home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

DAF FT CF 75.360 EEV: Stedenschoon

Speciaal voor distributiedoeleinden

Bij DAF besteden ze de meeste aandacht aan de XF105 als het om testvoertuigen gaat. De lichtere voertuigen komen niet zo veel aan bod. Daarom is het wel eens leuk om ter afwisseling met zo'n lichtere DAF te rijden, bijvoorbeeld een FT CF75.360 trekker voor het distributievervoer. We hadden onlangs die gelegenheid.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 15
Uitgave datum: 07-01-2010
Jaargang: 61


Goede vormgeving


Met dit soort trekkers kom je in een andere gewichtsklasse terecht. Het treingewicht lag op 32 ton, tegen doorgaans 40 ton voor een combinatie voor het internationale vervoer, terwijl er als oplegger een gestuurde twee-assige cityoplegger achter hing.

De CF75 maakt deel uit van een van de meest veelzijdige trucks uit het DAF-programma, dat behalve uit de CF75 bestaat uit de CF65, doorgaans ingezet als solowagen, en de CF85 als voordeliger alternatief voor de XF105 bij vervoer waarbij de nadruk ligt op kortere afstanden, maar een treingewicht van 40 ton wel zinvol is.

De CF75 en de CF85 zijn de meest veelzijdige modellen uit dit programma, leverbaar in een breed aantal configuraties voor een groot aantal inzetgebieden, en met drie vermogensvarianten voor zover het de CF75 betreft. Qua prestaties is hij daarmee redelijk op maat te specificeren.
Een ander kenmerk van het CF-programma is de fraaie vormgeving van de cabine, die van dit programma net iets meer dan een doorsnee distributievoertuig maakt. Want van vormgeven hebben ze bij DAF de laatste tijd een goede hand. Kijk je naar het huidige voertuigprogramma, dan valt de familiaire band tussen de verschillende modellen op, elke DAF is duidelijk herkenbaar als DAF en heeft een visuele verwantschap met de rest van het programma.

Binnen het DAF programma heeft de 75 altijd al een functie gehad als truck voor het zwaardere distributievervoer. Voor het levens-middelentransport is deze bijvoorbeeld een ideale oplossing en heeft de 75 dan ook een sterke positie opgebouwd. Hij wordt er geconfronteerd met concurrenten als de Mercedes-Benz Atego, de MAN TGM, de Scania P-serie en de Volvo FM. Tegenover die concurrenten weet de DAF 75 zich goed te handhaven.

Multifunctioneel


Net als de CF85 is ook de CF75 een redelijk multifunctionele truck, zij het dat het aantal beschikbare configuraties bij de CF75 wat beperkter is.

Enerzijds is het door zijn vormgeving en de lage positie van de cabine op het chassis een ideale truck voor het zware distributiewerk, aan de andere kant is hij ook best in staat om beperkt internationaal vervoer aan te kunnen. Die dubbelrol wordt nog eens verder benadrukt door het CF cabineprogramma. Want dankzij de komst van een SpaceCab-variant van de cabine wordt zijn geschiktheid voor het beperkt grensoverschrijdend vervoer verder versterkt, terwijl hij zijn functionaliteit voor wat betreft het distributievervoer heeft gehouden.

Bovendien heeft de CF75 voordelen als een lagere instap doordat de cabine wat lager op het chassis zit dan de XF105 cabine. De DAF CF75 trekker (typeaanduiding FT: 4x2 trekker) is geschikt voor treingewichten tot 40 ton. Hij beschikt over de 9,2 liter Paccar motor en is leverbaar met wielbasis van 325, 360 of 380 cm. Volgens DAF zijn het economische en doordacht gebouwde trekkers, geschikt voor het lange afstandsvervoer. Standaard hebben ze wat minder binnenruimte dan een XF-trekker, maar als optie is voor degene die daar problemen mee heeft een SpaceCab slaapcabine leverbaar.
De CF75 trekker is alleen leverbaar als 4x2 en heet dan FT CF75. De CF85-trekker is daarentegen leverbaar in zes configuraties: FT (4x2), FTS (6x2, aandrijving op de middelste as en een dubbellucht sleepas), FTR (idem, maar met enkellucht sleepas), FTG (6x2, aandrijving op de achteras en een gestuurde voorloopas), FTP (6x2, aandrijving op de achteras en een starre 4-tons voorloopas) en FTT (6x4).

De trekker die wij ter beschikking kregen voor deze test was een CF75 met slaapcabine, voorzien van een negenliter DAF/Paccar motor met een hoogste vermogen van 265 kW/360 PK, en uitgerust met een gerobotiseerde AS-Tronic versnellingsbak. Voor de CF75 vormt deze motorisatie de bovenkant van het programma, voor de CF85 de onderkant.

Als alternatieven zijn er voor de CF75 motoren leverbaar met een vermogen van 183 kW (250 PK) of 228 kW (310 PK). In de sterkste uitvoering heeft hij dus een motorvermogen van 265 kW of 360 PK en een hoogste koppel van 1450 Nm tussen 1100 en 1700 tpm. Daarmee is hij goed geëquipeerd voor de wat zwaardere vormen van distributievervoer.

EEV emissienorm


Eén van de sterkste punten van DAF is dat al deze motoren leverbaar zijn in zowel Euro 5 als EEV uitvoering.

Die EEV normen zijn in feite de strengste emissienormen die er op dit moment gelden, ze werden ooit ontwikkeld voor aardgasmotoren, maar fabrikanten als DAF slagen erin om ook hun dieselmotoren aan die normen te laten voldoen. Het betekent in de praktijk dat je met trucks, voorzien van EEV motoren, voorlopig geen strobreed in de weg wordt gelegd in gebieden waar een milieuzonering geldt. Die gebieden zijn vrij toegankelijk voor materieel met een EEV motor.
Onze testauto voldeed aan deze strengste emissienorm, het verschil tussen een Euro 5 motor en een EEV motor is in feite de toevoeging van een extra roetfilter, die de uitstoot van fijnstof verder reduceert.

Wat de versnellingsbak betreft heeft DAF Nederland min of meer gekozen voor een gerobotiseerde transmissie als standaard. Achter al deze motoren hangt een AS-Tronic automatisch geschakelde transmissie van ZF. Enerzijds omdat deze het de chauffeur een stuk gemakkelijker maakt, aan de andere kant omdat het past in het plaatje van milieuvriendelijkheid: met zo'n bak rij je altijd in het zuinigste en schoonste toerengebied.

Wat verder meteen opvalt aan de DAF CF75 is de styling van de cabine. De CF75 heeft, na de upgrade van zo'n twee jaar geleden, de typische brede heupen gehouden die al vele jaren kenmerkend zijn voor dit programma; het is het onmiskenbaar handelsmerk van deze DAF-cabine. Ze gaan bij de slaapcabine naadloos over in twee zijspoilers, die de luchtweerstand moeten verbeteren. Wat diepte betreft is de huidige CF75 cabine er op vooruitgegaan in vergelijking met zijn voorganger. Door een uitgestulpte achterwand te gebruiken is de inwendige lengte van de cabine met 14 cm toegenomen.

Goed interieur


Bij DAF hebben ze altijd veel aandacht voor de wensen en verlangens van de chauffeur. Die wil vooral een ruim en comfortabel bed in de slaapcabine, waarop hij een goede nachtrust heeft.

Van DAF krijgt hij een bed met een 120 mm dikke, 730 mm brede en ruim 2000 mm lange matras, waarop hij comfortabel ligt. In de slaapruimte bevindt zich bovendien een paneel met schakelaars voor de bediening vanuit het bed van de verlichting en het audiosysteem. Het dashboard van de DAF CF75 werd bij een recente upgrade ingrijpend vernieuwd. Voorbij is ook voor het CF-programma de tijd van de analoge instrumenten op het dashboard; alles is vervangen door een digitale informatievoorziening rond een centraal informatiedisplay waarop de belangrijkste gegevens worden getoond. Met name dit informatiedisplay vervangt een heleboel waarschuwings- en controlelampjes en maakt daarmee het leven van de chauffeur een stuk overzichtelijker. Hij wordt er een veiliger verkeersdeelnemer door, omdat hij minder in de gaten hoeft te houden en meer aandacht kan besteden aan het verkeer om hem heen.

Het feit dat de bedieningshendel van de AS-Tronic zich op de stuurkolom bevindt, versterkt dat alleen maar: bediening van die hendel wordt al snel een automatisme, waarbij men de handen niet meer van het stuur hoeft te halen, omdat die hendel pal onder de stuurwielvelg zit. De wijzigingen die je uitvoert, zie je verschijnen in het display, zodat je precies weet wat je aan het doen bent zonder jezelf op de vingers te kijken. Overigens is de behoefte om in te grijpen heel erg gering, in de meeste situaties zet je de versnellingsbak in de automatische stand en laat je hem daar tijdens het grootste deel van de reis staan. In een klimmetje of een afdaling wil je nog wel eens de behoefte hebben om in te grijpen, in het laatste geval vooral om wat meer vermogen uit de hulprem te halen. Maar voor de rest kan de automatische regeling van de AS-Tronic het allemaal uitstekend zelf aan.

Veilig en comfortabel


DAF zet de chauffeur in onze testauto in een uiterst comfortabele stoel, namelijk een Super Air, voorzien van een geïntegreerd pneumatisch systeem voor het afstellen van de lendenstuk, de rugleuning en de stoelvering. Naast deze superstoel is een aantal andere stoelen leverbaar, beginnend met een simpele mechanisch geveerde variant.

Voor de rest is de DAF CF75 een aangename truck, met o.a. mooi doseerbare schijfremmen rondom. DAF is altijd een laatbloeier met dat soort ontwikkelingen, maar hebben ze het eenmaal, dan functioneert het ook goed. De remmen worden elektronisch aangestuurd (EBS), wat betekent dat er heel gelijkmatig wordt afgeremd dankzij een verdeling van de remkracht over de wielen op basis van de belasting. Systemen als ESP en Adaptive Cruise Control (ACC) staan inmiddels ook bij DAF op het optielijstje, zelfs een geavanceerd veiligheidshulpmiddel als Forward Collision Warning kunnen ze inbouwen in hun trucks. Met name voor distributievoertuigen, die vaak in drukke en onoverzichtelijke verkeerssituaties terecht komen, zijn dit soort systemen een uitkomst. Overigens heet ESP bij DAF geen ESP, maar VSC, afkorting van Voertuig Stabiliteits Concept. Die andere naam is het enige waarin dit systeem verschilt van ESP ? het doet verder hetzelfde, namelijk ervoor zorgen dat de chauffeur in kritische situaties de controle over het voertuig behoudt en daarmee de kans op een ongeluk aanzienlijk beperkt.

Samenvattend


Wat uitstraling betreft past de FT CF75.360 helemaal in het beeld dat je van DAF hebt. Hij biedt een comfortabele werkplek, door de royale beglazing een goed zicht naar alle kanten, met name in de directe omgeving van de truck. Verder is de cabine gemakkelijk toegankelijk door de lage positie op het chassis. De CF75.360 is bovendien een auto waarmee het gemakkelijk manoeuvreren is, ook in vrij krappe omstandigheden, en dat is een eigenschap waar de chauffeur in het distributievervoer heel blij mee zal zijn. Ook wat het brandstofverbruik betreft doet deze DAF CF75 het in principe niet verkeerd, zij het dat je met deze trekker/oplegger combinatie in treingewichten komt waar de invloed van de chauffeur heel groot is. Zorgvuldig met het gaspedaal omgaan is daar een kostbare deugd.

 

Smalle catwalks worden steeds meer vervangen door een royale en goed begaanbare afdekking van het chassis bij trekkers.

 

Om een bredere inzetbaarheid te krijgen, was ons testvoertuig uitgerust met een slaapcabine.

     

 

Voor chauffeur en bijrijder zat er in deze testauto een uiterst comforta¬bele Super Air stoel.

 

Deze handige korte armsteun is precies afgestemd op de hoogte van het onderbed.

     

 

Een schuifdak voor een aangenaam cabineklimaat.

 

Twaalfgangs ZF AS-Tronic gerobotiseerde versnellingsbak.

     

 

De videosensor van het Lane Detarture Warning systeem.

 

Negenliter zescilinder PR motor onder de cabine. Hij is le¬verbaar in drie vermogens.

     

 

Het instrumentenpaneel ziet er bij de DAF CF modellen volle¬dig eigentijds uit.

 

Combinatieschakelaar voor de hulprem en de AS-Tronic versnellingsbak.

     

 

Alle schakelaars zijn geconcentreerd op de middenconsole.

 

Stoneridge digitale tachograaf: niet de snelste.

     

 

Met AdBlue en een extra roetfilter voldoet deze truck aan de EEV emissienormen.

 

Luchtvering wordt uitsluitend toegepast op de achteras.

     

 

De bediening van de luchtvering op de vaste plaats in de ca¬bine.

 

Paraboolveren voor.

     

 

De cabine zit laag op het chassis, wat een lage instap voor de chauffeur en de bijrijder oplevert.

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN...



Motor
Typeaanduiding: Paccar PR265
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 118x140 mm
Cilinderinhoud: 9.200 cc
Compressie: 17,4:1
Vermogen: 265 kW (360 PK) bij 1700-2000 tpm
Koppel: 1450 Nm bij 1100-1700 tpm
Koeling: vloeistof

Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: ZF AS-Tronic
Aantal versnellingen: 12

Achteras
Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 3.07 : 1
Draagvermogen: 11.500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers

Vooras
Type: I-profiel
Draagvermogen: 7.100 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers

Wielen en banden
Wielen: 22.5x8.25
Bandenmaat: 315/70R22.5

Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: gebout
Brandstoftank: 430 liter

Remmen
Voetrem: luchtdrukbediende schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: ja

Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 50 cm
Draaicirkel: 14,2 meter bij wielbasis 360 cm

Elektr. Installatie
24V wisselstroomdynamo 110A, 2 x 175 Ah accu's

Cabine
Type: frontstuur cabine, 70? kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomver¬stelling.

Afmetingen chassis
Wielbasis: 325 - 380 cm
Lengte: 547 - 617 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 287 cm
Chassishoogte: 99 cm

Gewichten
Voor / achter / totaal wett.
Max. asbelasting: 7.100 / 11.500 / 18.600
Chassisgewicht : 4306-4359 / 1.805-1.927 / 6.111-6.286
Laadvermogen: 2794-2741 / 9.695-9.573 / 12.489-12.314

TESTRESULTATEN



We reden de DAF FT CF75.360 Euro 5/EEV over ons bijna 300 ki¬lometer lange Midden Holland testtraject, samengesteld uit zo'n 45% snelweg en 55% binnenweg en bebouwde kom.
Weersomstandigheden
Droog, windkracht 4, temperatuur ongeveer 20 graden
Getest voertuig
DAF FT CF75.360 Euro 5/EEV trekker met gesloten cityoplegger (gestuurd), GCW 32 ton.
Verbruik
De Meern Loenersloot: 20 kilometer, verbruik 4,3 liter, gemiddeld 21,4 liter/100 km.
Loenersloot Hilversum Oost: 20 kilometer, verbruik 6,8 liter, ge¬middeld 33,8 liter/100 km.
Hilversum Oost Delden (A1): 115 kilometer, verbruik 24.9 liter, gemiddeld 21,6 liter/100 km.
Delden Ede Oost: 80 kilometer, verbruik 25,9 liter, gemiddeld 32,3 liter/100 km.
Ede Oost Utrecht Oost: 50 kilometer, verbruik 20,3 liter, gemiddeld 40,6 liter/100 km.
Utrecht Oost De Meern: 9 kilometer, verbruik 4,1 liter, gemiddeld 45,5 liter/100 km.
Totaal gemiddeld verbruik
Totaal gereden 294 kilometer. Totaal verbruik 86,3 liter. Totaal gemiddeld verbruik 29,4 liter/100 km.


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trucks.nl
Knapen
vdl
facebook
Middelbos
rdd
Capriël Nederland
almic
meiller
Autoboek International
Sluitsnel
terberg
Hoornweg
Cuppers
HEBIC
rino
advertise
snapon
vako
Trailned
scania