home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Volkswagen Touareg VAN: Superdeluxe

Bijzonder comfortabele grijs-kenteken auto

Zolang in Nederland de BPM bestaat, zal er in dit land een redelijk grote markt blijven voor grijs-kenteken-auto's - het bespaart zakelijke rijders een hoop geld als ze besluiten in zo'n auto te gaan rijden, in plaats van in de personenautoversie op geel kenteken. Personenauto-importeurs haasten zich dan ook om een grijs-kenteken variant te ontwikkelen van elke personenauto die er maar voor in aanmerking komt. Volkswagen-importeur Pon heeft sinds kort een grijs-kenteken variant van de Touareg in de aanbieding - wij reden er een paar dagen mee.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 17
Uitgave datum: 05.02.2004
Jaargang: 55



Zakelijke segment
De markt voor SUV's is overigens al enige tijd ook een groeimarkt, hoewel hij de afgelopen twee jaar wat stagneerde als gevolg van de economische perikelen; de verwachting is echter dat die groei de komende jaren door zal zetten.

In de Nederlandse situatie is het vrijwel altijd zo dat, als een bepaald marktsegment een groeitendens vertoont, er ook een grotere vraag ontstaat naar grijs-kenteken-uitvoeringen van die auto's, zoals ze bij Pon heel goed inschatten.
Er is zelfs ruimte in de markt voor de luxe variant van zo'n werkpaard - want zo mag je de Touareg toch wel omschrijven - hoewel er waarschijnlijk geen drommen kopers in de coulissen zullen staan voor deze zakelijke variant van de Touareg, die toch nog zo'n 45.000 euro inclusief BTW moet kosten. Met BPM was je nog een forse sloot euro's extra kwijt geweest, en dat maakt zo'n BPM-vrije versie toch weer interessant voor de zelfstandigen en ondernemers onder ons - vooral wanneer ze maar een klein gezin hebben. Want zonder BPM en - bij zakelijk gebruik - BTW wordt het ineens een heel aantrekkelijk geprijsde auto. Bovendien is de fiscale bijtellingsregeling gunstiger, na de recente aanpassing van die regeling voor bedrijfsauto's.

Want dat is de truc met dit soort auto's: je gebruikt ze niet alleen zakelijk, maar ze zien er ook nog zo puntgaaf uit dat men zich er rustig mee op familiebijeenkomsten of andere privésessies kan vertonen. Zakelijk zijn ze bijvoorbeeld in de aannemerij goed te gebruiken om een twee- of drie-assige aanhanger te trekken. Een aanhanggewicht van 3500 kg kan hij moeiteloos aan, en dat is voldoende om bijvoorbeeld een minigraafmachientje of een behoorlijke hoeveelheid bouwmaterialen te vervoeren.

Mobiel poldermodel
Voor de succesvolle kleine ondernemer in de aannemerij, die wat meer geld te besteden heeft voor zijn vervoer, maar de vervoerskosten ook weer niet al te hoog wil laten oplopen, is zo'n Touareg met grijs kenteken een interessante optie.
Het nadeel van een grijs-kenteken-auto is dat hij aan allerlei voorwaarden moet voldoen, wil hij binnen het BPM-vrije fiscale regime vallen. Die voorwaarden komen uit de ambtelijke Haagse molen, dus de logica is ver te zoeken. Zo moet er een virtueel blok in de laadruimte passen met bepaalde minimale afmetingen. De consequentie daarvan is bij veel grijs-kenteken-auto's, op basis van een personenauto, dat het dak moet worden verhoogd. Zo ook bij de Volkswagen Touareg.
Voor dat soort aanpassingen hebben we een aparte industrietak in Nederland. Een van de bedrijven die dat soort aanpassingen uitvoert, is Terberg Specials uit IJsselstein. Zij bouwt voor Volkswagen-importeur Pon de Touareg om tot grijs-kenteken-auto. Het moet gezegd, ze hebben het mooi gedaan. Zonder enige ingreep aan de structuur van de auto zijn ze erin geslaagd het dak te verhogen zodat het virtuele fiscale blok erin kan. Daarbij hebben ze vooral een slimme truc uitgehaald met de achterklep. Zonder iets aan te passen aan de scharnieren, en daarmee in te grijpen in essentiële componenten van de auto, hebben ze een oplossing weten te bedenken die een mooie overgang creëert tussen de achterklep en het verhoogde dak. Die oplossing bestaat uit een extra klepje bovenop de achterklep, dat precies past in het dakprofiel. Open je de achterklep, dan wordt dat extra klepje omhoog geduwd door de bevestigingsarmen van de klep. Bij gesloten achterklep wordt het op zijn plaats gehouden door een veer, zodat het extra klepje niet onder invloed van de rijwind en turbulentie rond het dak in beweging kan komen. Het is een perfecte oplossing, die naadloos past in het profiel van de Touareg.

Veel pluspunten
Besluit je dus tot de aanschaf van een auto als de Van-versie van de Volkswagen Touareg, dan moet je voor jezelf een stel sterke argumenten hebben, die verder gaan dan de besparing van de BPM.
Waar zouden die argumenten kunnen liggen? Wij gingen ernaar op zoek in en om de auto. Het eerste argument ligt voor het grijpen: je rijdt in een Duits kwaliteitsproduct, een auto die zijn waarde houdt en ook als gebruikte grijs-kenteken-auto nog goed te verkopen zal zijn. Een tweede belangrijke reden: de Touareg heeft een uitstekende terreinwaardigheid. Het is een auto waarmee je niet voor het eerste het beste stukje ongebaande weg halt hoeft te houden, hij is redelijk goed in staat om in elk geval zichzelf overal doorheen te worstelen.
Met een 3500 kg zware aanhanger zullen die terreineigenschappen wat minder goed uit de verf komen, maar ook onder dergelijke omstandigheden is hij goed in staat om zichzelf en de aanhanger een behoorlijke mobiliteit te verschaffen.

Overigens is de ombouw van de Touareg tot een grijs-kenteken auto op een zodanig uitgekiende manier gebeurd dat hij waarschijnlijk voor zijn tweede leven weer heel makkelijk terug te bouwen is naar een gewone vijfzitter. Voor de Nederlandse markt is dat niet interessant, omdat je dan achteraf alsnog een deel van de bespaarde BPM betaalt. Maar voor de export is het wel handig, omdat je op die manier van een niet-courant model weer een courant model maakt - met als extraatje het verhoogde dak, want dat is niet terug te draaien. Alle details, die van de Touareg een Touareg maken, zijn bij de ombouw intact gelaten, zoals bijvoorbeeld de bergruimte in de wielkasten achterin, de opbergvakken in de achterportieren, en al die andere kleine details die de oorspronkelijke functie van deze besteller verraden.
In wezen is er niet meer dan een tweede vloer in gelegd en zijn de ruiten achter de separatie vervangen door glass-look panelen. Aan de rechter kant mag het tweede raam tegenwoordig uit veiligheidsoverwegingen ongeblindeerd blijven. Het geeft de bestuurder een beter zicht op de verkeersdeelnemers tussen hem en het trottoir, waarmee men ongelukken hoopt te voorkomen. Overigens helpt die concessie maar gedeeltelijk. Omdat er een tussenwand tussen de cabine en de laadruimte zit, voorzien van een relatief kleine ruit, heb je maar heel beperkt zicht op datgene wat er zich naast je afspeelt. Essentieel zijn toch de spiegels, een snelle blik over je schouder levert toch niet al te veel informatie over het verkeer in je directe omgeving op. Gelukkig monteert Volkswagen op de Touareg buitenspiegels met een groothoeksegment op de uiteinden, die een redelijk zicht geeft op datgene wat er zich naast de auto afspeelt, en de dode hoek zeer beperkt houdt.

Veilig en comfortabel
Een belangrijke reden om te kiezen voor Touareg grijs-kenteken-versie ligt in het verlengde van de reputatie van deze auto: je koopt een sterke en comfortabele auto, waarin je je veilig voelt op de weg.
De Volkswagen Touareg komt in alle opzichten over als een robuuste auto, de dikke stijlen om je heen geven je het gevoel dat je er in geval van een calamiteit met relatief weinig kleerscheuren vanaf zult komen. Dat zijn allemaal heel belangrijke argumenten in het afwegingsproces bij de aanschaf van een nieuwe auto.

Wat comfort en uitvoering betreft heeft de Touareg ook het nodige te bieden, het is een bijzonder comfortabele, stille en aangename auto om te rijden. Wat verraderlijk is de breedte van de auto, die aanzienlijk forser is dan bij een gewone personenauto. Ben je gewend aan het rijden in bestellers, dan zal het allemaal niet zo'n probleem zijn. Maar stap je van een personenauto over in de Touareg, dan kost het even moeite om weer de juiste positie tussen de witte strepen te vinden.
Die wat grotere breedte - de Touareg is bijna twee meter breed - levert twee voordelen op: de auto is ook van binnen bijzonder breed en biedt daardoor een royale zitruimte, en het is handig wanneer je met een aanhanger rijdt. Want bij de Touareg zie je in dat geval niet de voorste hoeken van de aanhanger in de spiegel, maar hou je goed zicht op de rest van het verkeer in je omgeving.
Aangedreven werd onze testauto door een vijfcilinder dieselmotor met een hoogste vermogen van 128 kW (175 PK) bij 3500 tpm en een hoogste koppel van 400 Nm bij 2000 tpm. De motor heeft common-rail inspuiting en een turbolader met intercooler. Die motor is tot veel moois op de weg in staat, hij geeft de auto ondanks zijn gewicht van 2240 kg een enorm acceleratievermogen.

Praktisch
Maar je krijgt die mooie prestaties niet voor niets, reken qua verbruik gemiddeld op zo'n tien liter diesel per 100 kilometer.
Ben je een bedrijfsauto gewend, dan is het een redelijk normaal verbruik. Stap je uit een personenauto over in de Touareg, dan wordt het waarschijnlijk even schrikken.

De meeste leveranciers van personenauto's in de hogere prijsklassen hanteren dezelfde tactiek wat betreft de uitvoering. In de standaarduitvoering krijg je weliswaar een auto, die alles biedt wat nodig is om je comfortabel te voelen, en om je het gevoel te geven dat je waar voor je geld krijgt, maar voor de echt leuke dingen wordt er een extra beroep op je investeringsbereidheid gedaan. De Volkswagen Touareg vormt op die regel geen uitzondering. Weliswaar heeft de auto in de standaard uitvoering al heel wat te bieden, maar er staat toch een aantal handige extraatjes op de optielijst - zoals bijvoorbeeld een differentieelsper of een koplampreinigingsinstallatie, die met name in de aannemerij eigenlijk onontbeerlijk is.
Het betekent overigens niet dat de Volkswagen Touareg een kale auto is, voor de basisprijs van 46.000 euro inclusief BTW krijg je de auto inclusief voorzieningen als warmtewerend glas, ABS, ESP, permanente vierwielaandrijving, airco en een regensensor. Bovendien is hij royaal voorzien van airbags en heeft hij een hill descent control, die achteruit rollen op een helling moet voorkomen. Handig als je rijdt met een zware aanhanger.

Samenvattend
De Touareg Van neemt het in de markt op tegen de grijs-kenteken-uitvoering van de Mercedes-Benz M-klasse en van jeepachtigen als de Toyota Landcruiser, Landrover Discovery, Nissan Patrol, Jeep Grand Cherokee, Mitsubishi Pajero en SsangYong Rexton. Tegen al deze concurrenten is de grijs-kenteken-versie van de Touareg heel goed in staat om een vuist te maken. Hij heeft veel te bieden, qua ruimte, rijeigenschappen en comfort. Bovendien is het technisch een uitstekende auto, als enige in zijn klasse is hij te leveren met een 6-traps automatisch geschakelde Tiptronic versnellingsbak.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

facebook
Trucks.nl
vako
Autoboek International
vdl
Capriël Nederland
rdd
advertise
rino
Middelbos
Knapen
Hoornweg
terberg
Sluitsnel
snapon
scania
HEBIC
almic
Cuppers
meiller
Trailned