home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Engelse modec: keerpunt

elektrisch aangedreven distributietruck

Dit jaar wordt een jaar van keerpunten op mobiliteitgebied – het kan haast niet anders, gezien de problemen waar we op afstevenen bij ongewijzigd beleid. Eén van die keerpunten zou wel eens kunnen zijn dat de elektrische aandrijving, in de vorm van batterijelektrische tractie, als alternatief eindelijk op bescheiden schaal doorbreekt. Tenslotte is deze vorm van aandrijving een onmiddellijk beschikbare oplossing waar weinig meer aan ontwikkeld hoeft te worden. Het gebruik ervan levert volgens deskundigen een energiebesparing en een emissiereductie op tot ongeveer 50%, in vergelijking met overeenkomstige voertuigen met verbrandingsmotor, ook als je rekening houdt met de effecten van de productie van elektriciteit. Op de plaats van gebruik is het voertuig zelfs volledig emissievrij. Wij reden een middag met de Modec, de nieuwste ontwikkeling op het gebied van elektrische voertuigen.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 15
Uitgave datum: 03.01.2008
Jaargang: 59


Veelbelovend


Met elektrische bedrijfsauto's liep het in het verleden nooit zo goed af, in die zin dat ze op bescheiden schaal bij de overheid aan de bak kwamen, maar het verder niet redden – simpelweg omdat ze te zwaar waren, te weinig presteerden, en te veel kostten om aan te schaffen.
Aan al die drie negatieve aspecten heeft Modec iets proberen te doen. Naar het lijkt met enig succes, zo bleek ons tijdens een middagje kennismaken achter het stuur.
De Modec is afkomstig uit Engeland. Voor menigeen is dat een signaal om alert te zijn – Engelse voertuigen hebben geen al te beste reputatie. Die beroerde reputatie werd vooral opgebouwd in de jaren zestig, toen de Engelse auto-industrie op het hoogtepunt van haar macht was en de voorkeur gaf aan het incasseren van zoveel mogelijk winst, in plaats van het verder ontwikkelen van haar producten. Ze hadden in die jaren een soort 'take-it-or-leave-it' mentaliteit die hun uiteindelijk hun sterke marktpositie kostte.

Aan de andere kant is Engeland ook altijd het land geweest van de elektrische tractie, de elektrisch aangedreven 'milk floats' van de grote zuivelbedrijven bezorgen al zo'n zeventig jaar lang de dagelijkse pint of milk thuis, en tegenwoordig in menige Britse stad zelfs pakketten. Kortom, de Engelsen hebben al heel lang iets met elektrisch aangedreven voertuigen, zodat er een latente markt is die de ontwikkeling van nieuwe voertuigen en concepten mogelijk maakt en een kring van afnemers die bereid is te investeren in die nieuwe ontwikkelingen. Zo is de supermarktketen Tesco een van de eerste die investeerde in de aanschaf van een Modec, terwijl deze auto toch tamelijk afwijkt van datgene wat de Engelsen tot nu toe verstonden onder een voertuig met elektrische aandrijving.

Achtergrond


Ontwikkeld werd de Modec door een team rond Jamie Borwick, tot voor kort grootaandeelhouder van Manganese Bronze, de Britse bouwer van de Londonse taxi, die als E Mercury ook leverbaar is in een elektrisch aangedreven versie, die qua aandrijftechniek model stond voor de Modec.
Borwick trok zich enkele jaren geleden terug uit Manganese Bronze, dat in 2002 voor ongeveer een kwart in handen was gekomen van de Chinese fabrikant Geely. Met de opbrengst van zijn aandelen zette hij Modec op en ontwikkelde een geheel nieuwe generatie elektrisch aangedreven distributievoertuigen. De eerste voertuigen werden vorig jaar april gepresenteerd op de Commercial Vehicle Show in Birmingham. Inmiddels zijn er zo'n 800 eenheden besteld en loopt de productie op volle toeren.
Kenmerkend voor de Modec is een unieke aandrijflijn, die in eerste instantie bestond uit een Zebra natrium-nikkel-chloride (NaNiCl) batterij en een Zytek motor. Van de Zebra accu weten we dat hij een enorme energiedichtheid heeft, maar bovendien relatief licht is, hij weegt aanzienlijk minder dan een lood/zuur accu. Dat betekent dus dat je verhoudingsgewijs meer nuttig laadvermogen overhoudt bij gebruik van een Zebra accu dan bij een conventionele variant. Het verschil in opslagcapaciteit tussen een Zebra accu en een lood/zuur accu is vrij fors. Doordat de constructievorm van deze beide accu's nogal uiteenloopt, en de grondstoffen waaruit ze geproduceerd worden nogal verschillen, is de opslagcapaciteit niet zo goed te vergelijken. In grote lijnen komt het erop neer dat een Zebra accupakket ongeveer vijf keer de energiedichtheid heeft van een lood/zuur accu. Door die enorme energiedichtheid kwam de Zebra NaNiCl accu op een actieradius van ruim 160 kilometer, bij een rijsnelheid van maximaal 80 km/uur.

Probleem met de Zebra NaNiCl accu is dat er maar één fabrikant is, die een redelijk hoge prijs vraagt voor zijn product. Voor Modec was dat een reden om een alternatief te zoeken voor deze accu, vandaar dat er sinds kort een Lithium-Ion accu in zit. De actieradius loopt daardoor weliswaar met zo'n 50 kilometer terug, maar op prestaties als de topsnelheid en het acceleratievermogen heeft het geen enkele invloed. Qua gewicht is er ook weinig verschil, lithium is een heel licht materiaal waardoor het nauwelijks extra kilo's toevoegt aan de eigen massa. Bovendien is het in ruime mate voorhanden, zodat een Lithium-Ion accu geen uniek product is – er is wereldwijd een groot aantal fabrikanten die ze levert, waaronder een aantal Chinese bedrijven, waarvan er één de nieuwe Lithium-Ion accu's voor de Modec levert.

Ongewijzigd gebleven is de krachtbron: een Zytek elektromotor met een hoogste vermogen van 70 kW (102 PK) en een hoogste koppel van 300 Nm. De motor wordt bij het afremmen omgeschakeld in een generator, waardoor remenergie teruggewonnen en weer in de accu opgeslagen kan worden.
De motor is ook een opmerkelijke constructie in die zin dat hij uiterst compact geconstrueerd is in verhouding tot de prestaties die hij levert. Door die compacte constructie neemt hij niet alleen weinig ruimte in beslag, maar is die ook opmerkelijk licht. Dat laatste aspect wordt nog eens versterkt doordat de Zytek motor een aluminium behuizing heeft.

Accu leasen


Modec heeft nog iets bijzonders voor de klanten in petto, in die zin dat de voertuigen en de accu's separaat worden aangeboden.
Die voertuigen koop je als klant voor een bedrag dat begint bij zo'n 32.000 euro. De accu is bij die deal niet inbegrepen, die betrek je via een andere constructie. Modec heeft voor de kopers van haar elektrische voertuigen namelijk een raamovereenkomst gesloten met GE Finance, die de accu in principe koopt voor elke klant van haar voertuigen en die op leasebasis ter beschikking stelt. Eén van de redenen voor deze bijzondere constructie is het feit dat de Lithium-Ion accu een beperkte levensduur heeft, die niet wordt bepaald door het aantal keren dat hij wordt ontladen en weer opgeladen, maar simpelweg een kwestie is van veroudering, die al begint vanaf het moment van productie. Een uitgewerkte accu zal na een aantal jaren als chemisch afval verwerkt moet worden. Met name dat laatste traject komt niet ten laste van de klant bij deze oplossing. Maar misschien een nog belangrijker reden voor deze oplossing is dat de investering in de accu vrij groot is – de aanschaf van een nieuwe Lithium-Ion accu komt aardig in de buurt van de kostprijs van een Modec chassis. Die investering komt bij deze constructie nooit voor rekening van de koper.
Door deze aanpak wordt de accu een onderdeel van de exploitatiekosten, die verder nog bestaan uit de kosten van de elektriciteit die er nodig is voor het opladen van de accu's, en uit de onderhoudskosten.

Met name die laatste kosten zijn laag, doordat de Modec geen conventionele aandrijflijn heeft. De enige draaiende delen zijn de aangedreven as, de tandwieloverbrenging tussen de tractiemotor en de aangedreven as, en die motor zelf. Door die lage onderhouds- en energiekosten is er relatief veel ruimte voor de leaseprijs van de accu in de totale exploitatiekosten, als het uitgangspunt is dat die ongeveer op hetzelfde niveau moeten uitkomen als bij een distributievoertuig met conventionele aandrijflijn. Op kostengebied kan de Modec dus redelijk opboksen tegen een dieselvoertuig in dezelfde gewichtsklasse. Voor het met enig succes aan de man brengen van dit soort voertuigen is dat essentieel.

Rijeigenschappen


Maar zelfs de knapste voertuigen breng je niet aan de man wanneer ze qua rijeigenschappen niet aan de verwachtingen voldoen. Op dat gebied is de Modec bepaald geen tegenvaller.
Eén van de opvallendste kenmerken is zijn snelle acceleratie; de Modec ziet kans om in enkele seconden op te trekken van 0 naar 50 km/uur. Daardoor is hij in staat om zeer goed mee te draaien in het verkeer, hij is bepaald niet de langzaamste. Door de constructie van de aandrijflijn – geen versnellingsbak en dus ook geen koppeling – zijn er maar twee pedalen, het gaspedaal en de rem. In principe kun je op elk pedaal een voet houden en op die manier er snel mee reageren op de verkeerssituatie. Moet er snelheid geminderd worden, dan laat je het gaspedaal opkomen en trap je de rem in naar rato van de gewenste snelheidsreductie. Omgekeerd trap je snel het gaspedaal weer in zodra je weer vrij baan hebt. Het is een ideale manier om het maximale aan prestaties uit de Modec te halen, en een wijze van rijden waar je al heel snel heel snel heel bedreven in wordt – je voelt je helemaal Ernie, the fastest milkman from the west, uit het liedje van Benny Hill.

Dat snelle accelereren van de Modec heeft ook te maken met de constructie van de aandrijflijn. De elektrische tractiemotor is dicht op de aangedreven as gemonteerd, de aandrijfkracht wordt door middel van een tandwielset overgebracht op de achterwielen. In de beide naven zit een extra naafreductie, zodat de elektromotor al vrij snel op het toerental zit waar het maximale koppel wordt geleverd. Vanaf dat moment is er geen houden meer aan en schiet de motor door naar het toerental waar het maximale vermogen wordt geleverd, tenzij je het gas wat tempert. Overigens reden we de Modec leeg, maar de eigen massa ervan is met 3.500 kg inclusief opbouw al dusdanig groot dat de twee ton nuttige lading, die het voertuig mee kan nemen, op de prestaties niet al te veel invloed hebben. Wel wordt het klapperen van de vering op hobbels in de weg waarschijnlijk wat minder wanneer er wat lading op met name de achteras ligt, ter compensatie van de redelijk forse onafgeveerde massa door de combinatie van de achteras met de tractiemotor.

De vering voor bestaat uit een onafhankelijke wielophanging door middel van schroefveren, die uitstekend functioneert – in de cabine zit je redelijk comfortabel. De inrichting van die cabine heeft, los van de plaatsing van twee stoelen en een stuurwiel, weinig te maken met die van een conventionele frontstuur truck. De eerste associatie die de Modec cabine oplevert, is met de Austin/Morris FG truck uit 1960, met zijn portieren achter de vooras – daar zitten ze ook bij de Modec, alleen niet onder een hoek van 45 graden zoals bij de in zijn dagen behoorlijk revolutionaire FG, maar gewoon als openslaande deuren in de langsrichting.

Digitale wereld


Via die deuren kom je op een soort catwalk terecht tussen de schuifdeuren in de achterwand van de cabine en één in het kopschot van de opbouw.
Open je de schuifdeur naar de cabine, dan kom je in een soort digitale wereld terecht: een vrij fors display in het midden van het dashboard geeft informatie over de aandrijflijn, de hoeveelheid energie in de accu, het nog te rijden aantal kilometers op basis van de accuspanning, en de snelheid uiteraard. Bovendien geeft het display aan hoeveel energie er wordt opgeladen bij het afremmen.
Rechts in de cabine zit een pookje met de posities P, R, N en D – vrijwel dezelfde posities die je tegenkomt op de gemiddelde volautomatische versnellingsbak en die verder geen uitleg nodig hebben, nemen we aan.
Je start de auto met behulp van een elektronische code in een contactloze sleutel, die je langs een contact in de cabine beweegt. Zodra je de motor hoort, zet je het pookje in de positie D, je geeft gas en je rijdt weg.

Rij je eenmaal met de Modec, dan valt een aantal dingen op – bijvoorbeeld de mooi afgeronde voorkant van de cabine, die het manoeuvreren heel makkelijk maakt, de kleine spiegel in het horizontale paneel boven de voorruit in de cabine, die je een uitstekend zicht biedt op de voorkant van de cabine, en het grote glasoppervlak rondom, waardoor je een uitstekend zicht hebt op het verkeer om je heen. Het effect daarvan is dat men zich al heel snel thuis voelt in de Modec en er vlot mee door de lastigste situaties manoeuvreert, daarbij geholpen door de forse wielinslag voor, die een uiterst compacte draaicirkel oplevert. Binnen iets meer dan tien meter draai je de Modec om.
Wat verder opvalt aan de Modec is zijn enorme stabiliteit, dankzij het accupak midscheeps dat het zwaartepunt laag houdt. Hij ligt als een blok op de weg, ongevoelig voor onverhoedse aanvallen van zijwind.

Samenvattend


De beperkte olievoorraden en de daaruit voortvloeiende politieke, economische en milieueffecten scheppen de noodzaak om alternatieve energiebronnen te ontwikkelen. Het meest voor de hand liggend is dan om te beginnen bij alternatieven die voor het grijpen liggen, en een behoorlijk rendement beloven. De batterijelektrische tractie is zo'n alternatief. Binnen dat pakket aan alternatieven is de Modec een uiterst interessante oplossing, die de nodige perspectieven biedt. De eerste Modecs zullen tegen het einde van dit jaar in ons land gaan lopen bij City Cargo, de organisatie die in Amsterdam met trams en deze elektrotrucks de stad wil gaan bevoorraden. Voor wat betreft de Modecs hebben we er alle vertrouwen in.

 

Volledig gedigitaliseerd dashboard.

 

     

 

Met de Modec Amsterdam in.

 

Met dit pookje wordt de aandrijflijn geschakeld.

     

 

Een praktische roldeur achter.

 

     

 

Overzichtelijke werkplek voor de chauffeur.

 

De cabine is overzichtelijk ingedeeld.

     

 

Laadruimte zonder obstakels.

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Capriël Nederland
vdl
baat
Middelbos
almic
facebook
Hoornweg
Cuppers
terberg
scania
advertise
Autoboek International
HEBIC
snapon
Trailned
Trucks.nl
rdd
rino