home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Peugeot 307 Commercial: opwindend grijs

grijs-kenteken-versie van de break

Je zou verwachten dat de markt voor tot grijs-kenteken auto's omgebouwde stationcars en MPV's een beetje aan het opdrogen is. Maar niets blijkt minder waar, in goede tijden worden er nog gauw zo'n tweeduizend per jaar verkocht. En in minder goede tijden? Dan zouden het er wel eens meer kunnen zijn, omdat de besparing van de BPM menig particulier met een klein gezinnetje over de streep zou kunnen trekken. Peugeot heeft sinds kort een nieuw model, de 307 Commercial. Wij gingen er een dag mee op pad.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 3
Uitgave datum: 24.07.2003
Jaargang: 55


Merkwaardige regeling


Het eerste wat je doet, als je in zo'n auto stapt, is je weer eens verbazen over die merkwaardige Nederlandse grijs-kenteken-regeling.
Heb je een auto die volop van glas is voorzien en dus een uitstekend zicht biedt naar alle kanten, dan dien je op last van de overheid ongeveer éénderde van die ruiten te blinderen om binnen een speciaal belastingtarief te kunnen vallen. Het staat allemaal in de kleine lettertjes die op het ministerie van Financiën worden bedacht, en die regeltjes gaan zelfs nog verder: je zult ook een bepaalde minimale laadlengte moeten hebben, anders kun je het, wat dat speciale belastingtarief betreft, alsnog vergeten van de overheid. Wil je aan die regel voldoen, dan moet je soms een soort prieeltje inbouwen in de achterklep. Gelukkig was dat niet nodig bij de Peugeot 307 Commercial, maar het blijft eeuwig zonde dat die ruiten geblindeerd moeten worden, alleen omdat de overheid zo benauwd is BPM-opbrengsten mis te lopen.
Terwijl het ook heel makkelijk anders kan: regel dat bedrijfsauto's zonder BPM alleen mogen worden geleverd aan ondernemers die staan ingeschreven bij het handelsregister, of die regelmatig BTW afdragen, en het probleem is opgelost zonder allerlei de veiligheid in de waagschaal stellende ombouwmaatregelen aan de auto. Want dan monteer je in zo'n Peugeot 307 bijvoorbeeld alleen nog een scheidingswand met een ruit om er een bedrijfsauto van te maken, en laat je hem verder helemaal intact.

Simpel toch.


Ander aspect: wie zijn de kopers van zo'n auto? Zijn dat echt de particulieren die de minister van Financiën de BPM misgunnen? Of komen de meeste auto's toch terecht bij bedrijven?

In het midden


Gezien de geringe aantallen die er jaarlijks van deze auto's worden verkocht, zijn het waarschijnlijk niet de particulieren - tenzij je kleine zelfstandigen met een klein gezin, die de auto voor werk en privé gebruiken, ook tot die doelgroep rekent.
Die zouden uiteraard ook een volwaardige stationcar kunnen kopen, compleet met BPM, en daar hun auto voor werk en privégebruik van maken - gebeurt vaak. Maar veel kleine zelfstandigen moeten in deze economisch moeilijke tijden ook op de kleintjes letten, dus elke voordeelregel waar ze gebruik van kunnen maken, is mooi meegenomen. Daarom kiezen zij waarschijnlijk nogal eens voor een grijs-kenteken-auto.
De ondernemer die kiest voor een Peugeot 307 Commercial, kiest daarmee voor een duidelijke scheiding tussen werk en privé: achter de scheidingswand bevindt zich het deel van de auto dat voor het werk wordt gebruikt, ervoor de ruimte voor de bestuurder en passagier, die in de 307 Commercial hetzelfde comfort hebben als in een gewone 307. Ze kunnen zelfs dezelfde accessoirepakketten bestellen, om de auto helemaal hun eigen individuele karakter te geven.
Als particulier leg je toch een beetje toe op het comfort en de rijomstandigheden, als je kiest voor een grijs-kenteken auto. Aan de linkerkant een blik over je schouder werpen om door de ruit in het achterportier te zien of je veilig kunt inhalen, gaat niet. Want die ruit is afgeplakt, en bovendien strandt je blik al eerder op de aanzet van de scheidingswand op de B-stijl. Voor je zicht naar achteren heb je dus uitsluitend de spiegel aan de linker kant, en de ruit in het voorportier.
Naar de rechterkant is er een beter zicht. Na alle verhalen over dode hoeken en dat soort zaken heeft de overheid toegestaan dat de zijruit in het rechter achterportier niet afgeplakt wordt, maar gewoon doorzichtig blijft. Het is vooral bedoeld om bij het rechtsaf slaan voldoende zicht te houden op kwetsbare medeweggebruikers als fietsers, bromfietsers en wandelaars. Het is in elk geval een verbetering in vergelijking met de oude situatie, toen die ruit ook afgeplakt moest worden van de overheid. Maar al dat afplakken afschaffen en niet meer van overheidswege sjoemelen met de veiligheid zou de beste oplossing zijn.
Bovendien is de verstelling van de stoelen in die zin beperkt, dat ze weliswaar maximaal in de lengte verstelbaar blijven, maar de verstelhoek van de rugleuning beperkt wordt door de scheidingswand. Overigens geldt dat voor alle grijs-kenteken-auto's - het is het gevolg van het concept.

Mooi


De Peugeot 307 is een telg uit de nieuwe stijldynastie van Peugeot, die zich kenmerkt door een wat wolliger belijning en een mooie integratie van de verschillende elementen in de carrosserie.
Het lijnenverloop is heel vloeiend zonder uitstekende componenten. Als auto ziet hij er heel mooi uit, en als bedrijfsauto heeft hij een behoorlijke functionaliteit, doordat de laadruimte toegankelijk is via de achterklep en via de twee zijportieren achter.
Tussen de laadruimte en de cabine bevindt zich een kunststof scheidingswand met daarin een T-vormige ruit, die een goed zicht naar achteren via de binnenspiegel mogelijk maakt.
De laadruimte heeft een volume van 1,8 kuub, en een nuttig laadvermogen van 500 kg. Voldoende dus voor inzet als koeriersauto, maar ook als afleverauto voor allerlei middenstanders. Met de tweeliter HDI motor met een vermogen van 90 PK (66 kW), zoals ingebouwd in onze testauto, trekt hij een geremde aanhanger met een totaal gewicht tot 1500 kg. Met de kleinere 1.4 HDI motor blijft het totaalgewicht van een geremde aanhanger beperkt tot 1100 kg.
Het goed vastzetten van lading in de laadruimte is essentieel voor de veiligheid, zelfs bij lichte zendingen. Want door de krachtenvergroting, die ontstaat bij bijvoorbeeld het maken van een noodstop, kunnen zelfs die zendingen met een zodanige kracht en snelheid door de laadruimte schieten, dat ze bijvoorbeeld door de ruit in de scheidingswand gaan.
Om met enig beleid snelheid te kunnen minderen en dit soort extreme situaties te voorkomen, levert Peugeot de 307 Commercial standaard met ABS en noodremassistentie, en als optie met ESP, het elektronische stabilisatieprogramma dat de auto controleerbaar houdt in extreme situaties.

Common-rail dieselmotor


Peugeot behoort tot de pioniers van de common-rail dieselmotor voor personenauto's. Al in de jaren negentig begonnen ze met het overstappen van conventionele dieselmotoren op dieselmotoren met deze vorm van brandstofinspuiting.
Standaard wordt dit soort motoren tegenwoordig uitgerust met een turbocompressor, wat een heel positieve invloed heeft op het karakter. Want daardoor worden het willige motoren, die snel reageren op het gaspedaal - de acceleratie doet niet onder voor die van een doorsnee benzinemotor. Het voordeel van dieselmotoren is dat ze hun hoogste koppel opbouwen bij lage toerentallen, en het hoogste vermogen bij relatief hoge toerentallen. Bij de Peugeot 2.0 HDI motor uit onze testauto wordt het hoogste koppel van 205 Nm bereikt bij 1900 tpm, terwijl het hoogste vermogen van 90 PK (66 kW) ter beschikking komt bij 4000 tpm. Daartussen heb je een enorme speelruimte om de snelheid aan te passen met behulp van het gaspedaal, zonder dat er meteen geschakeld hoeft te worden. En ook terugzakken tot onder het toerental met het hoogste koppel kan de motor goed aan, hij pakt de draad keurig weer op.
Van al die activiteiten van de motor hoor je in de cabine nauwelijks iets, de motorruimte is bijzonder goed geïsoleerd. Dat is één van de voordelen van een bedrijfsauto die is gebaseerd op een personenauto: qua comfort staat hij op een aanzienlijk hoger niveau dan een auto die van meet af aan als bedrijfsauto werd ontworpen, omdat daar andere normen gelden ten aanzien van zaken als geluidsisolatie.
Standaard monteert Peugeot achter deze motor een vijfversnellingsbak, die met een kleine pook op de cardantunnel wordt geschakeld. Dat schakelen gaat perfect, de hendel is moeiteloos van de ene in de andere versnelling te duwen.
Het comfort voor de bestuurder is goed, de stoel biedt uitstekende steun en een behoorlijk aantal verstelmogelijkheden, zodat hij aan elke individuele zithouding is aan te passen. Puur als auto is de 307 Commercial een perfect product dat een bijzonder groot comfort en volop ruimte te bieden heeft.

Op de weg


Als gereedschap voor de ondernemer is de 307 Commercial een auto die dat comfort combineert met een vrij behoorlijke en goed toegankelijke laadruimte. Bovendien is het een uiterst wendbare auto, met bijvoorbeeld een korte draaicirkel van maar 11 meter.
Het is een bedrijfsauto die zich moeiteloos door het verkeer laat manoeuvreren en waarmee elke plek goed bereikbaar is. Als je niet al te veel lading mee te nemen hebt, en jezelf op de weg het comfort wilt gunnen van een uitstekende personenauto, dan is de Peugeot 307 Commercial een ideale oplossing.
Op de koop toe krijg je een aantal veiligheidsvoorzieningen die bij echte bedrijfsauto's vaak op de optielijst staan, zoals twee airbags, ABS met noodremassistentie, antiwiplash hoofdsteunen, en gordelspanners.
De bediening van het stuur, de pedalen en de versnellingspook verloopt geheel vlekkeloos, het stuurwiel ligt prettig in de hand en de besturing zelf werkt aangenaam direct.
Eén van de aspecten waarmee een auto als de Peugeot 307 Commercial zich onderscheidt van de pure bedrijfsauto's, is de wielophanging. Met onafhankelijke wielophanging rondom heeft hij een comfort te bieden dat de meeste overige bestellers in deze klasse niet echt kunnen evenaren. Als je zoekt naar redenen om een auto als de 307 Commercial als bedrijfsauto te nemen - dan zou dat een reden kunnen zijn.
Wat het verbruik betreft doet de Peugeot 307 Commercial het ook goed. Wij maten een gemiddelde van ongeveer 6,5 liter per 100 kilometer, of iets meer dan 15 kilometer per liter, maar net zo u wilt. Dat zijn waarden waarmee je niet op hoge kosten wordt gejaagd wat betreft het brandstofverbruik.

Samenvattend


Al met al biedt de Peugeot 307 Commercial een zeer aantrekkelijke combinatie van rijcomfort, prijs, laadvolume en praktische inzetbaarheid. In die zin is de keus voor deze auto als bedrijfsauto, in plaats van een gewone besteller, niet zo'n gekke. Tenslotte krijg je daarmee een mooie auto voor je geld, die veel te bieden heeft en ook nog eens bijzonder praktisch is.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

Trucks.nl
Capriël Nederland
rdd
meiller
Hoornweg
Middelbos
scania
terberg
HEBIC
rino
almic
vdl
advertise
Tibeg
snapon
Trailned
baat
Autoboek International
Cuppers
facebook