home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

BOVA, MAN & MERCEDES coaches vergeleken

economisch busvervoer - wie wint er?

Ook in Auto- & Transportwereld leest u regelmatig bustesten. Hoewel 'testen' een beetje een groot woord is – het zijn meer rij­im­pres­sies. Om zicht te krijgen op de exacte prestaties van bus­sen, met name wat betreft het verbruik, organiseerden we in samen­werking met enkele buitenlandse bladen afgelopen zomer een verge­lijkings­test in Duitsland. De resultaten daarvan leest u in deze multitest.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 14
Uitgave datum: 20.12.2007
Jaargang: 59


Samenwerking


Zo'n vergelijking organiseer je niet in je eentje, simpelweg omdat het een behoorlijke organisatie en flink wat mankracht vergt. Bij­voorbeeld een aantal ervaren chauffeurs, die alle deelnemers op een vast traject aan de tand voelen. Verder een nauwkeurige uitvoe­ring en registratie van alle metingen, zodat je vergelijkbare re­sultaten krijgt. Wij participeerden in deze test samen met een aan­tal bui­tenlandse bladen – uit Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Gehouden werd de test in het zuiden van Duitsland, ondersteund door partners als Autobus Oberbayern GmbH die de praktische kennis le­verde, bandenfabrikant Continental AG die alle bussen op dezelfde banden zette, Knorr Bremse AG die de remtesten onder gecontroleerde omstandigheden uitvoerde, en Volkswagen Nutzfahrzeuge die zorgde voor het vervoer van de manschappen. Het resultaat is een prakti­sche test die goed vergelijkbare resultaten opleverde.

Vergeleken in deze eerste bustest – we hopen dat er nog vele komen – werden drie bussen uit wat je het best zou kunnen omschrijven als het economy-segment: niet al te dure bussen, die een bepaald com­fortni­veau bieden aan de passagiers, en qua uitvoering en presta­ties op een goed doorsneeniveau zitten. Het zijn bussen die niet beeldbepalend zijn bij de verschillende busfabrikanten, maar die wel de bulk van de verkopen uitmaken omdat de prijs/kwaliteit ver­houding ervan goed is. Van de ongeveer 8.000 nieuwe toerbussen, die jaarlijks in Europa worden geregistreerd, valt 75 procent in deze categorie.
De meeste bussen in dit segment zijn intelligente concepten, in die zin, dat er wordt gepoogd een zorgvuldig gecalculeerd en geconstru­eerd product te bieden, dat voor een aantrekkelijke investering een hoogwaardig product levert, zonder al te grote luxe. Bussen dus die op de Europese markt een grote rol spelen. Wie denkt dat we ap­pel­s met peren vergelijken, wanneer een twee-assige Bova Futura naast een tweetal drie-assige bussen van Duits fabricaat wordt gezet, zou de Euro­pese registraties er eens op na moeten slaan: alle drie bus­sen vallen bin­nen hetzelfde marktsegment, alleen is de Bova Futura ui­terst licht geconstrueerd, waardoor hij met slechts twee assen toekan. Over in­telligent construeren gesproken.

Bova Futura: flexibele allrounder


Bij VDL vierden ze dit jaar het 25-jarig bestaan van de Futura. Dat geeft al aan dat Bova, tegenwoordig een dochter van VDL maar des­tijds nog zelfstandig, iets goed heeft gedaan met de ontwikke­ling van de Futura, en ook in staat is geweest die sterke punten in de loop der jaren verder te ontwikkelen.
Qua vormgeving mag er dan geen al te groot verschil zijn tussen de Futura van toen en de hui­dige versie, onderhuids is er de afgelopen jaren veel veranderd. Bij die veranderingen heeft Bova nadrukkelijk het zwaartepunt ge­legd op gewichtsbesparing. Het betekent bijvoor­beeld dat er in de huidige Futura een vrij lichte motor zit, met een inhoud van 9,2 liter. Betrokken wordt hij van DAF, de huisleve­rancier van VDL, die voor de Futura FHD de PR265S Euro 5 motor aan VDL levert, met een hoogste koppel van 1450 Nm tussen 1100 en 1700 tpm en een vermogen van 265 kW (361 PK) bij 2200 omwentelingen. Het voordeel van zo'n kleinere motor is dat hij licht is; de eigen mas­sa van de bus was leeg niet meer dan 12.680 kg. Met 50 bezette zit­plaatsen blijft de bus onder 18 ton GVW. Nadeel is dat de presta­ties wat aan de krappe kant zijn. Op de vlakke snelweg merk je er weinig van, maar rij je in wat meer geaccidenteerd terrein dan moet er regelmatig geschakeld worden om de motor weer wat lucht te ge­ven. Iets meer koppel zou onder die omstandigheden wat meer rust geven. Is de bus voorzien van een gerobotiseerde versnellingsbak, dan is dat schake­len niet zo'n probleem, maar is een handgeschakel­de bak ingebouwd, zoals in onze testbus, dan kun je het als chauf­feur af en toe rede­lijk druk hebben.
Overigens heeft de inbouw van een gerobotiseerde bak niet alleen effect op de werkdruk voor de chauffeur, maar is de kans ook groot dat er een positieve uitwerking is op het verbruik. De bak is in staat om onder alle omstandigheden precies op het juiste moment te schakelen, zelfs op moeilijke trajecten.
Overigens is het door ons gemeten brandstofverbruik van de Bova Futura boven alle twijfel verheven. Met een gemiddelde verbruik van 24,5 liter per 100 km is hij niet alleen een soevereine overall winnaar, ook op de deeltrajecten deed hij het goed.

Op de vering van de Bova Futura en het remsysteem valt weinig aan te merken, allebei bieden ze datgene wat je ervan verwacht als pas­sagier en chauffeur. ESP is als optie te leveren; bij Bova heet het DSC, ofwel Dynamic Stability Control. Kortom, als passagier zul je je in een Bova Futura net zo veilig en comfortabel voelen als in de meeste andere bussen in deze prijsklasse. Alleen voor de chauffeur is er de afgelopen 25 jaar niet zoveel veranderd. Weliswaar kreeg hij een mooi nieuw dashboard en instrumentenpaneel, voor het opber­gen van zijn spulletjes is er de afgelopen jaren niet veel meer ruimte bijgekomen. Ook zou de verstelbaarheid van de stoel en de stuurkolom wat beter kunnen. Los van deze kritische noten vormt de Bova Futura nog steeds een uitstekend concept, waar je vooral als vervoerder veel profijt van hebt. Want zijn reputatie snelt de Fu­tura vooruit op de gebruikt-markt.

MAN Lion's Coach C: aspiraties


Binnen de NeoMAN groep, als dochter van MAN, tekent zich zo langza­merhand een soort taakverdeling af op busgebied.
MAN concen­treert zich vooral op de markt voor lijnbussen en op de marktsegmenten voor toerbussen, onder de absolute top. Die top is voorbehouden aan Neoplan met modellen als de Starliner en de City­liner. Maar deze Lion's Coach C is voor MAN ongetwijfeld de bus die het geld ver­dient. Het afgelopen jaar werden er zo'n 600 van gepro­duceerd – niet meer in Europa, maar in de MAN busfabriek in Ankara. Daarmee overtreft dit model alle andere toerbusmodellen die door NeoMAN wor­den gebouwd.
Wat vormgeving betreft is het een bus die zich helemaal aanpast aan het segment waarin hij thuishoort. Want het is vooral een zakelijk en functioneel vormgegeven bus, goed afgewerkt, maar zonder opzien­barende details. Sterk punt van deze C-variant is dat hij op een totale lengte van maar 13,20 meter 53 passagiers buiten de reislei­der weet te herbergen, terwijl hij bovendien de chauffeur een rian­te werkplek biedt. Kortom, de ruimte wordt efficiënt gebruikt.

Technisch vormde deze bus in zoverre een uitzondering, dat hij als enige werd aangedreven door een Euro 4 motor met EGR (uitlaatgasre­generatie) als middel om aan de emissienormen te voldoen. Aanvanke­lijk kostte het MAN wat moeite om qua verbruik mee te komen met de SCR/AdBlue concurrentie, maar die problemen lijken onder controle, want de Lion's Coach was op ons traject goedkoper qua verbruik dan de Mercedes-Benz Tourismo. En dat is geen slecht resultaat.
Bij deze bus werden overigens de voordelen van een wat krachtiger motor heel mooi duidelijk. Aangedreven werd hij door een MAN D2066LOH04 motor, met een hoogste koppel van 2100 Nm tussen 1100 en 1400 omwentelingen per minuut en een hoogste vermogen van 324 kW (440 PK) bij 1700 krukasomwentelingen. Daarmee had hij geen enkele moeite met het wat geaccidenteerde deel van ons testtraject, hij rolde er overheen zonder dat er overdreven veel geschakeld moest worden. Voor de chauffeur betekende het een aanzienlijk geringere werkdruk, omdat de meeste kritische situaties met het gaspedaal wa­ren te ondervangen.

Zowel MAN als Neoplan hebben een naam hoog te houden wat betreft de kwaliteit van hun wielophanging, de Lion's Coach C stelt die repu­tatie absoluut niet ter discussie, het is een uiterst comfortabele bus waarin zowel de passagiers als de chauffeur en reisleider over het veercomfort niet te klagen hebben. Aangenaam voor de chauffeur is dat deze bus bovendien bijzonder stabiel is. Het feit dat deze bus een drieasser is, draagt daar ongetwijfeld aan bij, maar de invloed van de vering en wiel/asgeleiding is ook niet te onder­schatten.
Wat veiligheid betreft zit de Lion's Coach C ook in de kopgroep, met ESP als standaard uitrusting en een Lane Guard System (LSG) als optie. Het geeft een trilsignaal, via de zitting van de chauffeurs­stoel, zodra de wegmarkering links of rechts wordt overschreden zon­der dat de clignoteur wordt gebruikt. Qua elektronica ligt daar ook de grens – het elektronische systeem van de Lion's Coach is nog niet helemaal 'state of the art', zo'n systeem komt er in het kader van een geplande upgrading in 2009. Vanaf dat moment zal ook Adap­tive Cruise Control in te bouwen zijn, een systeem dat nu nog niet op het optielijstje staat. Samenvattend: wat verbruik betreft is de MAN Lion's Coach C een perfecte drieasser, qua techniek heeft hij nog een paar stappen te gaan.

Mercedes-Benz Tourismo M: bescheiden succes


Bij Mercedes-Benz zijn de signalen die ze uitzenden naar de buitenwereld, altijd wat tweeledig. Aan de ene kant hebben ze er geen moeite mee om zichzelf te profileren als de beste en de groot­ste en de wat dan ook, in de segmenten van de markt die ze bedie­nen, aan de andere komt er soms een bescheidenheid over hen heen bij het introduceren van een nieuw product en diens kwaliteiten dat je het bijna over het hoofd ziet.
Een mooi voorbeeld daarvan is de Mercedes-Benz Tourismo M, een bus die qua uiterlijk zoveel wegheeft van de Travego, dat je die twee nogal snel met elkaar verwisselt en de neiging hebt verder niet zo veel aandacht te besteden aan deze nieuwe toerbus. Maar wat je ziet is bij de Tourismo niet wat je krijgt: daadwerkelijk is het een uitgekiende, geconcipieerde bus voor het economy-segment van de markt, die qua rijeigenschappen en inrichting zodanig veel gelij­kenis vertoont met de Travego, het topmodel van Mercedes-Benz, dat je als oplettend passagier waarschijnlijk weinig verschil merkt tussen deze twee bussen. Wat rijeigenschappen betreft doet de Tou­rismo M weinig onder voor de Travego.

Het grootste verschil vormt de werkplek voor de chauffeur. Welis­waar ook niet qua uiterlijk - bij de Travego en de Tourismo M zijn ze bijna identiek - maar in de Tourismo moet de chauffeur het doen met wat minder bedieningsgemak, door bijvoorbeeld het ontbreken van een AS-Tronic gerobotiseerde versnellingsbak. Voor de rest is het hele pakket aan veiligheidsopties dat is ingebouwd of als optie leverbaar is bij de Travego, niet integraal te leveren op de Touris­mo. Weliswaar zit er standaard ESP op, tenslotte besteed je de ma­ximale zorg aan de veiligheid, maar aan de andere kant behoort A­dap­tive Cruise Control niet tot het optiepakket, en zal dat op kor­te termijn ook niet gaan behoren.
De AS-Tronic gerobotiseerde versnellingsbak komt binnen afzienbare tijd wel beschikbaar – het is het betere alternatief voor de wat hakerig schakelende joystick waarmee handmatig de versnellingen worden geselecteerd. Overigens blijft het aantal schakelhandelingen ook bij de Tourismo M ruimschoots binnen de perken, met de OM 457 LA motor aan boord, die een vermogen levert van 428 PK en een hoog­ste koppel van 2100 Nm, viel ook niet anders te verwachten.

Voor de rest is de Mercedes-Benz Tourismo M een uiterst comfortabe­le, goed afgewerkte en fijne bus, die het je niet al te lastig maakt om als chauffeur goed te presteren. Was dat het belangrijkste selectiecriterium geweest bij deze vergelijkingstest, dan was de hoofdprijs naar deze bus gegaan. Qua verbruik deed hij het echter wat minder goed – en dat levert dan weer een minpuntje van de reke­naars onder ons op.

 

De MAN Lion's Coach C wist te overtuigen door zijn rijge­drag.

 

De Bova Futura FHD – zuinigste van allemaal.

     

 

Alle bussen stonden op dezelfde Conti banden.

 

De bussen werden stevig aan de tand gevoeld in Zuid-Duitsland.

     

 

Ook naar de praktische kanten werd gekeken.

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

Technische gegevens
Bova Futura FHD 120-365
Motor: DAF PR 265 S, zescilinder lijnmotor, turbo en intercoo­ling, elektronisch geregelde dieselinspuiting met pompverstuivers, emis­sienorm Euro 5 met SCR/AdBlue, NOx sensor en OBD. Inhoud 9.200 cub. Boring x slag 118 x 140 mm. Vermogen 265 kW/361 PK bij 2.200 t/min. Max. koppel 1.450 Nm bij 1.100–1.700 t/min.
Overbrenging: Enkelvoudige droge plaatkoppeling, handgeschakelde zesversnellingsbak van het type GO 170 SGS, ratio 8,17–1,00, hypoï­de achteras met een ratio van 3,23:1.
Wiel/asophanging: voor onafhankelijk met dubbele draagarmen, een luchtbalg en schokdemper aan elke kant; achter starre as (ZF A-132) met 4 balgen en 4 schokdempers, stabilisator, Ecas geregelde lucht­vering; Bandenmaat 295/80 R22,5.
Remmen: elektronisch geregeld tweekrings systeem met EBS regeling en remassistent, geventileerde remschijven rondom, ABS en ASR, Voith-Retarder en luchtdrukbediende motorrem; ESC als optie.
Besturing: ZF kogelkringloop Servocom ZF 8098, overbrenging 1:17,0­–20,0.
Constructie: zelfdragend met R66 rollbar, zijbeplating uit één stuk, verzinkt.
Maten en gewichten: L/B/H 12.040 x 2.490 x 3.551 mm met airco. WB 6.090 mm. Overbouw voor/achter 2.710/3.240 mm. Draaicirkel 22.000 mm. Stahoogte in gangpad 1.900 mm. Bagagevolume 10 cub. Tankinhoud 620 ltr. Eigen massa 12.680 kg (eigen meting fabrikant). Toegestaan totaalgewicht 18.000 kg. Aantal zitplaatsen 49+1+1.

MAN Lion's Coach C
Motor: D2066 LOH 04, zescilinder lijnmotor, turbo en intercooling, elektronisch geregelde dieselinspuiting met common rail, vier klep­pen per cilinder, emissienorm Euro 4 met EGR en open roetfilter. Inhoud 10.518 cub. Boring x slag 120/155 mm. Vermogen 334 kW/440 PK bij 1.900 t/min. Max. koppel 2.100 Nm bij 1.000–1.400 t/min.
Overbrenging: Enkelvoudige droge plaatkoppeling, handgeschakelde zesversnellingsbak van het type GO 210, ratio 6,53–0,79:1, hypoï­de achteras met een ratio van 3,70:1.
Wiel/asophanging: voor onafhankelijk met meervoudige draagarmen, een luchtbalg en schokdemper aan elke kant; achter starre as met 4 balgen en 4 schokdempers, stabilisator; ECAS geregelde luchtvering;
MAN NOL 06-B-01 naloopas, wrijvingsgestuurd. Bandenmaat 295/80 R22­,5.
Remmen: elektronisch geregeld tweekrings systeem met EBS regeling en remassistent, geventileerde remschijven rondom, ABS en ASR, Voith-Retarder met Brake-o-mat functie; ESP en MSC standaard, elek­tronische slijtagesensor in remblokken.
Besturing: ZF kogelkringloop Servocom ZF 8098, overbrenging 1:17,0­–20,0, luchtdrukbediende verstelbaarheid stuurkolom.
Constructie: zelfdragend met R66 rollbar, separaat frame voor mo­tor.
Maten en gewichten: L/B/H 13.260/ 2.550/ 3.812 mm. WB 6.060 mm. Overbouw voor/achter 2.680/3.050 mm. Draaicirkel 20.700 mm. Sta­hoogte in gangpad 1.950 mm. Bagagevolume 10,7 cub. Tankinhoud 525 ltr. Eigen massa 15.100 kg (eigen meting fabrikant). Toegestaan to­taalgewicht 24.900 kg. Aantal zitplaatsen 53+1+1.

MB Tourismo M
Motor: OM 457 LA, zescilinder lijnmotor, turbo en intercooling, elektronisch geregelde dieselinspuiting met pompverstuiver, vier kleppen per cilinder, emissienorm Euro 4 met SCR/AdBlue. Inhoud 11.970 cub. Boring x slag 128/155 mm. Vermogen 315 kW/428 PK bij 2.000 t/min. Max. koppel 2.100 Nm bij 1.100 t/min.
Overbrenging: Enkelvoudige droge plaatkoppeling, handgeschakelde zesversnellingsbak van het type GO 210, ratio 6,53–0,79:1, hypoï­de achteras met een ratio van 3,583:1.
Wiel/asophanging: voor onafhankelijk met twee draagarmen, een luchtbalg en schokdemper aan elke kant; achter starre as met 4 bal­gen en 4 schokdempers, stabilisator; ECAS geregelde luchtvering; RAS gestuurde naloopas ZF RL-75/A, twee luchtbalgen. Bandenmaat 295/80 R22,5.
Remmen: elektronisch geregeld tweekrings systeem met EBS regeling en remassistent, geventileerde remschijven rondom, ABS en ASR, Voith-Retarder ESP en DBL standaard, elektronische slijtagesensor in remblokken, slijtageharmonisatie.
Besturing: ZF kogelkringloop Servocom ZF 8098, overbrenging 1:22,2­–26,2:1, luchtdrukbediende verstelbaarheid stuurkolom.
Constructie: zelfdragend met R66 rollbar, modulair opgebouwd.
Maten en gewichten: L/B/H 12.960/2.550/3.620 mm. WB 6.080 mm. Over­bouw voor/achter 2.760/2.770 mm. Draaicirkel 21.190 mm. Stahoogte in gangpad 2.100 mm. Bagagevolume 8,4 cub (met toilet). Tankinhoud 475 ltr. Eigen massa 15.300 kg (eigen meting fabrikant). Toegestaan totaalgewicht 24.000 kg. Aantal zitplaatsen 53+1+1.

DE MEETRESULTATEN*
Bova Futura MAN Lion's Coach MB Tou­rismo
Afgelegde afstand 990,8 km 1.010,6 km 1.012,4 km
Gemiddeld verbruik 24,55 l/100 km 27,91 l/100 km 28,29 l/100 km
Adblueverbruik 0,87 l/100 km – 0,99 l/100 km
Testgewicht 17,980 kg 20.985 kg 20.980 kg
Verbruik bij 80 km/h 14,70 l/100 km 16,4 l/100 km 15,3 l/100 km
Verbruik bij 100 km/h** 22,16 l/100 km 25,09 l/100 km 26,0 l/100 km
Snelwegverbruik bij gem.
snelheid van 91,83 (Bova),
90,8 (MAN), 90,92 (MB) 22,35 l/100 km 25,38 l/100 km 25,51 l/100 km
Verbruik secundaire weg bij
gem. snelheid van 60,82
(Bova), 60,1 (MAN), 60,61 (MB) 25,70 l/100 km 29,28 l/100 km 29,8/100 km
Verbruik bergtraject bij
gem.snelheid van 44,58
(Bova), 46,25 (MAN), 46,15 (MB) 138,03 l/100 km 153,5 l/100 km 164,86 l/100 km
Acceleratie
0–60/80/100 km/h 18,1/29,18/43,26 s 19,5/30,2/40,8 s 17,8/28,6/42,4 s
Elasticiteit 80–100 km/h,
twaalfde versnelling 17,2 s 12,55 s 15,4 s
Noodstop 80 km/h–stilstand
Tijd, remweg, minimaal 3,9 s, 37,7 m 3,4 s, 38,8 m 3,6 s, 40,0 m
Tijd, remweg, maximaal 3,9 s, 42,1 m 3,9 s, 42,5 m 3,9 s, 41,5 m
Geluidsniveau in dB(A)
80 km/h, voor/midden/achter 67,2/67,3/67,7 64,9/67,2/67,0 64,3/63,8/64,3
100 km/h, voor/midden/achter 70,9/70,8/71,9 68,3/71,2/69,5 67,2/66,2/67,1

*Weersomstandigheden: 12 tot 18?C, windkracht 3 tot 4 (geschat)
**De Lion's Coach was begrensd op 98 km/h.


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trucks.nl
snapon
HEBIC
baat
rino
D-tec
facebook
terberg
Capriël Nederland
Hoornweg
DHS
Trailned
vdl
advertise
Cuppers
Middelbos
Anema Trucks & Spare Parts