home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Scania R620 V8 Euro5: onderkoning

16 liter V8 motor met 620 pk vermogen

Bij Scania hol je continu achter de feiten aan; heb je een test ingepland van een R-serie met 620 PK sterke motor, die op dat moment de sterkste is uit het V8 programma, kondigen ze de komst van een V8 aan met een hoogste vermogen van 730 PK en een maximaal koppel van 3500 Nm. Voor truckers, die gevoelig zijn voor prestige, is er daarmee een nieuw voertuig op de markt gekomen om van te dromen. Het is voor hen ongetwijfeld de nieuwe King-of-the-Road. Voor de 620 PK motor betekent het een verschuiving naar de rol van onderkoning.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 23
Uitgave datum: 29-04-2010
Jaargang: 61


Kort recordhouder


Er is nog steeds een soort gevecht tussen de truckfabrikanten wie de krachtigste truck levert, hoewel er niet meer zo de nadruk op wordt gelegd als een aantal jaren geleden.
Toen kon je er nog gif op innemen dat een machtsgreep naar het hoogste vermogen door de één al snel zou worden gevolgd door een reactie van een concurrent. Inmiddels ligt daar niet meer zo de nadruk op, de meeste truckfabrikanten zijn in dat opzicht wat praktischer geworden. Ze hebben nog wel iets boven de 500 PK, maar lopen elkaar niet meer af te troeven met recordvermogens of -koppels. Uitzondering vormt het duo Scania en Volvo. Deze beide Zweedse rivalen willen nog wel eens hier en daar een strijd aangaan om de nummer één positie. Als Scania met een nieuwe truck komt en die nadrukkelijk presenteert als de King-of-the-Road, hun traditionele strijdkreet, dan kan het zo maar gebeuren dat Volvo bij de presentatie van een nieuw model loopt te galmen dat we hier te maken hebben met 'the real King of the Road', zoals januari vorig jaar bij de introductie van de nieuwe FH16.700.
Zo lukte het Scania ook niet lang om met haar R620 koploper in de vermogensrace te zijn. Al snel was er de Volvo FH16 die met 630 PK net een stapje verder ging, maar ook MAN, die met een 660 pk krachtbron op de markt kwam. Je kon er dus op wachten dat Scania met een model zou komen dat daar weer overheen ging. Dat moment is nu dus aangebroken, zoals u eventueel in onze gedrukte versie al heeft kunnen lezen, waarbij tevens nog een aantal wijzigingen voor het gehele V8 programma zijn aangekondigd.
De Scania V8 is overigens een verhaal apart, in die zin dat het een truck is waar veel emotie bij komt kijken, maar die je volgens Scania ook echt op rationele gronden kunt aanschaffen, doordat het brandstofverbruik bij een goed gebruik van de motor niet extreem is. Volgens Scania is een motor met een vermogen van 730 pk goed te verkopen, aan klanten die met 60 tons combinaties rijden, in het zware transport, of in het Scandinavische houttvervoer.
De nieuwe V8 serie gaat in september van dit jaar in productie, hoewel hij inmiddels al te bestellen is. Wie dus recent een R-serie met V8 motor heeft besteld, bijvoorbeeld een R620, krijgt hem naar alle waarschijnlijkheid nog in de uitvoering zoals hij op deze pagina's wordt getoond. Tenzij je uiteraard de aflevering een tijdje laat opschorten, om de auto in de nieuwste uitvoering afgeleverd te krijgen.
Scania's aandrijflijn is aangepast om op de enorme krachten van de nieuwe motor berekend te zijn. Er wordt standaard een versterkte Scania versnellingsbak gebruikt, die voorzien is van het nieuwe Scania Opticruise gerobotiseerde schakelsysteem. Voor de rest is het vooral een kwestie van een gecontroleerde dosering van de krachten om de overige aandrijflijncomponenten te ontzien.

Majestueus koppel


Terug naar de R620, het onderwerp van deze test. Naast het forse vermogen van 620 PK heeft deze auto een nog indrukwekkender detail, en dat is zijn koppel van 3000 Nm, goed voor een enorme trekkracht.
Je merkt het aan de manier waarop je andere trucks passeert, met een gemak alsof je eigenlijk leeg bent. Dat hoge koppel is over een heel breed toerengebied bruikbaar, in elk geval tussen de 1.100 en 1.400 toeren, waar het maximale koppel beschikbaar is, maar ook ver buiten dat toerengebied waar nog het grootste deel van het koppel beschikbaar is. Een voorbeeld: bij 1.900 omwentelingen per minuut, het punt waar het hoogste vermogen wordt bereikt, is nog 2.300 Nm aan koppel beschikbaar. Dat betekent dat er van een behoefte aan terugschakelen in weinig situaties sprake is. Superieur glijdt de auto over de weg en neemt elke hindernis zonder moeite.
Een gevaar dat er in hoge motorvermogens schuilt is, dat je ze verkeerd gebruikt en daardoor de brandstofrekening extreem oploopt. Het is technisch allemaal simpel te beredeneren: de R620 heeft een V8 motor, dus er moeten sowieso al twee monden meer gevoed worden dan bij een zescilinder lijnmotor. Dat betekent dus dat je puur theoretisch al op 25 procent meer verbruik zit. Dat verbruik is echter te beperken doordat een V8 aanzienlijk minder hard hoeft te werken dan een zescilinder lijnmotor. Dat beperkt het brandstofverbruik weer. Spreek je echter regelmatig meer vermogen aan bij de V8 dan je daadwerkelijk nodig hebt, bijvoorbeeld om snel in te halen of andere spectaculaire dingen te doen met zo'n truck, dan heeft dat onvermijdelijk gevolgen voor het brandstofverbruik, het schiet omhoog.
De 620 PK sterke DC 1608 motor is weer helemaal volgens het befaamde modulaire principe van Scania gebouwd. Dat betekent dat er veel overeenkomst is met de overige motoren van Scania. Zo is het net als de overige Scania V8-motoren een zestien liter blok met een turbocompressor voor elk van de twee cilinderrijen, een gemeen-schappelijke intercooler, vier kleppen per cilinder en een hooggeplaatste nokkenas.

Bouwdoossysteem


Voor Scania zelf zit de winst bij deze V8-motor in het feit dat hij dezelfde cilinderafmetingen heeft als de D12 zescilinder motor. Dat betekent dat een flink aantal bewerkingen van het nieuwe blok kan worden uitgevoerd door dezelfde machines waarop ook het D12 blok wordt bewerkt.
Verder zal Scania ongetwijfeld gestreefd hebben naar een zo groot mogelijke onderdelengelijkheid; cilinderkoppen en drijfstangen zijn bijvoorbeeld onderling uitwisselbaar. De nokkenas drijft via korte stoterstangen de vier kleppen per cilinder en de vier pompverstuivers per cilinderrij aan.
De uiterst krachtige 620 PK sterke 16-liter V8-motor voldoet uiteraard aan de Euro 5 emissienormen, maar niet door middel van EGR, zoals je bij Scania zou verwachten; hij is voorzien van een SCR katalysator en AdBlue inspuiting, simpelweg omdat EGR of uitlaatgasrecirculatie bij deze V-motoren door onvoldoende koelcapaciteit niet te monteren is. Achter deze motor zit de GRS905R versnellingsbak met Opticruise geautomatiseerd bedieningssysteem. Moest bij de Scania Opticruise gerobotiseerde versnellingsbak tot voor kort nog verplicht de koppeling gebruikt worden bij het wegrijden en het tot stilstand komen, inmiddels ligt die fase ook achter ons. Net als bij elke andere gerobotiseerde bak op de markt gebeurt alles bij de nieuwe Opticruise volledig automatisch. Als je chauffeur heb je er geen omkijken meer naar, tenzij je dat uiteraard bewust wilt. In dat geval schakel je over op manuele bediening en kun je zelf het schakelmoment regelen. Het is een handige optie om te kunnen anticiperen, bijvoorbeeld door de bak kort te blokkeren in een bepaalde versnelling, als dat zinvol is. De overbrenginsgverhoudingen in deze bak zijn overigens mooi gespreid. Er valt nergens een te groot gat tussen twee versnellingen. Verder schakelt deze bak inmiddels heel soepel, door wat wijzigingen aan de software.
De hoogste versnelling is bij deze GRSO905R bak een overdrive; in combinatie met de eindoverbrenging van 3,42:1 en banden in de maat 315/70R22,5 levert het een auto op die bij een snelheid van 80 km/-uur met een motorsnelheid van iets boven de 1.100 omwentelingen per minuut draait, en daarmee mooi in het groene gebied op de toerenteller zit.
Geïntegreerd in de versnellingsbak was bij onze testauto de eigen Scania retarder, een onderdeel dat in combinatie met dit volumineuze V8 blok perfect werk levert; hij was uitstekend in staat om onze 40-tons combinatie in afdalingen in bedwang te houden.

Nieuwe cabine


De Scania R620 maakt deel uit van de nieuwe R-serie van Scania, die vorig jaar werd geïntroduceerd.
In eerste instantie lijken de verschillen tussen de voorganger en het huidige model niet al te groot, maar wie de overstap waagt als koper zal dat oordeel toch wat moeten bijstellen: er is meer veranderd dan alleen de grille, de nieuwe cabine is op een aantal details duidelijk beter. Toch zijn het geen grootschalige veranderingen waar je op stuit bij een rondgang door de nieuwe R-cabine. In plaats van één neem je nu probleemloos twee anderhalve liter flessen mee, daarnaast is er ruimte voor kleine flesjes en bekers op de motortunnel. Veel praktische bergruimte op allerlei plaatsen in de cabine is in feite ook niets nieuws: boven de voorruit, op en om het dashboard, onder het onderste bed, het zijn weer de bekende plekken, maar dan inmiddels iets anders van karakter, wat beter toegankelijk, of nog royaler.
Duidelijk anders is de afwerking. Het interieur oogt beter door een andere materiaalkeuze, de bediening werd hier en daar wat verbeterd, waardoor de sfeer in de cabine er nog beter op wordt. Met name de bediening van de Opticruise schakelhendel op de stuurkolom heeft wat andere functies gekregen, om het voor de chauffeur nog gemakkelijker te maken. Een van de optische veranderingen is de soft-touch afwerking van het dashboard. Daarnaast werden er andere kleurstellingen voor het interieur gekozen. Verder werd het dashboard wat praktischer ingedeeld, en zit er in het handschoenenvak een handig klaptafeltje.
Ook Scania kan als optie allerlei veiligheidssystemen leveren, zoals bijvoorbeeld adaptive cruise control en lane departure warning. Beide systemen waren ingebouwd in onze testauto. Van die twee is onder normale omstandigheden ACC het handigst. LDW is vooral bij duisternis een handig hulpmiddel. Nieuw is verder de Hillhold, een uitbreiding van het remsysteem, dat ervoor zorgt dat je op een helling perfect vanuit stilstand kunt wegrijden door pas op het laatste moment de remmen vrij te geven. Nieuwtje op het instrumentenpaneel is Scania Driver Support, dat de chauffeur adviezen geeft ten aanzien van zijn rijstijl, om op die manier het verbruik te beperken.

Samenvattend


Nu Scania inmiddels een 730 PK sterke truck heeft gelanceerd blijft deze 620 PK versie steken in de rol van onderkoning. Maar wel een onderkoning die heel veel te bieden heeft aan comfort en veiligheid dankzij de nieuwe cabine.

 

Grootste uitwendige verandering is de nieuwe grille.

 

Van koning tot onderkoning gedegradeerd.

     

 

Wat meer bergruimte in het portier.

 

Verstelbare stuurkolom, handig bij het in- en uitstappen.

     

 

Genoeg ruimte onder handbereik voor flessen, bekers, drankjes en allerlei andere zaken.

 

Handig klaptafeltje, weg te bergen in het handschoenenvak.

     

 

Nog meer en nog praktischer bergruimte.

 

Handig weggeborgen opstap naar het bovenste bed.

     

 

Luchtvering achter, met een anders ingedeelde achterkant van het chassis.

 

Niet veranderd: de van buiten toegankelijke bergruimte.

     

 

Opticruise eindelijk zonder koppelingspedaal.

 

Opticruise schakelunit op de versnellingsbak.

     

 

Een wat andere indeling en afwerking voor het dashboard.

 

Videosensor van het lane departure warning systeem.

     

 

16-liter V8 motor met een vermogen van 620 PK aan de kop van de aandrijflijn.

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN...



Motor
Type aanduiding: DC 16 17
Soort: V-motor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: acht
Boring x slag: 127x154 mm
Cilinderinhoud: 15.600 cc
Compressie: 17:1
Vermogen: 456 kW (620 PK) bij 1.900 tpm
Koppel: 3000 Nm bij 1.000-1.400 tpm
Koeling: vloeistof

Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: GRSO905R
Aantal versnellingen: twaalf

Achteras
Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 3.42 : 1
Draagvermogen: 11.500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokbrekers

Vooras
Type: I profiel
Draagvermogen: 7.500 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokbrekers

Wielen en banden
Wielen: 9.00x22.5
Bandenmaat: 315/70R22.5

Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 400 liter

Remmen
Voetrem: luchtdruk/elektronische schijven voor en achter achter Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: ja

Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 45 cm
Draaicirkel: 12,5 meter bij wielbasis 350 mm
Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 65A, 2x 175 Ah accu's

Cabine
Type: frontstuur cabine, 70? kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomverstelling.

Afmetingen chassis
Wielbasis: 330 370 cm
Lengte: 554 594 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 389 cm
Chassishoogte: 97 cm

Gewichten
Max. asbelasting
voor 7.500
achter 11.500
totaal wettelijk 18.200

Chassisgewicht 7.435
Laadvermogen 10.765

...TESTRESULTATEN


Weersomstandigheden
Vrijwel droog, windkracht 3-4, temperatuur zo'n 18 graden

Totaalgewicht combinatie 40,2 ton
Traject 1
(Moerdijk Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 42,9 liter, omgerekend 27,7 liter per 100 kilometer. Geen stop
Traject 2
(Maastricht Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 44,7 liter, omgerekend 31,7 liter per 100 km. 12 stops.
Traject 3
(Reek Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 21.0 liter, omgerekend 26,3 liter per 100 kilometer. 3 stops.

Gemiddeld verbruik
28,6 liter per 100 km.
AdBlue-verbruik: 6 liter over totale rit.

Acceleratie
50 60 km/uur in 8.38 sec.
60 70 km/uur in 5,60 sec.
70 80 km/uur in 9.38 sec.
80 90 km/uur in 9,44 sec.

Geluidsniveau in cabine
50 km/uur: 63 dB(A)
60 km/uur: 64 dB(A)
70 km/uur: 64 dB(A)
80 km/uur: 65 dB(A)
90 km/uur: 66 dB(A)

Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.45,01, hoogste versnelling 12
Klim met staande start 1.47,25, hoogste versnelling 12


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

advertise
Trucks.nl
terberg
baat
Anema Trucks & Spare Parts
D-tec
snapon
Hoornweg
rino
Trailned
Cuppers
Capriël Nederland
vdl
Middelbos
HEBIC
facebook
DHS