home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volvo FH16.700: Happy few


Toen MAN op een gegeven moment met een 680 PK sterk topmodel kwam, vroeg dat natuurlijk om een reactie van één van de overige leden uit het gilde van vermogenskoplopers. Overigens is het een klein gilde met Volvo en MAN in de bovenste regionen en Scania met 620 pk en Mercedes-Benz met 600 pk op een wat lager niveau. Met haar 700 PK sterke FH16 staat Volvo nu dus fier bovenaan in het klassement en zullen daar wel een tijdje blijven, want Scania, dat eigenlijk aan de beurt is voor een opwaardering van haar 16-liter blok, houdt zich muisstil. Het is nu ook niet de tijd voor dit soort vermogensgevechten.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 11
Uitgave datum: 12-11-2009
Jaargang: 61


Beperkt gebruik


Want laten we eerlijk zijn, voor het normale goederenvervoer over de weg is een truck met een vermogen van 700 PK bij 1.550 tpm en een hoogste koppel van 3.150 Nm tussen 1.000 en 1.550 omwentelingen volstrekt overbodig.

Weliswaar geeft het je een flitsende snelheid bij het accelereren, sta je steeds vooraan in de file, maar hangt er eveneens een kostenplaatje aan. Enerzijds de hogere prijs die je betaalt voor een FH16, aan de andere kant het wat hogere brandstofverbruik. Want dat verbruik is simpelweg gerelateerd aan het volume van de motor: een blok met een inhoud van zestien liter heeft nu eenmaal wat meer brandstof nodig dan een blok met een inhoud van zestien liter. Hoewel niet uitgesloten moet worden dat de nieuwe 700 PK D16 motor met zijn geavanceerde techniek zuiniger is dan de 600 PK of 660 PK versies die hij opvolgt. We hebben het niet kunnen vergelijken, omdat de testauto die we kregen van Volvo niet klaar gemaakt was voor een verbruikstest.

Goedbeschouwd is de huidige FH16 nog meer dan zijn voorganger, die niet verder kwam dan een vermogen van 660 PK en een hoogste koppel van 3100 Nm, een nicheproduct. Blijf je met 660 PK nog enigszins in de buurt van vermogens die verdedigbaar zijn voor het goederenvervoer, met 700 PK is die grens eigenlijk wel gepasseerd. Het is een vermogensklasse die voorbehouden is aan het zwaartransport, aan de bijzondere inzetten, aan extreme transporten en aan de paar eigenrijders die vinden dat ze niet zonder zo'n auto kunnen. Hoewel dat soort ondernemers onder de huidige economische omstandigheden waarschijnlijk moeilijk te vinden is. Als je al vindt dat je zo'n auto moet hebben, is er het gezonde verstand dat aangeeft dat het op dit moment misschien beter is nog maar even te wachten met het bestellen van zo'n truck. Of de bank die het feestje verpest door simpelweg geen financiering te geven. We hebben niet gevraagd bij Volvo hoeveel FH16.700 trucks er sinds de lancering in januari zijn verkocht in ons land. Het antwoord kunnen we vermoeden: het zal waarschijnlijk het midden houden tussen 'geen' en 'heel weinig'.

Maar goed, alle begin is moeilijk ? misschien trekt de markt voor trucks in deze vermogensklasse binnenkort weer aan.

FH16 Euro 5 met 700 PK.


Toen Volvo anderhalf jaar geleden de nieuwe generatie FH en FM voertuigen met Euro 5 motoren lanceerde, ontbrak er één model: de FH16. Gemeld werd dat hij uiteindelijk in een Euro 5 versie beschikbaar zou komen, maar voor de rest hield Volvo iedereen nog even in het ongewisse.

Inmiddels heeft Volvo het doek weggetrokken van de FH16 met Euro 5 motor: er is het nodige gesleuteld aan deze motor, zodat hij niet alleen aan de Euro 5 emissienormen voldoet, maar ook de sterkste in zijn klasse is. Met een vermogen van 700 PK en een koppel van 3.150 Nm is hij de koploper, zo lang het duurt. Want dat is het kenmerkende van de vermogensrace: ook al maken die paar PK's extra eigenlijk geen verschil, toch wil je als fabrikant de sterkste motor leveren. Kwestie van imago.

Meer motorvermogen, lagere emissies en hetzelfde brandstofverbruik was volgens Volvo het uitgangspunt bij de ontwikkeling van deze Euro 5 D16 motor, waaraan in het voorjaar van 2006 werd begonnen. Ze hadden drie jaar de tijd om de krachtigste truck ter wereld te ontwikkelen, zonder concessies te doen op het gebied van uitlaatemissies of brandstofefficiency. De D16G-motor is gebaseerd op de Volvo 16 liter motor met 660 pk, die nu dus 40 pk extra kreeg.

Kracht en koppel zijn natuurlijk belangrijk, maar de grootste prestatie is dat de motorontwerpers van Volvo erin geslaagd zijn om dit extra motorvermogen te combineren met lagere emissies en een ongewijzigde en uitstekende brandstofefficiency.

"Het verhogen van het motorvermogen is één ding, maar dit te doen zonder de emissies of het brandstofverbruik te verhogen, is een veel moeilijker taak", aldus Henrik Lindeberg, projectmanager voor de nieuwe D16G-motor.
Een absoluut vereiste was dat de nieuwe truck moest voldoen aan Euro 5, de Europese emissienorm die van kracht werd op 1 oktober j.l. Dit betekende dat de uitstoot van stikstofoxiden moest worden verminderd met iets meer dan 40 procent.

Aanpassingen aan de motor


Zo werden de motorexperts van Volvo voor een klassiek dilemma gesteld: om het brandstofverbruik te verlagen, is het belangrijk het verbrandingsproces zo efficiënt mogelijk te maken.

Het nadeel hiervan is echter dat hierdoor de uitstoot van stikstofoxiden wordt verhoogd. En om dit onder controle te krijgen moest men de capaciteit van het nabehandelingsysteem voor de uitlaatgassen vergroten. Bij het ontwikkelen en verbeteren van een motor gaat het vooral om het samenstellen van een geoptimaliseerde oplossing, vanaf de brandstofinspuiting tot de uitlaat, waarbij elke maatregel tot in de details moet worden overwogen om ervoor te zorgen dat het eindresultaat zo goed mogelijk is.

De projectgroep voor de nieuwe motor werkte drie jaar aan het ontwikkelen, testen en evalueren van de verschillende oplossingen. Van concepttrucks tot prototypes, laboratoriumanalyses en veldtests. Omdat de Volvo FH16 is ontworpen voor de zwaarste en meest veeleisende transporttaken, werden de veldtests uitgevoerd in werkomgevingen die veeleisende, en volgens sommigen extreme, omstandigheden boden.

Ondanks het hoge vermogen blijft het brandstofverbruik nagenoeg gelijk aan dat van eerdere generaties FH16. Via een aantal technische wijzigingen, waaronder zuigers met een nieuw design, hebben de ingenieurs van Volvo het verbrandingsproces geoptimaliseerd. De motor voldoet hiermee aan de vraag naar hoge prestaties, in combinatie met een efficiënt brandstofgebruik, lage emissies en een lange levensduur. Zowel het maximum vermogen als het maximum koppel zijn beschikbaar binnen een breder toerentalbereik. Dit draagt bij aan uitstekende rijeigenschappen. De motor beschikt nu ook over een nieuwe oliethermostaat die zorgt voor een beter brandstofverbruik.

Volvo Trucks is er bovendien in geslaagd het geluidsniveau bij stationair draaien met 2 dB(A) te verlagen. Met behulp van voorinspuiting, waarbij een kleine hoeveelheid brandstof in de cilinder wordt gespoten, wordt een kalmere verbrandingsvolgorde bewerkstelligd. Dit resulteert in een beduidend lager geluidsniveau. Het maakt de cabine aangenaam stil, het geluidsniveau is er te vergelijken met dat van een rustige huiskamer.

De Volvo D16G motor is leverbaar in drie uitvoeringen: naast de 700 pk-versie is er ook een 600 en 540 pk versie.

Een andere belangrijke wijziging bij de twee krachtigste motormodellen is een nieuw en groter systeem voor de nabehandeling van uitlaatgassen. Omdat het systeem een grotere stroom uitlaatgassen aan kan, wordt de tegendruk verminderd en wordt het vermogensverlies tot een minimum teruggebracht. Een systeem met een grotere capaciteit resulteert tevens in een beter reinigingsvermogen. Het SCR-systeem (Selectieve Katalytische Reductie) wordt nog steeds gebruikt voor het op een effectieve manier behandelen van schadelijke uitlaatgassen.

Vernieuwde uitlaatrem


De Volvo D16G is standaard uitgerust met een nieuwe, elektronisch geregelde uitlaatrem (EPG) met een vermogen van 230 kW.

Door de elektronische regeling kon het aantal bewegende onderdelen worden verminderd. Dit zorgt voor een eenvoudiger bediening, hogere betrouwbaarheid en een lager gewicht. En optioneel is ook de Volvo Engine Brake, VEB+, leverbaar met een remvermogen van 425 kW/578 pk.

Op de Europese markt is de nieuwe FH16 met D16G motor inmiddels te bestellen. Wat het uiterlijk betreft is deze Euro 5 versie van de FH16 gelijk aan de vorig jaar gelanceerde vernieuwde FH. Hij kreeg dezelfde grille en andere uiterlijke kenmerken. Bij elkaar is het een waardige opvolger in een lijn voertuigen die in 1987 begon met de lancering van de F16, en sinds die introductie doorgegroeid is van 480 naar 700 PK. Als het moet heeft hij nog meer in zijn mars.

Deze prestigieuze krachtpatser, die 40 PK meer levert dan zijn voorganger, blijft overigens niet alleen voorbehouden aan de Europese markt. In een aangepaste versie zal deze ook voor de Noord-Amerikaanse markt geproduceerd worden. Of die versie in plaats van een SCR uitlaatgasreiniging een EGR-oplossing krijgt, is nog niet duidelijk. In principe zijn met ingang van de EPA 10 emissienormen, die over twee jaar van kracht worden, ook reinigingssystemen op basis van SCR en AdBlue injectie mogelijk op de Noord-Amerikaanse markt.

I-Shift


Zit de kick van het rijden met een truck in zoveel mogelijk schakelen en zo uitgekiend mogelijk manipuleren met de aandrijflijn, dan valt er aan een auto als deze FH16.700 niet al te veel eer te behalen, want je komt nauwelijks uit de hoogste versnelling.

Met een beetje variëren in het toerental is vrijwel elke situatie op te lossen. Trouwens, met de I-shift aan boord valt er sowieso niet meer veel te schakelen, want waarom nog handmatig de volgende versnelling kiezen als de automaat het minstens zo goed kan. Wel zul je af en toe nog wat invloed op zo'n bak willen uitoefenen met het gaspedaal.

Zit de lol in een zo gemakkelijk mogelijk leven achter het stuur en zonder al te veel inspanning iedere collega-trucker achter je laten, dan ben je bij de Volvo FH16 aan het goede adres, zeker nu er achter de zestien liter motor een I-shift gemonteerd kan worden. Maar je betaalt er wel een behoorlijke prijs voor.

Met die bak doe je elke chauffeur een enorm plezier doordat hij eigenlijk perfect schakelt, er is vrijwel niets op aan te merken. Hij reageert snel en efficiënt op de commando's die de chauffeur via het gaspedaal geeft.
De versnellingsbak heeft een hoogste overbrenging van 0,78 :1. In combinatie met een eindoverbrenging van 3,61 op 1 blijft de motor bij een snelheid van tussen de 80 en 85 kilometer per uur mooi halverwege het groene gebied op de toerenteller, en wordt er dus zuinig gereden.

De I-shift in de FH16 heeft dezelfde eigenschappen als de versies van deze bak voor de FM en de FH, zoals een Eco- en Powerschakeling en een Ecoroll functie. In de Ecoroll functie schakelt de bak in neutraal tijdens een afdaling, waardoor er brandstof bespaard moet worden. Veel zal het niet opleveren, maar bij een truck als de FH16 zijn alle beetjes meegenomen, nietwaar.

Het speciale vervoer of het gewone 40/50 tons vervoer zijn waarschijnlijk niet de segmenten waar Volvo deze FH16 met zijn 700 PK motor helemaal tot zijn recht ziet komen. Bij de Zweden leeft ongetwijfeld de stille hoop dat de lange en zware combinaties, waar op dit moment in ons land mee geëxperimenteerd wordt en die in Scandinavië al decennia lang zijn toegestaan, binnen afzienbare termijn ook in de rest van Europa zullen worden ingevoerd. Voor Europa in zijn geheel is het waarschijnlijk nog een lange weg voor het zover is, maar in West-Europa zou het er binnen afzienbare tijd wel eens van kunnen komen, als maatregel om de CO2 uitstoot door het goederenvervoer over de weg in één keer flink te beperken.

Want de LZV - of beter gezegd: de ecocombi - heeft zoveel voordelen te bieden, met name ten aanzien van de beperking van de uitstoot en het brandstofverbruik, dat hij op de wat langere termijn vast een heel gangbare configuratie zal worden op de Europese snelwegen. En met vijftig tot zestig ton treingewicht achter zich kan de FH16 met 700 PK motor zich wel van zijn beste kant laten zien. Met 12 tot 14 PK motorvermogen per ton komt hij in die situatie op een prestatie- en verbruiksniveau die enigszins te vergelijken zullen zijn met een 40-tons combinatie met zo'n 450 PK motorvermogen, maar ondertussen neemt hij wel zo'n 35 ton aan nuttige lading mee. Ook al gaat het op dit moment allemaal nog wat moeizaam met de ecocombi's, uiteindelijk winnen ze toch het pleit. De voordelen, met name vanuit milieuoogpunt, zijn simpelweg te groot.

Wat rijeigenschappen betreft valt er ook niets aan te merken op de FH16. Door het iets hogere gewicht op de vooras, dankzij de wat zwaardere 16-liter motor, lijkt hij wat stabieler en koersvaster dan een FH, maar dat kan ook gevoelsbedrog zijn. In elk geval kostte het geen enkele moeite om hem op koers te houden. Een nieuw stukje elektronische beveiliging is het Collision Warning System, dat de motorrem activeert zodra het een stilstaand object voor de auto detecteert.

Samenvattend


Slotconclusie: de nieuwe Volvo FH16 met 700 PK sterke Euro 5 zestien-liter motor is een indrukwekkende auto. Een pracht van een truck als de kilometerkosten niet het grootste probleem zijn, of als men zich iets bijzonders kan permitteren. Met de I-shift gerobotiseerde versnellingsbak wint hij alleen maar aan allure. Kortom, een pracht truck voor de happy few.

 

Wat meer chroom op de grille als onderscheidend element.

 

Mooi paneel op de binnenbekleding van de deuren.

     

 

Flinke bergruimte onder de cabine.

 

Handige opstap naar de loopplank achter de cabine.

     

 

Het interieur van de FH16 cabine is vrijwel gelijk aan dat van de FH.

 

Uiterst comfortabele chauffeursstoel met veel verstelmogelijkheden.

     

 

Het instrumentenpaneel: los van het logo geen verschil met de FH.

 

Bekleding in fraaie paarse kleurstelling.

     

 

Praktische middenconsole met handige voorzieningen.

 

Riante bergruimte tegen de achterwand.

     

 

Laneguard system als optie.

 

I-shift gerobotiseerde versnellingsbak.

     

 

Alcolock als optie.

 

SCR/AdBlue nabehandeling van de uitlaatgassen.

     

 

Luchtvering achter: vanzelfsprekend.

 

Compacte I-shift versnellingsbak.

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trailned
HEBIC
Middelbos
baat
scania
facebook
almic
snapon
terberg
Trucks.nl
Capriël Nederland
rino
advertise
Autoboek International
Cuppers
rdd
Hoornweg
vdl