home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volvo FL 240: lichtpunt

opvolger van de FLC aan de tand gevoeld

Voor Volvo was vorig jaar het jaar van de grote verandering en de herschikking. Het eigen programma distributievoertuigen verdween en werd vervangen door een nieuw programma dat pas begint bij 12 ton GVW, en dat je zou kunnen zien als een trucklijn die toch heel erg wordt gedomineerd door componenten van derden. Eerder beproefden we al de FE, als opvuller van de ruimte tussen de FL en de FM, deze keer is de FL aan de beurt, als vervanger van de oude FLC.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 12
Uitgave datum: 22.11.2007
Jaargang: 59


Zelfde herkomst


Allebei hebben ze dezelfde achtergrond – de aandrijflijn is gebaseerd op een nieuwe zescilinder zevenliter motor die door Deutz voor Volvo Trucks wordt gemaakt, terwijl de cabine is afgeleid van de Renault producten voor dit segment: de Midlum cabine voor de FL en de Premium Distribution cabine voor de FE.
Dat Volvo qua gewicht wat hoger begint met deze nieuwe lijn, en niet de moeite neemt om alle componenten zelf nieuw te ontwikkelen, heeft zo zijn redenen. De belangrijkste is ongetwijfeld dat de Volvo distributietrucks het nooit zo goed hebben gedaan in de markt. Met de FM en diens voorgangers was nog een redelijk marktaandeel te realiseren, maar met name bij de lichte FL-modellen bleven de verkopen over het algemeen toch achter bij de verwachtingen, ook al zal Volvo dat niet snel bevestigen. Ze hebben in de loop der jaren hun deel gehad van allerlei technische problemen. Al in een vrij vroege fase monteerde Volvo schijfremmen op de lichtste modellen van de FL, destijds nog een zestonner, en dat hebben ze geweten. Het heeft heel wat kwaaie klanten opgeleverd.
Kortom, Volvo is een kei in het ontwikkelen van trucks voor de hogere gewichtsklassen, maar met lichte distributievoertuigen konden ze niet zo goed uit de voeten, ze moesten daar nu eenmaal hun meerdere erkennen in merken als Mercedes-Benz, Iveco, Renault en MAN – waarschijnlijk in exact die volgorde. Vandaar dat ze het in dit segment van de markt nu maar eens over een andere boeg gooien: eigen voertuigen vanaf 12 ton GVW, gebaseerd op componenten die deels van derden komen om de kosten laag te houden, en aangevuld met nog lichtere voertuigen van Nissan. Want in het grootste deel van Europa is de kogel inmiddels door de kerk: de Volvo truckdealers voegen daar de Nissan bedrijfsauto's aan hun programma toe. In Nederland hebben inmiddels vrijwel alle Volvo dealers een contract met Nissan getekend. Het betekent dat bij veel van die dealers uiteindelijk de Mitsubishi trucks vervangen worden door Nissans, tenzij ze een oplossing vinden waarbij ze beide merken in huis kunnen houden.

Slim


We constateerden het al in het verslag over de test met de nieuwe Volvo FE: het nieuwe FL/FE programma is slim in elkaar gezet, Volvo maakt er een goed gebruik van alles wat de groep, na de uitbreiding met Renault Véhicules Industriels, inmiddels in huis heeft aan componenten.
De basis van de cabines van de nieuwe FL en FE zijn, zoals al vermeld die van respectievelijk de Renault Midlum en Premium cabine. Volvo had die cabine in een eerder stadium al gebruikt op het VM model voor de Zuidamerikaanse markt, maar heeft de vormgeving ervan, voor zover het de pure distributietrucks betreft, recent aangepast aan de vormgeving van de FL/FE trucks.

De totstandkoming van het nieuwe programma is in een paar woorden te omschrijven: men neme het bestaande FL programma, monteert de nieuwe 7-liter Deutz motor in het chassis en zet daaroverheen de Volvo-variant van de Midlum cabine.
De FL is binnen het nieuwe programma de pure distributietruck, bestemd voor het fijnmazig afleveren van relatief lichte zendingen. Ondanks het feit dat ze haar programma heeft beperkt wat betreft het aantal modellen, is ze op die manier toch in staat om haar klanten een stuk maatwerk te leveren binnen een redelijk fijnmazig aanbod aan modellen en uitvoeringen. Er zitten zelfs kant-en-klare oplossingen bij, zoals onze testtruck, die compleet met opbouw af dealer wordt geleverd in het kader van het CityPro programma. Die opbouw komt overigens van een Tsjechische leverancier, die ook zorgt voor het daadwerkelijke monteren ervan. Elke FL, die wordt besteld met zo'n opbouw, maakt dus zijn eerste reis richting Tsjechië. Voordeel is wel dat hij daarna niet nog eens naar een Nederlandse carrosseriebouwer moet, maar meteen de weg op kan om omzet te genereren. Kortom, er valt het een en ander te zeggen voor deze oplossing, die Volvo dan ook al een aantal keren heeft verkocht op de Nederlandse markt. Ook niet onbelangrijk: voor het onderhoud heb je maar één adres, namelijk de Volvo dealer. Hij onderhoudt alles, ook een eventuele koelmotor en laadklep.

Aangepaste cabine


Volvo heeft de Midlum cabine van Renault niet ongewijzigd overgenomen, in die zin dat een aantal constructiedetails werden aangepast om de cabine door de Zweedse veiligheidstest te helpen.
De aanpassingen die Volvo heeft toegepast, hebben niet alleen consequenties voor de constructie en de sterkte, maar ook op het gewicht; gemiddeld zijn de Volvo-varianten van deze Renault-cabines zo'n zestig kilo zwaarder. Uiterlijk is de FL-cabine herkenbaar aan een typische Volvo-grille, die onmiddellijk de afkomst van deze truck verraadt. Markante details in het interieur zijn het pookje als schakelelement op een centrale console. Ernaast zitten de bedieningshandgreep van de parkeerrem, erboven enkele schakelaars en twee houders voor blikjes. Verder is er in de cabine op legio locaties volop bergruimte te vinden; het kost weinig moeite om alles wat je als chauffeur mee te nemen hebt aan documenten en andere zaken een plaats te geven in de cabine. Het geluidsniveau in de cabine bedraagt 67 dB(A).
Bij een distributietruck moet een chauffeur gemakkelijk kunnen in- en uitstappen – dat vormt bij de Volvo FL dan ook geen enkel probleem. Een dergelijke truck moet bovendien uitstekend zicht rondom bieden. Ook in dat opzicht is de FL bepaald niet gehandicapt, dankzij het grote ruitoppervlak en de goede spiegelbezetting.

Volvo heeft een reputatie op te houden wat betreft de inrichting van haar cabines, sinds jaar en dag besteedt ze veel aandacht aan de ergonomie. Bovendien doet Volvo een poging om ze qua comfort en afwerking net wat meer te laten bieden door een zorgvuldige afwerking en door een vrij uitgebreid optiepakket.
Verder is Volvo er in de afgelopen tijd aardig in geslaagd om de tevredenheid van een chauffeur over een Volvo cabine te laten bepalen door niet nader te omschrijven aspecten als het uiterlijk ervan en het veiligheidsgevoel dat je erin krijgt. Kortom, Volvo heeft een behoorlijke schare redelijk merktrouwe volgelingen, die met de Renault-connectie bij de FL geen enkele moeite zullen hebben: voor hen blijft het een Volvo-cabine, omdat ze er veel Volvo-elementen in terugvinden en de sfeer van dit Zweedse merk erin proeven.
Dat wordt dan nog aangevuld door een groot netwerk van goede dealers, die veel zullen doen om het de klant naar de zin te maken, en die er dan ook geen moeite mee zullen hebben om de FL aan de man te brengen. Voor kannibalisering van het eigen Volvo programma hoeven ze geen angst te hebben – van een overlap met een ander Volvo truckprogramma is er bij de FL, in tegenstelling tot de FE, geen sprake.
Soepele aandrijflijn
Wat de techniek betreft zijn de Volvo FL en de FE sterk aan elkaar gelieerd, allebei hebben ze een D7E dieselmotor als krachtbron, een motor die de meeste kenmerken van de huidige Volvo dieselmotorengeneratie deelt, maar niet alle.
Zo heeft hij een enkele cilinderkop, vier kleppen per cilinder en een bovenliggende nokkenas. Maar in plaats van pompverstuiver heeft Volvo bij deze motor gekozen voor common rail inspuiting. De reden is dat door deze constructie de kleppentrein wat lager kon worden gehouden, wat weer inbouwhoogte scheelt. Bovendien werkt het common rail systeem met een lagere inspuitdruk, dan wanneer pompverstuivers zouden worden toegepast. In de Euro 3 variant van deze motoren bedraagt de inpuitdruk 1.400 bar, de op de Europese markt geleverde Euro 4 en Euro 5 varianten hebben een inspuitdruk van 1.600 bar. Onze testauto was uitgerust met een Euro 4 dieselmotor, hij leverde een hoogste vermogen van 177 kW (240 PK) bij 2.500 omwentelingen per minuut en een hoogste koppel van 920 Nm tussen 1.200 en 1.700 omwentelingen. De motor voldoet aan de Euro 4 emissienormen door middel van een SCR katalysator en AdBlue inspuiting. Wat dieselverbruik betreft is het een krachtbron die heel mooi in de pas loopt met de concurrenten in dit segment, wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 18,4 liter per 100 kilometer. Het AdBlue-verbruik ligt tussen de 4 en 5 procent van het brandstofverbruik.
De rest van het chassis en de aandrijflijn levert bij de FL weinig verrassingen op; wielophanging en assen zijn grotendeels overgenomen van de vorige generatie FL. Daar is ook niets op tegen, omdat de vorige FL qua chassis en wielophanging een uitgerijpt product was, waar weinig op aan te merken viel. Wat er in wezen nog aan ontbrak was een modernere, comfortabeler cabine, en een motor die voldoet aan de op dit moment geldende emissienormen, en die heeft de nieuwe FL allebei.
Als versnellingsbak is een zesgangs ZF bak gemonteerd, die met de hand wordt geschakeld. Weliswaar heeft ZF een gerobotiseerd schakelsysteem beschikbaar, maar het aanpassen van de schakelprogrammering aan de karakteristieken van de Volvo/Deutz motor kost wat tijd. Dus is het voorlopig nog even wachten op deze gerobotiseerde bak.

Op de weg


Kijken we naar de rest van het chassis dan zien we dat de FL standaard op paraboolveren rondom staat; bij onze testtruck waren de paraboolveren achter echter vervangen door luchtvering.
Verder heeft de FL elektronisch geregelde schijfremmen rondom, uiteraard met ABS en ASR, en voorzien van Brake Blending. Dit systeem maakt de integratie van voorzieningen als de Hill Start Aid mogelijk, een hulpmiddel waardoor de truck niet achteruit kan rollen op het moment dat deze heuvelopwaarts wegrijdt.

De remmen blijven ingeschakeld bij het starten en worden automatisch gelost op het moment dat de motor voldoende koppel heeft opgebouwd om het voertuig vooruit te bewegen. Zelfs in het Nederlandse distributievervoer is zo'n systeem een uiterst praktisch hulpmiddel. Het houdt een truck exact op zijn plek als je voor een stoplicht staat, er is geen kans op onverhoeds voor- of achteruit rollen. Aangevuld wordt de bedrijfsrem met een compressierem op de motor. Die hulprem heeft drie vermogensstappen, die gekozen worden met de Z-vormige hulpremhendel links achter het stuurwiel.
Overigens was het schakelen met de ZTO1006 versnellingsbak van ZF, die Volvo gebruikt in de FL, een probleemloze zaak; de bak laat zich vrij makkelijk schakelen doordat de bediening is bekrachtigd. Ook wat het comfort en de rijeigenschappen betreft is de FL een truck die je als chauffeur weinig reden tot klagen geeft, hij is bijzonder comfortabel en vangt soepel alle oneffenheden in de weg op.
Meest interessante detail voor de vervoerder is ongetwijfeld dat hij relatief licht is. Als full-size 12-tonner brengt hij als chassis/cabine niet meer dan 4.700 kg op de weegschaal. Compleet opgebouwd met het CityPro bakje, in de uitvoering zoals wij reden, dus met een 1.500 kg laadklep van Zepro of Dhollandia, komt de eigen massa op 7.024 kg. Resteert dus vijf ton voor lading – niet verkeerd voor een truck in deze gewichtsklasse. Voor de rest voel je je heel snel thuis in deze nieuwe Volvo voor het distributievervoer, simpelweg omdat het voelt en rijdt als een Volvo, ook al heeft-ie iets van een hybride.

Samenvattend


Bij de Volvo FL weet je als vervoerder wat je krijgt, en dat is weer een echte Volvo, ook al hebben de constructeurs voor de componenten geshopt in de directe omgeving van Volvo Trucks of iets verder weg. Het eindresultaat is niettemin een Volvo in hart en nieren, die bovendien wordt omgeven door een netwerk van praktische diensten en een capabele organisatie. Het CityPro programma met zijn opbouwmogelijkheden is er één van de voorbeelden van. Volvo biedt met de FL een truck die verder overtuigend is qua prijs/prestatieverhouding, en qua kilometerkosten ongetwijfeld geen verkeerd figuur slaat door het gunstige verbruik en de vrij lange onderhoudsinterval. Kortom, de nieuwe FL biedt eigenlijk precies datgene wat je als ondernemer zoekt: meer voor minder. Ofwel meer vervoeren tegen lagere kosten – een lichtpuntje voor menige vervoerder in een toch wat grimmig ogende toekomst.

 

Het instrumentenpaneel: combinatie van Volvo en Renault elementen.

 

De middenconsole heeft een flink opbergvak.

     

 

Standaard een dakluik.

 

Forse bergvakken boven de voorruiten.

     

 

Forse koelbox tussen de stoelen.

 

240 PK sterke zescilinder Volvo/Deutz Euro 4 motor.

     

 

 

Het kantelen van de cabine wordt er niet makkelijker op door al die bekleding.

     

 

De instap is wat minder laag dan bij de vorige FL.

 

De cabine is vooral praktisch afgewerkt.

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS EN....

Motor
Type aanduiding: D7E 240 EUR4SCR
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 108x130 mm
Cilinderinhoud: 7.200 cc
Compressie: 18:1
Vermogen: 177 kW (240 PK) bij 2.500 tpm
Koppel: 920 Nm bij 1.200-1.700 tpm.
Koeling: vloeistof
Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 362 mm
Bediening: hydraulisch, luchtbekrachtigd
Versnellingsbak: ZF ZTO 1006
Aantal versnellingen: zes
Achteras
Type: hypoïde, enkele overbrenging
Overbrengingsverhouding: 3,73 : 1
Draagvermogen: 8.500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers
Vooras
Type: I profiel
Draagvermogen: 4.500 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers
Wielen en banden
Wielen: 17.5 x 6.00
Bandenmaat: 265/70R19.5
Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: geklonken
Brandstoftank: 200 liter
Remmen
Voetrem: luchtdrukbediende schijven voor en achter Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: VEB
Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 46 cm
Draaicirkel: 18,9 meter bij wielbasis 550 cm
Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 110A, 2 x 12V/170 Ah accu's
Cabine
Type: frontstuur cabine, 60? kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel en stuurkolom
@diap:TESTRESULTATEN
We reden de Volvo FL 240 over ons bijna 300 kilometer lange Midden Holland testtraject, samengesteld uit zo'n 45% snelweg en 55% binnenweg en bebouwde kom.
Weersomstandigheden
Zonnig, windkracht 5, temperatuur ongeveer 20?
Getest voertuig
Volvo FL 240 met gesloten bak, GVW 12 ton.
Verbruik
Loenersloot Hilversum Oost
20 kilometer, verbruik 3,9 liter, gemiddeld 19,6 liter/100 km.
Hilversum Oost Delden (A1)
115 kilometer, verbruik 18,7 liter, gemiddeld 16,2 liter/100 km.
Delden Ede Oost
80 kilometer, verbruik 14,8 liter, gemiddeld 18,5 liter/100 km.
Ede Oost Utrecht Oost
50 kilometer, verbruik 10,6 liter, gemiddeld 21,2 liter/100 km.
Utrecht Oost De Meern
9 kilometer, verbruik 2,5 liter, gemiddeld 27,6 liter/100 km.
De Meern Loenersloot
20 kilometer, verbruik 3,5 liter, gemiddeld 17,5 liter/100 km.
Totaal gemiddeld verbruik
Totaal gereden 294 kilometer. Totaal verbruik 54 liter. Totaal gemiddeld verbruik 18,4 liter/100 km (1:5,4).


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Anema Trucks & Spare Parts
Middelbos
Trailned
vdl
baat
D-tec
rino
terberg
Hoornweg
Trucks.nl
DHS
Cuppers
facebook
HEBIC
advertise
Capriël Nederland
snapon