home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volkswagen T5: potentaatje

Pittige opvolger van de T4 Transporter

Hoe omschrijf je het beste een auto die eigenlijk al aan de teugels begint te trekken zodra je alleen maar naar het gaspedaal kijkt? Die achter medeweggebruikers op de linker baan heel duidelijk van zijn aanwezigheid blijk geeft? Die, kortom, ervan uitgaat dat de weg zijn paradijs is waar de ander zich maar heeft te schikken? "Potentaatje" leek ons wel een passende omschrijving - de nieuwe Volkswagen T5 met 105 PK diesel is het, zo blijkt uit onze test.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 2
Uitgave datum: 10.07.2003
Jaargang: 55


Uitnodigend


Uiteraard wordt dat karakter ook bepaald door de man achter het stuur. Hij is degene die zich uitgenodigd voelt om het gaspedaal eens wat dieper in te trappen en het vervolgens ook daadwerkelijk doet.
Hij is degene die besluit dat er maar eens wat ruimte voor hem gemaakt moet worden op de linker baan, zodat hij kan opschieten. Hij is degene die reageert op het goede gevoel dat je al snel hebt achter het stuur van de nieuwe T5 Transporter - hij raakt een beetje in de ban van de auto en doet met de T5 dingen die je waarschijnlijk met zijn voorganger, of met een willekeurige concurrent, niet zo gauw zult uithalen.
Het aardige is dat de T5 Transporter dat helemaal niet uitstraalt. Eerlijk gezegd, van buiten is het zo op het eerste gezicht een wat sullige besteller, met een carrosserie die wat hoekiger en functioneler is dan zijn voorganger. En met een grote lap kunststof voorop, die dienst doet als grille, bumper en armatuur voor de koplampen. Niks mis mee, maar ook niks spannends aan.
De nieuwe Volkswagen T5 moet het echt hebben van zijn verborgen talenten. En die zijn er nogal wat. Ze zitten onder de motorkap, in het dashboard, onder de carrosserie - op een heleboel plaatsen waar je ze zo op het eerste gezicht niet vermoedt.
Een aantal van die verborgen talenten zit in de constructie. Aan de buitenkant is dat bijvoorbeeld de dorpel die iets onder de portieren uitsteekt. Het zou de onderkant van de portieren wat beter moeten beschermen tegen opspattend steen en straatvuil, en op die manier een te snelle beschadiging van die onderkant door steenslag en corrosie moeten voorkomen.

Kunststof bescherming


Aan de verduurzaming van de carrosserie is uitwendig op nog meer manieren aandacht besteed. Zo bestaat bijvoorbeeld de linker zijwand uit één stuk metaal, zonder een naad.
Ook dat is een manier om corrosie tegen te gaan - want zo'n naad in de zijwand is een plek waar roest makkelijker vat op krijgt dan op een geheel gesloten paneel. Bovendien vormt zo'n naadloze wand een mooiere ondergrond voor de housestyle van een onderneming.
Op een vrij unieke manier werd ook de onderkant van de auto verduurzaamd. Normaal gebeurt dat door er een laag corrosiewerend materiaal op te spuiten, dat door zijn taaiheid steenslag en andere agressieve materialen weerstand biedt. Het nadeel van die materialen is dat ze niet echt milieuvriendelijk zijn. Daarom heeft Volkswagen bij de nieuwe T5 Transporter gekozen voor een andere oplossing, hij kreeg aan de onderkant een volledige kunststof schaal, die zelfs in de wielkasten is aangebracht. Het voordeel daarvan is niet alleen dat zo'n schaal, bij de uiteindelijke sloop van de auto, vrij eenvoudig te recyclen is, hij zorgt ook voor een behoorlijke geluiddemping. Opspattend grind dreunt niet meer tegen de onderkant van de auto, maar laat slechts een gedempte tik tegen de bodemplaat horen. Die bodemplaat is overigens volledig verzinkt, dus als er eens een scherp steentje door deze kunststof barricadering breekt, is er nog geen man overboord - het levert niet meteen een potentieel probleem op.
Voor de rest heeft Volkswagen bij de nieuwe Transporter weer al die maatregelen tegen corrosie genomen die min of meer tot de standaard procedure behoren: alle holle ruimtes zijn met was behandeld en afgedicht, zodat vocht er geen aanval kan doen op de carrosserie. Tot slot zijn op al die plaatsen waar de carrosserie zou kunnen beschadigen, door bijvoorbeeld stoten, kunststof folies aangebracht die het metaal moeten beschermen. Kortom, met de levensduur van de nieuwe T5 Transporter zit het wel goed, Volkswagen geeft er met een gerust gevoel een garantie van 12 jaar tegen doorroesten op.

Pittige dieselmotor


Bestond bij de vorige generatie Transporters het motorenprogramma uit vier- en vijfcilinder motoren, bij de nieuwe T5 concentreert Volkswagen het aanbod grotendeels op een viercilinder 1,9 liter blok, waarmee het grootste deel van het vermogengamma wordt afgedekt.
Het is niet meer zo als bij de T4, dat je al vrij snel bij een vijfcilinder motor terecht kwam wanneer je iets meer dan een standaard vermogen wilde. Deze viercilinder is leverbaar met een hoogste vermogen van 77 kW (105 PK) bij 3500 tpm en een hoogste koppel van 250 Nm bij 2000 tpm. Als alternatief wordt hij in de Transporter ook gemonteerd in een wat minder krachtige uitvoering, met een vermogen van 63 kW (86 PK) en een hoogste koppel van 200 Nm. Maar de verwachting is toch dat de 105 PK sterke versie de meest gevraagde motor wordt, omdat hij een perfecte combinatie biedt van goede prestaties en een aantrekkelijk verbruik. Volgens Volkswagen komt deze motor uit op een gemiddelde verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer, wij zaten daar wat boven met gemiddeld 8,7 liter per 100 kilometer. Lees echter de intro van deze test nog eens en u kunt de oorzaak vermoeden - we sprongen niet al te voorzichtig om met de T5 tijdens onze test, maar lieten hem behoorlijk presteren. De waarheid wat betreft het verbruik zal wel weer ergens in het midden liggen, ofwel ergens rond de acht liter dieselolie per 100 kilometer. Dan nog is de T5 Transporter verdraaid zuinig, vergeleken met de meeste huidige concurrenten.

Die zuinigheid zal voor een flink deel terug te voeren zijn op de constructie van de motor. Zo heeft hij een uitlaatgasturbo met een variabele turbogeometrie (VTG) die onder alle omstandigheden zorgt voor een flink overmaat aan lucht. Die lucht wordt in een intercooler teruggekoeld voor hij de cilinders in gaat. In de cilinder zorgt een nieuwe generatie Bosch pompverstuivers, met een hoogste inspuitdruk van 2050 bar, voor de verstuiving van de brandstof. Bosch claimt dat deze nieuwe generatie pompverstuivers zorgt voor een uiterst efficiënte verbranding - gezien het verbruik van deze nieuwe 1,9 liter Volkswagen dieselmotor lijkt die claim niet overdreven. Overigens werd bij de T4 Transporter een vermogen van boven de 100 PK standaard gehaald uit een vijfcilinder blok, maar bij deze nieuwe generatie uit een viercilinder blok. Het verschil in gewicht is 41 kilo - toch lekker meegenomen als je regelmatig een zo hoog mogelijk nuttig laadvermogen nodig hebt.

Strak schakelen


Achter deze motoren monteert Volkswagen een vijfversnellingsbak, waarbij de twee hoogste versnellingen zijn uitgevoerd als overdrives.
Werd de bak bij de T4 nog geschakeld met behulp van een pookje op de vloer, bij de nieuwe T5 is dat vervangen door een klein pookje op het dashboard en kabelbediening - eigenlijk hetzelfde systeem dat grote concurrent Mercedes-Benz al van meet af aan gebruikt op de Vito. Daar waren onze ervaringen met dit schakelsysteem altijd al goed, bij de nieuwe T5 zijn ze mogelijk nog beter. Niet alleen schakelt de bak mooi soepel, met het kleine pookje laat hij zich ook nog eens messcherp schakelen. Zonder enige speling en zonder de ruimte te bieden om tussen twee versnellingen terecht te komen verplaats je hem van de ene naar de andere versnelling, zowel bij het op- als terugschakelen. Als je het hebt over sportief schakelen - de T5 doet het.
Daarmee zijn we dus aanbeland in het interieur van de T5 Transporter. Wat daar meteen opvalt is, dat er eindelijk sprake is van voldoende bergruimte. Bij de T4 was de voorraad aan plekken waar je je spullen kon opbergen, al snel uitgeput. Bij de T5 zijn er op allerlei locaties op het dashboard, verderop in de cabine en boven de voorruit plaatsen te vinden waar je documenten en dingen kwijt kunt. Een deel van die bergruimte bestaat overigens uit DIN-vakken op het dashboard; ze gaat weer verloren als je kiest voor een of enkele van de vele extra's uit het optielijstje.
Het dashboard en het instrumentenpaneel zien er verder aantrekkelijk en goed ingedeeld uit; alle instrumenten zijn goed af te lezen en de belangrijkste schakelaars zijn goed bereikbaar. De zit achter het stuur is uitstekend, als chauffeur heb je de beschikking over een stoel die veel steun geeft zodat je er ook na een lange rit nog comfortabel op zit. Het stuur is in de hoogte en lengte verstelbaar; in combinatie met de verstelmogelijkheden van de stoel zou het in principe voor elke chauffeur een ideale werkplek op moeten leveren, helemaal afgestemd op zijn postuur en wensen.

Praktisch


Tot de opmerkelijke ervaringen die de eerste kennismaking opleverden, hoorden de enorme stilte en de rijstabiliteit van de nieuwe T5. Ze zijn voor een groot deel te danken aan de torsiestijfheid van het nieuwe onderstel, en aan de manier waarop de motor in het chassis is gehangen.
Zo is er een apart subframe voor de voortrein, waar zowel de wielophangingscomponenten als de aandrijflijn op zijn gemonteerd. Het betekent dat de McPherson veerpoten, de dwarsdraagarmen en de motor met versnellingsbak niet rechtstreeks in en aan de carrosserie zijn gemonteerd, maar via een geïsoleerde constructie. Het overbrengen van geluid en trillingen wordt op die manier effectief tegengegaan. Bij hoge snelheden werkt het overigens niet voor de volle honderd procent, op een gegeven moment manifesteerde zich een sonore dreun die alleen weg te krijgen was door het gas wat terug te nemen. Verder heeft het hulpframe een tweede functie als een soort buffer, die bij een aanrijding een fors deel van de energie moet opvangen.
Maar wat heb je aan de nieuwe T5 Transporter als je als ondernemer gewoon op zoek bent naar een simpele vierkante doos met een motor voorin, om je spullen in te vervoeren? Ook in dat geval is de nieuwe T5 Transporter een uitstekende auto en een verbetering vergeleken met zijn voorganger. Want de laadruimte is een stuk hoekiger geworden doordat de zijwanden in een verticalere positie staan dan bij de voorganger. Dat levert een aanzienlijk efficiëntere laadruimte op, waar je waarschijnlijk wat meer dozen, kisten of kratten in kwijt kunt dan in de T4. Afhankelijk van de uitvoering is er vanaf 5,8 kuub laadruimte beschikbaar.

Samenvattend


Volkswagen heeft met de ontwikkeling van de T5 Transporter in díe zin goed werk geleverd dat het een perfecte combinatie is van een functionele bedrijfsauto en een auto die de nodige aantrekkingskracht heeft door zijn rijeigenschappen en comfort. Zo op het eerste gezicht is het vooral een auto waar de functionaliteit domineert. Maar als je eenmaal achter het stuur zit ga je daar snel anders over denken. Dan blijkt het ineens ook een heel potente auto te zijn.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

HEBIC
rdd
almic
Trailned
Cuppers
snapon
baat
rino
Trucks.nl
vdl
Middelbos
Autoboek International
Capriël Nederland
advertise
Hoornweg
facebook
scania
Anema Trucks & Spare Parts
terberg