home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Mercedes-Benz Axor 1840LS powershift: update

nu ook met gerobotiseerde bak

Naast de Actros heeft Mercedes-Benz sinds enkele jaren de Axor in het programma, een auto die zich vooral richt op de prijsbewuste koper, en bestemd is voor het werk waarin je van aanpakken moet weten – het zwaardere distributievervoer bijvoorbeeld. Maar ook in die sector worden tegenwoordig wat hogere eisen gesteld, een op zakelijkheid en efficiency gebaseerde specificatie is er niet meer het grootste goed. Dus levert Mercedes-Benz de Axor sinds kort ook met een gerobotiseerde versnellingsbak. Wij gingen er een dag op pad met deze geüpgrade Axor.


Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 8
Uitgave datum: 27.09.2007
Jaargang: 59


Diversificatie


Bedrijfsautofabrikanten doen eigenlijk hetzelfde als alle andere producenten: goed naar elkaar kijken, en reageren op ontwikkelingen die ze bij hun concurrenten signaleren.
Met nieuwe ontwikkelingen moet er altijd één zijn die het voortouw neemt, bij de huidige tendens naar diversificatie binnen de truckprogramma’s voor de hoogste gewichtsklasse is Mercedes-Benz degene die de eerste stap zette. Zij lanceerde enkele jaren geleden de Axor als een soort multifunctioneel en wat prijsbewuster alternatief voor de eigen Actros door het combineren van elementen van die Actros met de cabine van de Atego. Daardoor ontstond een truck die uiteindelijk zo succesvol was in de markt dat een reactie van de grote concurrenten niet kon uitblijven. De komst van de FE bij Volvo, van de Lander bij Renault en van de nieuwe G-serie bij Scania bijvoorbeeld heeft ongetwijfeld rechtstreeks te maken met het succes van de Axor in de markt.
Maar ook de vraag van kopers in het prijsbewuste segment van de markt is aan evolutie onderhevig. Inmiddels is de transportsector zodanig gewend aan gerobotiseerde bakken dat je er als truckfabrikant niet meer aan ontkomt zo’n bak ook te leveren in trucks met een wat eenvoudiger specificatie. Simpelweg omdat het ontlasten van de chauffeur inmiddels een belangrijke rol speelt in het veiligheidsdenken, ook bij vervoerders. Voor de chauffeur is het belangrijk dat hem zo veel mogelijk werk in de cabine uit handen wordt genomen, zodat hij zich kan concentreren op zijn rol als verkeersdeelnemer. Het leveren van een gerobotiseerde bak is een belangrijke stap in dat proces.

Gewichtsbesparing


Standaard bak in de Axor blijft de handgeschakelde achtbak; de 12-gangs Powershift, die vorig jaar al in de Actros werd gelanceerd, is een optie in deze auto. Voor zo’n 2000 euro extra wordt hij ingebouwd, en biedt daarmee een dubbel voordeel. Enerzijds betekent de inbouw van de Powershift een gewichtsbesparing van zo’n vijftig kilo. Vervoerders die op nuttige lading worden afgerekend, hebben dus de mogelijkheid om de extra investering in de Powershift transmissie bij de Axor ook daadwerkelijk terug te verdienen.
Voor vervoerders waarbij dat niet zo’n essentiële rol speelt is het grootste voordeel het enorme bedieningsgemak die deze transmissie biedt. Hij neemt niet alleen de chauffeur enorm veel werk uit handen, maar zorgt op de van dit soort gerobotiseerde bakken bekende manier ook weer voor een goede beveiliging van de aandrijflijn en een schakelstijl die geoptimaliseerd is op een zo laag mogelijk verbruik. Laat je het hele schakelproces aan de elektronica over, dan kan er in principe niets fout gaan: er wordt geen foute versnelling geselecteerd, hoewel je af en toe de Powershift wel eens tot wat grotere haast bij het opschakelen zou willen aanzetten. Bovendien zit de motor eigenlijk nooit in het verkeerde toerengebied, de bak houdt hem zo veel mogelijk ergens halverwege de 1000 en 1500 toeren per minuut.

Het grote verschil tussen de vorige generatie automatisch geschakelde bakken en de nieuwe Powershift is het ontbreken van een synchronisatie. Daardoor verloopt het schakelproces sneller en efficiënter, maar het betekent ook dat de eigen massa van de bak fors is gereduceerd. Bovendien is de inbouwlengte van de nieuwe Powershift bak wat korter dan van de synchromesh bakken, en zal de inwendige wrijving geringer zijn.
Nadelig effect is weer dat de nieuwe Powershift twaalf versnellingen heeft in plaats van acht bij de handgeschakelde bak. Want in de praktijk kost elke schakelhandeling waarbij er opgeschakeld wordt een kleine hoeveelheid brandstof, simpelweg omdat je bij het opschakelen in een lager toerengebied terecht komt en weer gas bij moet geven om op snelheid te komen.

Laag verbruik


Het vraagt per schakelhandeling weliswaar slechts een geringe hoeveelheid brandstof, maar bij elkaar opgeteld kan het toch aardig oplopen – met een twaalfgangsbak in principe nog iets meer dan met een achtgangsbak.
Het verbruik dat je met een truck rijdt, wordt echter zelden bepaald door één factor – het weer speelt er een rol in, de kwaliteit van het wegdek, de geaccidenteerdheid van een terrein. Maar ook de verbruikseigenschappen van de motor en de efficiency van de rest van de aandrijflijn. De versnellingsbak speelt in dat proces geen hoofdrol, maar wel een essentiële bijrol. Het zal dan uiteindelijk ook deze optelsom van feiten zijn geweest die tot het aantrekkelijke verbruik leidde dat we reden met deze Axor, van iets minder dan 27 liter per 100 kilometer – gunstige en ongunstige effecten wisselen elkaar af wat betreft hun effecten op het totale verbruik.
Bij onze testauto gaven de gunstige effecten duidelijk de doorslag, deze Axor met Euro 5 motor scoorde ongeveer een halve liter beter dan een Axor met handgeschakelde bak en Euro 3 motor, die we eerder reden. Qua volumes ware beide motoren gelijk, maar qua prestaties niet, de Euro 5 motor uit deze test-Axor was de wat krachtiger motor, met een hoger vermogen en koppel. Op het verbruik heeft dat in principe een gunstig effect, maar bij het dieselverbruik van deze Euro 5 motor nog wel het AdBlue verbruik worden opgeteld; met ongeveer vijf liter per 100 kilometer is het een kostenpost die in staat is om het totale verbruiksplaatje ten nadele van deze Axor met Euro 5 motor te beïnvloeden, in vergelijking met de Euro 3 versie. Wat je wint qua dieselbesparing, kun je uiteindelijk weer kwijtraken aan de kostprijs van de AdBlue.
Overigens is de Axor in vergelijking met de Actros nogal anders geconfigureerd. Een van de dingen die er anders zijn bij de Axor, is de motor. In plaats van een V6 motor zit er een zes-in-lijn onder de cabine, oorspronkelijk afkomstig uit Brazilië waar hij wordt toegepast in het lokale zustermodel van de Axor.

Alleen die motor al maakt van de Axor een auto waar je je heel snel thuis in voelt, overrompeld door zijn aangename, warme geluid en gelijkmatige gang.
Simpele versnellingsbak.
De motor is niet alleen een bijzonder aangename krachtbron vanwege zijn "Laufkultur" zoals het met een mooi Duits woord heet, maar ook door zijn prestaties.
Formeel bereikt de in onze testauto gemonteerde Mercedes-Benz OM 457 LA motor zijn hoogste koppel van 2000 Nm bij 1100 omwentelingen per minuut. Maar over een breed toerengebied van zo'n 1000 tot 1300 tpm levert hij een koppel van zo'n 1800 Nm. Daarmee ontpopt hij zich als een robuuste, elastische motor met een groot incasseringsvermogen. Technisch zijn er links met de Actros motoren, in die zin dat er gebruik gemaakt wordt van hetzelfde PLD inspuitsysteem als bij de V6 en V8 motoren die in deze trucks worden gebruikt, en van een vergelijkbare elektronische dieselregeling.
Met een motorvermogen van 401 PK is de Axor 1840 een auto ideaal is voor ritten die niet al te diep het buitenland in gaan. Die beperking wordt hem niet echt opgelegd door de prestaties van de motor, maar meer door de cabine. Want de Axor is, zoals we al zagen, een mengeling van Atego- en Actros-elementen, met een beperkt aantal eigen componenten. Zo is het chassis afkomstig van de Actros, met uitzondering van de HL6 achteras, die nieuw ontwikkeld werd. Deze as heeft een gelast in plaats van een gesmeed ashuis, en is daardoor een stuk lichter. Hij draagt wezenlijk bij aan de lage eigen massa van het trekkerchassis.
Aan de andere kant heeft de combinatie van een Actros chassis met een Atego cabine het nadeel dat de cabine vrij hoog op het chassis komt te staan, zodat er drie instaptreden nodig zijn om de cabinevloer te bereiken. Die treden zijn weliswaar trapsgewijs geplaatst, maar het levert wel een behoorlijke klauterpartij op bij het in- en uitstappen. Dat beperkt de inzetmogelijkheden van de Axor - het is duidelijk geen auto die je inzet op ritten met veel ophaal- of afleveradressen, ook al is er dan enige verwantschap met de Atego. Verder is de ruimte in de cabine wat beperkter dan bij de Actros, Met het uiterlijk van de Axor cabine is het eigenlijk hetzelfde gesteld als met de smalle versie van de MAN TGA cabine, met de DAF CF85 of met de Renault Premium cabine: hij oogt wat spannender omdat er qua vormgeving wat meer gebeurt. Het is geen redelijk strakke vierkante doos, maar een cabine met een heel eigen karakter. De vrij hoge instap speelt daarin een rol, maar ook de aan weerskanten uitstekende wielkasten en de naar boven iets taps toelopende cabine.

Remmen en rijden


Ook wat rijeigenschappen betreft is de Axor bepaald geen onverdienstelijke auto. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met het remsysteem - de Axor en Actros hebben allebei dezelfde elektronisch geregelde schijfremmen rondom.
Het remsysteem was bij onze testauto nog uitgebreid met een extraatje in de vorm van de Turbobrake, een tweetraps motorrem waarbij in de inlaatfase extra lucht door de turbolader in de cilinders wordt geperst om het remvermogen van de motor te vergroten. vrij snel wordt er een remvermogen opgebouwd van zo'n 600 PK bij 2400 tpm, wanneer je als chauffeur de tegenwoordigheid van geest hebt om een of twee stappen terug te schakelen. Dat is aanzienlijk meer dan het remvermogen dat de combinatie van vlinderklep en konstantdrossel in de Actros ontwikkelt. De Turbobrake vervangt daarmee onder normale omstandigheden een retarder.
Zo zijn er op de Axor nog een aantal aantrekkelijke zaken te vinden, die het plezier in deze auto alleen maar vergroten. Zoals de cruise control, die met een enkele handbeweging de snelheid van de combinatie constant houdt.

Ook over de stuureigenschappen van de Axor valt alleen maar positief te oordelen, het systeem vraagt weinig energie en reageert tamelijk direct op het stuurwiel. Het blijft heel stabiel in de mechanische en hydraulische middenpositie, zodat er weinig gecorrigeerd hoefde te worden.. Kortom, ook in dat opzicht liet de Axor zich van zijn beste kant zien.

Samenvattend


Alles bij elkaar opgeteld is de Axor een mooie mix van een cabine met karakter, een motor waar je heel plezier aan beleeft door zijn pit en zijn bijzonder aangename loop, een aantrekkelijke versnellingsbak als je kiest voor de Powershift, en een chassis met een lage eigen massa. Want daarin onderscheidt de Axor zich duidelijk van de Actros: hij is in de standaard uitvoering al enkele honderden kilo’s lichter, met de Powershift komen daar nog eens enkele tientallen kilo’s bij. Kortom, een nuttige upgrade, die Powershift transmissie, van een al bijzonder praktisch chassis.

 

Redelijk zakelijk instrumentenpaneel.

 

De meeste schakelaars zitten goed onder handbereik.

     

 

 

Zescilinder lijnmotor onder cabine.

     

 

Zelfde bediening van de Powershift transmissie als bij de Actros.

 

Praktische opstap in de bumper.

     

 

Drie instaptreden naar de vrij hoog geplaatste cabine.

 

     


Toon / verberg technische gegevens en testresultaten...

TECHNISCHE GEGEVENS

Motor.
Type-aanduiding: OM 457 LA
Soort: lijnmotor met drukvulling en intercooler
Aantal cilinders: zes
Boring x slag: 128x155 mm
Cilinderinhoud: 12.000c
Compressie: 17,8: 1
Vermogen: 295 kW (401 PK) bij 1900 tpm
Koppel: 2000 Nm bij 1100 tpm
Koeling: vloeistof

Transmissie
Koppeling: enkele droge plaat
Diameter: 430 mm
Bediening: hydraulisch
Versnellingsbak: Mercedes-Benz G 221-12 met Powershift schakeling
Aantal versnellingen: twaalf + twee kruipgangen

Achteras
Type: enkele overbrenging, hypoïde
Overbrengingsverhouding: 3.08 : 1
Draagvermogen: 11500 kg
Vering: luchtvering met stabilisator en schokdempers

Vooras
Type: I-profiel
Draagvermogen: 7100 kg
Vering: parabool met stabilisator en schokdempers

Wielen en banden
Wielen: 22.5x9.00
Bandenmaat: 315/80R22.5

Chassis
Type: ladderframe
Dwarsliggers: gebout
Brandstoftank: 450 liter

Remmen
Voetrem: elektronisch geregelde, luchtdrukbediende schijven voor en achter
Parkeerrem: veerrem op achterwielen
Motorrem: ja

Besturing
Stuurhuis: hydraulisch bekrachtigde kogelomloop
Stuurwiel: diameter 45 cm
Draaicirkel: 14,9 meter bij wielbasis 360 cm

Elektr. installatie
24V wisselstroomdynamo 80A, 2 x 165 Ah accu's

Cabine
Type: frontstuur cabine, 70◦ kantelbaar
Uitrusting exterieur: gelaagde voorruit
Uitrusting interieur: verstelbare chauffeursstoel, stuurkolomverstelling,

Afmetingen chassis
Wielbasis: 360 - 390 cm
Lengte: 581 - 611 cm
Breedte: 249 cm
Hoogte: 352 cm
Chassishoogte: 99 cm

Gewichten
voor achter totaal wett.
Max. asbelasting 7100 11500 18600
Chassisgewicht 4600-4605 1985-1995 6635- 6650
Laadvermogen 2500-2495 9515-9505 12015-12000


TESTRESULTATEN MERCEDES-BENZ AXOR 1840

Weersomstandigheden.
buiïg, wind kracht 4, temperatuur zo'n 16 graden

Totaalgewicht combinatie.
39,7 ton

Traject 1
(Moerdijk-Maastricht) totale afstand 165 km, verbruik totaal 41,48 liter, omgerekend 25,1 liter per 100 kilometer. Geen stop.

Traject 2
(Maastricht-Reek) totale afstand 135 kilometer, verbruik totaal 39,57 liter, omgerekend 29,3 liter per 100 km. 11 stops.

Traject 3
(Reek-Moerdijk) totale afstand 80 kilometer, verbruik totaal 21,18 liter, omgerekend 26,47 liter per 100 kilometer. 4 stops.

Gemiddeld verbruik.
26,9 liter per 100 km.

Acceleratie
50-60 km/uur in 6,22 sec.
60-70 km/uur in 8,74 sec.
70-80 km/uur in 8,86 sec.
80-90 km/uur in 15,54 sec.

Geluidsniveau in cabine
50 km/uur: 66 dB(A)
60 km/uur: 66 dB(A)
70 km/uur: 66 dB(A)
80 km/uur: 67 dB(A)
90 km/uur: 68 dB(A)

Klimvermogen
(gemeten op de Kruisberg bij Maastricht)
Klim met vliegende start 1.46,17, hoogste versnelling 11
Klim met staande start 1,57 hoogste versnelling 11


 

© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Autoboek International
Tibeg
almic
Capriël Nederland
Cuppers
Trucks.nl
terberg
baat
vdl
HEBIC
Hoornweg
rdd
Trailned
rino
snapon
facebook
meiller
scania
advertise
Middelbos