home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volvo FH16 610 pk: Overkill

Sterkste motor in zijn klasse

Eigenlijk is het een pure belediging voor de Volvo FH16 met 610 PK motor om ermee door het vlakke Hollandse land te rijden. Want de motor kan daar absoluut niet laten zien waartoe hij bij machte is. Alleen al kijken naar het gaspedaal was bij wijze van spreken voldoende om hem over onze testroute te jagen.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 1
Uitgave datum: 24.06.2004
Jaargang: 56


In the Dutch mountains


Gebieden als onze nationale bergen in Limburg worden door een auto als de Volvo FH16 met 610 PK motor ook een illusie armer: terugschakelen is er niet meer bij; zonder een spier te vertrekken wandelt de auto met een treingewicht van 40 ton naar boven met een kruissnelheid die nauwelijks onder de tachtig kilometer per uur komt.
Heuvel-op accelereren in Zuid-Limburg - over bergen praten we in dit verband maar niet eens meer - levert hetzelfde resultaat op: of je nou vanuit stilstand of rijdend tegen dezelfde helling op gaat, het eindresultaat in tijd is vrijwel hetzelfde. Terwijl je bovendien in beide gevallen boven komt in de hoogste versnelling.

Is rijden met de Volvo FH16 met 610 PK motor leuk? Als de kick van het rijden met een truck zit in zoveel mogelijk schakelen en zo uitgekiend mogelijk manipuleren met de aandrijflijn, valt er aan deze auto niet al te veel eer te behalen. Want je komt nauwelijks uit de hoogste versnelling, met een beetje variëren in het toerental is vrijwel alles op te lossen.
Zit de lol in een zo makkelijk mogelijk leven achter het stuur en zonder al te veel inspanning iedere collega-trucker achter je laten, dan ben je bij de Volvo FH16 aan het goede adres. Alleen kun je je afvragen of je hetzelfde niet zou kunnen bereiken met de 550 PK sterke versie van deze motor. Die zal qua prestaties, zeker in het vlakke Nederland, niet zoveel achterblijven bij het topmodel van Volvo, de FH16 met 610 PK motor.
Mogelijk dat-ie ook wat zuiniger met de brandstof omspringt. Want 610 PK motorvermogen en een koppel van 2800 Nm krijg je uiteraard niet cadeau - het vraagt wat extra brandstof.

LZV's


Nu zal het de doelstelling van Volvo ook niet zijn om de FH16 te verkopen als auto voor het alledaagse werk, daarvoor heeft hij simpelweg te veel in zijn mars.
Het is een truck die je inzet voor allerlei vormen van speciaal vervoer, waar hogere eisen aan de prestaties worden gesteld dan in binnenlands en grensoverschrijdend vervoer. Voor de hand liggende specialiteit is uiteraard het zwaartransport, met een koppel van 2800 Nm is de FH16 met 610 PK motor heel goed in staat om daar zijn mannetje te staan.
Maar de gok van Volvo is waarschijnlijk niet deze vorm van speciaalvervoer, bij de Zweden leeft de stille hoop dat de lange en zware combinaties, waar op dit moment in Nederland mee geëxperimenteerd wordt en die in een aantal Scandinavische landen al decennia lang zijn toegestaan, binnen afzienbare termijn in de rest van Europa ook zullen worden toegestaan. Want met zestig ton treingewicht achter zich kan de FH16 met 610 PK motor zich wel van zijn sterkste kant laten zien - met tien PK motorvermogen per ton komt hij op een prestatieniveau dat wat gangbaarder is in het hedendaagse goederenvervoer over de weg.

Directe concurrent van de Volvo FH16 is uiteraard de Scania met V8 16-liter dieselmotor, die in dezelfde vermogenscategorie thuishoort, maar door de Volvo FH16 voorlopig even onttroond is van zijn koploperspositie. Want met 580 PK hoogste vermogen en een koppel van 2700 Nm is de Scania R164, sinds de komst van de nieuwe Volvo FH16, de op één na sterkste. Kijken we echter ook naar een specifiek segment als de zwaartransporttrekkers, dan legt de Volvo FH16 het af tegen de MAN TGA 41.660, een model dat helemaal voor deze vervoersvorm werd ontwikkeld. Daarmee is het veld waarbinnen de Volvo FH16 zich beweegt, wel zo'n beetje afgebakend, bij de overige truckfabrikanten is er geen auto te vinden die zich qua prestaties echt kan meten met dit topmodel van Volvo.

Compact en stil


Wat de motorisatie betreft slaat Volvo met de FH16 ook een totaal eigen weg in.
Hier geen V8 of V10 motor, maar een zescilinder lijnmotor met een inhoud die weliswaar vergelijkbaar is met die van de Scania V8, maar door het ontbreken van twee cilinders en een flink aantal componenten lichter is. Vergeleken met de eigen zescilinder uit de vorige generatie FH16 is de nieuwe D16 motor zo'n 100 kg lichter, vergeleken met de Scania V8 zal het nog wat meer zijn.
Volvo heeft van de nieuwe D16 krachtbron een bijzonder gecultiveerde motor gemaakt, die niet alleen licht is, maar bovendien compact en stil - dat laatste vooral omdat de distributietandwielen achterop het blok zijn gemonteerd. Hij is op dezelfde manier geconstrueerd als de D12 motor, dus met een enkele cilinderkop, een bovenliggende nokkenas en elektronisch geregelde pompverstuivers. Groot voordeel van het zescilinder blok van de D16 is de bijzonder rustige loop, de motor ontwikkelt zijn enorme energie bij een minimum aan trillingen.

Een van de belangrijkste voordelen van deze motor is ongetwijfeld dat hij in de praktijk zelden met de tong op zijn schoenen zal hoeven te presteren. Hij heeft zo'n geweldige reserve aan koppel en vermogen dat hij op zijn gemak zijn prestaties zal kunnen leveren. Dat op zijn gemak is synoniem met een lange levensduur, een motor die zo op zijn slofjes zijn werk kan doen, slijt minder en is dientengevolge een lang leven beschoren.
Het koppel is onderin het toerengebied zo enorm groot - de 2800 Nm draaimoment zijn al beschikbaar bij 950 omwentelingen per minuut - dat de motor ver in toeren terug kan zakken voordat zich eindelijk de noodzaak voordoet om terug te schakelen. Het betekent dat de motor niet alleen langer in het groene gebied op de toerenteller zit, maar ook langer in de hoogste versnelling. Het heeft een dubbel positief effect op het brandstofverbruik, hoewel je in dat opzicht van de D16 geen wonderen moet verwachten: met een cilinderinhoud van 16 liter is er nu eenmaal wat meer brandstof nodig dan bij een kleinere motor om alles in beweging te krijgen en te houden.
Door het hoge koppel is de FH16 nog niet geschikt voor de inbouw van de I-Shift automatisch geschakelde versnellingsbak, er moet eerst een versterkte versie van deze bak ontwikkeld worden om het koppel van de D16 motor te kunnen verwerken. Bovendien zal het koppel, met name in de laagste versnellingen, gedoseerd moeten worden om problemen te voorkomen.

Vier versnellingen achteruit


Standaard heeft de FH16 een handgeschakelde VT2814B versnellingsbak, bestaande uit een driegangs hoofdbak met een range- en splittergroep.
In totaal zijn er dus 12 versnellingen vooruit beschikbaar. Op de achteruit werken de range- en splittergroep ook, wat betekent dat deze bak vier versnellingen achteruit heeft. In theorie kan hij daarmee sneller achteruit dan welke concurrent ook.
Met een eindoverbrenging van 2,79 op 1 blijft de motor bij een snelheid van tussen de 80 en 85 kilometer per uur mooi in het midden van het groene gebied op de toerenteller, en wordt er dus zuinig gereden.
De nieuwe Volvo FH16 is herkenbaar aan een iets luxueuzere grille, met wat meer chroom en glans. In het interieur is naast een standaard inrichting, met ruimte voor een chauffeur en bijrijder, als optie de Office/Dinette variant te leveren, die de mogelijkheid biedt om het cabinedeel achter de beide stoelen op een vrij eenvoudige manier in te richten tot een soort leefruimte met een tafel en een comfortabele stoel. Die stoel ontstaat door het opklappen van het onderste bed; de tafel is tegen de achterwand van de cabine weggeklapt.
De zin van deze cabinevariant is duidelijk: de meeste chauffeurs zitten in hun eentje in de cabine, op deze manier is er van die cabine een aangenaam verblijf te maken, met wat meer mogelijkheden om je te ontspannen.

Onze testauto had deze handige voorziening nog niet, hij was uitgerust met wat in de Volvo terminologie een L2H3 cabine heet, ofwel een Globetrotter XL cabine met een comfortabele accommodatie voor één of twee chauffeurs.
Wat rijcomfort betreft is de nieuwe generatie Volvo FH16 een uitstekende truck. In grote lijnen volgt hij dezelfde specificatie als bij de in 2001 gelanceerde, vernieuwde FM12/FH12 en kreeg dus dezelfde wat gewijzigde cabinevering waardoor de nieuwe Volvo FH wat soepeler geworden is in zijn bewegingen. Dat is een kwestie van smaak - de een zit liever in een wat straffer geveerde auto, de ander vindt zo'n cosy cabine wel aangenaam.

Weerbarstig weer


Het verbruik speelt een essentiële rol in de kilometerkosten en in het rendement - dat geldt net zo goed voor powertrucks, zoals de Volvo FH16, als voor wat eenvoudiger trucks.
Een procent minder verbruik kan op jaarbasis toch een paar honderd euro aan brandstofkosten per auto schelen. Bij een wagenpark van enige omvang wordt het al gauw duizenden euro's die je op je exploitatiekosten bespaart.

Aan de andere kant is het verbruik nog steeds een redelijk relatief verhaal, door de invloed van het weer. We merkten het weer eens tijdens de test van deze Volvo FH16 met 610 PK motor. Tijdens het eerste gedeelte van de test hadden we redelijk goed weer, met een stralend zonnetje en een enkele forse regenbui, en kwamen we uit op een gemiddelde verbruik van rond de 26,9 liter per 100 km. Maar op de daaropvolgende twee trajecten van onze testroute kwamen we aan dat lage verbruik niet meer toe, omdat de regen er de overhand kreeg. Dat scheelt al gauw een procent of tien in het verbruik - zoveel brandstof heeft de motor meer nodig als het weer nat en winderig is in plaats van zonnig en warm. Aan het eind van de rit kwamen we uit op een verbruik dat rond de 30 liter per 100 kilometer lag - nog steeds niet verkeerd, als je rekening houdt met het soort motor onder cabine, en met de invloeden van het weer. Maar toch een verbruik dat ruim boven het mooi-weer-verbruik uitkwam.
Het bevestigt nog weer eens dat de invloed van het weer op het verbruik ook bij de huidige moderne, elektronisch geregelde dieselmotoren nog even groot is als bij de ouderwetse, mechanisch ingespoten motoren. In het hele verbruiksverhaal blijft het weer een ongrijpbaar element, waar je geen enkele invloed op hebt.


Samenvattend


Al met al is de nieuwe Volvo FH16 met 610 PK sterke zestien-liter motor een indrukwekkende auto. Een waardige aflossing van de FH12 met 500 PK turbocompoundmotor als vlaggenschip uit het Volvo truckprogramma. Maar eigenlijk een beetje te goed voor het vlakke Nederland - daar kun je met de 550 PK sterke versie van de nieuwe FH16 ook uitstekend uit de voeten, vermoeden we. Maar dan mis je natuurlijk de kick van het rijden in de sterkste truck van Europa.

 

Centraal op het instrumentenpaneel zit een digitaal display.

 

De FH16 is herkenbaar aan wat meer chroom en glans in de grille.

     

 

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN....

Motor
Type aanduiding: D16D 610
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 144x165 mm
Cilinderinhoud: 16120 cc
Compressie: 18,5:1
Vermogen: 449 kW (610 PK) bij 1600-1700 tpm
Koppel: 2800 Nm bij 950-1500 tpm
Koeling: vloeistof
Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: VT 2814B
Aantal versnellingen: twaalf
Achteras
Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 2,79 : 1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokbrekers
Vooras
Type: I profiel
Draagvermogen: 6700 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokbrekers
Wielen en banden
Wielen: 9.00x22.5
Bandenmaat: 315/70R22.5
Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 450 liter
Remmen
Voetrem: luchtdruk/elektronische schijven voor en achter Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem/retarder: ja
Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 450 cm
Draaicirkel: 12,3 meter bij wielbasis 350 mm
Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 80A, 2 x 170 Ah accu's
Cabine
Type: frontstuur cabine, 70 kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomverstelling, Office/Dinette inrichting tegen meerprijs
Afmetingen chassis
Wielbasis: 350 380 cm
Lengte: 569 599 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 384 cm
Chassishoogte: 93 cm
Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 6700 11500 18200
Chassisgewicht 4675-4735 1835-1965 6510-6700
Laadvermogen 2025-1965 9665-9535 11690-11500


TESTRESULTATEN

Weersomstandigheden
Een enkele bui, windkracht 5, temperatuur zo'n 18
Totaalgewicht combinatie
39,8 ton
Traject 1 (Moerdijk Maastricht)
Totale afstand 165 km, verbruik totaal 44,4 liter, omgerekend 26,9 liter per 100 kilometer. Geen stop.
Traject 2 (Maastricht Reek)
Totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 48,9 liter, omgerekend 36,2 liter per 100 km. 11 stops.
Traject 3 (Reek Moerdijk)
Totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 25,1 liter, omgerekend 31,4 liter per 100 kilometer. 4 stops.
Gemiddeld verbruik
31,1 liter per 100 km.
Acceleratie
50 60 km/uur in 6,11 sec.
60 70 km/uur in 5,54 sec.
70 80 km/uur in 7,88 sec.
80 90 km/uur in 7,24 sec.
Geluidsniveau in cabine
50 km/uur: 64 dB(A)
60 km/uur: 64 dB(A)
70 km/uur: 65 dB(A)
80 km/uur: 65 dB(A)
90 km/uur: 66 dB(A)
Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.42,03, hoogste versnelling 12
Klim met staande start 1.45,00, hoogste versnelling 12


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Autoboek International
facebook
advertise
snapon
terberg
HEBIC
rdd
Trucks.nl
vdl
baat
Capriël Nederland
Middelbos
rino
almic
scania
Trailned
Hoornweg
Cuppers