home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

DAF LF 45.170: luchtbrug

Lichtgewicht distributietruck

Eén van de dingen waar de Engelse voertuig- en opbouwindustrie traditioneel bijzonder goed in is, is licht bouwen. De DAF LF45 die we recent over onze testroute reden, profiteerde daar in zoverre van dat op het chassis een bijzonder lichte Britse Boalloy opbouw was geplaatst. Daardoor resteerde bij een eigen massa van 4780 kg een nuttig laadvermogen van zo'n 2700 kg. Met een conventionele opbouw zou dat ettelijke tientallen kilo's minder zijn geweest.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 26
Uitgave datum: 12.06.2003
Jaargang: 54


Hoog nuttig laadvermogen


Zo'n combinatie kun je enige dichterlijke vrijheid betitelen als een luchtbrug - dankzij het lichte chassis (iets meer dan 3000 kg volgens de specificatie van DAF) en de lichte opbouw ontstaat een distributievoertuig dat een verhoudingsgewijs groot nuttig laadvermogen koppelt aan een lage eigen massa, en dat prima in te zetten is voor een efficiënt transport tussen distributie- en retailcentra.
Overigens worden de DAF LF chassis ook gebouwd in Engeland, in de voormalige Leyland-fabrieken die enkele jaren deel uitmaakten van DAF, maar na het faillissement in 1992 weer werden verzelfstandigd en vervolgens enkele jaren geleden opnieuw in handen kwamen van DAF doordat de Leyland-fabriek werd overgenomen door DAF-moeder Paccar. Bij Leyland zijn ze ondanks deze verwikkelingen in al die jaren redelijk zichzelf gebleven, en hebben ze hun sterkste productargument overeind weten te houden: zo licht mogelijk bouwen, om een zo hoog mogelijk nuttig laadvermogen te creëren.
Die lage eigen massa van het chassis geeft DAF een belangrijke voorsprong op de meeste concurrenten in deze gewichtsklasse, voor wat betreft het eigengewicht van het chassis. Maar het daadwerkelijke nuttige laadvermogen wordt bepaald door de opbouw. Kies je als vervoerder voor een zware opbouw, dan wordt daarmee het effect van die lage eigen massa van het chassis deels weer teniet gedaan. Bij DAF hebben ze dat goed begrepen, vandaar ongetwijfeld deze combinatie van een LF45 chassis met lichte Boalloy opbouw als testtruck - hij geeft goed aan wat er haalbaar is met een goed doordachte combinatie van chassis en opbouw, en welke rol deze beide elementen spelen in dit proces. Een logische volgende stap zou zijn om deze combinatie van LF45 chassis met Boalloy opbouw compleet aan te bieden via de DAF dealers.

Familieband


Met de LF rondde DAF haar bedrijfsautoprogramma in 2001 naar beneden af.
Belangrijk kenmerk van de nieuwe LF is dat hij maatwerk levert voor het distributievervoer: met een enorm breed programma aan wielbases en uitvoeringen is er een passende auto neer te zetten voor elke vorm van distributievervoer. Daarmee onderscheidt de nieuwe LF zich al in positieve zin van zijn voorganger, de 45/55.
Eén van de aardige details van de nieuwe LF is dat hij een duidelijke DAF identiteit heeft door de vormgeving van de voorkant van de cabine. Daar zijn dezelfde stijlkenmerken terug te vinden als in de CF cabine en - zij het in iets mindere mate - de XF-cabine. "Een LF is een CF is een XF is een DAF" was de uitspraak waarmee directeur James Cardillo van DAF Trucks tijdens de introductie van de LF in Brussel wees op die familiebanden en het nut ervan, namelijk het neerzetten van een eigen herkenbaar DAF-imago.
Tot dat DAF-imago behoort wat meer dan alleen een gemeenschappelijk vormgegeven voorkant, bij met name de zwaardere DAF's kenmerkt het zich ook in een op een bepaalde manier vormgegeven interieur, die een robuuste uitstraling combineert met het nodige comfort. Die kenmerken zijn ook deels terug te vinden in de DAF LF, in de vorm van een iets om de chauffeur heen gebouwd dashboard, zij het in mindere mate van bij de CF en de XF. De reden moge duidelijk zijn: bij een pure distributietruck, als de LF, is het ook belangrijk om zonder moeite van links naar rechts door de cabine te kunnen schuiven, als het eens een keer beter uitkomt om rechts uit te stappen in plaats van links. Een forse uitstulping in het dashboard in combinatie met een vrij hoge versnellingspook zou dat heel lastig maken. Bij de DAF LF is die bubbel in het dashboard bescheiden gehouden - net groot genoeg om de schakelaars op het zijvlak ervan allemaal binnen handbereik te brengen van de chauffeur. Bij een gang van links naar rechts door de cabine heb je dus alleen de vrij dominante positie van de versnellingspook te overwinnen, voor de rest gaat het zonder problemen.

Elektronisch dashboard


Bij DAF hebben ze heel lang de boot afgehouden wat betreft de toepassing van elektronica, maar bij de LF viel er niet aan te ontkomen.
Om de motoren aan de Euro 3 emissienormen te laten voldoen is een elektronisch geregelde dieselinspuiting onvermijdelijk. Als je dan toch die stap hebt moeten zetten, is de volgende ook snel gezet: toepassing van elektronica bij de registratie van allerlei gegevens over de aandrijflijn, zoals de snelheid, kilometrage, toerental etc, maar ook de elektronica gebruiken als controle- en waarschuwingsmiddel bij storingen.
Het gevolg van die stap is dat het instrumentenpaneel van de DAF LF er heel anders uitziet dan dat van zijn voorgangers, de 45/55. Daar domineerden nog de analoge instrumenten en de waarschuwingslampjes, bij de LF geven digitale instrumenten en een centraal display allerlei voertuiginformatie door aan de chauffeur. In het centrale display licht een mededeling op, zodra er iets ongebruikelijks gebeurt in de aandrijflijn of de rest van de truck. Snelheidsmeter en toerenteller zitten links en rechts van dit display, de knoppen voor de bediening van de verwarming, ventilatie en de overige functies zijn ondergebracht op het schuine vlak van de middenconsole. De tachograaf is vervangen door een elektronische kaartschrijver, die links onder het dashboard is gemonteerd.
Wat verder opvalt in de LF-cabine is de aanwezigheid van volop bergruimte: boven de voorruit bevinden zich drie royale vakken.
Verder is er een bijzonder praktisch bergvakje voor kleine spullen boven de middenconsole waar de chauffeur alle spullen kwijt kan die hij graag onder handbereik houdt. In een opbergkist op de motortunnel zitten twee uitsparingen voor flessen en blikjes. In onze testtruck was die kist overigens vervangen door een dubbele bank, maar standaard heeft hij een enkele bijrijdersstoel en die kist.
Bergruimte is er bij de dagcabine verder nog te vinden tegen de achterwand, in de vorm van opbergnetten waar documenten in onder te brengen zijn. De bedieningshendel van de parkeerrem en de versnellingspook zitten in een console direct naast de chauffeursstoel, in die console is een ruimte voor allerlei kleine zaken uitgespaard en een extra houder voor een flesje of blikje. Kortom, over bergruimte heb je je als chauffeur niet te beklagen in de nieuwe DAF LF, er zijn trucks die het met aanzienlijk minder moeten doen.

Makkelijk in- en uitstappen


Een makkelijke in en uitstap zijn essentieel voor een distributietruck. De LF cabine heeft daarom deuren die tot 90 graden openen.
DAF combineert die wijd openslaande deuren met twee goed geplaatste handgrepen in de deuropening, waarvan de linker opvalt door zijn lengte. Hij komt tot ruim boven het stuurwiel uit, wat vooral belangrijk is bij het uitstappen. De eerste greep is dan vaak naar het stuurwiel, omdat dit zich het dichtstbij bevindt, terwijl je in wezen veiliger uitstapt als je de handgreep gebruikt. De lichtste LF uitvoeringen, en tot die categorie behoort onze testtruck, hebben op 245/70R17,5 banden een vloerhoogte van iets meer dan een meter. Die ruimte is comfortabel te overbruggen met één goed geplaatste opstaptrede - meer heeft de DAF LF45 er dan ook niet.
Wat rijeigenschappen betreft is de LF een truck die ook het nodige te bieden heeft. Onze testauto was voorzien van luchtvering op de achteras en paraboolveren voor, een combinatie die garant staat voor een uitstekend veercomfort. De cabine is redelijk straf afgeveerd. Die combinatie van een straffe cabinevering en een comfortabele chassisvering voorkomt dat de cabine te beweeglijk wordt op trajecten met veel oneffenheden. In principe vangt de chassisvering die oneffenheden op, de cabinevering komt niet verder dan wat licht deinende bewegingen. Het komt de rust in de cabine, en het gevoel dat je alles onder controle hebt, enorm ten goede.
De LF is de eerste DAF die rondom is voorzien van schijfremmen. DAF heeft gekozen voor een systeem van luchtdrukbediende, geventileerde schijfremmen. Ze laten zich bij de LF goed doseren en grijpen heel gelijkmatig aan. DAF werkt niet met een elektronische regeling, maar met een conventionele commandoleiding; dat betekent dat het intrappen van het rempedaal hetzelfde aan kracht vraagt als bij een conventioneel remsysteem met trommelremmen of een mix van trommel- en schijfremmen, en iets meer dan bij een truck met elektronisch geregelde remmen. DAF monteert verder een motorrem, die bediend wordt met behulp van een hendel links op de stuurkolom.

Goede rijeigenschappen


Het aardige van die hulprem is, dat hij zodanig kan worden geschakeld dat hij automatisch in aktie komt zodra de chauffeur het gaspedaal loslaat.
De motorrem haalt vanaf dat moment op een heel effectieve manier snelheid uit de truck. Vooral wanneer je als chauffeur nog een handje helpt door snel een stap terug te schakelen, zodat het remvermogen van de motorrem nog beter wordt benut.
Wat rijeigenschappen betreft is de DAF LF45 een uitstekende truck, met een goede wegligging en besturing, een korte draaicirkel en comfortabele vering door de combinatie van paraboolveren voor en luchtvering achter.
De motor, een viercilinder Cummins met een inhoud van 3900 cc, een hoogste vermogen van 123 kW (167 PK) bij 2500 tpm en een hoogste koppel van 600 Nm tussen 1200 en 1600 tpm, voelt zich het prettigst in het gebied vanaf 1600 tpm, daar draait hij het mooist. En daar bevind je je dan ook als je met een snelheid van 80 km/per uur rijdt. Het geluidsniveau in de cabine bedraagt bij die snelheid 71 dB(A).
Met dat koppel van 600 Nm tussen de 1200 en 1600 tpm is de Cummins een redelijk pittige motor, maar toch niet pittig genoeg om met een eindoverbrenging van 3.73:1 en een zesde versnelling als overdrive (0,79:1) in die hoogste versnelling elke hindernis te nemen: er moest redelijk vaak worden teruggeschakeld naar de vijfde versnelling, met een overbrengingsverhouding van 1:1, om de motor wat extra lucht te geven. De zesversnellingsbak in onze testtruck was makkelijk te bedienen, zij het dat de laagste versnellingen heel nadrukkelijk in de goede poort moesten worden geschoven.

Samenvattend


Het 7,5 tons segment behoort tot de klassieke distributiesegmenten, de markt legt daar de nadruk. Het antwoord van DAF daarop is een truck die zich onderscheidt door eigenschappen als een licht gewicht, zuinig verbruik, wendbaarheid en een aangename cabine om de werkdag in door te brengen. Voor de chauffeur en de vervoerder valt daar uitstekend mee te leven - hoewel de vervoerder, om de exploitatiekosten wat te drukken, misschien wel een wat langere onderhoudsinterval zou willen dan de 40.000 km die als gemiddeld wordt gehanteerd.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

HEBIC
facebook
Capriël Nederland
baat
Trailned
terberg
rdd
Cuppers
advertise
snapon
Hoornweg
almic
vdl
Middelbos
Trucks.nl
scania
rino
Autoboek International