 13-05-2010
Jaargang: 61


EEV normen


In deze nieuwe uitvoering is de Daily één van de schoonste en milieuvriendelijkste bestellers van het moment. En dat mag natuurlijk best in de typenaam uitgedragen worden.
Eén van de redenen is overigens de wat merkwaardige regeling die Europa hanteert bij het bepalen van het moment waarop een besteller aan de Euro 5 normen moet voldoen. Die regels zeggen dat een besteller die onder een referentiemassa van maximaal 2.840 kg blijft, onder het z.g. 'lichte' regime valt, waarvoor de Euro 4 normen nog van toepassing blijven tot september 2010. De met een variant van de 2,3 liter motor uitgeruste Iveco Daily versies voldoen zonder uitzondering aan die normen, en hebben dus voorlopig voldoende aan Euro 4 motoren. De drieliter Daily-variant die wij reden, valt erbuiten, en moet dus inmiddels aan de Euro 5 normen voldoen.
Nog iets schoner dan een Euro 5 motor is een EEV dieselkrachtbron. Het is op dit moment het hoogst haalbare op emissiegebied. Voldoe je aan die normen, dan kan geen enkele instantie je enige beperking opleggen bij het rijden binnen gebieden waar emissiebeperkingen gelden. Het is waarschijnlijk de belangrijkste reden voor Iveco om een EEV-uitvoering van de Daily te ontwikkelen. Die norm wordt bij onze testauto bereikt door gebruik te maken van tweetraps turbo-oplading in combinatie met uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter. Iveco gebruikt dus geen AdBlue-inspuiting voorzien voor de reiniging van de uitlaatgassen. Het vermogen van de EEV motoren blijft iets achter bij dat van de Euro 5 motoren, ze leveren maar 140 of 170 pk. Qua koppel zijn beide varianten aan elkaar gelijk: 350 en 400 Nm, maar gerealiseerd bij iets andere toerentallen.
Wij reden voor deze test de 125 kW (170 PK) versie, een krachtbron die een enorme power combineert met een behoorlijke zuinigheid, want met een gemiddeld verbruik van 11,7 liter diesel per 100 kilometer doe je het bepaald niet verkeerd. De onderhoudsinterval bedraagt 40.000 kilometer.

Agile


Onze testauto had twee opvallende extra's: een gerobotiseerd schakelsysteem, dat zowel de bediening van de koppeling als van de versnellingsbak helemaal automatisch regelt, als je dat als chauffeur wilt, en een z.g. semi-vetrato uitvoering, ofwel een dubbele cabine gebaseerd op de af-fabriek besteller met extra venster in de zij-schuifdeur rechts en de zijwand links.
Die extra ruiten bieden de mogelijkheid om vrij eenvoudig een dubbele cabine te installeren: Iveco monteert een scheidingswand die door het Belgische carrosseriebedrijf DeSmet werd ontwikkeld en die zich onderscheidt van de doorsnee oplossingen, doordat er wat praktische bergruimte in werd geïntegreerd. Wordt de dubbele cabine ingebouwd in een Daily met verhoogd dak, zoals in ons geval, dan wordt er tussen het verhoogde dak en het cabinedak een extra afsluitbare bergruimte gemonteerd.
Een mooi werkend systeem is het Agile gerobotiseerde schakelsysteem, het schakelt op de juiste momenten en zo goed als schokvrij. Het is nauwelijks van de wijs te brengen. Alleen als er op twee veranderingen tegelijkertijd gereageerd moet worden, heeft het wel eens wat moeite met de volgorde en gebeurt er even helemaal niets. Maar dat wordt snel weer gecorrigeerd.
Net als alle vroegere Daily's heeft ook de huidige EcoDaily weer een afzonderlijk chassis en een wat robuustere constructie. Helemaal vervallen is het onderscheid in de herkomst van de motoren. Was er vroeger nog sprake van deels Sofim motoren en deels motoren die te herleiden waren tot de Fiat organisatie, sinds enige tijd hebben alle motoren als afzender Fiat Powertrain Technologies, de divisie waarin binnen de Fiat groep alle eigen motorenactiviteiten zijn ondergebracht, en die één van de grootste producenten van dieselmotoren ter wereld is, zo niet de grootste.
In Nederland heeft de Daily ongeveer 13 procent van haar segment in handen. Die positie moet de komende tijd met de vernieuwde Daily, resp. EcoDaily verder worden versterkt. Een positief punt daarbij is dat de Daily volgens de importeur meestal wordt gekocht om rationele redenen, en niet om emotionele: kopers van een Daily kiezen bewust voor dat product vanwege de unieke constructie, met een separaat chassis, omdat het een robuust voertuig met een lange levensduur oplevert.

Gewijzigd uiterlijk


De nieuwe Daily-generatie is herkenbaar aan een iets gewijzigd uiterlijk. Niet ingrijpend, want dat heeft maar een negatief effect op de restwaarde van de vorige generatie. En daar zijn je klanten niet echt blij mee, realiseren ze zich bij Iveco.
In totaal is de nieuwe EcoDaily af fabriek in ruim 7.000 verschillende uitvoeringen te leveren. Klaarblijkelijk nog niet voldoende gezien het feit dat er voor de Nederlandse markt een eigen dubbele cabine werd ontwikkeld. Wat betreft het aantal cabinevarianten is er niets veranderd. Naast de dagcabine is er weer de dubbelcabine. Gebleven is ook het unieke Blue & Me telematicaplatform, dat in principe bellen met je eigen mobiele telefoon mogelijk maakt zonder een ingewikkelde verbinding. Via een Bluetooth aansluiting wordt de telefoon aan dit platform gekoppeld en kun je nummers kiezen via knoppen op het stuurwiel en wordt het gesprek gevoerd door middel van een microfoon en luidsprekers in de cabine. Enige handicap van het systeem is dat het draait op een Windows platform, niet het meest stabiele product op het gebied van besturingssoftware. Blue & Me is bij de jongste generatie Daily uit te breiden tot een wagenpark managementsysteem, ontwikkeld in samenwerking met Qualcomm. Dit Blue & Me Fleet systeem werd eerder al gelanceerd voor de Stralis.
In deze nieuwe uitvoering is de Daily een van de schoonste en milieuvriendelijkste bestellers van het moment. En dat mag natuurlijk best in de typenaam uitgedragen worden, als eerste aanzet voor een kickstart van de verkopen na het geleidelijk wegebben van de economische crisis. Want bij Iveco gaan ze ervan uit dat die crisis de bodem inmiddels heeft bereikt, en dat we de komende tijd geleidelijk uit het dal zullen klimmen. Of dat snel gaat is een ander verhaal. Na de economische crisis van 1929, die doorgaans als benchmark voor deze huidige crisis wordt gebruikt, duurde het vier jaar voor de ergste effecten voorbij waren. Maar goed, in die tijd waren er geen economieën als China en Brazilië, waar ze van een crisis weinig merken en waar de economische groei inmiddels al weer behoorlijk op gang gekomen is. In China bedraagt de groei al weer 8 procent op jaarbasis. Wat dat betreft is de planning door Iveco allesbehalve verkeerd.

Positionering


Met de huidige Daily heeft Iveco, naar eigen zeggen, in Europa inmiddels een marktaandeel bereikt van 13,3 procent. Het betekent wel dat de Daily de afgelopen paar jaar weinig vooruitgang heeft geboekt qua marktaandeel.
De huidige Daily kwam in 2006 op de markt. Iveco had toen een West-Europees marktaandeel van iets onder de 13 procent. Met de vermelde 13,3 procent zit men er inmiddels dus net iets boven. De bedoeling is de komende jaren toch een wat forsere groei te realiseren, en met name de nummer één (Mercedes-Benz Sprinter) het leven wat zuurder te maken. In de gewichtsklasse van 3,5 tot 5 ton GVW zijn ze Europees marktleider, dat zouden ze met de 3,5 tons EcoDaily's best ook willen worden. In het kader van dat voornemen is al besloten om aan de prijs van de nieuwe EcoDaily niet al te veel te doen, in vergelijking met de huidige generatie gaat hij maar beperkt omhoog. De prijzen van de Daily/EcoDaily starten bij 22.450 euro, en ligt daarmee een paar honderd euro boven het prijsniveau van de vorige generatie.
De cabine had bij de vorige opwaardering onder supervisie van Giugiaro al een korte versnellingspook in het midden van het dashboard gekregen, ter vervanging van de lange staak die jarenlang in de weg stond, en een nieuwe, kortere parkeerremhendel. Die twee wezenlijke aanpassingen zijn gebleven in de huidige EcoDaily, waarbij de pook van de handgeschakelde bak vervangen werd door een gemakkelijk te bedienen interface van de Agile gerobotiseerde versnellingsbak, wanneer daar voor gekozen wordt door de klant. Die bak werkt overigens met componenten van Magneti Marelli, een onderdelenproducent die deel uitmaakt van de Fiat groep.
Een aantal aspecten zijn ongewijzigd gebleven in de huidige cabine, zoals de ergonomisch vriendelijke indeling voor de chauffeur, die probleemloos van links naar rechts door de cabine schuift, en zijn werk doet op goed geprofileerde stoelen die volop comfort en zijdelingse steun bieden, en ook ruim verstelbaar zijn. De bekleding is in licht en donker grijs. Standaard is een dubbele bijrijdersbank aan de passagierskant gemonteerd, met daaronder o.a. ruimte voor documenten.
Functionaliteit kenmerkt het dashboard, dat in donkergrijs met aluminium inlaymateriaal is uitgevoerd en voorzien is van drie DIN-audiovakken, waarvan de twee bovenste te combineren zijn tot een z.g. big-front vak en de onderste gebruikt kan worden voor inbouw van een digitale tachograaf. Verder is een DIN-vak in het midden van de doorlopende bergplank, boven de voorruit, te leveren. De hemel heeft een lichtgrijze bekleding.

Riante bergruimte


Weer riant ruim is de hoeveelheid bergruimte op verschillen¬de locaties in de cabine, die volop plek biedt voor allerlei kleine spullen en documenten.
Het bedieningsgemak wordt geaccentueerd door veel al bekende extra's, zoals parkeersensoren, een koelvak, een verlichtingssysteem voor de laad- en loszone (evenals het derde remlicht geïntegreerd in de achterspoiler), de standverwarming met timer, de centrale deurvergrendeling met in de sleutel geïntegreerde afstandsbediening en nieuwe scharnieren op de achterdeuren van de laadruimte, die het openen van de deuren op de posities 90, 180 en 270 graden een stuk lichter maken. Verder kunnen af fabriek twee pakketten extra's geleverd worden voor de nieuwe Daily, en wel een veiligheids- en een comfortpakket.
Het veiligheidspakket bestaat uit de Diablock vergrendeling van de laadruimte, die langs elektronische weg die ruimte hermetisch gesloten houdt. Verder uit de SaveDaily achteruitrijcamera annex parkeerhulp, die exact de positie van het voertuig geeft en uit de Flatblade ruitenwisser, die niet loskomt van de voorruit en uiterst effectief regen van de voorruit veegt.
Tweede pakket is het Comfort pakket, samengesteld uit een AVIC-F900BT navigatiesysteem, de Pioneer DEH-2100UB autoradio en een Ecopure filter voor het ventilatiesysteem, dat zowel deeltjes als rook verwijdert uit de lucht die het interieur in komt.

Samenvattend


De Iveco Daily's kenmerken zich traditioneel door een wat vrachtauto-achtig karakter. Die kenmerken heeft ook deze nieuwe generatie Daily gehouden. Als optie is hij te leveren met luchtvering, onze testauto was er mee uitgerust. Het effect daarvan is een forse verbetering van het rijcomfort, de auto is aanzienlijk rustiger en minder stoterig dan met paraboolveren. Verder is de nieuwe Daily wat de oude ook al was: een stabiele en koersvaste auto, die zich heel nauwkeurig laat sturen en beschikt over een vering met de juiste mix van robuustheid en comfort. Waaraan het Agile automatische schakelsysteem vooral een enorm bedieningsgemak in het stadsverkeer toevoegt.

 

Een fraai instrumentenpaneel heeft de nieuwe Daily.

 

Het selectiepookje van de Agilis is onveranderd gebleven.

     

 

De meeste bedieningsfuncties zijn verdeeld over twee hendels op de stuurkolom.

 

Agilis, dus geen koppelingspedaal.

     

 

Flinke bergruimte in de portieren.

 

Belgische scheidingswand met veel handige bergruimte.

     

 

Goed zicht op de spiegels.

 

Flinke extra bergruimte onder het verhoogde dak.

     

 

Een EEV motor is weer net een slagje schoner dan een Euro 5 motor.

 

Mooie vormgeving van de carrosserie.

     

 

De deuren openen 270 graden.

 

Robuuste laadruimte.

     

 

Forse bergruimte onder de tweepersoons bijrijdersbank.

 

Tussen de bergvakken ook nog een praktisch ruitje.

     

 

De schuifdeur geeft alleen toegang tot de dubbele cabine.

 

Uitgekiende scharnieren voor de achterdeuren.

     

 

Drieliter motor onder de kap.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trailned
almic
rino
baat
vdl
Cuppers
Capriël Nederland
HEBIC
Middelbos
advertise
scania
terberg
Anema Trucks & Spare Parts
Trucks.nl
facebook
Autoboek International
Hoornweg
rdd
snapon