home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

NISSAN NV200: REVIVAL


Toeval bestaat niet, maar toch: toen we met de nieuwe Nissan NV200 besteller als testauto wegreden bij de Nissan importeur op Schiphol-Rijk, werd ons pad al na een paar kilometer gekruist door een Vanette. Symbolischer kan het niet, want laat die oude Vanette nou precies dat vertegenwoordigen wat Nissan ooit groot maakte op de Nederlandse bestelautomarkt: een unieke vormgeving, compacte afmetingen en een gedreven dealercorps dat er iets van wilde maken.


Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 18
Uitgave datum: 18-02-2010
Jaargang: 61


Rivival


De nieuwe NV200 moeten die oude tijden herleven, want Nissan wil weer terug naar (g)oude(n) tijden met haar bedrijfsauto's, met een aanzienlijk groter marktaandeel dan op dit moment.

Globaal moet het merk belangrijker worden door samenwerking met het Indiase Ashok Leyland, wat uiteindelijk een grote Indiase fabriek voor lichte Nissan bedrijfsauto's moet opleveren, met een capaciteit van 100.000 chassis per jaar, die in het hele zuidelijke halfrond de positie van het merk opstuwt. In Europa zijn de ambities ook niet gering. Een verdubbeling van het marktaandeel moet er toch wel in zitten, hoewel het GT 2012 business plan onder druk van de teruggelopen economische omstandigheden voorlopig werd stopgezet. In Nederland zijn de ambities wat bescheidener. Aan het eind van 2010 moet het marktaandeel op twee procent uitkomen, ofwel zo'n 350 verkochte eenheden, op basis van de huidige marktsituatie. De NV200 zal in dat proces de kar moeten trekken.
Dat de plannen voor Nederland niet al te hoogdravend zijn, heeft alles te maken met de ontwikkeling van het merk hier. In de dagen van de Urvan en de Serena had het merk hier een niet onaanzienlijk marktaandeel. Met de overname van de voormalige Ebro fabrieken in Spanje werd het programma nog wat breder. De Trade kwam erbij, en in een later stadium de Athleon. Die Athleon ging al meer de kant op van de echte bedrijfsauto's, en daar konden de Nissan personenautodealers niet zo goed mee uit de voeten.
Het was overigens niet alleen een Nederlands probleem, in een groot deel van Europa speelde het. Daarom sloot de business unit Light Commercial Vehicles in 2007 een raamovereenkomst met Volvo, die de ruimte moest bieden voor een onderbrengen van Nissan bedrijfsautodealerschappen bij Volvo truckdealers. De Nederlandse Nissan importorganisatie was weliswaar een van de eerste die daar op aanhaakte, maar veel verder dan het aanhaken gingen de ontwikkelingen niet. Tot een echte groei van de verkopen leidde het niet. Deels had dat te maken met het niet al te grote enthousiasme binnen de Nissan organisatie voor deze deal, die leidde tot een beperking van het programma dat de Volvo dealers zouden mogen aanbieden: vanaf de Interstar kon het, alles daaronder bleef exclusief terrein voor de Nissan personenautodealers.
Daar komt nu verandering in, de Volvo truckdealers die er ook een Nissan LCV dealerschap bij hebben, mogen nu het hele Nissan bedrijfsautoprogramma gaan voeren. Dat betekent dat de nieuwe NV200 aan het programma wordt toegevoegd, maar ook de Primastar, die voorlopig nog even blijft, maar uiteindelijk binnen drie jaar wordt vervangen door een opvolger. En die zal niet meer herkenbaar zijn als een Renault met een ander merk op de grille.

Eigen modellen


Want dat wordt het grote verschil. Niet alleen voor de Volvo truckdealers die er een Nissan LCV dealerschap bij hebben, maar ook voor de eigen Nissan personenautodealers, die ook bedrijfsauto's in het programma hebben: het beeld en de uitstraling van die bedrijfsauto's wordt anders.
De komende drie jaar worden er maar liefst zes nieuwe modellen geïntroduceerd. De eerste daarvan is dus de NV200, die sinds november bij alle dealers staat. Tweede wordt een opvolger van de Interstar, die begin volgend jaar op de markt komt. Verder zal er met de Cabstar en de Athleon het een en ander gebeuren. Nissan heeft o.a. een deal gesloten met ZF voor de ontwikkeling van een hybride versie. Verdere details wil Nissan nog niet kwijt, maar het zou ons niets verbazen wanneer er onder de NV200 nog een kleinere bedrijfsauto komt, mogelijk op basis van de Cube, waaronder misschien zelfs een elektrische versie.
Het is allemaal het gevolg van een andere invulling van de alliantie van Nissan met Renault. Niet langer is er uitsluitend sprake van badge engineering, wat erop neer kwam dat er bij de bedrijfsauto's een ander logo op modellen als de Kangoo, Trafic en Master werd geplakt, om op die manier een Nissan-versie te creëren, maar de LCV-unit van Nissan gaat meer haar eigen gang. Wat de aandrijflijntechniek betreft zal er samenwerking blijven, maar de carrosserie eromheen, krijgt meer een eigen Nissan karakter.
Een voorbeeld van die nieuwe invulling is de NV200, formeel de opvolger van de Kubistar. Deze auto is gebaseerd op het z.g. B-platform van Renault en Nissan, dat al wordt gebruikt als basis voor een aantal personenauto's. Wat Nissan eromheen heeft gecreëerd is een carrosserie, die in principe geschikt is voor globale marketing. Met deze auto kun je in elk deel van de wereld uit de voeten. Overal zal hij hetzelfde oproepen: een gevoel van herkenning, hij roept associaties op met een prototype waarmee Nissan in 2007 en 2008 van tentoonstelling naar tentoonstelling trok, en dat opviel door het unieke uitschuifbare serviceblok achterin de laadruimte.

Herkenbaar


Die uiterlijke lijnen van dat prototype, dat toen sterk de aandacht trok, zijn herkenbaar in de nieuwe NV200. Maar voor de rest is deze nieuwe besteller een aanzienlijk conventioneler auto geworden dan dat prototype suggereerde; het revolutionaire is er een beetje af.
Aan de andere kant is er wel een duidelijk aanknopen bij de Serena, een model van Nissan dat ooit populair was op de Europese markt, vooral omdat hij meer laadruimte bood dan een doorsnee besteller op basis van een personenauto, maar wel de compacte afmetingen van die concurrenten had.
Wat dat betreft is er op de markt de afgelopen jaren ook het een en ander veranderd. Met modellen als de grootste uitvoeringen van de Volkswagen Caddy, de Ford Transit Connect en de Fiat Doblò heeft de concurrentie ook niet stilgezeten. Het is geen marktsegment meer dat Nissan exclusief voor zich kan reserveren, zoals destijds met de Serena.
Gebleven is het compacte formaat. Met een lengte van 440 cm, een breedte van 169 cm en een hoogte van 186 cm is de NV200 een auto die niet alleen bescheiden oogt qua afmetingen, maar het ook daadwerkelijk is. Uiteraard levert dat binnen de bebouwde kom het grootste voordeel op, daar kun je met de NV200 dezelfde manoeuvres uithalen als met een kleine personenauto. Enige afwijkende maat is eigenlijk de hoogte, die is met bijna twee meter aan de wat forsere kant. Maar dat levert wel een laadvolume op van 4,2 kubieke meter ? en dat is bepaald niet gering.
De tilhoogte is met 52,4 cm uitgesproken laag. Nissan heeft dat gerealiseerd door de achteras iets aan te passen en de brandstof-tank meer naar voren te halen, met de vulopening op de B-stijl.
Tussen de wielkasten bedraagt de inwendige breedte 122 cm, wat betekent dat er een europallet tussen kan staan; met een laadvloerlengte van 204 cm zet je er zelfs twee achter elkaar. Het laadvermogen is ook niet misselijk: 777 kilogram op het kenteken voor de dieselversie, met een maximum aanhanggewicht van 1.100 kg.
Die laadruimte was bij onze testauto toegankelijk via o.a. zij-schuifdeuren links en rechts, een oplossing die standaard wordt geleverd op de Japanse markt. Het komende halfjaar komen daar de Europese NV200 modellen ook vandaan, maar daarna wordt de productie verplaatst naar ons deel van de wereld. Snelle beslissers krijgen dus nu standaard een uiterst praktische uitvoering van de NV200, die over een half jaar alleen nog tegen meerprijs te bestellen is. Formeel staat die tweede schuifdeur overigens ook nu al op de optielijst. Hij kost 313 euro, maar hij is in principe niet af te bestellen. Wie hem dus niet wil, krijgt geen minderprijs op de factuur. Reden om die tweede schuifdeur niet te willen, zou kunnen zijn dat hij de mogelijkheden beperkt om een beschermende lat-om-lat betimmering tegen de binnenzijde van de laadruimte aan te brengen: op een schuifdeur is dat niet mogelijk.
Die dubbele schuifdeuren hebben trouwens alles te maken met het feit dat de NV200 op de Aziatische markt ook wordt geleverd als personenauto, net als destijds de Serena bij ons. Maar voor de Europese markt zit er geen personenautoversie van deze nieuweling in, hoewel je het bij autoproducenten nooit zeker weet: als er markt voor blijkt te zijn, komt-ie toch. Een geschikte motor ervoor is er al: een 1,6 liter benzinemotor met een vermogen van 109 PK.

Modern en comfortabel


Wat vormgeving betreft is de NV200 een auto die helemaal van deze tijd is.
De neus ziet er modern uit, maar ook doordacht: de koplampen zijn relatief hoog geplaatst, wat betekent dat ze bij een aanrijding niet gauw zullen beschadigen. Bovendien worden ze goed beschermd door een stevige kunststof bumper, die helemaal om de voorzijde van de auto heen loopt en perfect de lijnen van de carrosserie volgt.
Het interieur van de NV200 cabine oogt modern en sluit aan bij de wensen van de hedendaagse klant, die in een bestelauto zo'n beetje het comfort wil vinden van een doorsnee personenauto. In de nieuwe NV200 krijgt hij dat, en daarnaast nog een aantal praktische extra's, die vooral de bestelautorijders zullen aanspreken, zoals een opbergbakje tussen de stoelen, dat gesloten of open te gebruiken is. Is het gesloten, dan vormt het een ideale plek om kleine spullen op te bergen, maar in geopende uitvoering wordt het een bergvak voor A4 documenten.
De stoelen zitten goed en zijn behoorlijk verstelbaar. Ze bieden een tamelijk hoge zit, en dat is bepaald niet onaangenaam: het biedt je een uitstekend zicht op het verkeer in de directe omgeving. Alle instrumenten en schakelaars zijn op een logische manier om de bestuurder heen gegroepeerd, verdeeld over het dashboard en een kleine middenconsole. Op die console bevindt zich de versnellingshendel, op een dusdanige manier gemonteerd dat je probleemloos heen en weer door de cabine kunt schuiven, van de bestuurders- naar de passagiersstoel. Ergonomisch en qua ruimte is er op de NV200, ondanks de beperkte breedte, weinig aan te merken. Voor twee zaken zouden we een andere plaats zoeken bij de eerstvolgende 'overhaul' van het model: de bedieningsknoppen van de zijruiten zitten op een wat onhandige plaats, vooral als je redelijk lang bent. In dat geval zitten ze namelijk precies naast je knieën op een bobbel in de portierbekleding, en dat is geen ideale plek.
Ook niet handig is de plaatsing van de bediening van de elektrische buitenspiegels, half onder en helemaal achter het stuur. Het maakt het er niet makkelijker op om ze vlot te bedienen. Verder zou het mooi zijn als je de zijspiegels elektrisch kunt inklappen. Met een besteller kom je nu eenmaal wel eens in krappe situaties, waar elke centimeter in de breedte telt.
Onze testauto had geen ruiten in de achterdeuren, en dus uiteraard ook geen achteruitkijkspiegel. Het is allemaal wel te krijgen, als je het Pack Cargo 2 bestelt. Je krijgt er dan een ruitenwisser en ruitontwaseming bij. Verder is er keus uit twee uitvoeringspakketten, Visia en Acenta, waarbij het belangrijkste verschil is dat de Acenta wat extra veiligheidsvoorzieningen heeft zoals een uitschakelbare airbag voor de passagier, mistlampen voor en een ESP systeem.

Zuinige aandrijflijn


Onze testauto was uitgevoerd als Visia, en voorzien van een 1.5 dCi dieselmotor met een hoogste vermogen van 85 PK (63 kW) bij 4.000 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 200 Nm bij 2.000 toeren.
Achter deze motor zit standaard een vijfversnellingsbak, een zesbak of een automaat zijn (nog) niet te leveren. Om aan te geven hoe de nieuwe Renault-Nissan alliantie op bedrijfsautogebied functioneert: dezelfde aandrijflijn zit ook in de Renault Kangoo. Met deze motorisatie moet de NV200 volgens Nissan een verbruik halen van 5,2 liter op 100 km, wij kwamen daar iets boven. We verbruikten 6,3 liter per 100 kilometer. Het is geen verschil om wakker van te liggen. Met een actieradius van net geen 15 kilometer op een liter diesel doet deze auto het nog steeds uitstekend qua verbruik. Ook niet bepaald onaangenaam: het is een stille motor, je hoort hem rustig werken op de achtergrond, hij zal nooit echt luidruchtig worden. De indruk is dat deze aandrijflijn een voorlopige oplossing is. Hij voldoet aan de Euro 4 emissienormen, terwijl binnenkort Euro 5 toch echt verplicht wordt voor lichte bedrijfsauto's. De start van de productie in Barcelona zal waarschijnlijk het moment zijn van de upgrade, naar een motor met een vermogen van 103 PK en voldoend aan de Euro 5 emissienormen, zoals in de wandelgangen te horen is.
Wat tijdens het rijden overigens direct opvalt, is de uitstekende werking van de elektrische stuurbekrachtiging: tijdens het manoeuvreren met lage snelheid kiest hij voor een tandje extra, bij een hogere snelheid stabiliseert hij zich op een lager bekrachtigingsniveau.

Samenvattend


De NV200 is bepaald geen verkeerde auto, die op dit moment zelfs nog een interessante extra voorziening biedt in de vorm van een min of meer gratis tweede zijschuifdeur. Dat alles voor een netto catalogusprijs die begint bij 11.575 euro. Wie op basis van het prototype van de NV200, dat de afgelopen tijd circuleerde over de Europese tentoonstellingen, rekent op een revolutionair andere auto, komt een beetje bedrogen uit: de Nissan NV200 is vooral een uiterst praktische en handzame auto, maar onderhuids is de techniek tamelijk conventioneel gebleven. Voor een prijs onder de 12.000 euro kun je eigenlijk ook niet meer verwachten. Sterk punt is wel de garantie: Nissan gaat voor drie jaar of 100.000 kilometer. Dat, gecombineerd met de lage prijs moet een revival van Nissan in dit segment van de bestelautomarkt op gang kunnen brengen.

 

Tot april wordt hij standaard geleverd met zo’n schuifdeur links en rechts.

 

Kunststof scheidingswand tussen de cabine en de laadruimte.

     

 

Aan de achterzijde treffen we twee asymmetrische deuren aan.

 

De koplampunits zijn hoog in de voorkant gemonteerd.

     

 

Open bergvak aan de passagierskant.

 

Het interieur van de cabine: weinig op aan te merken.

     

 

Het instrumentenpaneel biedt snelle informatie.

 

Bifunctioneel bergvak tussen de stoelen.

     

 

Bescheiden hoeveelheid bergruimte in de portieren.

 

Verdiept gemonteerde achterlichtunits.

     

 

Tussen de wielkasten past een europallet, in de lengte kunnen er twee in.

 

Bescheiden lat-om-lat betimmering door de beide forse schuifdeuren.

     

 

De tankvulopening is mooi weggewerkt in de B-stijl.

 

De tankvulopening open je vanuit de cabine.

     

 

Deze viercilinder 1.6dCi dieselmotor is ook te vinden in de Renault Kangoo.

 

De elektrische bediening van de zijruiten zit precies op kniehoogte.

     

 

De bediening van de elektrische buitenspiegels zit goed verstopt.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

D-tec
Capriël Nederland
DHS
Middelbos
Anema Trucks & Spare Parts
facebook
advertise
vdl
HEBIC
terberg
rino
baat
Hoornweg
Trailned
Trucks.nl
Cuppers
snapon