home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Fiat Scudo 120 Multijet: eigen karakter

optioneel met luchtvering

Uiterlijk lijken ze als twee druppels water op elkaar en ze rollen uit dezelfde fabriek. Maar voor de rest kunnen twee bestellers niet meer van karakter verschillen dan de Peugeot Expert, die we enkele weken geleden reden, en de Fiat Scudo waarmee we recent onderweg waren. De verschillen zitten hem in heel veel details, en in de luchtvering die Fiat als optie levert. Het is interessant om te zien wat dat in de praktijk oplevert. Tweede reden die we hebben om aandacht te besteden aan deze Scudo naast de Peugeot Expert is het feit dat we de Scudo binnenkort gedetailleerder gaan volgen in een duurtest. Een half jaar lang zullen we u op de hoogte houden van het wel en wee dat het rijden met een Fiat Scudo oplevert.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 22
Uitgave datum: 12.04.2007
Jaargang: 58


Drieëenheid


Even ter herinnering: eind vorig jaar lanceerden de Sevel-partners een nieuwe generatie bestellers als opvolgers voor de Peugeot Partner, Fiat Scudo en Citroën Jumpy.
De bedoeling is dat traditionele marktleiders als de Mercedes-Benz Vito en de Volkswagen T5 onder vuur komen te liggen van het nieuwe trio. Want bij hen valt uiteraard het meest te halen wat betreft marktaandeel. Maar ook relatieve nieuwkomers als Opel en Renault zullen niet veilig zijn voor de dadendrang van de Sevel-merken.
Van de drie Sevel-merken zijn op de Nederlandse markt Peugeot en Fiat het meest ambitieus; Citroën wekt de indruk de bestelautomarkt niet echt te rekenen tot haar kernactiviteiten. Van Citroën zullen de meeste merken, die in dit segment actief zijn, dan ook weinig te duchten hebben.
Anders ligt het met Peugeot en met name Fiat. Van oudsher zijn deze beide merken goed vertegenwoordigd in dit segment. Maar tot nu toe hadden ze met enkele nadelen te kampen. Zowel Peugeot als Fiat kampten met het feit dat ze met een verouderd model in de aanval moesten, dat bovendien op het punt stond om vervangen te worden. Bij trouwe klanten kun je daarmee nog scoren, vooral wanneer je er een interessant prijskaartje aan weet te hangen. Maar voor uitbreiding van je marktaandeel is het geen ideale situatie.
Fiat, als grootste van de drie Sevel-merken, had daarnaast nog last van de vele roaring die er zich de afgelopen tijd rond het merk afspeelde, ook al ging het eigenlijk niet over de bedrijfsauto's maar vooral over de personenwagens. Sterker nog, op bedrijfsautogebied heeft Fiat een krachtiger netwerk in de gedaante van een aantal DAF bedrijfsautodealers, waar ze al jarenlang mee samenwerkt. Het geeft het merk een stabiele basis, en bovendien zorgen de DAF bedrijfsautodealers voor de professionele aanpak in het contact met klanten en prospects. Kortom, van de drie Sevel-merken heeft Fiat het meeste groeipotentieel in de markt.

De verschillen


Bij de Sevel-merken zie je hetzelfde verschijnsel als bij andere fabrikanten die samenwerken: weliswaar mogen de producten die ze aanbieden, uiterlijk dan op elkaar lijken, ze zijn toch niet hetzelfde.
Het verschil wordt bepaald door bijvoorbeeld de dealerorganisatie, die bij elk merk anders kan zijn in een aantal opzichten. Qua professionaliteit, maar ook op andere gebieden kunnen er dusdanige verschillen zijn dat de ene bestelautokoper zich beter thuisvoelt bij de dealer van merk A, terwijl de ander de voorkeur geeft aan B. Zo kun je met twee exact dezelfde producten toch een totaal andere doelgroep bereiken, door het verschil in de organisatie eromheen.

Dat effect is nog te versterken door de voertuigen zelf heel specifiek op je doelgroep af te stemmen. Richt je je vooral op grote wagenparken, waar sterk gekeken wordt naar de kosten, dan kom je verder met een eenvoudig gespecificeerd instapmodel dan met een omvangrijke standaarduitrusting. Richt je je daarentegen sterk op MKB-ers als kleine aannemers, installatiebedrijven, onderhoudsbedrijven, etc., dan kom je verder met wat royaler gespecificeerde auto's, die bovendien van allerlei extra's te voorzien zijn. Het zijn de klanten die warm kunnen lopen voor aluminium velgen, een bullbar voor op de auto, airco, luxueuze stoelen en dat soort zaken. Zowel Fiat als Peugeot maken goed van die mogelijkheden gebruik om zich in de markt te positioneren, waarbij Fiat wat sterker inzet op extra comfort en bedieningsgemak.
Wat de Expert en de Scudo uiteraard gemeenschappelijk hebben is een wat opvallende vormgeving van de carrosserie, hij ziet er duidelijk anders uit dan bij de meeste concurrenten. De nieuwe Scudo en zijn modelgenoten van Peugeot en Citroën onderscheiden zich duidelijk van met name de Volkswagen T5, koploper in deze klasse, die een stuk zakelijker vormgegeven is, maar gaat qua frivoliteit ook flink wat stappen verder dan de Mercedes-Benz Vito. Kortom, enige esthetische durf kan de modelbedenkers van Sevel niet ontzegd worden. Daarin schuilt meteen het grootste gevaar: de vormgeving van de nieuwe Scudo en Expert moet je liggen. Je houdt ervan, of je vindt het een auto die je absoluut niet ligt.
In het laatste geval is het eigenlijk al niet meer interessant dat de Sevel constructeurs de kostprijs per kilometer hebben teruggedrongen om aan de eisen van de bedrijfsmatige gebruikers tegemoet te komen. Verder is de technische uitvoering van de nieuwe generatie een stuk verbeterd, de motoren zijn een stuk krachtiger geworden, en het interieur ziet er heel wat fraaier uit.
Maar er zijn ook wat aspecten van de vorige generatie gebleven. Net als zijn voorganger is de nieuwe Scudo enerzijds een bestelauto en aan de andere kant een MPV. Voor de koper van de bestelautoversie levert dat het voordeel op dat hij een auto krijgt met een bijzonder fraai cabine-interieur, dat qua uitvoering en comfort vergelijkbaar is met dat van een personenauto.

Evolutie


Wat de vormgeving van het front betreft zijn er duidelijke familiebanden met de overige bedrijfsautomodellen van Fiat, samen vormen ze duidelijk een familie.
De koplampunits hebben, zoals tegenwoordig gebruikelijk, een vormgeving die met een grote mate van dichterlijke vrijheid werd getekend. Door de toepassing van nieuwe productietechnieken hebben de ontwerpers de ruimte gekregen om te spelen met dat soort componenten, en ze maken er goed gebruik van. De heldere glazen zorgen voor een grote lichtopbrengst, de clignoteurs zijn in de lampunits gentegreerd.
De brede, ver naar voren geplaatste voorruit biedt een goed zicht door zijn oppervlakte van 1,68 vierkante meter. Het uitstekende zicht wordt nog eens versterkt door de spiegels met dubbele glazen, die een goed beeld bieden van de verkeerssituatie rondom de auto. De flanken van de auto zijn afgewerkt met forse beschermstrips, terwijl de wanden zelf zo vlak mogelijk zijn uitgevoerd, om een goede basis te vormen voor het aanbrengen van een bedrijfsnaam of reclame.

Bij het ontwikkelen van een nieuw model kijk je altijd goed naar wat de concurrentie inmiddels aan vooruitgang heeft geboekt. De constructeurs van Peugeot, die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe Sevel bestellers, zijn daarin niet al te consequent geweest, een beetje in het nadeel van de Scudo en zijn soortgenoten van Peugeot en Citroën. Want bij deze modellen moet je de tankdop nog openen en sluiten met de contactsleutel, terwijl de vergrendeling van de tankdop bij de meeste concurrenten inmiddels gekoppeld is aan de afstandsbediening van de sloten. Heb je de auto met die afstandsbediening afgesloten, dan is ook die klep vergrendeld. Bij de nieuwe Scudo is dat niet zo, daar heb je nog de contactsleutel nodig om de tankdop te openen en te sluiten.
Daar staat tegenover dat de functionaliteit van de laadruimte er enorm op vooruit gegaan is. Was die bij de vorige generatie niet al te groot, door de wat bolle vormgeving van de zijwanden, bij deze nieuwe Scudo is de laadruimte redelijk hoekig geworden en daardoor tot in de kleinste hoeken efficiënt te gebruiken.

Luchtvering


Een niet geringe rol daarin speelt de toepassing van luchtvering op de achteras. Niet alleen levert die luchtvering een aanzienlijk beter veercomfort op dan mechanische vering, het levert ook de mogelijkheid op om de laadvloer wat te laten zakken of in de hoogte te verplaatsen.
Nu heb je aan dat laatste wat minder, het kunnen laten zakken van de laadvloer is in de praktijk de functie die je het meest gebruikt, simpelweg omdat daardoor de tilhoogte wordt gereduceerd.
Voor de bediening van de luchtvering zijn er een vergrendelings- en bedieningsknop gemonteerd op een van de stijlen van de achterdeuren. Op het instrumentenpaneel zit een waarschuwingslampje dat brand wanneer de luchtvering niet in de rijstand staat. Overigens wordt die rijstand automatisch ingesteld zodra de bediening van de luchtvering wordt vergrendeld. Je loopt dus niet het gevaar met de vering in de hoogste of de laagste stand weg te rijden.

De luchtvering krijgt zijn gecomprimeerde lucht van een elektrisch aangedreven compressor, die op zijn beurt de energie betrekt van de accu. Het betekent dat de dieselmotor gewoon uit kan bij het heffen en dalen, hij hoeft niet te blijven draaien. Fiat levert de luchtvering op papier in twee uitvoeringen, namelijk met en zonder hoogteverstelling. Die laatste kost evenveel als de eerste, dus in principe zal iedereen, die in de markt is voor een luchtgeveerde achteras, waarschijnlijk kiezen voor die laatste optie.
Overigens wordt de luchtvering af fabriek ingebouwd, het gebeurt niet achteraf door een ombouwbedrijf. Het betekent dat de luchtvering en diens bedieningselementen mooi zijn ingepast in de constructie van de auto; er is niet achteraf een geïmproviseerde plaats voor gezocht. Bovendien zijn de bediening en het onderhoud ervan gewoon omschreven in het instructieboekje en niet op een of ander afzonderlijk document dat gegarandeerd zoek raakt. Overigens kunnen Peugeot en Citroën ook luchtvering leveren op hun tegenhangers van de Scudo.
Voor de afmetingen van de laadruimte heeft de inbouw van luchtvering geen consequentie, de hoogte blijft 1.449 mm bij de lage versie en 1.750 mm bij de hoge versie.
Bij de nieuwe Scudo is de nuttige lengte van de laadvloer toegenomen tot 2.254 mm bij de korte versie en 2.584 mm bij de lange versie. De breedte tussen de wielkasten (1.245 mm) is groot genoeg om europallets (1.200 x 800 mm) te kunnen vervoeren. Het nuttig laadvermogen steeg tot 1.000 en 1.200 kg, bij de vorige versie bedroeg dat nog 810 en 930 kg.

Rijeigenschappen


Resteert nog een korte verhandeling over de rijeigenschappen. Het zal duidelijk zijn dat we over de vering niets anders dan lof hebben - de luchtvering achter maakt het rijden in deze auto tot een aangenaam plezier.
In tegenstelling tot de Peugeot Expert, die we eerder reden, had deze Fiat Scudo een tussenschot tussen de cabine en de laadruimte. Voor het geluidsniveau in de cabine betekende het een wereld van verschil. Maten we bij de Peugeot Expert 74 dB(A) bij 120 km/uur en 72 dB(A) bij 100 km/uur, bij de Fiat Scudo zaten we 2 dB(A) lager bij 120 km/uur en zelfs 3 dB(A) bij 100 km/uur. Het lijkt weinig, maar het is toch echt het verschil tussen rumoerig en redelijk stil.
Bijzonder praktisch zijn een open bergvak tegen het dak, afsluitbaar dashboardkastje met verlichting, bergvakken in de portieren, kleine bakjes en bekerhouders. Bij de uitvoering met tweepersoons passagiersbank zit er een extra bergvak onder deze bank.

Gebleven in het interieur is een aantal opmerkelijke details, zoals de versnellingspook op het dashboard en de hendel van de handgreep aan de uitstapkant. Die positie van de versnellingspook biedt in combinatie met een tweezitsbank aan de passagierskant de mogelijkheid om makkelijk van links naar rechts door de cabine te schuiven. De positie van de handrem links is wat dubieus, met name met de stoel in de laagste stand. Wel weer positief: het stuurwiel is in hoogte en diepte verstelbaar.
Aangedreven werd onze testauto door de 2.0 HDi motor met een hoogste vermogen van 120 PK (88 kW), voorzien van common rail inspuiting. Op die motor is bijzonder weinig aan te merken, in combinatie met een zesversnellingsbak levert het een uiterst aangename aandrijflijn op, die bovendien behoorlijk zuinig is: wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 8,8 liter per 100 kilometer, ofwel iets meer dan 11 kilometer per liter brandstof.

Samenvattend


Een leuke ervaring, die tweede rit met deze nieuwe Sevel besteller. Het geeft duidelijk aan dat de ene auto de andere niet is, zelfs al rolt hij uit dezelfde fabriek. Organisaties hebben de ruimte om een auto desondanks een heel eigen karakter te geven, door een uitgekiende specificatie en veel aandacht voor de details. Voor potentiële klanten is er dus alle reden om eens iets verder te kijken dan de eerste de beste dealer. Oriënteer je breed, je weet nooit wat voor verrassingen het oplevert.

 

Duidelijke familietrekken met de overige Fiat bedrijfsauto's.

 

Waarschuwingslampje voor de luchtvering op het instrumentenpaneel.

     

 

Afsleepoog onder de motorkap.

 

De accu zit in de vloer aan de passagierskant.

     

 

De verlichtingselementen zijn mooi geïntegreerd in de carrosserie.

 

Ieder merk heeft zijn eigen manier van de laadruimte afwerken.

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trailned
rino
vdl
Autoboek International
rdd
facebook
vako
meiller
almic
Cuppers
Knapen
scania
HEBIC
Hoornweg
advertise
terberg
Trucks.nl
snapon
Sluitsnel
Capriël Nederland
Middelbos