home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

DAF CF85.410 SpaceCab: dagwinnaar

Grensoverschrijdend distribueren

Bij DAF is de CF85 een van de veelzijdigste trucks uit het programma. Hij is leverbaar in een breed aantal configuraties, voor een groot aantal inzetgebieden, en met vier vermogensvarianten. De CF85 een manusje-van-alles noemen ligt dus voor de hand. Maar daarmee doe je deze auto toch een beetje te kort. Zijn veelzijdigheid is bijvoorbeeld ingebed in een fraaie vormgeving, om maar iets te noemen. Het maakt van de CF85 net iets meer dan een doorsnee distributievoertuig. Wij waren er een dagje mee op pad.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 10
Uitgave datum: 23-10-2008
Jaargang: 60


Stijlvol


Van vormgeven hebben ze bij DAF de laatste tijd een goede hand. Kijk je naar het huidige voertuigprogramma, dan valt de familiaire band tussen de verschillende modellen op; elke DAF is duidelijk herkenbaar als DAF en heeft een visuele verwantschap met de rest van het programma. Binnen het DAF programma heeft de 85 altijd al een soort dubbelfunctie gehad. Enerzijds is het door zijn vormgeving en de plaatsing van de cabine op het chassis een ideale truck voor het zware distributiewerk, aan de andere kant is hij ook best in staat om beperkt internationaal vervoer aan te kunnen. Die dubbelrol wordt nog eens verder benadrukt door het nieuwe CF-programma. Want dankzij de komst van een SpaceCab-variant van de cabine wordt zijn geschiktheid voor het beperkt grensoverschrijdend vervoer verder versterkt, terwijl hij zijn functionaliteit voor wat betreft het distributievervoer heeft gehouden.

Binnen het eigen programma zou de CF85 met SpaceCab zelfs de concurrentie aankunnen met de XF105. Vergeleken met die truck levert de CF85-cabine weliswaar wat minder ruimte, maar de indeling van het interieur is net zo fraai en indrukwekkend. Voor de vervoerder is de interessante kant van deze vergelijking dat de CF85 een stuk lichter is dan de XF. En alles wat je bespaart aan eigen massa kun je optellen bij het nuttig laadvermogen. Bovendien heeft de CF85 voordelen als een lagere instap doordat de cabine wat lager op het chassis zit dan de XF105 cabine. Sinds vorig jaar heeft de SpaceCab-versie van de CF85 nog meer verwantschap gekregen met de Super SpaceCab van de XF105 doordat een aantal vormgevingselementen werden overgenomen. Het maakt de CF85 er alleen maar indrukwekkender op.

Motorisering


De DAF CF85 manifesteert zich in de beschikbare motorisering ook als een truck met een dubbelfunctie. In de minst sterke uitvoering heeft hij een motorvermogen van 265 kW of 360 PK, ruim voldoende voor het wat zwaardere distributievervoer. Trek je er regelmatig wat verder op uit, dan is wat meer motorvermogen handig, om bijvoorbeeld in geaccidenteerd terrein goed uit de voeten te kunnen; 300 kW of 410 PK is dan een ideaal gemiddelde waarmee je veel kanten op kunt – het was de uitvoering waarmee wij reden.

Ligt de nadruk op de wat langere afstanden, dan is 340 kW of 460 PK als motorvermogen weer wat meer voor de hand liggend. Als krachtigste variant is er inmiddels een motor met een hoogste vermogen van 375 kW ofwel 510 PK.
Eén van de sterkste punten van DAF is dat al deze motoren leverbaar zijn in Euro 5 uitvoering, maar ook in een variant die voldoet aan de EEV emissienormen. Die EEV normen zijn in feite de strengste emissienormen die er op dit moment gelden; ze werden ooit ontwikkeld voor aardgasmotoren, maar fabrikanten als DAF slagen erin om ook hun dieselmotoren aan die normen te laten voldoen. Het betekent in de praktijk dat je met trucks, voorzien van EEV motoren, geen strobreed in de weg wordt gelegd in gebieden waar een milieuzonering geldt. Die gebieden zijn vrij toegankelijk voor materieel met een EEV motor, dus ook voor distributietrucks die aan deze normen voldoen.

Onze testauto voldeed overigens niet aan deze strengste emissienorm, hij moest het doen met Euro 5. Het verschil tussen een Euro 5 motor en een EEV motor is in feite de toevoeging van een extra roetfilter, die de uitstoot van fijnstof verder reduceert. Mocht de nood aan de man komen, dan is een ombouw achteraf van Euro 5 naar EEV waarschijnlijk geen enkel probleem. Alleen zal die conversie iets duurder zijn dan wanneer je van meet af aan kiest voor EEV.
Wat de versnellingsbak betreft heeft DAF Nederland min of meer gekozen voor een gerobotiseerde transmissie als standaard. Achter al deze motoren hangt een AS-Tronic automatisch geschakelde transmissie van ZF. Enerzijds omdat deze transmissie het de chauffeur een stuk gemakkelijker maakt, aan de andere kast omdat het past in het plaatje van milieuvriendelijkheid: met zo'n bak rij je altijd in het zuinigste en schoonste toerengebied.

Mooi interieur


Wat meteen opvalt aan de DAF CF85 is de styling van de cabine. De CF85 heeft de typische brede heupen gehouden die al vele jaren kenmerkend zijn voor dit programma, het is het onmiskenbaar handelsmerk van deze DAF cabine. Ze gaan bij de slaapcabine naadloos over in twee zijspoilers, die de luchtweerstand moeten verbeteren. Wat diepte betreft is de CF85 cabine er op vooruitgegaan in vergelijking met zijn voorganger, door een uitgestulpte achterwand te gebruiken is de inwendige lengte van de cabine met 14 cm toegenomen.
Gecombineerd met het hoge dak van de SpaceCab-uitvoering levert het een royaal gevoel van ruimte op; je hebt er als chauffeur bepaald geen bekrompen gevoel in. Daarnaast biedt de cabine veel bergruimte op logische plaatsen, zodat je als chauffeur al je spullen goed kwijt kunt.

Bij DAF hebben ze altijd veel aandacht voor de wensen en verlangens van de chauffeur, hij wil vooral een ruim en comfortabel bed in de slaapcabine waar hij een goede nachtrust op heeft. Van DAF krijgt hij een bed met een 120 mm dikke, 730 mm brede en ruim 2.000 mm lange matras, waarop hij comfortabel ligt. In slaapruimte bevindt zich bovendien een paneel met schakelaars voor de bediening vanuit het bed van de verlichting en het audiosysteem.
Het dashboard van de DAF CF85 werd bij een recente upgrade ingrijpend vernieuwd. Ook voor het CF-programma is de tijd van de analoge instrumenten op het dashboard voorbij, alles is vervangen door een digitale informatievoorziening rond een centraal informatiedisplay waarop de belangrijkste gegevens worden getoond. Met name dit informatiedisplay vervangt een heleboel waarschuwings- en controlelampjes en maakt daarmee het leven van de chauffeur een stuk overzichtelijker. Hij wordt er een veiliger verkeersdeelnemer door, omdat hij minder lampjes in de gaten hoeft te houden en meer aandacht kan besteden aan het verkeer om hem heen.

Het feit dat DAF de bedieningshendel van de AS-Tronic op de stuurkolom heeft gesitueerd, versterkt dat alleen maar: bediening van die hendel wordt al snel een automatisme, waarbij je de handen niet meer van het stuur hoeft te halen omdat die hendel pal onder de stuurwielvelg zit. De wijzigingen die je uitvoert, zie je verschijnen in de display, zodat je precies weet wat je aan het doen bent zonder jezelf op de vingers te kijken. Overigens is de behoefte om in te grijpen heel erg gering, in de meeste situaties zet je de versnellingsbak in de automatische stand en laat je hem daar tijdens het grootste deel van de reis staan. In een klimmetje of een afdaling wil je nog wel eens de behoefte hebben om in te grijpen, in het laatste geval vooral om wat meer vermogen uit de hulprem te halen. Maar voor de rest kan de automatische regeling van de AS-Tronic het allemaal uitstekend zelf aan.

Licht chassis


DAF heeft bij de ontwikkeling van de CF 85 ook ontzettend haar best gedaan om er en zo licht mogelijk chassis van te maken. Deels is dat een kwestie van bepaalde componenten vervangen door lichtere uit andere materialen, deels een kwestie van de vijl hanteren: materiaal weghalen waar het kan, om op die manier het eigengewicht te beperken.
Bij dat beperken van het eigengewicht hebben de technici van DAF iets doorgedraafd in die zin, dat de lijfdikte van de chassisbalk klaarblijkelijk wat dun is geworden, want het chassis geeft wat mee bij het nemen van een bocht. Daardoor heeft het chassis een licht meesturend effect. Het is merkbaar in de besturing, maar stoort niet echt - je moet even weten dat dit effect voorhanden is, en er rekening mee houden met het manoeuvreren.

Voor de rest is de DAF CF85 een aangename truck, met o.a. mooi doseerbare schijfremmen rondom. DAF is altijd een laatbloeier met dat soort ontwikkelingen, maar hebben ze het eenmaal, dan functioneert het ook perfect. De remmen worden elektronisch aangestuurd (EBS), wat betekent dat er heel gelijkmatig wordt afgeremd dankzij een verdeling van de remkracht over de wielen op basis van de belasting. Systemen als ESP en Lane Guard System staan inmiddels ook bij DAF op het optielijstje – wat elektronica en veiligheid betreft zijn ze in Eindhoven helemaal bij de tijd.
De bedrijfsrem van de DAF CF85 wordt ondersteund door een DEB motorrem. Dat soort remmen werkt het beste als de motor veel toeren maakt, bij de DAF CF 85 met 12,6 liter motor betekent het dat de motor tijdens het gebruik van de motorrem in het toerengebied tussen de 2.000 en 2.500 tpm moet zitten - blauw aangegeven op de toerenteller - om uit de DEB te halen wat er aan remenergie in zit. In dat toerengebied kom je alleen als je één of twee stappen terugschakelt. Doe je dat, dan ontwikkelt de DEB motorrem een behoorlijk remvermogen waarmee een 40-tons combinatie goed is te beheersen.

Mooie motor


DAF heeft ook een reputatie op te houden wat betreft de kwaliteit van haar motoren. De 12,6 liter motor koppelt traditioneel uitstekende prestaties aan een zuinig verbruik, hoewel die zuinigheid bij de Euro 5 motoren wat minder is vergeleken met eerdere generaties.
Het heeft alles te maken met de emissie-eisen: een Euro 5 motor heeft een lagere NOx-uitstoot. Nu is NOx het best te omschrijven als aangebrande lucht – de enige methode om van aangebrande lucht verbrande lucht te maken is meer brandstof inspuiten. Vandaar het over het algemeen wat hogere verbruik van Euro 5 motoren. Daar komt dan nog eens het AdBlue-verbruik bij – onze testauto verbruikte gemiddeld 4 liter AdBlue over 100 liter brandstof. Als dan het weer ook nog eens wat tegenzit zoals bij onze test – we hadden een stevige wind – dan weet je dat je geen supercijfers rijdt. Maar ook dat de cijfers die je rijdt, niet echt representatief zijn.

Aan de prestaties doet het overigens niets af, de 12,9 liter Paccar MX motor, zoals deze DAF motor tegenwoordig heet, blijft een uiterst flexibele en robuuste krachtbron die zijn mannetje staat. Het hoogste vermogen van 300 kW of 410 PK levert hij al bij 1.500 omwentelingen per minuut, het blijft beschikbaar tot 1.900 omwentelingen. Net zo breed is het toerengebied waarbij het hoogste koppel van 2000 Nm die deze motor levert beschikbaar is, namelijk tussen 1.000 en 1.410 toeren. De aandrijflijn is zodanig geconcipieerd dat je bij een snelheid van 80 km/uur ergens rond de 1250 tpm zit, dus mooi halverwege het gebied met het hoogste koppel.

Samenvattend


Met de 410 PK motor en SpaceCab cabine kruipt de DAF CF85 een beetje in de richting van de XF105. Qua prestaties en uiterlijk kan hij zich met deze truck meten. Wat volume in de cabine betreft moet hij de eer laten aan de grotere broer. Wie met die iets geringere ruimte geen moeite heeft, voelt zich prinsheerlijk in de CF85, zeker na de recente opwaarderingen, die het innerlijk en uiterlijk van de cabine goed heeft gedaan. Wie vooral inzet op dagritten heeft aan deze DAF CF85 een capabele en voordelige oplossing.

 

Afzonderlijke bediening van het licht en audiosysteem bij het onderbed.

 

DAF heeft inmiddels ook een Lane Departure Warning System in het leveringsprogramma.

     

 

Functioneel gebruik van de motortunnel.

 

De waarschuwingslampjes zijn vervangen door pictogrammen op het digitale display.

     

 

Bediening van de cruise control op de stuurwielspaak.

 

Bediening van de motorrem en AS-Tronic zijn gecombineerd in deze stuurkolomschakelaar.

     

 

DAF CF85: uitstekende truck voor de middellange afstanden.

 

Mooi vormgegeven zijafscherming.

     

 

Redelijke bergruimte onder de cabine.

 

DAF biedt keus uit een viertal chauffeursstoelen met uiteenlopende verstelmogelijkheden.

     

 

Ruime koelkast onder het bed.

 

12.9 liter MX Euro 5 PACCAR-motor met een vermogen van 410 Pk.

     

 

Tweeblads paraboolveren voor......

 

.......... Vierbalgs luchtvering achter.

     

 

De cabine staat relatief laag op het chassis, wat een makkelijke instap oplevert.

 

Met deze spiegelbezetting zou in principe niets aan de aandacht moeten kunnen ontsnappen.

     

 

Perfectie tot in de details bij de vormgeving

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN...



Motor
Typeaanduiding: Paccar MX 300
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 130x158 mm
Cilinderinhoud: 12.900 cc
Compressie: 17,4:1
Vermogen: 300 kW (410 PK) bij 1500-1900 tpm
Koppel: 2000 Nm bij 1000-1410 tpm
Koeling: vloeistof

Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: ZF AS-Tronic
Aantal versnellingen: 12

Achteras
Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 2.69 : 1
Draagvermogen: 11.500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers

Vooras
Type: I-profiel
Draagvermogen: 7.100 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdemper.

Wielen en banden
Wielen: 22.5x8.25
Bandenmaat: 315/70R22.5

Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: gebout
Brandstoftank: 400 liter

Remmen
Voetrem: luchtdrukbediende schijven voor en achter Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: ja

Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 50 cm
Draaicirkel: 14,8 meter bij wielbasis 360 cm

Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 80A, 2 x 225 Ah accu's

Cabine
Type: frontstuur cabine, 70 graden kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomver-stelling.

Afmetingen chassis
Wielbasis: 325 - 380 cm
Lengte: 547 - 602 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 362 cm
Chassishoogte: 99 cm

Gewichten
voor / achter / totaal wett.
Max. asbelasting: 7.100 / 11.500 / 18.600
Chassisgewicht: 4470-4490 / 1920-1940 / 6390-6430
Laadvermogen: 2630-2610 / 9580-9560 / 12210-12170

TESTRESULTATEN



Weersomstandigheden
Lichte regen, windkracht 5, temperatuur zo'n 18 graden
Totaalgewicht combinatie
40,0 ton

Traject 1
(Moerdijk-Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 44,98 liter, omgerekend 27,2 liter per 100 kilometer. Geen stop.

Traject 2
(Maastricht-Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 44,71 liter, omgerekend 33,1 liter per 100 km. 12 stops.

Traject 3
(Reek-Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 23,66 liter, omgerekend 29,6 liter per 100 kilometer. 3 stops.

Gemiddeld verbruik
29,8 liter per 100 km. (1:3,4)
Ad-Blueverbruik 4.1 ltr. (1:92,5)

Acceleratie
50-60 km/uur in 8,46 sec.
60-70 km/uur in 9,99 sec.
70-80 km/uur in 11,30 sec.
80-90 km/uur in 12.17 sec.

Geluidsniveau in cabine
50 km/uur: 65 dB(A)
60 km/uur: 66 dB(A)
70 km/uur: 67 dB(A)
80 km/uur: 68 dB(A)
90 km/uur: 68 dB(A)

Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.99 hoogste versnelling 11
Klim met staande start 1.53 hoogste versnelling 12


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

vdl
advertise
facebook
Trucks.nl
Trailned
snapon
terberg
rino
Middelbos
HEBIC
baat
Anema Trucks & Spare Parts
D-tec
DHS
Capriël Nederland
Cuppers
Hoornweg