home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Iveco Daily 35S18W: black magic

stoeien in het terrein

En ineens is Iveco dan ook weer manifest aanwezig in het segment van de 4x4 voertuigen, zeg maar de off-roaders. Kwamen ze vorig jaar al met de Daily 4x4, recent werd ook de Massif gelanceerd, een jeep-achtige 4x4 op basis van de Spaanse Santana, een autofabrikant die inmiddels deel uitmaakt van Iveco. Over die Massif in een later nummer van Auto- en Transportwereld meer, nu gaat het over de Daily 4x4, een auto waar ze bij Iveco toch een gerede markt voor zien bij gemeenten, bouwvervoerders, bosbouwers en andere doelgroepen die regelmatig de gebaande weg verlaten. Wij waren een paar uurtjes met de Daily 4x4 aan de slag om zien waartoe hij in staat is.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 24
Uitgave datum: 08.05.2008
Jaargang: 59


Twee versies


De Daily 4x4 past in het Daily bestelautoprogramma van Iveco. Een programma met een lange geschiedenis, het model bestond al voordat er sprake was van het merk Iveco.
De oorspronkelijke Daily werd geïntroduceerd in 1978, toen de individuele merken Fiat, OM, Unic en Magirus nog werden gebruikt. Al die merken prijkten in eerste instantie op de Daily, en daarnaast de merknaam Alfa Romeo, toen nog geen onderdeel van Fiat maar al wel een samenwerkingspartner op bedrijfsautogebied.
De Daily werd van meet af aan hoog ingeschat door de klanten vanwege zijn robuustheid – hij wordt gebouwd op basis van een chassis - en het grote aantal uitvoeringen qua lengte, hoogte en uitrustingsmogelijkheden. Die kenmerken heeft de Daily tot de dag van vandaag gehouden.
Zijn reputatie heeft de Daily ook te danken aan de veelzijdigheid, die het model al vanaf het begin kenmerkte. Oorspronkelijk waren er twee versies: de 35 in de gewichtsklasse tot 3.500 kg en de 50 in de klasse tot 5.000 kg. Van die laatste bestond een uitvoering met een laadruimte van 17 m³, destijds de gigant onder de bestellers. In 1980 kwam er een versie met een turbodiesel uit, welke TurboDaily heette. Die naam werd nog tot 2002 gebruikt. Een 4x4 versie van de eerste generatie Daily kwam er na een aantal jaren, ontwikkeld door de defensietak van Iveco, die in de voormalige Lancia bedrijfsautofabriek in Bolzano een breed programma militaire voertuigen produceerde, maar nog een compact, wendbaar voertuig miste.

Militaire avonturen


De militaire versie van de eerste generatie Daily dong ooit nog eens mee naar een Nederlandse defensieorder, maar kwam destijds niet op de shortlist.
Beter verliep het voor Iveco in Canada, waar een groot aantal 4x4 Daily's aan defensie werd geleverd, lokaal geassembleerd door truckfabrikant Western Star.
Naast de militaire 4x4 werd er ook een civiele variant met alwielaandrijving ontwikkeld, welke eigenlijk steeds deel heeft uitgemaakt van alle opvolgende Daily generaties. Het verschil tussen de twee zit hem vooral in de constructie van het chassis en de wielophanging. De militaire Daily 4x4 was duidelijk geconcipieerd voor het zware off-road werk, hij stond hoog op de wielen en had schroefveren die een grote veerhoogte boden. Bij de civiele 4x4 werd ervan uitgegaan dat hij vooral extra tractie zou moeten bieden onder wat zwaardere omstandigheden, dus werd er volstaan met de toevoeging van een aangedreven vooras, een tussenbak en wat differentieelsperren.
In 1994 kwam de tweede generatie Daily op de markt, die qua techniek totaal was vernieuwd, in 1998 gevolgd door een facelift van de cabine. Twee jaar later werd de derde generatie Daily gelanceerd, waarbij het GVW zakte tot 2.800 kg, terwijl het programma aan de bovenkant werd uitgebreid met de 65, met een GVW van 6,5 ton. Het bestaande motorenprogramma werd vervangen door een nieuwe generatie met uitsluitend common-rail diesels, die al snel ook werden toegepast in de 4x4 modellen van deze nieuwe Daily – want die bleven uiteraard in het programma en werden van lieverlee ook wat geavanceerder, met betere veersystemen en een aandrijflijn die een groter aantal overbrengingsverhoudingen bood.

Twee jaar geleden kwam de huidige generatie Daily in productie – al weer de vierde, nog steeds als chassis vanaf 2,8 tot zo'n 6,5 ton GVW, het marktsegment waar de Daily zich heeft genesteld als Europees leider, maar technisch en qua vormgeving ingrijpend anders.
De 4x4 versie van deze nieuwe generatie liet nog even op zich wachten, hij werd vorig jaar officieel gelanceerd en is inmiddels ook leverbaar op de Nederlandse markt. Een goede reden om weer eens achter het stuur te kruipen.

24 versnellingen


De nieuwe Daily 35S18W 4x4 heeft inmiddels, naast een verdeelbak met een hoge en een lage gearing, ook een extra reductiebak met een weg- en een terreinoverbrenging.
In combinatie met de standaard gemonteerde zesversnellingsbak brengt dat het totale aantal overbrengingsverhoudingen op 24, keurig verdeeld in twaalf voor de weg en twaalf voor in het terrein. Overigens wordt de reductiebak in stilstand geschakeld, maar is de verdeelbak rijdend te schakelen, waarbij deze de keus biedt tussen een directe overbrenging (1:1) en een lage gearing van 1,3:1.
Schakel je de versnellingsbak in de eerste gang, de reductiebak in de terreinstand en de verdeelbak in de lage gearing, dan ga je bij 3.000 omwentelingen per minuut – het toerental waarbij de motor zijn hoogste koppel van 400 Nm biedt – met een slakkengang door het terrein. In veel situaties is het een te lage gang: het biedt het profiel van de banden namelijk de mogelijkheid om lekker vol te lopen met als effect dat je uiteindelijk je grip op de ondergrond verliest. Iets sneller door het terrein, bijvoorbeeld in de tweede versnelling, is dan beter. De banden houden dan wat beter grip en duwen je uiteindelijk redelijk vlot overal doorheen.
We reden de Daily 4x4 op het terrein van All Sports Resort, op het Eiland van Maurik. Daar hebben ze een prachtige modderbaan in de vette Gelderse rivierklei, waar je met de nodige omzichtigheid mee moet omgaan, zo bleek al snel. Bij de eerste aanloop liepen we meteen al hopeloos vast en moesten we door een hydraulische bagger 'gered' worden. Maar de tweede keer ging het goed, het lukte om in elk geval met de voorwielen buiten het oude spoor te blijven. En ook al gleden de achterwielen uiteindelijk wel weer weg in dat spoor, voor- en achterwielen samen leverden gelukkig toch nog genoeg tractie op om de Daily door deze eerste hindernis te slepen op weg naar de volgende. Als je die eerste problemen hebt overwonnen en ongeveer aanvoelt hoe de auto en het terrein op elkaar reageren is de rest eigenlijk een fluitje van een cent: je blijft lekker tussen de 3.000 en 3.500 toeren hangen, genereert daarmee een maximum aan trekkracht, zorgt ook nog dat je er wat snelheid in houdt, door in de tweede versnelling te rijden, regelt een beetje bij met het gaspedaal en je komt probleemloos aan de finish.

Robuust


De paar volgende ritten leverden daarna geen enkel probleem meer op, de auto rolde overal moeiteloos doorheen en raakte nergens meer in de moeilijkheden. Met de gangbare Nederlandse off-road omstandigheden zal hij geen enkele moeite hebben, vooropgesteld dat hij op de juiste banden staat.
Het aardige van een auto als de Daily 4x4 is dat hij behalve met een enkele cabine ook te leveren is met een dubbele cabine. Zet je in die laatste variant een tweepersoons bank op de bijrijdersplaats, dan betekent het dat je in de Daily plaats hebt voor zes personen – je neemt dus een hele werkploeg mee in één auto, met hun gereedschappen en overige materiaal in de laadbak achter de cabine. Daarmee is de Daily 4x4 ook een ideale auto voor bijvoorbeeld brandweerkorpsen.
Constructief zit de nieuwe Daily 4x4 robuust in elkaar, hij heeft een stevig chassis met daaronder twee eigen Iveco assen welke door middel van lange paraboolveren aan het chassis zijn opgehangen. Het biedt op de weg een redelijk comfort, maar in het terrein zit het chassis vrij beweeglijk op de assen. Je ziet alle hoeken van de cabine als je je niet stevig vasthoudt of de veiligheidsgordel niet gebruikt.

Als motor wordt de 3.0 HPT turbodiesel gemonteerd, die voldoet aan de Euro 4 emissienormen door middel van uitlaatgasrecirculatie (EGR). Deze motor levert een hoogste vermogen van 176 PK (129 kW) tussen 3.200 en 3.500 tpm en een hoogste koppel van 400 Nm tussen 1.250 en 3.000 omwentelingen per minuut. Achter deze motor zit een zesversnellingsbak. Gebouwd wordt die bak overigens niet door Iveco, het is een product van ZF, de vaste partner van Iveco voor wat betreft de ontwikkeling en productie van versnellingsbakken. Een voor de hand liggende veronderstelling is dat de verdeelbak en de reductiebak ook van ZF komen, maar zeker weten doen we het niet. In elk geval heeft die verdeelbak een differentieelsper, die in te schakelen is met behulp van een knop op het dashboard. Verder zitten er dwarssperren in de beide assen, die ook vanaf het dashboard in- en uit te schakelen zijn.
Geschakeld worden de verdeelbak en de reductiebak met twee hendels naast de chauffeur op de vloer van de cabine, pal onder de pook waarmee de zesversnellingsbak wordt geschakeld. De knoppen van de differentieelsperren zitten daar weer pal boven, zodat alles wat je tijdens het terreinrijden nodig hebt, in elkaars verlengde zit.

Riante cabine


Het zit allemaal ingebouwd in een cabine die er stijlvol uitziet, met donker getinte wijzerplaten op het instrumentenpaneel en een fraaie bekleding.
Bovendien heeft de Daily een aantal specifieke bergruimten op het dashboard, bijvoorbeeld voor een zonnebril en een mobiele telefoon. Wat dat betreft is het een uiterst praktische auto.
Het zicht naar alle kanten is uitstekend, dankzij het grote ruitoppervlak, de in tweeën gedeelde grote spiegels, en doordat je bij de Daily 4x4 vrij hoog zit – de cabine staat een stuk hoger op het chassis, wat ook betekent dat je een extra instaptrede nodig hebt om in de cabine te komen.

De Iveco Daily 4x4 is te leveren in een aantal uitvoeringen, bijvoorbeeld met een GVW van 3,5 ton of van 5,5 ton. Onze testauto behoorde tot die laatste categorie. Is een enkele cabine gemonteerd, dan bedraagt de wielbasis 3.050 mm, bij een dubbele cabine wordt de wielbasis verlengd tot 3.400 mm. De versies met een GVW van 3,5 ton en van 5,5 ton hebben ongetwijfeld dezelfde assen, het verschil in wettig draagvermogen (2.250 kg voor en 2.800 kg achter bij de 3,5 tons versie, 2.450 kg voor en 3.700 kg achter bij de 5,5 tons uitvoering) is op te lossen door te spelen met de veerpakketten.

Samenvattend


Terreinrijden is leuk – terreinrijden in een Iveco Daily 4x4 is helemaal leuk omdat deze auto over redelijk onverwachte off-road capaciteiten blijkt te beschikken. Het heeft ongetwijfeld te maken met de gemengde afkomst van de techniek: deels militaire technologie, deels civiele. In elk geval was de manier waarop deze Iveco zich na een oefenrondje door het terrein kronkelde voor ons een openbaring. Gezien de kleur van onze testauto houden we het maar op black magic.

 

 

     

 

Het instrumentenpaneel: mooie donkere tint voor de wijzerplaten.

 

Vooruit dan maar, de vette klei in om meteen al...

     

 

 

Bij de tweede aanloop gaat het beter.

     

 

Drieliter 180 PK motor als krachtbron.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Anema Trucks & Spare Parts
scania
snapon
almic
vdl
Capriël Nederland
Hoornweg
HEBIC
rino
advertise
Trucks.nl
terberg
Trailned
Middelbos
baat
facebook
rdd
Autoboek International
Cuppers