home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Ginaf C 2121 N: Smaldeel

Speciaal chassis voor in de stad

Voor de beide Nederlandse producenten van chassis voor het bouwvervoer, GINAF en Terberg, zijn het lastige tijden. De markt in dit segment is met zo'n 40 procent teruggelopen, en het ziet er niet naar uit dat die op korte termijn weer aantrekt - er is momenteel niet echt uitzicht op nieuwe, grote infrastructurele projecten, waardoor de vraag naar voertuigen in dit segment voorlopig aan de lage kant blijft. Ginaf vult de opengevallen ruimte in de productie deels op met de C 2121 N, een truck, die in eerste instantie bestemd is voor de reinigingsmarkt, maar meer potentie heeft. Wij reden er een dagje mee.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 21
Uitgave datum: 01.04.2004
Jaargang: 55



Nieuwe markten
Voor GINAF is de malaise in de bouw aanleiding om te proberen om nieuwe markten aan te boren; op de RAI 2003 presenteerden ze een aantal nieuwe producten die bestemd zijn voor markten waar GINAF tot nu toe nog niet, of al enige tijd niet meer, actief was. Bovendien heeft GINAF een tweede partner, naast DAF, gekozen voor de levering van componenten - de GINAF C 2121 N wordt gebouwd met Iveco componenten. De zin daarvan is tweeledig: het schept ruimte om deze producten aan te bieden buiten de DAF dealerorganisatie, waar GINAF nu nog volledig op steunt, maar Iveco blijkt ook belangstelling te hebben om via de eigen organisatie deze producten op buitenlandse markten af te zetten. Voor GINAF opent het dus een optie op een tweede netwerk, om haar producten internationaal aan de man te brengen.
Het nieuwe GINAF C 2121 N-chassis is vooral bestemd voor allerlei vervoerstaken in de binnenstad, inclusief kippervervoer - de C staat dan ook voor Compact. Het chassis heeft een GVW van 20,5 ton en een hoog nuttig laadvermogen van bijna 15 ton. De cabine van de nieuweling is afkomstig van de nieuwe Iveco EuroCargo, evenals de motor. Want als krachtbron wordt een Iveco Tector motor gebruikt, met een inhoud van 3,9 liter en een vermogen van naar wens, 210, 240 of 275 PK. Als versnellingsbak wordt een Allison automaat van het type MD 3060 gebruikt.
Deze compacte GINAF heeft een wielbasis van 355 cm en een draaistraal over de bumper van 770 cm, en is daarmee bijzonder wendbaar. GINAF wil dit nieuwe voertuig vooral afzetten op exportmarkten in heel Europa.

Truckland als basis
Ontstaan is de C 2121 N op een wat andere manier dan trucks doorgaans ontstaan. Initiatiefnemer voor de ontwikkeling ervan, en intensief betrokken bij die ontwikkeling, is Truckland, de DAF/Iveco dealer die deel uitmaakt van de Pallietergroep en zijn dealervestigingen vooral in en om Amsterdam heeft.
Eén van de klanten van Truckland is de gemeentereiniging van een aantal Amsterdamse stadsdelen. Bij deze reinigingsdiensten ontstond de behoefte aan een smal chassis voor de opbouw van huisvuilopbouwen. Met name in de binnenstad van Amsterdam, maar ook in de buitenwijken, zijn de straten vrij krap, wat betekent dat je er met een huisvuilauto op een breedte van 250 cm nauwelijks mee uit de voeten kunt. Met een 220 cm breed chassis gaat dat wel - inmiddels heeft Truckland dan ook een aantal GINAF C 2121 N chassis verkocht aan Amsterdamse stadsdelen.
De uitgangspunten voor het chassis werden in wezen geformuleerd door Truckland, die in grote lijnen het concept bedacht. In de tweede fase werd GINAF er als fabrikant bij betrokken, omdat zij over de mogelijkheden beschikt om de componenten te produceren en de complete chassis te assembleren en gehomologeerd te krijgen.
Dat produceren bestaat concreet uit de fabricage van de vooras, opgebouwd uit een nieuw aslichaam dat wordt voorzien van originele Iveco voorwielremmen. De achteras is een Meritor product, dat door GINAF op de juiste breedte werd gemaakt. Verder is het chassis een eigen GINAF product.

De van Iveco afkomstige Tector-motor is in wezen de Iveco-variant van de motor die door DAF wordt ingebouwd in de DAF 45/55, en die door Iveco en Cummins gezamenlijk werd ontwikkeld. In basis zijn beide motoren aan elkaar gelijk, maar de technische uitwerking van de componenten, de inspuiting en de elektronische dieselregeling is bij beide anders.

Inzetmogelijkheden
In eerste instantie werd de C 2121 N opgebouwd door Truckland als huisvuilinzamelingsauto, maar deze activiteit is niet het enige inzetgebied van deze auto. De bedoeling is dat hij ook op een aantal andere terreinen wordt ingezet - bijvoorbeeld het distributievervoer.
Zo wordt er gewerkt aan een prototype met een haakarmsysteem, voor het vervoer van containers. Een tweede toepassingsgebied is het betonmorteltransport - een volgend chassis moet worden opgebouwd als truckmixer. Verder moet het programma op niet al te lange termijn worden uitgebreid met een chassis dat voorzien is van een sleep- of voorloopas, om een chassis te krijgen met een capaciteit van rond de 29 ton. Weer een volgende variant is een chassis met de cabine voor de vooras, bedoeld voor de opbouw van gemeentevoertuigen. Binnen de Arbowet worden er hoge eisen gesteld aan de toegankelijkheid van deze auto's voor het reinigingspersoneel, met een cabine voor de vooras wordt er aan die eisen voldaan.
Een volgende optie is de inzet van de C 2121 N als brandweerchassis - in wezen kamt de brandweer in de grotere steden met dezelfde problemen als andere gemeentelijke diensten, nl. de te grote voertuigbreedte in vergelijking met de ruimte die wegen binnen de stedelijke agglomeraties bieden.
Eén van de interessante details van de nieuwe GINAF C 2121 N is dat hij zijn compacte afmetingen combineert met een hoog GVW en dus een groot nuttig laadvermogen - netto zo'n 14.000 kg. Daardoor is de capaciteit en productiviteit te vergelijken met die van een truck met normale breedte, terwijl de wendbaarheid aanzienlijk beter is.
Bovendien blijkt het in de praktijk een uiterst stabiel chassis te zijn, wat o.a. werd bereikt door de balgen van de luchtvering achter ver naar buiten te plaatsen, op dezelfde manier als gebeurt bij bussen. Daardoor ontstaat een chassis met een breed verenspoor, dat nauwelijks neiging heeft tot hangen in de bochten, zelfs niet als ze wat snel worden genomen.
Overigens levert GINAF de chassis met zowel rechts als links stuur. De optie met rechts stuur heeft in eerste instantie niets te maken met mogelijke exportplannen naar Groot-Brittannië en andere landen waar links van de weg wordt gereden - het is een configuratie die vooral op wens van de gemeente Amsterdam werd ontwikkeld. In een aantal delen van de stand wordt het huisvuil al sinds jaar en dag ingezameld met auto's, die het stuur rechts hebben zitten, om de chauffeur op die manier een beter zicht op het trottoir te geven.

Even wennen
Voor onze rij-impressie kregen we zo'n chassis mee - en eerlijk gezegd, dat is even wennen. Je hebt de neiging om wat meer naar de as van de weg op te schuiven dan bij een chassis met links stuur. Voor de rest was de GINAF C 2121 N een uiterst comfortabel en vlot voertuig, dat zich makkelijk door de stad liet manoeuvreren.
Onze auto was opgebouwd met een Geesink huisvuilopbouw. Zo'n auto heeft een vrij forse achteroverbouw, en dat is redelijk uitkijken geblazen. In feite beperkt dat het effect van het smalle wendbare chassis weer wat - je moet constant attent zijn op de bewegingen van de achterkant van de auto, die overigens in de spiegel heel goed te volgen zijn.
De wendbaarheid werd goed aangetoond op de Middenweg in Amsterdam-Oost, een weliswaar brede maar toch ook weer niet overdreven brede straat: daar haalden we de auto in één keer om zonder te steken.

Aangedreven werd onze testauto door een zescilinder Tector dieselmotor. Die zescilinder biedt inmiddels keus uit drie prestatieniveau's: 154 kW (210 PK) en 176 kW (240 PK) bij 2700 tpm, en als topmodel een hoogste vermogen van 202 kW (275 PK) bij 2500 tpm. Onze testauto werd aangedreven door de lichtste versie van deze motor - met een vermogen dus van 210 PK en een hoogste koppel van 680 Nm bij 1200 tpm. Voor het werk in de stad, waar de gemiddelde snelheid onder de 50 km/uur ligt, is dat ruim voldoende. Met een eindoverbrenging van 8.33 op 1 is de aandrijflijn niet de snelste wat betreft acceleratie, maar de motor krijgt het door zo'n korte overbrenging wel heel erg makkelijk. Zelfs met een volledig geladen auto zal hij weinig moeite hebben.
Op de snelweg zit de motor vrij hoog in het toerental met deze aandrijflijn, een snelheid van 80 km/uur betekent toch dat de motor een eind boven de 2000 toeren per minuut zit. Technisch heeft hij daar overigens geen enkele moeite mee, het hoogste vermogen wordt pas bereikt bij 2700 tpm. Maar het heeft wel consequenties voor het geluidsniveau, dat in de cabine op de snelweg wat hoger is dan bij het kruisen in het stadsverkeer.
Achter de motor hangt een zestraps Allison automatische transmissie, die de chauffeur alle schakelwerk uit handen neemt. Het is een kwestie van de selectieknop in de stand D van Drive zetten en er kan gereden worden - meer is niet nodig. De verdere bediening van de aandrijflijn gebeurt met rem en gaspedaal, daarmee is de bak heel mooi te doseren. Het schakelen gebeurt zo goed als schokvrij, je merkt er vrij weinig van wanneer de bak op- of terugschakelt.

EuroCargo cabine
Als cabine heeft de GINAF C 2121 N de fors gewijzigde nieuwe EuroCargo-cabine die Iveco medio vorig jaar lanceerde.
Het is een uiterst modern en comfortabel huis, dat deels werd getekend door Bertone, een bekend Italiaans vormgever van autocarrosserieën. Aan die cabine werd voor de toepassing op deze GINAF vrijwel niets veranderd, het hele interieur en ook het uiterlijk zijn zo goed als onveranderd gebleven, los van de andere merk- en typenaam op de grille.
Wel werd in het interieur een extra stoel toegevoegd, om zitplaatsen te krijgen voor twee beladers. Die beide stoelen zullen in de definitieve uitvoering waarschijnlijk worden vervangen door een tweezits bank.
Het comfort dat de cabine te bieden heeft, is uitstekend, het stuur en de chauffeursstoel zijn verstelbaar, zodat je als bestuurder je ideale zitpositie kunt kiezen. Het zicht naar alle kanten is goed; de naar beneden doorgetrokken zijruiten geven extra zicht op de directe omgeving van de auto - en dat is met name voor een huisvuilauto heel handig.


Samenvattend
Slim autootje, die C 2121 N van GINAF en Truckland. In Amsterdam hebben ze er inmiddels al vijf gekocht voor de reinigingsdiensten van de verschillende deelgemeenten, dus er is klaarblijkelijk ook een markt voor. Voor andere deelmarkten lijken de vooruitzichten ook goed te zijn, zo is de indruk die Truckland weet te geven. Een smaldeel dat zich figuurlijk breed maakt in de markt - die kant lijkt het een beetje op te gaan met de GINAF C 2121 N.

 

Het dashboard is puur Iveco gebleven.

 

Huisvuilopbouw van Geesink.

     

 

Achteruitrijcamera moet het manoeuvreren vereenvoudigen.

 

In krappe situaties is de auto op zijn best.

     

 

 

De cabine, met het stuur rechts, even wennen.

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

almic
rino
Autoboek International
snapon
Middelbos
Trucks.nl
Trailned
vdl
terberg
rdd
advertise
scania
Cuppers
Hoornweg
baat
Capriël Nederland
Anema Trucks & Spare Parts
facebook
HEBIC