home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volkswagen Caddy BlueMotion 1.9TDI: milieuwinst

Schoner en zuiniger

De auto-industrie wordt door de overheid inmiddels gebonden aan allerlei milieunormen die zich, wat de nabije toekomst van de motor betreft, vooral concentreren op de uitstoot van CO2. Dat gas wordt beschouwd als een van de belangrijkste broeikasgassen. In het verlengde van de opgelegde milieumaatregelen heeft een deel van de auto-industrie ervoor gekozen al een soort voorschot te nemen door extra schone modellen aan te bieden tegen meerprijs. Met name de Duitse industrie schermt ermee. Volkswagen levert niet alleen schone personenauto's maar ook bestellers.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 16
Uitgave datum: 22-01-2009
Jaargang: 60


De regels


De Europese overheid heeft inmiddels bepaald dat auto's in 2012 gemiddeld niet meer dan 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Het huidige gemiddelde ligt rond de 165 gram per kilometer, dus is er voor de autofabrikanten nog het nodige werk aan de winkel.

Prettige bijkomstigheid: met de reductie van de CO2-uitstoot gaat ook het brandstofverbruik omlaag. De bedoeling is dat er uiteindelijk een systeem komt van gedifferentieerde normen, waarbij fabrikanten van grotere auto's een forsere procentuele CO2 reductie-inspanning moeten leveren dan de bouwers van kleinere voertuigen. Het betekent dat met name Duitse auto-industrie, die domineert in de hogere segmenten van de automarkt, een grotere prestatie zal moeten leveren dan bijvoorbeeld de Franse en de Italiaanse industrie. Het leidt bij die Duitse industrie tot ontwikkelingen als de BlueMotion modellen van Volkswagen en de BlueEfficiency varianten van Mercedes-Benz.

De Duitse industrie is al enige tijd bezig met de ontwikkeling van dit soort CO2-zuinige auto's. Vorig jaar sijpelden de eerste meldingen over de BlueMotion modellen van Volkswagen al door, inmiddels is het allemaal volop te bestellen, zij het dat het afleveren deels pas dit jaar begint.

Mercedes-Benz en Volkswagen zijn inmiddels zover dat er ook CO2-arme versies in de pijplijn zitten van hun lichte bedrijfsauto's. Centraal staat een zuinige en schone motor, zoals bijvoorbeeld de nieuwe diesel die Mercedes-Benz inmiddels voor de C-klasse heeft ontwikkeld, en die nog maar 5,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruikt, volgens de metingen van de fabrikant. Met zo'n motor als uitgangspunt kom je al een eind in de buurt van je doelstelling. Vergelijk je de specificatie van de motor met de huidige generatie, dan zitten de grote verschillen vooral in het brandstofsysteem: een nieuwe generatie common-rail inspuitsysteem met een inspuitdruk die oploopt tot 2000 bar, en verstuivers met piëzo-elektrische regeling van de magneetventielen die de brandstoftoevoer doseren.

Het is een systeem dat vier keer sneller werkt dan elektromechanisch geregelde verstuivers, en daardoor voorkomt dat er ook maar een fractie van een gram te veel brandstof in de cilinders komt.

Verder beperk je het brandstofverbruik ook door de vermogensbehoefte van de auto te temperen. Bijvoorbeeld door de aandrijving van de waterpomp en de dynamo variabel te maken: de waterpomp neemt alleen vermogen af wanneer de elektronica meet dat er daadwerkelijk gekoeld moet worden.

Volkswagen


Een zelfde soort ontwikkeling zien we bij Volkswagen. Begin dit jaar breidt ze bijvoorbeeld de Passat-reeks uit met de Passat BlueTDI, de eerste auto ter wereld met een viercilindermotor die al aan de komende Euro 6 emissienorm van 2014 voldoet, als tenminste de voorstellen voor die norm, die nu door de EU zijn geformuleerd, de eindstreep halen. Want officieel is er nog geen Euro 6 emissienorm, er moet nog een definitieve besluitvorming komen.

Halverwege het nieuwe jaar volgt bij Volkswagen dan de Passat BlueMotion II, die technieken van de BlueMotion en BlueTDI combineert in een auto die voldoet aan de komende CO2 normen. Deze nieuwe Passat BlueMotion II, een van diverse BlueMotion modellen van het merk, combineert dat uiteraard met gunstiger verbruiks- en emissiecijfers. Het verbruik vermindert met 0,2 l/100 km tot 4,9 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 128 g/km, een reductie van 8 g/km. Dankzij het lagere verbruik stijgt de actieradius van de Passat BlueMotion tot meer dan 1.400 kilometer. Die toename wordt haalbaar door de toepassing van o.a. een start-stopsysteem en het beperken van de wrijving in de aandrijflijn. Een primeur voor Volkswagen is het gebruik van een regeneratief remsysteem in deze Passat, dat het verbruik verder terugdringt door de remenergie om te zetten in hulpvermogen dat gebruikt kan worden bij de daaropvolgende acceleratie. Een SCR-katalysator en het daarin gespoten onschadelijke AdBlue zorgen ervoor dat stikstofoxide (NOx) in ongevaarlijk stikstof en water wordt omgezet.

BlueMotion, BlueEfficiency, Efficient Dynamics en hoe het verder allemaal mag heten is vooral ook een kwestie van sleutelen aan details, om op die manier het gewicht en de luchtweerstand omlaag te krijgen, en daardoor het brandstofverbruik. Zo kunnen er enkele kilo's worden gewonnen door bijvoorbeeld een dunnere voorruit te gebruiken, zoals Mercedes-Benz doet. Verder zijn gesmede lichtmetalen velgen een stuk lichter dan standaard velgen, en is de luchtweerstand te verlagen door aanpassingen aan de spiegels, een vlakkere bodemplaat en een gedeeltelijk afgesloten grille. Het levert een flink aantal procenten minder luchtweerstand op. Overigens kunnen de aërodynamische aanpassingen aan de auto gevolgen hebben voor de koelcapaciteit.

Worden er omwille van de stroomlijning koelluchtopeningen afgesloten, dan functioneert het koelsysteem van de motor wat minder. Onder normale omstandigheden merk je daar niets van, maar met een geladen aanhanger zou het problemen op kunnen leveren, wanneer de motor stevig moet presteren. Hangt u regelmatig een aanhanger achter uw auto, let dan goed op bij de aanschaf van zo'n op CO2 uitstoot geoptimaliseerde auto, om onaangename verrassingen te voorkomen.

Caddy BlueMotion


Volkswagen is ook al ver gevorderd met de ontwikkeling van zeer zuinige en emissiearme bedrijfsauto's, ze zijn al te koop, bijvoorbeeld de door ons geteste Caddy 1.9 TDI BlueMotion.

In principe wordt bij dit type voertuigen gebruik gemaakt van dieselmotoren, simpelweg omdat een dieselmotor het hoogste thermische rendement heeft. Hoewel hij met 1,9 liter cilinderinhoud wat kleiner is dan de gemiddelde motor van een jaar of vijf geleden, levert hij de helft meer aan vermogen en ongeveer het dubbele koppel dan de motoren uit die tijd. Concreet komt het neer op een vermogen van 77 kW of 105 PK bij 4.000 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 250 Nm bij 1.900 toeren van de krukas bij deze motor. Het grote verschil zit hem in de cilindervulling en de brandstofinspuiting: de TDI motor heeft een turbolader en intercooler, terwijl de gemiddelde bedrijfsautodiesel vijf jaar geleden nog een natuurlijk aangezogen diesel was. Bovendien heeft de TDI directe inspuiting door middel van pompverstuivers.

Ondanks deze hoogwaardiger techniek zou je de TDI kunnen beschouwen als de basisidiesel van Volkswagen, hij wordt in allerlei vermogensvarianten toegepast in heel wat personenauto's van het concern en dan niet alleen de Volkswagens, ook in Seat's en Audi's kom je hem tegen. In veel van die uitvoeringen levert hij een aanzienlijk hoger vermogen dan in deze Caddy-versie. Het betekent dat de Caddy-variant van deze motor niet echt op zijn tenen loopt wat de prestaties betreft, het is een motor die technisch nog aardig wat reserves in huis heeft. Maar het betekent ook dat hij in de Caddy zuinig omspringt met de brandstof.
Toch is het bepaald geen doetje, alleen de theoretische cijfers vertellen al dat de Caddy met deze motor een zeer vlotte accelereerder is, en een krachtpatser die allerminst onderdoet voor de meeste overige verkeersdeelnemers. Volkswagen heeft achter deze motor een handgeschakelde zesversnellingsbak gemonteerd, die qua overbrengingsverhoudingen is afgestemd op een optimalisering van het verbruik.
De DSG automatisch geschakelde versnellingsbak is op deze auto niet te leveren, waarschijnlijk omdat de ratio's niet kloppen. Wat schakelprecisie betreft zou het een aanwinst zijn. Van zo'n gerobotiseerde bak weet je dat hij op elk moment nauwkeurig blijft schakelen en geen last heeft van inschattingsfouten.

Ruim een jaar geleden reden we met een Caddy met 1.9TDI motor uitgerust met zo'n DSG versnellingsbak, een ervaring die nu goed te gebruiken is om het effect van de BlueMotion fijnafstemming op het verbruik te checken. Want wat verbruik betreft kwam onze testauto met 1.9 TDI motor en DSG automatisch geschakelde versnellingsbak destijds uit op 7,7 liter per 100 kilometer, ofwel bijna 13 kilometer per liter.
Met de Caddy BlueMotion kwamen we uit op een gemiddelde verbruik van 6,5 liter per 100 kilometer. Het is 0,7 liter meer dan het gemiddelde verbruik dat Volkswagen zelf aangeeft voor deze Caddy BlueMotion, maar aanzienlijk minder dan de 7,7 liter die we realiseerden met de eerdere niet-BlueMotion Caddy. Het concept werkt dus klaarblijkelijk. De Caddy BlueMotion heeft niet alleen op papier, maar ook in de praktijk een aanzienlijk lager brandstofverbruik dan de gewone versie. Boeiende bijkomstigheid is de lagere CO2-uitstoot; per kilometer produceert de BlueMotion 10 gram minder van dit broeikasgas. Op jaarbasis betekent dat een besparing van honderden kilo's CO2.

Volkswagen realiseert die besparingen wat betreft het brandstofverbruik en de emissie niet alleen door te sleutelen aan de aandrijflijn maar ook door banden met een lagere rolweerstand te monteren en door het chassis wat te verlagen, waardoor de stroomlijning wordt verbeterd.

Prima eigenschappen


Gebleven is de efficiency van de Caddy wat betreft laad- en bergruimte en rijcomfort. Zo is in de cabine voldoende bergruimte voorhanden op allerlei plaatsen.

Naast de bergruimte in het interieur, heeft de Caddy een forse laadruimte met een volume van 3,2 kubieke meter. Dat volume is om te zetten in 750 kg nuttig laadvermogen, waarmee de Caddy in de buurt komt van een middenklasse besteller. Die combinatie van eigenschappen maakt van de Caddy een interessante bedrijfsauto voor bedrijven die regelmatig een fors laadvermogen mee te nemen hebben, maar dat het liefst doen met een compacte auto.

Wat rijeigenschappen en comfort betreft is de Caddy BlueMotion een aangename auto, met een redelijk laag geluidsniveau in de cabine. We maten 68 dB(A) bij 100 km/uur en 70 dB(A) bij 120 km/uur.

Het is een auto die verder volop profiteert van de mooie techniek die Volkswagen al in huis had. Door modules van de Golf en Touran te gebruiken is een flink deel van de rijeigenschappen van deze personenauto's overgebracht op de Caddy en daarmee het comfort.
Ondanks het technisch leentjebuurt spelen bij twee personenautomodellen heeft de Caddy toch een heel eigen karakter en uiterlijk. Vooral qua vormgeving heeft hij een heel eigen stijl, met de nadruk op functionaliteit en efficiency. Zo is de laadruimte redelijk hoekig, maar niet té. Er is de nodige ronding in de vormgeving gebleven, en dat geeft hem net wat meer charme dan menig concurrent.

Een mooi voorbeeld van functionaliteit zijn ook de volkomen vlakke zijwanden van de Caddy. Volkswagen heeft ervan afgezien om er verstevigende inpersingen in te maken, zodat er nu een groot glad oppervlak ontstaat dat goed te voorzien is van een huisstijl of een ander beeld. Volkswagen heeft de panelen niet alleen mooi strak gehouden, maar ook kans gezien om ze vrijwel naadloos tegen elkaar te monteren. Kortom, ook qua uiterlijk slaat de nieuwe Volkswagen Caddy een goed figuur. Ook de afwerking laat weinig te wensen over, er trilt, piept of knarst niets.

Voor de rest is de cabine van de Caddy een comfortabele verblijfplaats voor een chauffeur en een bijrijder. De chauffeur biedt hij een goed zicht door een flink naar boven doorgetrokken voorruit en door de beide zijruiten. Sterk punt van de stoelen is de bijna traploze verstelbaarheid in lengterichting met een omhoog te trekken hendel naast de stoelzitting. Het is de ideale oplossing om de stoel te kunnen verplaatsen terwijl je er op zit.

Goed doordacht detail is er bij de motorkap: hij wordt omhoog gehouden door twee gasveren, zodat je als chauffeur niet hoeft te zoeken naar een steun.

Samenvattend


Was de nieuwe Volkswagen Caddy al een slimme, doordachte auto qua concept en uitvoering, die zich qua rijeigenschappen en functionaliteit in positieve zin onderscheidt, met de TDI motor en de BlueMotion aanpassingen waarmee het verbruik en de emissie verder worden onderdrukt is die ook nog milieu- en klantvriendelijker. Twee nadelen hebben ze: de kostprijs gaat wat omhoog, en de inzetbaarheid wordt iets minder, in die zin dat het trekken van een aanhanger lastiger wordt. Die wat hogere investering is uiteindelijk terug te verdienen door de lagere verbruikskosten, maar is van meet af aan sowieso een goede investering in het milieu.

 

BlueMotion: goed voor het milieu.

 

Gescheiden temperatuurregeling links en rechts.

     

 

Bigfront radio en navigatie.

 

Handgeschakelde versnellingsbak: maar vijf versnellingen.

     

 

De hendel voor het openen van de motorkap is goed verstopt.

 

Parkeersensoren achter.

     

 

Noodhamer onder elk portier.

 

Sjorogen op de vloer: perfect.

     

 

Slimme betimmering.

 

Het interieur is helemaal op personanautoniveau.

     

 

Forse handgreep voor het verstellen van de stoel.

 

Ruime bergvakken in de portieren.

     

 

De motorkap opent met gasveren.

 

Royale schuifdeur opzij.

     

 

Kunststof scheidingswand.

 

Asymmetrische deuren achter.

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Middelbos
Capriël Nederland
rino
snapon
Tibeg
almic
scania
HEBIC
Cuppers
terberg
Autoboek International
facebook
Trucks.nl
rdd
Hoornweg
meiller
Trailned
baat
vdl
advertise