home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volkswagen Caddy 2.0 SDi: Golfslag

Het nieuwe type aan de tand gevoeld

Hij staat inmiddels bij de dealer, de nieuwe Volkswagen Caddy, zo meldde importeur Pon recent in een persbericht. Hoog tijd dus voor Auto- & Transportwereld om de nieuweling eens goed aan de tand te voelen. We kozen voor de versie met tweeliter SDI motor, goed voor een vermogen van 51 kW ofwel 69 PK.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 23
Uitgave datum: 29.04.2004
Jaargang: 55


Veelzijdig


De nieuwe Caddy wordt door Volkswagen gebouwd in haar vestiging in het Poolse Poznan. Het is een auto die volop profiteert van de techniek die Volkswagen al in huis had.
Door modules van de nieuwe Golf en Touran te gebruiken werd een onderdelengelijkheid van meer dan vijftig procent bereikt. Dat is interessant voor de dealer - het scheelt hem tientallen onderdelennummers in zijn magazijn. En het is interessant voor de klant, omdat het verbruik van vele gemeenschappelijke onderdelen daarmee op een niveau zal komen dat het interessant maakt om ze in voorraad te houden in het magazijn. Dat komt de efficiency van het onderhoud ten goede. Wel hebben ze er bij Volkswagen rekening mee gehouden dat een bedrijfsauto wat anders is dan een personenauto - de voortrein van de nieuwe Caddy is dan ook niet meer dan in grote lijnen gelijk aan die van de Touran; hij is aangepast aan de specifieke eisen die er aan een bedrijfsauto worden gesteld. Zoals bestand zijn tegen een grotere wisseling in belasting dan bij een personenauto. Daarmee is de derde generatie Caddy in perfecte conditie om te beginnen aan een succesvolle carrière in het lichte segment van de bestelautomarkt.
Overigens begon de Caddy aan die carrière met een beperkte keus aan motoren, er waren er op dat moment maar twee te leveren. Maar inmiddels zijn er ook twee krachtiger motoren te leveren, in de vorm van een benzinemotor met een inhoud van 1,6 liter en een vermogen van 75 kW (102 PK) en een 1,9 liter TDI dieselmotor met pompverstuivers inspuittechnologie en een vermogen van 77 kW (104 PK). Daarmee is het motorenprogramma compleet, en de auto dus klaar voor de definitieve aanval op het marktsegment.

Eigenzinnig


Ondanks het buurten bij twee personenautomodellen heeft de Caddy toch een heel eigen karakter en uiterlijk. Vooral qua vormgeving heeft hij een heel eigen stijl, met de nadruk op functionaliteit.
Zo is de laadruimte redelijk hoekig - maar niet té. Er zijn de nodige rondingen in de vormgeving gebleven, en dat geeft hem net wat meer charme dan menig concurrent. Qua lengte is hij duidelijk gegroeid in vergelijking met zijn voorganger. Met een totale lengte van bijna 4,50 meter houdt hij zich aan de trend, die wijst in de richting van groei: auto's worden groter en ruimer, ook bestelauto's.
Eén van de opmerkelijke details van de Caddy is ook dat de zijwanden van de laadruimte volkomen vlak zijn. Volkswagen heeft ervan afgezien om er verstevigende inpersingen in te maken; de noodzakelijke versteviging is klaarblijkelijk op een andere manier gerealiseerd. Volkswagen heeft de panelen mooi strak gehouden, en kans gezien om ze vrijwel naadloos tegen elkaar te monteren.
Het voordeel is duidelijk: wie een reclameboodschap of de bedrijfsnaam op de zijkant van de auto aan moet brengen heeft het bij de nieuwe Caddy aanzienlijk makkelijker dan bij veel andere merken. De bochten van Bezier hoeven maar in beperkte mate uit de kast te worden gehaald.
Wat bij de T5 Transporter niet helemaal is gelukt, ging bij de nieuwe Caddy wel goed: de vormgeving van de bumpers, en dan met name de voorbumper. Bij de T5 Transporter is het een vlakke kunststof schort zonder enige detaillering. Bij de nieuwe Caddy is de kunststof voorbumper verhoudingsgewijs net zo groot als bij de T5 Transporter, maar hij valt aanzienlijk minder op doordat er een profilering in is aangebracht die hem uittilt boven het niveau van de fantasieloze lap kunststof.
Over de beide zijkanten loopt een kunststof beschermingsstrip die de carrosserie redelijk zou moeten beschermen tegen onzacht contact met allerlei objecten. Wel steken de wielkasten uit, zodat deze niet echt beschermd worden door de kunststof strippen.
Kortom, uiterlijk slaat de nieuwe Caddy een goed figuur. Maar hoe zit het met het interieur? Hebben de Volkswagen constructeurs ook daar kans gezien de nodige verbeteringen aan te brengen?

Comfortabel


Beginnen we met de cabine. De kunststof afwerking van dat deel van de auto is duidelijk wat eleganter dan bij de vorige versie van de Caddy.
Ook hier is de invloed van de personenauto's merkbaar - de nieuwe Caddy is er niet alleen als bedrijfsauto, maar ook als Combi. En Combi-klanten zijn nu eenmaal veeleisender klanten dan bedrijfsautokopers. Logische consequentie van die vaststelling is dat je de componenten, die gemeenschappelijk in het interieur van de personen- en de bedrijfsautoversie worden gebruikt, op het niveau brengt van die eerste versie.
Ook de afwerking laat weinig te wensen over, er trilt, piept of knarst niets, alles zit "hieb- und stichfest" zoals de Duitsers het beschrijven.

Onze testauto was uitgerust met een simpele handbediening voor het openen en sluiten van de zijruiten - in wezen het enige detail in de cabine dat niet helemaal aan de eisen voldoet. Want de slinger is zodanig gemonteerd dat je hem net niet de volle 360 graden rond kunt draaien, zonder met je hand tussen die raamslinger en een verhoging in het deurpaneel te komen. Daarvoor moet je dus een truc bedenken om de kruk over die hindernis heen te krijgen - de meest voor de hand liggende is het bestellen van een elektrische zijruitbediening in plaats van de handmatige.
Voor de rest is de cabine van de Caddy een comfortabele verblijfplaats voor een chauffeur en een bijrijder. De chauffeur biedt hij een goed zicht door een flink naar boven doorgetrokken voorruit en door de beide zijruiten.
Klein nadeel: de zit is wat laag, waardoor de voorkant van de auto vanuit een normale zitpositie wat moeilijk te lokaliseren is. Rij je voor het eerst in de nieuwe Caddy, dan heb je regelmatig de neiging om wat uit de stoel omhoog te komen om een wat beter zicht op de voorkant te krijgen.
Sterk punt van de stoelen is weer de bijna traploze verstelbaarheid in lengterichting, met een omhoog te trekken hendel naast de stoelzitting. Het is de ideale oplossing om de stoel te verplaatsen terwijl je er op zit. Ook het stuurwiel is verstelbaar.

Berg- en laadruimte


Ander positief detail van de cabine is het voorhanden zijn van voldoende bergruimte in allerlei soorten en maten, waar alles van pennen tot documenten in is onder te brengen.
Verder is de Caddy weer op en top een Volkswagen, met een dashboard en instrumentenpaneel dat vrijwel geen uitleg nodig heeft - alles wijst zichzelf. Naast de bergruimte in het interieur heeft de nieuwe Caddy een wat forsere laadruimte dan zijn voorganger, met 3,2 kubieke meter is hij ongeveer tien procent groter van bij het vorige model.
Dat volume is om te zetten in 750 kg nuttig laadvermogen, waarmee de Caddy in de buurt komt van middenklasse bestellers. Wat laadvermogen betreft kan hij een besteller uit dat hogere segment min of meer vervangen, wat afmetingen betreft blijft hij duidelijk in het segment van de echte stadsbestellers. Die combinatie van eigenschappen maakt van de nieuwe Caddy een interessante bedrijfsauto voor bedrijven die regelmatig een fors laadvermogen hebben mee te nemen, maar gezien de omstandigheden waarin geopereerd moet worden, toch graag een compacte auto willen.
Of je aan dat soort avonturen moet beginnen met de auto zoals wij die reden - aangedreven door een 2,0 liter SDI dieselmotor met een hoogste vermogen van 51 kW of 69 PK bij 4000 Nm, en een hoogste koppel van 140 Nm bij 2200 motoromwentelingen - is maar helemaal de vraag. Wat meer vermogen en een hoger koppel is bij zo'n inzet toch wel heel erg wenselijk. Volkswagen heeft zo'n krachtbron inmiddels beschikbaar, in de vorm van een 1,9 liter TDI dieselmotor met een hoogste vermogen van 77 kW of 104 PK en een hoogste koppel van 250 Nm bij 1900 tpm.
Op papier is die krachtiger motor zelfs wat zuiniger in het verbruik dan de wat minder potente 2,0 liter SDI motor, maar of dat in de praktijk ook zo is, blijft twijfelachtig. Een laboratoriumsituatie is nu eenmaal wat anders dan de praktijk van alledag. Met een door ons gemeten gemiddelde verbruik van 7,7 liter per 100 kilometer is de SDI motor in elk geval knap zuinig, maar niet zo zuinig als Volkswagen opgeeft, het verschil is ongeveer 20 procent. Het verschil in prestaties gaat gepaard met een flink verschil in prijs, de krachtiger motor kost enkele honderden euro's meer, een meerprijs die een behoorlijke terugverdientijd heeft als het gebeuren moet op basis van het lagere verbruik.

Rijeigenschappen


Wat rijeigenschappen betreft is de nieuwe Caddy een aangename auto. Het begint met een redelijk laag geluidsniveau in de cabine - 68 dB(A) bij 100 km/uur en 70 dB(A) bij 120 km/uur.
De vrij aanzuigende SDI dieselmotor heeft geen turbo, die nog wel eens wat geluid wil veroorzaken, maar twee kleppen per cilinder en inspuiting door middel van common rail. Een redelijk simpele motor dus, die probleemloos zijn rondjes draait, geen trillingen kent en op geen enkel moment op een storende manier van zijn aanwezigheid blijk geeft.
Door het ontbreken van een turbo en intercooler is het koppel relatief laag. Dat merk je bij het accelereren, de Caddy met SDI motor is niet bepaald een sprintkampioen. Maar als hij eenmaal op gang gekomen is, redt hij zich aardig in het verkeer.

Ook wat veergedrag en besturing betreft is de Caddy een voorspelbare auto, die door weinig of niets van zijn à propos is te brengen. De vering is goed in staat om de meeste oneffenheden te absorberen.
Nieuw bij de Caddy is de toepassing van elektrische stuurbekrachtiging in plaats van hydraulische. Die elektrische bekrachtiging levert een heel directe en licht te bedienen besturing op, die tot de uiterste wieluitslag werkzaam is. Ook op de bediening van de pedalen valt niets aan te merken; gaspedaal, koppeling en rempedaal zitten op de goede plek en zijn goed te doseren. Bij het rempedaal wordt dat direct gevolgd door het krachtige remmende effect van schijfremmen rondom, die de auto binnen de kortste tijd tot stilstand brengt. Voor noodsituaties is er ABS.
Goed doordacht detail is de motorkap: hij wordt omhoog gehouden door twee gasveren, zodat je als chauffeur niet hoeft te zoeken naar een steun.

Samenvattend


De nieuwe Volkswagen Caddy is een slimme, doordachte auto, die zich qua rijeigenschappen en functionaliteit in positieve zin onderscheidt. Er staat een wat hogere prijs dan bij de doorsnee concurrent tegenover, maar met het VW merk op de grille moet dat terug te verdienen zijn door middel van een ook wat hogere restwaarde.

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trucks.nl
baat
almic
Autoboek International
Tibeg
facebook
scania
vdl
rino
terberg
advertise
Capriël Nederland
Hoornweg
Cuppers
Middelbos
HEBIC
meiller
Trailned
snapon
rdd