home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volvo FH16 540 pk

Krachtmeting

Wat moet je in het standaard goederenvervoer met een 660 PK sterke truck? Dat vroegen we ons vorig jaar af na een test met een Volvo FH16 660. Het is pure overkill, zo concludeerden we. Wat gebeurt er als je met iets minder genoegen neemt? Met bijvoorbeeld 540 PK motorvermogen in plaats van 660 en een hoogste koppel van 2600 Nm in plaats van 3100? Is het een interessant alternatief? Merk je er in de praktijk iets van? Is het feit dat hij aangedreven wordt door een Euro 4 motor in plaats van een Euro 5 verder nog van invloed? We probeerden er, op het scheiden van de markt van deze FH16 en de Euro 4-norm allemaal achter te komen in een testrit met een Volvo FH16 540.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 8
Uitgave datum: 25-09-2008
Jaargang: 60


Logica


Om met het laatste maar meteen te beginnen: als je subsidie krijgt op een truck met een Euro 5 motor, koop je er uiteraard geen met een Euro 4 motor, tenzij een Euro 5 versie nog niet leverbaar is.
Omdat de meeste truckfabrikanten maar een beperkte ontwikkelingscapaciteit hebben, zijn niet alle motoren al leverbaar in een Euro 5 uitvoering. Ze kunnen niet hun hele motorenprogramma in één keer aanpassen, maar doen het geleidelijk. Logische volgorde is daarbij dat je de meest verkochte motoren het eerst op Euro 5 niveau brengt – bij Volvo zijn dat de D13A motoren van de FH, terwijl de D16 motoren van de FH16 voor wat betreft de aanpassing aan de Euro 5 emissienormen wat op de lange baan geschoven zijn. Ze komen in die uitvoering pas beschikbaar op het moment dat het echt moet.

Bij de FH16 begint het motorenprogramma met de 540 PK variant, een motor die goed is voor een koppel van 2600 Nm. Maar tot nu uitsluitend leverbaar is als Euro 4 motor. Aan de andere kant is er het FH programma met daarin een D13A motor die 520 PK vermogen levert en een koppel heeft van 2500 Nm – en die motor is wel leverbaar als Euro 5 motor.
Op een markt als de Nederlandse, waar de aanschaf van een truck met Euro 5 motor wordt bevoordeeld als milieuvriendelijke investering, is de keus vrij snel gemaakt. Wil je een Volvo in deze vermogensklasse, dan gaat je voorkeur automatisch richting de FH met 520 PK sterke D13A Euro 5 motor, tenzij je expliciete redenen hebt om een andere specificatie te kiezen.
Kortom, een auto als de FH16 met 540 PK sterke Euro 4 motor is voor een aantal markten, waaronder de Nederlandse, geen erg logische optie. We hebben het niet nagevraagd bij de importeur, maar we hebben zo het vermoeden dat het aantal registraties van dit specifieke model niet al te groot zal zijn. Wie kiest voor een FH16, koopt zo'n model met een bepaald doel, dat niet realiseerbaar is met bijvoorbeeld een FH, en zal dan ook kiezen voor een passend, hoger vermogen. Wat ons tot de conclusie brengt dat we met deze 540 PK sterke Volvo FH16 eigenlijk een auto hebben getest die qua concept niet zo interessant is voor de Nederlandse markt.

Iets zuiniger


Nu zou je na zo'n conclusie de auto aan de kant kunnen zetten en overgaan tot de orde van de dag. Maar aan de andere kant is het leuk om de kans te benutten voor wat vergelijkend onderzoek. Hoe verhoudt bijvoorbeeld het brandstofverbruik van de FH16 660 zich tegenover dat van de FH16 540?
Nu begeven we ons daarmee een beetje op glad ijs, want testsituaties zijn nooit helemaal vergelijkbaar; het verbruiksverschil tussen rijden bij nat en droog weer kan al groot zijn, laat staan als er ook nog eens sprake is van wind. In dit geval durven we de vergelijking wel aan, beide auto's verbruikten vrijwel evenveel brandstof, de één 29,9 liter per 100 km en de ander 29,7 liter. De weersomstandigheden waren redelijk vergelijkbaar, zodat het verschil van 0,2 liter ten gunste van de 540 PK sterke versie ook helemaal strookt met de logica. Van deze auto mag je verwachten dat hij onder vergelijkbare omstandigheden iets zuiniger is dan de 660 PK sterke versie.

Auto's in deze vermogensklasse doen qua prestaties nauwelijks nog voor elkaar onder. Je hebt maar zo'n minimale hoeveelheid van het vermogen nodig om voertuigen als deze rollend te houden dat ze een soort neutraal karakter krijgen. Of je nu met 660 PK de baan op gaat of met 540 PK, bij een treingewicht van maar 40 ton maakt het allemaal nauwelijks nog verschil – zeker niet als het vermogen en het koppel in beide gevallen uit een blok komen met een inhoud van zestien liter, dat aan alles maling heeft – een klimmetje meer of minder maakt niet uit.
Maar het is ook wel weer imposant wanneer je zo'n auto zonder enige vorm van inspanning over de weg ziet gaan. In principe zou daar nog een argument in het voordeel van een truck met een hoog vermogen uit te destilleren zijn, ware het niet dat die hoge vermogens over het algemeen uit cilinderblokken met een forse cilinderinhoud worden gehaald. En hoe meer liter inhoud, hoe hoger het brandstofverbruik – tenslotte is er nu eenmaal een bepaalde minimum hoeveelheid diesel per volume lucht nodig om een efficiënte verbranding te krijgen. Ook al gebruik je maar een beetje vermogen, het komt toch uit een blok met forse inhoud, en dus met een behoorlijke dorst naar brandstof.

Zo heeft het zescilinder blok van de D16 motor een boring van maar liefst 144 mm en een slag van 165 mm. Dat betekent een inhoud van 2,7 liter per cilinder – ofwel zo ongeveer de inhoud van twee frisdrankflessen, om het beeldend te maken. Tijdens de verbranding kan de druk in deze cilinders oplopen tot zo'n 200 bar. Daarmee wordt een enorme kracht ontketend, die in staat is om een gewicht van veertig ton zonder enige moeite te verplaatsen. Los van het feit dat zich bij elke arbeidsslag een onvoorstelbare krachtsexplosie voordoet onder je voeten, kan men zich ook voorstellen dat er nogal wat constructieve eisen worden gesteld aan de motor om de op en neer gaande beweging van de cilinders om te zetten in een draaiende beweging waarmee de aangedreven wielen aan het rollen zijn te brengen en te houden.

Spannend


Die imposante processen, en de daaruit voortvloeiende kracht, maken het rijden met een FH16 interessant – waarbij het eigenlijk niet kan schelen of je rijdt met 540 of 660 PK motorvermogen. En dat blijft ook zo voor de nieuwe variant die in Gorinchem al te zien was en op de I.A.A. zijn echte wereldpremière beleeft en met deze beide motoren leverbaar blijft. Toegegeven, de 540 PK sterke versie heeft iets meer moeite om de Kruisberg bij Maastricht, onderdeel van onze testroute, te beklimmen dan de 660 PK variant. Maar uitgedrukt in tijd blijft het een verschil van seconden – meer niet. Omgerekend in reistijd zal het onderscheid ook niet al te groot zijn tussen een 540 PK en 660 PK sterke versies van deze truck. Misschien scheelt het een of twee kilometer per uur op de langere ritten, meer beslist niet meer.

Dus dringt zich wederom de vraag op: wat moet je op de Nederlandse markt met zo'n auto? Met 660 PK vermogen en het bijbehorende koppel wordt een FH16 een interessante keus als zwaartransport trekker. Dat hij alleen leverbaar is met Euro 4 motor maakt niet zoveel uit – het aantal Euro 5 auto's is in deze vermogensklasse nog niet echt groot. Alleen MAN heeft zoiets, ze kan haar 680 PK sterke TGX als concurrent van deze FH16 660 leveren met een Euro 5 motor met AdBlue. Maar met een vermogen van maar 540 PK, en dan ook nog uitgevoerd als Euro 4 motor, wordt het een ander verhaal. Dan zijn er interessantere alternatieven, die een heleboel voordelen hebben in vergelijking met deze FH16. Binnen het Volvo programma bijvoorbeeld de FH met 520 PK D13A motor, die ongetwijfeld een lager investeringsbedrag vraagt, een geringere eigen massa heeft, en waarschijnlijk een betere restwaarde heeft omdat hij al aan de Euro 5 emissienormen voldoet. Het zijn maar een paar aspecten, maar wel heel wezenlijke. Image blijft er eigenlijk nog als enige argument over om te kiezen voor een FH16 met deze 540 PK motor – maar daarvoor kun je ook terecht bij dat andere Zweedse merk, dat een vergelijkbare auto met een V8 motor levert die wel voldoet aan de Euro 5 emissienormen. Het komt er eigenlijk op neer dat de FH16 met 540 PK Euro 4 motor een beetje tussen de wal en het schip valt. Hij heeft een specificatie die eigenlijk weinig sterke punten biedt.

De grootste lol van een auto als deze 540 PK sterke FH16 is dezelfde als bij elke andere FH16: die zit hem vooral in het makkelijke leven achter het stuur en het souvereine gedrag op de weg. Zonder al te veel inspanning laat je de meeste overige trucks achter je en ga je op je doel af. Zeker wanneer er achter de zestien liter motor een I-shift gemonteerd zit, die de bediening van de koppeling en de versnellingsbak van de chauffeur overneemt.

Gecultiveerd


Volvo heeft van de D16 krachtbron een bijzonder gecultiveerde motor weten te maken, die niet alleen relatief licht is, maar ook compact en stil - dat laatste vooral omdat de distributietandwielen achterop het blok zijn gemonteerd. Hij is op dezelfde manier geconstrueerd als de D11 en de D13 motor, dus met een enkele cilinderkop, een bovenliggende nokkenas en elektronisch geregelde pompverstuivers. Groot voordeel van het zescilinder blok van de D16 is de bijzonder rustige loop, de motor levert zijn enorme energie met een minimum aan trillingen. Het maximum koppel van 2600 Nm is beschikbaar over zo'n breed toerengebied - 1000 tot 1450 omwentelingen per minuut - dat de motor enorm in toeren terug kan zakken voordat zich de noodzaak voordoet om terug te schakelen. Het betekent dat de motor niet alleen langer in het groene gebied op de toerenteller zit, maar ook langer in de hoogste versnelling. Het zou een dubbel besparend effect op het brandstofverbruik moeten hebben, hoewel je in dat opzicht van de D16 geen wonderen moet verwachten: met een cilinderinhoud van 16 liter is er nu eenmaal wat meer brandstof nodig dan bij een kleinere motor om alles in beweging te krijgen en te houden.

Wel een wonder van vernuft is de I-shift versnellingsbak, die in eerste instantie niet achter de D16 motor leverbaar was, maar achter de Euro 4 variant van deze motor wel beschikbaar kwam. Gelukkig maar, want met die bak doe je elke chauffeur een enorm plezier doordat hij zo soepel en rustig schakelt en schokvrij de koppeling bedient. Hij geeft weinig aanleiding om tussentijds in te grijpen, of het zou al moeten zijn om hem in een bepaalde situatie te blokkeren om te voorkomen dat het draaimoment wordt onderbroken. Verder is er niets aan te merken op de I-shift, hij reageert snel en efficiënt op de commando's die de chauffeur via het gaspedaal geeft.

De I-shift in de FH16 heeft dezelfde eigenschappen als de versies van deze bak voor de FM en de FH, zoals een Eco- en Powerschakeling en een Ecoroll functie. In de Ecoroll functie schakelt de bak in neutraal tijdens een afdaling, waardoor er brandstof bespaard moet worden. Veel zal het niet opleveren, maar bij een truck als de FH16 zijn alle beetjes meegenomen, nietwaar.
Wat rijeigenschappen valt er ook niets aan te merken op de FH16. Door het iets hogere gewicht op de vooras, als gevolg van de wat zwaardere 16-liter motor is hij mooi koersvast, het kost geen enkele moeite om hem in de juiste richting te houden. Wat rijcomfort betreft is de Volvo FH16 een uitstekende truck, met soepele cabinevering.

Samenvattend


Het verbruik speelt een essentiële rol in de kilometerkosten en in het rendement - dat geldt net zo goed voor powertrucks als de Volvo FH16 als voor wat eenvoudiger trucks. Een procent minder verbruik kan met de huidige dieselprijzen op jaarbasis al honderden euro's aan brandstofkosten per auto schelen. Bij een wagenpark van enige omvang wordt het al gauw duizenden euro's die je op je exploitatiekosten bespaart. Lukt het met een 12-liter motor om inmiddels op een verbruik van rond de 26 tot 27 liter per 100 kilometer uit te komen, met een zestien liter blok lukt dat absoluut nog niet. Zelfs onder redelijk goede weersomstandigheden kom je niet veel verder dan 29 tot 30 liter per 100 kilometer, exclusief het AdBlue-verbruik. Verder is deze Volvo FH16 met 540 PK sterke zestien-liter motor bijna net zo indrukwekkend als zijn iets krachtiger broer met 660 PK motor – het echte vlaggenschip van Volvo. Qua verbruik ontlopen ze elkaar niet veel. Wie zichzelf het beste gunt en om die reden heeft gekozen voor een FH16, is waarschijnlijk niet gevoelig voor het argument dat de FH16 540 net iets zuiniger is dan de FH16 660. Wie om een andere reden heeft gekozen voor een FH16 – bijvoorbeeld omdat hij het treingewicht nodig heeft – zal er een passend vermogen bij willen. En dan is 540 PK al evenmin een voor de hand liggende keus.

 

Veel bergruimte in de cabine

 

Extra bergruimte tegen de achterwand.

     

 

Veel opbergmogelijkheden op het dashboard.

 

12 volt aansluiting op het dashboard.

     

 

Royale bergruimte onder de cabine.

 

Kleurig instrumentenpaneel.

     

 

Prachtige FH16 handgreep.

 

16 liter blok onder de cabine.

     

 

Euro 4 met SCR, dus met AdBlue.

 

I-Shift versnellingsbak.

     

 

Unieke dodehoekspiegel voorop.

 

Paraboolveren voor......

     

 

...vierbalgs luchtvering achter

 

Dagelijks achter de grille kijken is eigenlijk niet meer nodig.

     

 

Elektronisch de cabine kantelen.

 

De karakteristieke koplampen met chroom accentern.

     

 

De royale cabine.

 

Fleurig interieur.

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

Motor


Type-aanduiding: D16E 540
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 144x165 mm
Cilinderinhoud: 16120 cc
Compressie: 17,3:1
Vermogen: 397 kW (540 PK) bij 1450-1800 tpm
Koppel: 2600 Nm tussen 1000-1450 tpm
Koeling: vloeistof

Transmissie


Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: V2812AT I-shift
Aantal versnellingen: twaalf

Achteras


Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 2,97 : 1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokbrekers

Vooras


Type: I-profiel
Draagvermogen: 6700 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokbrekers

Wielen en banden


Wielen: 9.00x22.5
Bandenmaat: 315/70R22.5

Chassis


Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 410 liter

Remmen


Voetrem: luchtdruk/elektronische schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem/retarder: ja

Besturing


Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 450 cm
Draaicirkel: 12,3 meter bij wielbasis 350 mm

Elektr. installatie


24V wisselstroomdynamo 80A, 2 x 170 Ah accu's

Cabine


Type: frontstuur cabine, 70° kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomverstelling, Office/Dinette inrichting tegen meerprijs

Afmetingen chassis

Wielbasis: 350 - 380 cm
Lengte: 569 - 599 cm
Breedte: 250 cm
Hoogte: 384 cm
Chassishoogte: 93 cm

Gewichten


voor / achter / totaal wett.
Max. asbelasting: 6700 / 11500 / 18200
Chassisgewicht: 4675-4735 / 1835-1965 / 6510-6700
Laadvermogen: 2025-1965 / 9665-9535 / 11690-11500

TESTRESULTATEN



Weersomstandigheden


Droog, windkracht 6, temperatuur zo'n 18°
Totaalgewicht combinatie: 39,6 ton

Traject 1


(Moerdijk-Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 43,8 liter, omgerekend 26,6 liter per 100 kilometer. Geen stop

Traject 2


(Maastricht-Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 42,4 liter, omgerekend 31,4 liter per 100 km. 14 stops.

Traject 3


(Reek-Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 26,6 liter, omgerekend 33,3 liter per 100 kilometer. 2 stops.

Gemiddeld verbruik


29,7 liter per 100 km.(1:3,36)
AdBlue-verbruik 6 liter (1:63,3)

Acceleratie


50-60 km/uur in 6,11 sec.
60-70 km/uur in 5,54 sec.
70-80 km/uur in 7,88 sec.
80-90 km/uur in 7,24 sec.

Geluidsniveau in cabine


50 km/uur: 64 dB(A)
60 km/uur: 64 dB(A)
70 km/uur: 65 dB(A)
80 km/uur: 65 dB(A)
90 km/uur: 66 dB(A)

Klimvermogen


(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.36,38, hoogste versnelling 12
Klim met staande start 1.41,59, hoogste versnelling 11


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Middelbos
facebook
Trucks.nl
Cuppers
scania
snapon
Trailned
rino
Anema Trucks & Spare Parts
vdl
Hoornweg
almic
Capriël Nederland
terberg
HEBIC
baat
advertise
Autoboek International
rdd