home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Renault Kangoo II Express: Minimaxi

Opvolger voor succesnummer

Het afgelopen jaar was er veel nieuws op bestelautogebied, waar we nog geen aandacht aan besteed hebben in rijimpressies. Tijd dus voor een inhaalslag. Eén van de nieuwelingen is de Renault Kangoo II Express, een auto die er niet alleen in de traditionele lengte is, zoals we hem kennen van de vorige generatie, maar ook in een kortere en langere uitvoering. Daarnaast zijn er inmiddels enkele spectaculaire bijzondere uitvoeringen leverbaar, zoals de Bleu Sport, waarover u in onze vorige uitgave heeft kunnen lezen. Die laatste voelden we aan de tand.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 15
Uitgave datum: 08.01.2009
Jaargang: 60


Verbeterd


De Renault Kangoo II Express is op een hele serie punten verbeterd ten opzichte van het oude model, zo blijkt uit de eerste snelle indrukken achter het stuur.

Besturing, handling, rijcomfort, zitpositie en interieur bevinden zich op hoog niveau. Wat de zitpositie betreft zelfs in tweeledige zin: de beide voorstoelen zijn ook in de hoogte ruim verstelbaar. Wat het rijcomfort betreft heeft de nieuwe Kangoo Express veel te danken aan de herkomst van het onderstel - het is afkomstig van de Scenic, één van de meest comfortabele auto's uit de Renault-stal. Verder profiteert de Express II op dit gebied van het feit dat er ook een personenautoversie van de Kangoo is, de Family. Als fabrikant maak je daar uiteraard niet twee totaal verschillende auto's van, maar hou je ze qua uitvoering zoveel mogelijk gelijk.

Opvallend verschil ten opzichte van de concurrenten is de ver naar voren geplaatste, relatief rechtop staande voorruit. Daardoor onstaat een panoramisch uitzicht en een mooie plek op het dashboard om documenten af te leggen. Bijzonder is ook de vorm van de handrem: zoals de gashendels in vliegtuigen. Het geeft aan dat Renault niet het hele Scenic onderstel heeft gekopieerd naar de Kangoo II: in de Scenic wordt de handrem namelijk elektrisch bediend, met een knop op het dashboard.

De Kangoo II heeft af en toe wat schommelneigingen, maar het is niet storend; het behoort een beetje bij het karakter van deze Franse auto. Storender is het goed hoorbare motorgeluid in het interieur. Qua geluidsniveau is er geen direct verschil met het vorige model, maar op de een of andere manier is het geluid van de motor iets nadrukkelijker aanwezig.

Créateurs d'automobiles - die slogan van Renault is op geen ander model beter van toepassing dan op hun Kangoo II, een uiterst flexibele auto waarmee je als koper allerlei mogelijkheden hebt qua inrichting en inzet, maar waar ze ook bij Renault zelf de creatieve kanten van zien.

Zo stond hij in september op de autotentoonstelling in Parijs als Kangoo II Beebop, een prachtige cabriolet. Recent doken de Kangoo II Bleu Sport en de Tech Line conceptcars op, allebei gebaseerd op de Express bestelautoversie van deze Kangoo. Want dat dubbele karakter behoudt hij: enerzijds is er de besteller, in meer uitvoeringen dan ooit, aan de andere kant de personenauto; ook in een veelzijdigheid die groter is dan ooit.

Karakter


Op het speelse interieur werd ludiek de aandacht gevestigd door de Simpsons, de Amerikaanse cartoonfamilie die voor Renault de introductie van de nieuwe Kangoo II Family deed.

Dankzij hen zullen we nooit meer vergeten dat deze Kangoo te leveren is met een unieke bergruimte tegen het dak: het lukte de familie Simpson om er het halve assortiment van een bekend fastfood restaurant in op te slaan.

Met dit soort advertenties bepaal je ook het karakter van de nieuwe Kangoo II Family: het is niet zomaar een auto, maar meer een manier van leven. Wie een auto vooral ziet als een vervoermiddel dat bij elke ingeving het passende transport moet bieden, vindt in de Kangoo precies wat hij zoekt. Bij de nieuwe Kangoo II wordt dat nog iets versterkt door hem wat meer ruimte in de hoogte te geven. Wie denkt dat de Kangoo II daardoor ook meer het karakter krijgt van een "busje", heeft het mis. De nieuweling is qua vormgeving en uitvoering veel meer een volwaardige personenauto dan de vorige Kangoo.

De nieuwe Kangoo II Express is van voor tot achter helemaal nieuw wat betreft de opbouw en de inrichting. Meest in het oog springt de voorkant, waar de grille tussen de koplampen plaats heeft gemaakt voor een motorkap tot aan de bumper. Gebleven is de praktische schuifdeur rechts, die in combinatie met de beide asymmetrische vleugeldeuren achter de laadruimte goed toegankelijk maakt. De Kangoo II Express is daardoor prima te gebruiken als vervoermiddel voor redelijk volumineuze goederen. De cabine van de Kangoo II Express heeft een interieur dat je absoluut geen gevoel geeft met de een of andere spartaanse bus op pad te zijn waar de nadruk ligt op het werkmansbestaan. Hij biedt daarentegen het comfort en de weldaad die je verwacht van een eigentijdse personenauto.

De zit achter het stuur is goed. Vanuit de chauffeursstoel heb je een goed overzicht over een wat wulps vormgegeven dashboard en instrumentenpaneel. Minpuntje is de beperkte verstelbaarheid van het stuur; je kunt het iets naar je toe trekken, maar de stuurkolom is niet verplaatsbaar.

Een leuk idee is de al gesignaleerde vorm van de handrem, die lijkt op de gashendel van een vliegtuig. Tussen de voorstoelen staat verder een handig opbergvak dat ook dienst doet als middenarmsteun. Door zijn grotere afmetingen heeft hij wat meer luchtweerstand, en dat merk je een beetje aan de prestaties: de Kangoo II Express is geen echte hardloper. Aan de andere kant: je koopt hem niet om zijn snelheid.

Brede keus


Wie kiest voor een Kangoo heeft andere prioriteiten, zij het dat die best verpakt mogen zijn in een keurig rijdende, comfortabele auto, die goed te beheersen is, met een trefzeker te schakelen versnellingsbak en remmen die je het gevoel geven dat je alles onder controle hebt.

Aan al die eisen voldoet de nieuwe Kangoo Express. Het gewone model van de Kangoo II Express, zoals wij dat reden, wordt al enige maanden geleverd en is in de markt een geaccepteerde opvolger van de vorige generatie. Nog niet leverbaar is de Renault Kangoo II Express Compact omdat het Nederlandse 'fiscale blok' niet in de laadruimte past. Er wordt echter hard gewerkt aan een oplossing daarvoor. De Compact zal qua prijs ongeveer 500 euro onder de gewone versie komen te liggen. Die uitvoering moet de concurrent worden van de Fiat Fiorino en de vergelijkbare modellen van Citroën en Peugeot, en tot dezelfde flitsende acties in met name drukke binnensteden in staat zijn. Qua formaat van de laadruimte heeft hij veel te bieden: er past zelfs, met wat passen en meten, een europallet in.

Binnen afzienbare tijd wordt het programma aangevuld met een derde, lang model, een Grand Volume. Het verschil in wielbases tussen de drie modellen is telkens 38 cm. Het langste model sluit het gat met de kleinste Trafic. Met het derde model erbij beschikt Renault over een Kangoo II programma met laadvolumes van 2,3 kubieke meter voor de Compact, 3 kuub voor het middelste model en straks 3,5 kuub voor het langste.

Wat de uitwendige afmetingen betreft is de nieuwe Kangoo II Express iets groter geworden dan zijn voorganger, die overigens nog steeds leverbaar is. Zo is de wielbasis 92 mm langer geworden, de totale lengte 178 mm, de breedte nam toe met 157 mm, de hoogte met 5 mm en de spoorbreedte met 121 mm. De grotere afmetingen zijn ook van invloed op de beschikbare laadruimte. Weliswaar is die ruimte in de breedte slechts twee centimeter gegroeid, maar tussen de wielkasten zit nu 122 cm. Dat is voldoende om een europallet te plaatsen en dat is een sterk punt.

Onze Kangoo had als afscheiding een stalen hekwerkje en een optioneel vloertje; in dit geval niet van het gebruikelijke betonplex maar van aluminium traanplaat. De deuren kunnen 180 graden open met een handig hendeltje. Het laadvermogen is met 682 kg redelijk fors. Het leeggewicht bedraagt 1.280 kg. Het laadvolume is ten opzichte van de oude Kangoo met 0,2 kuub gegroeid naar iets meer dan 3,0 kuub.

Met roetfilter


De motorisering van de Kangoo II is geheel gebaseerd op het 1.5 dCi blok, voor zover het de dieselmotoren betreft; leverbaar is deze motor in drie vermogens.

In de basisuitvoering levert hij niet meer dan 50 kW (70 PK) bij 4.000 omwentelingen per minuut. Middenmoter is een versie van 63 kW (85 pk), dezelfde motor die ook in de Kangoo I Express zit. Topmodel is de 76 kW (105 PK) sterke versie van deze motor, waarmee ook onze testauto was uitgerust. Die laatste beide varianten zijn inmiddels ook leverbaar met een partikelfilter, wat een overheidssubsidie van 400 euro oplevert.

Wat verbruik betreft komt deze motor in de berekeningen van Renault uit op een gemiddelde van 5,5 liter diesel per 100 kilometer. In de praktijk zijn de variaties in belastingen doorgaans anders dan in het laboratorium. Wij kwamen uit op een iets hoger verbruik van net geen 6 liter per 100 kilometer. Overigens doet de Kangoo II het daarmee goed, met dat soort waarden kun je je laten zien.

Om tot een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik te komen, rust Renault de bedrijfswagen uit met een zesversnellingsbak. Dat heeft er volgens Renault mede toe geleid dat de verbruiks- en onderhoudskosten van de nieuwe Renault Kangoo II Express tot de beste in zijn klasse behoren: waarvan acte.

Uitgevoerd was onze Kangoo II Express testauto als Blue Sport, een model dat herinneringen moet oproepen aan de tijd van karakteristieke Renaults als de Estafette, de Galion en Goulette.
De carrosseriekleur 'Bleu Extreme' van de Kangoo Express Bleu Sport heeft een link met het sportieve karakter van Renault: de felblauwe lak vertoont een dynamisch uiterlijk. Het eerste dat opvalt is dat de Kangoo Express Bleu Sport uitgerust is met een pushbar die voorzien is van extra lampen van Cibié. Veel race- en rallyauto's maken sinds jaar en dag gebruik van additionele lampen van Cibié. Ook voorziet Renault de Bleu Sport van een opvallende striping. Verder is er een aantal accessoires gemonteerd dat het karakter van de Bleu Sport benadrukt. Zo is er een dakspoiler die, net als de wielen, in wit gespoten is en daardoor goed opvalt. De sidebars zien er niet alleen goed uit, ze hebben ook een beschermende functie. Omdat het systeem van het type VPS is (dit staat voor Vehicle Protection System), zal bij een aanrijding de ophangbeugel van de sidebar de schade opvangen. Op de achterbumper is een aluminium opstapplank gemonteerd om laden en lossen te vergemakkelijken. Wat verder opvalt is de vormgeving van de schijfwielen: helemaal in de stijl van de jaren vijftig, met een simpele gebolde schotel en een paar ronde ventilatieopeningen. Overigens is de Blue Sport helemaal gebaseerd op een accessoire-pakket dat een aantal elementen zoals side-bars, opstapplank op de achterbumper, front mask en achter-spoiler omvat. Het is geen model dat standaard af fabriek te leveren is.

Succes voortzetten


Met wereldwijd 2,3 miljoen verkochte Kangoo's van de eerste generatie is deze Renault een groot succes.

Dat succes heeft hij te danken aan zijn functionaliteit, een karaktertrek die de Kangoo II heeft overgenomen van de eerste generatie. Met bijna 1,4 miljoen verkochte exemplaren is de vorige Kangoo, volgens Renault, al tien jaar marktleider in Europa. Een positie die de nieuwe Kangoo II Express moet continueren door nog meer te bieden. Daarom is deze nog functioneler gemaakt, bijvoorbeeld door hem te voorzien van allerlei handige opbergmogelijkheden, zoals een opbergvak op A4-formaat in het dashboard, een flink opbergvak boven de voorruit, een centrale opbergmodule met armsteun en een dashboardkastje met klep van vijftien liter bij een aantal versies. Afhankelijk van de versie en het land zijn de nieuwe Kangoo Express-versies uitgerust met allerlei rijhulpsystemen die Renault ook monteert op personenauto's, zoals een snelheidsregelaar/begrenzer, parkeersensoren achter, en regen- en lichtsensoren, ondergebracht in accessoirepakketten.

Schoon zijn ze ook, de 85 pk versie stoot minder dan 140 g CO2 per km uit en voldoet daarmee aan de eisen van 'Renault eco2', een soort eigen milieunorm, die wat CO2 uitstoot prallel loopt met de Europese eisen, maar daarnaast een paar extra's toevoegt. Zo wordt deze auto geproduceerd in een ISO 14001-gecertificeerde fabriek, stoot hij minder dan 140 g CO2/km uit of kan eventueel op biobrandstoffen rijden, en is voor 95% van zijn gewicht recyclebaar. Bovendien bevat een Renault Eco2 auto ook nog eens minstens 5% gerecyclede kunststoffen.

De actieve en passieve veiligheidsuitrusting bestaat uit ABS met een antislipregeling en noodstopbekrachtiging. Verder is hij te leveren met ESP, heeft hij een bestuurdersairbag, gordelspanners met spankrachtbegrenzer en een anti-duiksysteem in de stoelen. Een passagiersairbag en een zijairbag aan bestuurderszijde zijn optioneel leverbaar.

Samenvattend


Renault is er veel aan gelegen om haar sterke positie op de markt voor kleine bestellers vast te houden. Ze heeft de laatste jaren veel energie gestopt in de ontwikkeling van een netwerk van Business Centers: dealers die goed overweg kunnen met bedrijfsauto's en hun klanten. Wil je zo'n netwerk gemotiveerd houden, dan zul je ze voertuigen moeten bieden waarmee ze zich onderscheiden. De nieuwe Kangoo II Express is zo'n voertuig.

 

Renault Kangoo Blue Sport met robuuste sidebars: going back in time.

 

Leuke wieltjes

     

 

Fraai instrumentenpaneel, en bestel je een navigatiesysteem...

 

...dan zit het display daarvan op deze plek.

     

 

De typische parkeerrem.

 

De instap: ook onder handen genomen.

     

 

Zes versnellingen, dus kleine stappen tussen de verschillen gangen.

 

Voor de afwisseling eens traanplaat in de laadruimte.

     

 

Uiteraard sjorogen in de laadruimte.

 

De krik is hier opgeborgen in de laadruimte.

     

 

Een halve scheidingswand en een rek achter de chauffeur tussen de cabine en de laadruimte.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

meiller
Tibeg
HEBIC
scania
almic
Cuppers
advertise
baat
facebook
rdd
Middelbos
terberg
Autoboek International
Trailned
Capriël Nederland
Hoornweg
Trucks.nl
rino
vdl
snapon