home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Setra S415 HD topclass: bijna perfect

Nieuwe generatie aan de tand gevoeld

Een klassieke allrounder; zo is de Setra S415 HD het beste te omschrijven. Het is een toerwagen zoals men zich zo'n bus voorstelt: degelijk geconstrueerd, niet extreem qua vormgeving, en voorzien van een motorisatie die een uiterst vlotte en efficiënte rijstijl mogelijk maakt. Het zijn eigenschappen waar een prijs-kaartje aan hangt; een doorsnee Setra TopClass vind je in de catalogus niet voor een prijs onder de 300.000 euro. Maar je weet ook dat je een behoorlijk deel van dat bedrag terugkrijgt bij in-ruil. Want dat is een ander sterk punt van de Setra's: ze hebben een goede restwaarde.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 21
Uitgave datum: 02.04.2009
Jaargang: 60


Imago


Die hoge restwaarde is niet alleen een imagokwestie, Bij Setra weten ze ook dat het laten vallen van steekjes bij de constructie of de afwerking zelfs het sterkste beeld geleidelijk erodeert.

Het zal één van de redenen zijn, dat ze er bij Setra nog steeds sterk de nadruk op leggen dat hun bussen geheel in Duitsland worden geassembleerd. Met de nadruk op 'geassembleerd', want geproduceerd worden alle onderdelen niet meer in Duitsland, er sluipen onderhuids toch wel wat componenten in, die over de grens geproduceerd zijn. Zo is Tsjechië een land, waar een deel van de structuur in elkaar wordt gelast. Maar zo lang je alles in Duitsland assembleert en daar een goed toezicht houdt op de uiteindelijke kwaliteit van het product, heeft dat niet zoveel effect op het imago. Een Setra blijft ook dan een Duits kwaliteitsproduct.

De rijeigenschappen worden uiteraard voor een belangrijk deel bepaald door het onderstel, maar de aandrijflijn speelt er ook een wezenlijke rol in. Onze bus had een 335 kW (456 PK) sterke Mercedes motor aan boord en woog geladen vrijwel exact 18 ton. Het betekent dat deze toerbus per ton totaalgewicht beschikt over 25,3 PK motorvermogen. Dat is geen geringe hoeveelheid; in elk geval ruim voldoende om van deze Setra een uiterst vlot voertuig te maken. Overigens is het niet de standaard motor, want die levert wat minder PK's. Voor deze sterkere variant betaal je een meerprijs.

De huidige TopClass S415 HD maakt deel uit van de nieuwe generatie voertuigen, die op details afwijkt van de voorganger. Om die details te kunnen ontdekken moet je goed kijken: er is geen sprake van ingrijpende veranderingen aan de vormgeving, dus het wordt een soort zoekplaatje. Zo'n detail is bijvoorbeeld de voorruit. Bij de nieuwe generatie is die verlijmd, in plaats van in een rubber profiel gezet. Door deze oplossing moet de aërodynamica verbeterd worden, het windgeruis en het brandstofverbruik allebei omlaag. Omdat de voorruit klaarblijkelijk dezelfde afmetingen heeft gehouden als bij de vorige generatie TopClass - logisch, het scheelt weer een onderdeelnummer en kans op verwarring in het magazijn - is er wat ruimte over aan de onderkant, die is opgevuld met kit. Niet de fraaiste oplossing, maar wel efficiënt.

Meer veiligheid


Tot de aandachtspunten bij de nieuwe generatie bussen behoort ook de inbouw van meer veiligheid, in de vorm van de Front Collision Guard, een soort kreukelzone in de structuur van de touringcar, die de energie van een aanrijding absorbeert en een soort veilige kooi vormt rond de chauffeur en de reisleider.

Om die constructie in te bouwen is ongeveer 20 cm extra aan voertuiglengte nodig. Het is ook weer een verandering die op het eerste gezicht niet opvalt, pas als je een vorige generatie en een huidige generatie TopClass naast elkaar zet, vallen dat soort verschillen op. Op papier betekent het, dat de lengte van de nieuwe TopClass voor het 12-meter segment is gegroeid tot 12,20 meter. Verder kost de inbouw van deze stalen constructie wat extra kilo's, die echter weer gecompenseerd worden door op andere plaatsen wat gewicht te besparen. Per saldo is de nieuwe generatie TopClass er dan ook niet echt zwaarder op geworden. Setra claimt zelfs een lager gewicht, zij het dat het verschil tussen de vorige en huidige generatie TopClass niet echt groot is. Het is in zoverre een belangrijk gegeven dat gewicht en verbruik in directe relatie tot elkaar staan.

Wie de vorige generatie TopClass duidelijk op het netvlies heeft staan, zal het opvallen dat bij de nieuwe de bumper een wat andere vormgeving heeft gekregen, hij steekt iets uit. Voor de rest is eigenlijk alles bij het oude gebleven, zoals de karakteristieke flash over de zijkanten, een uiterst gladde vormgeving van de zijwanden en de achterkant, en een goede toegankelijkheid van de motor en alle componenten die regelmatig onderhoud nodig hebben. Het zijn er niet zoveel, bij nieuwe generaties bussen, zoals deze Setra TopClass, beperkt het dagelijkse onderhoud zich tot wat zichtcontroles en hier en daar wat vloeistoffen bijvullen. De belangrijkste checks worden gedaan door de elektronische diagnosesystemen, de resultaten daarvan zijn af te lezen op het instrumentenpaneel.

Ook wat betreft de handling van de bagage is de nieuwe TopClass wat praktischer geworden dan zijn voorganger, doordat aan de linker kant de drie kofferluiken zijn vervangen door twee. Het scheelt een stijl, terwijl het openen en sluiten van de luiken door het gebruik van robuuste gasveren er niet lastiger op wordt voor de chauffeur.

De werkplek van de chauffeur is er in zoverre op vooruit gegaan dat hij in de lengte wat meer ruimte ter beschikking heeft. Een flink deel van de twintig centimeter, die de touringcar is gegroeid, werd besteed ten gunste van de chauffeur; hij zit wat ruimer en heeft wat meer verstelruimte voor zijn stoel. Het zicht door de ruiten en via de spiegels op de directe omgeving van de bus is uitstekend. Dode hoeken zijn uiteraard niet helemaal te voorkomen maar Setra heeft ze wel tot een minimum weten te beperken.

De weg op


Verder rolt deze Setra heel souverein over het asfalt, dankzij een comfortabele luchtvering en een perfecte koersvastheid, waardoor het de chauffeur weinig moeite kost om hem onder controle te houden.

Onderhuids is er het een en ander aangepast aan de lagering van de voorwielophanging; het zal ongetwijfeld positief bijdragen aan de enorme rust, waarmee deze touringcar over de wegen rolt.

Schakelen hoeft de chauffeur in principe niet, de achtgangs Mercedes-Benz automatisch geschakelde Powershift transmissie bedient volledig in eigen beheer de koppeling en de versnellingsbak, tenminste zolang de bedieningspook in de stand 'automatisch' staat. Wil je ingrijpen als chauffeur, dan is het voldoende om de pook naar de stand 'manueel' te tikken. De bak wordt daardoor in de ingeschakelde versnelling geblokkeerd, de chauffeur kan vervolgens handmatig op- of terugschakelen.

Een reden om handmatig te schakelen geeft de automaat je nauwelijks, het gerobotiseerde schakelsysteem werkt onder alle omstandigheden perfect, je betrapt het niet op een fout schakelmoment of het kiezen van een verkeerde gang. Zelfs in combinatie met ATR, de adaptieve cruise control, werkt deze bak helemaal naar verwachting. Standaard hebben de Setra bussen al een redelijk compleet pakket aan voorzieningen, zoals bijvoorbeeld ESP, het elektronische stabilisatieprogramma dat de bus overeind moet houden bij een noodmanoeuvre door het gericht bedienen van de afzonderlijke wielremmen. Setra had in onze testbus een extra veiligheidsvoorziening gemonteerd in de vorm van een Adaptive Cruise Control, die automatisch een bepaalde afstand houdt tussen de bus en een voorligger. Bij het afstand houden maakt de ART, afkorting van Afstands Regel Tempostaat, gebruik van de hulpremmen en deels de bedrijfrem, tot maximaal 20 procent van de remcapaciteit van de bedrijfsrem. Het effect daarvan is een tamelijk soepel afremmen, de passagiers merken er weinig van. De chauffeur kan het systeem vrij gemakkelijk overrulen door het gaspedaal in te trappen.
ART regelt de afstand snelheidsafhankelijk. Dat betekent in de praktijk dat hij een bepaald percentage van de snelheid, die de snelheidmeter aangeeft, als aan te houden afstand kiest. Het aardige van ART is dat die afstand in procenten kan worden ingesteld. Basisinstelling is 60 procent, maar op een snelweg kan dat percentage teruggebracht worden naar bijvoorbeeld 40 procent, om constante snelheidswisselingen te voorkomen als gevolg van voertuigen die zich steeds voor de bus wringen.

ART heeft ook een vooruitziende blik, in die zin dat de snelheid van een voertuig dat zich voor de bus manoeuvreert, snel wordt gemeten. Is die snelheid hoger dan die van de bus, dan wordt er verder niet ingegrepen.

Slimme oplossingen


Zo heeft de Setra S415 GT-HD nog een aantal andere slimme dingen aan boord, zoals een remautomaat, die bij een rit bergaf automatisch een bepaalde ingegeven snelheid aanhoudt door de retarder ingeschakeld te houden.

Veel dingen die normaal gesproken achteraf worden ingebouwd, zijn bij deze Setra geïntegreerd. Zo maakt de microfoon voor de omroepinstallatie deel uit van de rugleuning van de stoel, is het display van het navigatiesysteem mooi weggewerkt in het dashboard en staat de scheidingswand tussen de chauffeurscabine en de passagiersruimte niet meer krap op de rugleuning van de stoel, maar is er nu zelfs ruimte voor een tas of diplomatenkoffer. Zo profiteert de chauffeur van de verlenging van de busopbouw met de genoemde twintig centimeter voor de Front Collision Guard. Want dat is het voordeel van de huidige Europese maatvoering voor bussen: je hoeft niet op een centimetertje méér te kijken.

Voor wat betreft het dashboard en de rest van de werkplek van de chauffeur zijn er bij de TopClass relatief weinig concessies gedaan aan het comfort en de ergonomie. In grote lijnen is de indeling gelijk aan die van de TopClass, inclusief het schakelpookje op het dashboard voor de bediening van de nieuwe Mercedes-Benz Powershift transmissie.

Wat Setra in de TopClass nog niet heeft laten vervallen, zoals bij de ComfortClass, is de eigen deur voor de chauffeur. De TopClass heeft hem nog en deze is gemakkelijk te bedienen met een simpele handgreep in de deurbekleding. Nu zal er naar zo'n deur op de Nederlandse markt wat minder vraag zijn dan bijvoorbeeld op de Duitse, waar hij min of meer tot de norm behoort, terwijl hij in ons land maar zelden apart wordt gespecificeerd. Aan de andere kant: zit zo'n deur er wel in, dan biedt hij de mogelijkheid om de instapdeuren van binnen te vergrendelen, wat de kans op inbraak weer aanmerkelijk verkleint. Maar zo'n afzonderlijke deur voor de chauffeur stelt ook weer hogere eisen aan de robuustheid van de structuur op de plaats waar die deur wordt gemonteerd, en verhoogt de kans op tocht en windgeruis, wat je dus allemaal uitsluit door die deur weg te laten.
Overigens was van die laatste effecten bij onze testbus weinig te bespeuren. Als chauffeur werk je er in redelijke rust. En in het vertrouwen dat je de bus waarschijnlijk goed kunt houden wanneer de nood aan de man komt, want het remsysteem voldoet helemaal aan de verwachtingen die je hebt, bij een touringcar als deze Setra. Het systeem is mooi te doseren en uiteraard voorzien van elektronische extra's zoals ESP, ABS, ASR en dat soort voorzieningen die ingrijpen wanneer de bus in grenssituaties terecht komt, die om snel en extreem ingrijpen vragen om de bus op de weg te houden.

Ambiance voor de passagiers


Deze bus heeft nog een aantal interessante andere voorzieningen die onder de titel 'veiligheid' zijn te boeken, zoals koplampen die bij het nemen van een bocht meedraaien.

Ook als passagier heb je een bepaald verwachtingspatroon als je reist met een toerbus zoals deze Setra S415 HD: je rekent op een comfortabel interieur, goed afgewerkt, uitgerust met de nodige voorzieningen zoals een koelkast, koffiezetapparaat, goede audiovisuele apparatuur en uiteraard een toilet. In de Setra S415 HD is het in principe allemaal te krijgen, zij het dat de kwaliteit ervan deels afhangt van de keus van de vervoerder. Hij bepaalt waarmee zijn bus wordt uitgerust.
Tot de onverwachte zaken behoorden bij onze testbus de prachtige Nimbus stoelen, die een ongelooflijk comfort bieden, en de lami-naat/parket vloer onder de stoelen, in een elegante bruine tint. Verder is de bus stil, waar je ook zit. Achterin maten we weliswaar iets meer geluid dan voor, maar extreem was het nergens: bij een snelheid van 100 km/uur was het 66 dB(A) achterin en 64 dB(A) voor. Het zijn waarden die je in veel bussen niet meet, met name achterin is het vaak meer.

De TV monitoren in de bus, die al te gebruiken waren voor het tonen van video- of TV-beelden, of opnamen van buiten de bus, kunnen op verzoek bij Setra nog een volgende functie krijgen: met het omzetten van een schakelaar regelt de chauffeur dat hij op de monitor te zien is, bijvoorbeeld tijdens het doen van een aankondiging. Standaard gemonteerd in de nieuwe TopClass worden 19 inch monitoren, die films met een formaat van 16:10 kunnen vertonen, dus ook films met ondertiteling.

Wat het chassis betreft is de TopClass S 415 HD net zo compact gebouwd als de 415 met bijvoorbeeld tandemas. De wielbasis bedraagt bij beide bussen 608 cm. Die vrij korte wielbasis, in combinatie met een wielinslag van 58 graden, geeft de bus een grote wendbaarheid. Het resultaat is een bus die heel gemakkelijk is te manoeuvreren.

Onze TopClass had geen V6 motor uit de Mannheimer productie van Mercedes-Benz, maar een zescilinder lijnmotor uit de Braziliaanse fabriek. Wat techniek betreft is deze OM457 LA Euro 5 motor een volkomen up-to-date krachtbron, met elektronisch geregelde inspuiting door middel van PLD elementen, en met een turbolader en intercooler. De motor levert een vermogen van 335 kW (456 PK) bij 1900 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 2200 Nm bij 1100 tpm. Dat geeft hem voldoende trekkracht om goed mee te kunnen in het verkeer, en de nodige flexibiliteit om niet bij elke niveauverandering in het traject onmiddellijk een stap terug te moeten doen in de versnellingsbak. Hoewel dat met een geautomatiseerd schakelsysteem als de Mercedes-Benz Powershift transmissie, waarmee onze bus was uitgerust, niet al te veel gevolgen heeft voor de chauffeur. Überhaupt is deze Setra S415 HD een aangename bus. Bij een snelheid van 100 km/uur blijft het toerental steken bij een rustige 1.297 omwentelingen, resulterend in o.a. het gemeten lage geluidsniveau.

Samenvattend


Bussen bouwen kunnen ze bij Setra. Zich snel aanpassen aan wisselende tendensen in de busmarkt ook. De S415 GT-HD is er het beste voorbeeld van, hij past haarscherp in de hernieuwde tendens naar iets-meer-dan-twaalfmeter bussen als alternatief voor de bussen met een lengte van ruim dertien meter.

Moeten we de ervaringen met deze Setra in twee woorden samenvatten, dan wordt dat 'near perfect'. De term 'perfect' hanteren we bewust niet, want lof kan je ook overdrijven; er moet een soort van stimulans blijven om het nóg beter te doen. Bij Setra kunnen ze dat.

 

Gewijzigde bumperpartij als één van de uiterlijke kenmerken van de nieuwe generatie.

 

Vrijmoedig vormgegeven verlichtingsunits.

     

 

Een harmonieus vormgegeven bus.

 

Ruime en efficiënt ingedeelde werkplek voor de chauffeur.

     

 

Een riant interieur voor de passagiers.

 

Twee, in plaats van drie bagageluiken links.

     

 

Ruim verstelbare chauffeursstoel.

 

Een eigen deur met praktische instap voor de chauffeur.

     

 

Ook de essentiële onderdelen buiten de aandrijflijn zijn goed toe¬gankelijk.

 

Accu's in een gemakkelijk uittrekbare bak.

     

 

Euro 5 uitlaat.

 

Overzichtelijke werkplek voor de chauffeur.

     

 

Duidelijk aangegeven capaciteit van de bus.

 

Spiegels met goed zicht op voor- en zijkant van de bus.

     

 

Veilige plek voor de DVD-wisselaar.

 

Frontaal beveiligingssysteem.

     

 

Radarsensor van de adaptive cruise control.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

baat
Cuppers
Middelbos
HEBIC
vdl
Trucks.nl
terberg
advertise
rino
Hoornweg
scania
Trailned
almic
Capriël Nederland
facebook
Autoboek International
rdd
snapon