home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Neoplan Cityliner N1216 HD: stijlfiguur

Een bijzondere vormgeving verder uitgewerkt

Bij Neoplan zijn ze altijd goed geweest in het ontwikkelen van richtingwijzende bussen wat betreft de vormgeving. Na de overname door MAN is daar eigenlijk geen verandering in gekomen. Alleen staat een spectaculaire vormgeving niet altijd garant voor een dienovereenkomstige afzet, getuige het feit dat Neoplan in 2001 in handen van MAN kwam vanwege financiële problemen. Sindsdien is er veel veranderd bij deze Zuidduitse busbouwer, maar hun gevoel voor dramatische vormgeving hebben ze gehouden. Met de Starliner en het wat eenvoudiger zusje Cityliner kreeg die een nieuwe impuls.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 3
Uitgave datum: 17-07-2008
Jaargang: 60


Een platform


Neoplan maakt tegenwoordig deel uit van de NeoMAN groep, op haar beurt weer een volle dochter van MAN. Op jaarbasis bouwt NeoMAN op dit moment zo'n 7.500 bussen, doelstelling is het om dat aantal binnen enkele jaren verdubbeld te hebben. Om dat doel te bereiken voert NeoMAN een tactiek van specialisatie. MAN concentreert zich op de bouw van wat eenvoudiger toerbussen en alle bussen die bestemd zijn voor het lijnvervoer, terwijl Neoplan de echte toerbussen doet. Het Neoplan programma bestaat uit de Starliner, de Cityliner en de dubbeldekker Skyliner, welke alle drie gebouwd worden in de Neoplan fabrieken in Pilsting en in Plauen. Ze zijn nog puur Duits qua makelij, in tegenstelling tot de vierde bus in het programma: de Tourliner, een soort tweeverdiener en een cloon van de MAN Lion's Coach, welke beide worden geproduceerd in de MAN-fabriek in het Turkse Ankara.

Bij het nieuwe Neoplan speelt rationalisatie in díe zin een rol, dat de drie Duitse bussen allemaal op grotendeels hetzelfde onderstel zijn gebouwd. Uiterlijk mag er dan een groot verschil zijn tussen de leden van dit trio, de aandrijflijn en wielophanging zijn allemaal op de dezelfde basis geconcipieerd, waardoor er niet zo gek veel verschil is in rijeigenschappen. De uiteenlopende hoogte speelt er een grotere rol in dan de aandrijflijn en het onderstel. De verschillen tussen bussen als de Cityliner en de Starliner worden duidelijk als je kijkt naar bijvoorbeeld de beschikbare kofferruimte: dankzij zijn hoogte bedraagt die bij de Starliner maar liefst 13 kubieke meter, terwijl de Cityliner het bij dezelfde lengte moet doen met maar 9,4 kubieke meter. Het onderscheid zit hem in de hoogte en de ruimtelijke verdeling: de Starliner is een stuk hoger dan de Cityliner, daardoor ruimer en rianter qua inwendige afmetingen en beschikbare bagageruimte, en manifesteert zich daarmee duidelijk als topmodel in het nieuwe Neoplan programma.

Compromis


De Cityliner is een compromismodel in die zin dat hij een heleboel van de glans, de prachtige techniek en de fraaie vormgeving van de Starliner heeft overgenomen, maar qua afmetingen en specificatie dusdanig is aangepast dat hij een veel grotere inzetbaarheid heeft. Het is een bus die niet uitsluitend komt voorrijden voor comfortabele toeristische reizen over langere afstand, maar ook voor het wat eenvoudiger werk prima te gebruiken is. Bovendien scheelt de beperking van de hoogte in het gewicht; de eigen massa wordt er wat lager door. En dat betekent dat je toe kunt met twee assen binnen de bestaande wettelijk toegestane gewichten, hoewel je niet erg veel overhoudt voor de bagage: de bus zelf weegt volgens de specificatie 14.100 kg, het GVW bedraagt 18.000 kg. Met 44 passagiers komt daar zo'n 3.500 kg bij, wat betekent dat er uiteindelijk rond de 400 kg overblijft voor de koffers, zo'n kleine 10 kilo per passagier. Kortom, een knap uitgekiende bus, die Neoplan Cityliner, maar ook een beetje krap. Het betekent dat je gewicht moet besparen waar je maar kunt, bijvoorbeeld door het reservewiel te vervangen door een spuitbus met reparatiemiddel, en de ruiten zodanig uit te kienen dat er gewichtswinst uitrolt van 80 kilo.

Wat de vormgeving betreft heeft de Cityliner, vooral als je hem schuin van voren bekijkt, iets tijgerachtigs met zijn relatief lange vooroverbouw in combinatie met de schuin oplopende belijning van de ruiten van de chauffeurscabine: hij is als het ware klaar voor de sprong. Die sprong moet dan vooral een symbolische zijn: klaar om marktaandeel te veroveren, bij Neoplan willen ze op jaarbasis 350 stuks van de Cityliner bouwen en uiteraard verkopen.
Het aflopende, bovenste deel van de horizontaal in tweeën gedeelde voorruit versterkt dat tijgerachtige effect nog een beetje. Kortom, aan opvallende esthetische effecten ontbreekt het niet bij de Neoplan Cityliner, hij is in dat opzicht de concurrentie ver vooruit. De proportionering van de bus is ook goed, door de verdeling van het glas over de zijkanten schat je de bus wat lager in dan de 3,70 meter hoogte die hij daadwerkelijk heeft, hij komt slank en sierlijk over.
Overigens zet hij je door dat optische spel met de vormgeving ook wat betreft de afmetingen een beetje op het verkeerde been. Zo lijkt de vooroverbouw op het eerste gezicht aanzienlijk groter dan hij daadwerkelijk is. Want de Cityliner heeft een totale lengte van 12,20 meter, waarvan iets minder dan drie meter gereserveerd is voor de vooroverbouw en iets meer dan drie meter voor de achteroverbouw. Je zit dus als chauffeur niet extreem ver voor de vooras, maar gewoon op de afstand die je gewend bent.
Het uiterlijk van de Cityliner wordt bepaald door drie aspecten. Om te beginnen is dat de ruimte tussen de wielen, vrij strak vormgegeven om geen nuttige bagageruimte weg te geven, maar aan de achterkant toch voorzien van een speelse overgang naar de mooi gebeeldhouwde achterwand. In de laag daarboven zit als een wig de beglazing van het chauffeursgedeelte. Tenslotte komt dan daar bovenop de lounge voor de passagiers, met zijn fraaie donker getinte ruiten. Het geeft de bus onmiskenbaar stijl en allure, en ook een zekere compactheid doordat het allemaal zo mooi op elkaar aansluit.

Rond en hoekig


Duidelijk herkenbaar in de vormgeving is de basis die voor deze nieuwe generatie bussen werd gelegd bij de Starliner, in de vorm van een mix van ronde vormen en redelijk kantige hoeken.De overeenkomst met de Starliner is het grootst bij de vormgeving van de achterwand, daar zijn de familietrekken duidelijk herkenbaar. Ook van binnen ziet de Cityliner er uiterst riant uit. Dankzij een brede instap en vier treden loop je makkelijk in en uit de bus. Het interieur is verder helemaal naar wens in te richten, met een bestoeling op maat en een verdere aankleding waarbij de sky eigenlijk de limit is; je kunt de Cityliner zo mooi maken als je zelf wilt.

Onze testbus had een vrij eenvoudige bestoeling en ruimte voor 44 passagiers, maar hij is ook te bestellen met leren zetels op royal class afstand. Verlichting en airco zijn mooi weggewerkt in de bagagebakken tegen het plafond.
Ook wat geluidsniveau betreft is het een uiterst comfortabele bus, zoals we tijdens onze rijimpressie ondervonden. Bij een bus heb je altijd enkele vaste meetpunten. Je meet het geluid achterin omdat daar de motor en de rest van de aandrijflijn zit, middenin omdat de bus daar het stilst is, en voorin omdat daar de effecten merk- en meetbaar zijn van de rijwind op de carrosserie. We hebben ze niet zelf gemeten, maar volgens de fabrikant bedraagt boven de achterste zitplaatsrij, waar de motor is geplaatst, het geluidsniveau 63 dB(A) bij 100 km/uur. Voorin bedraagt het 62 dB(A), in het midden 61 dB(a) waarmee deze Neoplan Cityliner net als de Starliner tot de stillere bussen behoort. Door de hoogte van de bus is de motor mooi diep weg te moffelen onder de carrosserie; aangevuld met een forse hoeveelheid geluidwerend materiaal levert het zo'n stille bus op. Kortom, voor de passagiers is het een bijzonder comfortabel vervoermiddel.

Ook op de inwendige afwerking van het passagiersgedeelte valt niets aan te merken, er is geen sprake van scherpe of uitstekende delen die in geval van een aanrijding voor letsel zouden kunnen zorgen.
Net als bij de Starliner kan ook bij de Cityliner het interieur een soort theatrale vormgeving niet ontzegd worden. Hier heeft duidelijk een vormgever de pen gevoerd met een goed gevoel voor esthetiek en een vleugje drama. Het geeft de Neoplan Cityliner een heel bijzonder karakter, waar je als passagier en als chauffeur het nodige plezier aan beleeft.

De techniek


Ook op gebied van techniek en rijeigenschappen heeft de Cityliner veel te bieden. Als chauffeur ben je waarschijnlijk heel blij met het stuurwiel, dat voorzien is van een aantal functieknoppen waarmee bijvoorbeeld de mobiele telefoon en de cruise-control te bedienen zijn. Kies je voor de inbouw van een adaptive cruise-control, dan houdt de bus ook de afstand ten opzichte van voorliggers in de gaten. Het systeem schakelt de motorrem in en neemt gas weg zodra de afstand te klein wordt. Met behulp van verschillende uitrustingspakketten is de Cityliner precies op het veiligheidsniveau te brengen dat je als vervoerder voor ogen staat. Wie kiest voor ultieme veiligheid heeft in elk geval ESP en ACC aan boord, maar daarnaast zijn er nog opties als het Lane Guard System dat door middel van een trilling in de zitting van de chauffeursstoel aangeeft dat je de witte lijnen overschrijdt zonder dat de clignoteur een richtingverandering aangeeft.

De Neoplan Cityliner speelt leentjebuur bij MAN voor wat betreft de wielophanging. Niet alleen de aangedreven achteras is een MAN-product maar ook de onafhankelijk voorwielophanging is door hen ontwikkeld. Diezelfde voorwielophanging wordt ook gebruikt als basis voor de sleepas; je past de besturing en de veerkarakteristiek wat aan en je hebt een bijzonder comfortabele sleepas. Die wielophanging, in combinatie met de ZF Servocomtronic besturing, geeft de Neoplan Starliner een uiterst stabiel stuurgedrag; er hoeft vrijwel niet gecorrigeerd te worden. Dit ZF stuursysteem heeft een snelheidafhankelijke bekrachtiging, wat betekent dat de hydraulische druk in de bekrachtiging hoger is bij lage snelheden dan wanneer er met een vlot tempo over de snelweg wordt gereden. Het effect daarvan is dat je als chauffeur onder alle omstandigheden hetzelfde gevoel met de weg hebt.

Perfect hulpmiddel om de stabiliteit van de bus onder controle te houden zijn de CDC schokdempers, die zorgen voor extra stabiliteit bij het nemen van een bocht? De bus heeft er absoluut geen neiging om te gaan hangen. In combinatie met de stabiele besturing betekent het voor de chauffeur dat hij constant het gevoel heeft de bus onder controle te hebben. De bus houdt keurig koers en doet precies wat je als chauffeur verwacht bij een bepaalde ingreep.
Aangedreven werd onze testbus door een MAN D2066 LOH dieselmotor met een hoogste vermogen van 324 kW (440 PK) bij 1.700 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 2.100 Nm tussen 1.000 en 1.400 krukasomwentelingen. Technisch is de D26 gebaseerd op de D20, wat betekent dat hij beschikt over dezelfde vooruitstrevende details, zoals een enkele cilinderkop voor het hele blok, een gescheiden koeling tussen het blok en de kop, zodat de kans op lekkende koppakkingen vrijwel wordt uitgesloten. De D26 weegt iets meer dan 1.000 kilo, en is daarmee ongeveer tien procent lichter dan de D28, die tot nu toe in dit type bussen van MAN en Neoplan werd gemonteerd.

EGR emissieregeling


Aan de Euro 4 normen voldoet de motor door uitlaatgasrecirculatie, verder heeft hij een PM-Kat om de deeltjesuitstoot onder controle te houden. De motor heeft om de 120.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig ? Bij een door MAN aangegeven totale technische levensduur van de motor van 1,5 miljoen kilometer betekent dat twaalf geplande onderhoudsbeurten tijdens zijn actieve loopbaan.
Gecombineerd was deze motor met een MAN Tipmatic, alias ZF AS Tronic gerobotiseerde versnellingsbak. Het is een combinatie die voor de chauffeur het leven achter het stuur uiterst gemakkelijk maakt: het bedienen van de koppeling en de versnellingsbak komt voor rekening van de elektronica. Motor en versnellingsbak voelen elkaar perfect aan zodat je als chauffeur zelden het gevoel hebt dat er ingegrepen moet worden. Het enige wat een beetje stoort is de positie van de linker buitenspiegel: hij zit zo dicht tegen de A-stijl geklemd dat hij het zicht wat beperkt. Er is sprake van een forse dode hoek achter de spiegel waar zomaar een fietser of een auto onzichtbaar in kan worden. Maar voor de rest is de Neoplan Cityliner N1216 HD een en al plezier.

Een positief aspect is weer de luchtweerstandcoëfficiënt van de Cityliner, welke met een cw-waarde van 0,35 zodanig laag is, dat het niet anders kan of het moet een gunstig effect hebben op het brandstofverbruik, omdat deze bus daarmee op het niveau zit van een doorsnee personenauto. Neoplan claimt dat het optimaliseren van de aerodynamica uiteindelijk een brandstofbesparing oplevert van drie liter per afgelegde 100 kilometer. Bij de huidige dieselprijzen levert dat op jaarbasis toch al snel een klein fortuin op.
Bij de ontwikkeling van de Cityliner werd er sterk de nadruk gelegd op veiligheid. De bus heeft een geraamte waarbij gebruik is gemaakt van z.g. ringspanten, die de hele structuur van de bus omsluiten. De diameter van de gebruikte pijpen is 50 mm in plaats van 40 mm, het totale geraamte is daardoor aanzienlijk stijver zonder noemenswaardig extra gewicht toe te voegen.
Overigens is de Cityliner inmiddels ook leverbaar als 14 meter lange tandemasser, naast de 12 meter lange tweeasser waarmee wij deze test reden, en de 13 meter tandemasser die gelijk met de tweeasser werd gelanceerd.

Samenvattend


De Cityliner is zichtbaar en voelbaar het zustermodel van de Starliner, een prachtige bus met een opwindende vormgeving van binnen en van buiten, een groot comfort voor de passagiers en de chauffeur, een aandrijflijn die de chauffeur een enorm bedieningsgemak biedt, en met een wegligging als van een strijkijzer op een strijkplank. Een bus waar je je als passagier zonder enig voorbehoud in laat vervoeren, en waar je als chauffeur bijzonder aangenaam in werkt. Alleen is alle waar naar zijn geld ? Die prachtige Cityliner is net als de Starliner niet echt goedkoop, ook al is de Cityliner enkele tienduizenden euro's goedkoper dan de Starliner.

 

De werkplek voor de chauffeur is grotendeels gelijk aan die van de Starliner.

 

Tipmatic bediening van de gerobotiseerde versnellingsbak.

     

 

De cruisecontrol en de mobiele telefoon worden bediend met knoppen op het stuur.

 

Veel ruimte in de hoogte en breedte voor de passagiers.

     

 

Mooi vormgegeven achterkant.

 

Glazen dakluik met noodhamer.

     

 

Verzinkbaar display in het dashboard voor de achteruitrijcamera en het navigatiesysteem.

 

Veel praktische bergruimte in het dashboard.

     

 

Veel Starliner details in het front en de achterkant.

 

12V aansluiting in het dashboard.

     

 

Brede instap voor.

 

Noodvoorziening om de deur te openen.

     

 

Brede middendeur met een makkelijke instap.

 

De linker spiegel zit erg dicht tegen de A-stijl.

     

 

Fraai overvloeien van de zij- in de achterwand.

 

stoelen met verstelruimte in de breedte voor de buitenste stoel.

     

 

Zelfde reisleidersstoel als in de Starliner.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

HEBIC
Cuppers
facebook
baat
snapon
DHS
Trailned
Hoornweg
Anema Trucks & Spare Parts
Trucks.nl
Capriël Nederland
rino
D-tec
terberg
vdl
Middelbos
advertise