home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Peugeot Partner 170C 2.0hdi

Grondig vernieuwd

De Peugeot Partner en zijn evenknie de Citroën Berlingo, zijn te kenschetsen als trendsetters, met hun komst kwam er in 1996 een nieuwe categorie bestellers op de markt. Hebben ze hun vooraanstaande positie behouden na een recente upgrade? Of zijn de Peugeot Partner en Citroën Berlingo inmiddels ingehaald door de concurrentie? Auto- & Transportwereld ging op pad met een Peugeot Partner.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 24
Uitgave datum: 15.05.2003
Jaargang: 54


Robuuster uiterlijk


Eén van de zaken die als eerste opvallen aan de vernieuwde Peugeot Partner is, dat hij een wat robuuster voorkant heeft gekregen.
Zagen de grille en de bumper er bij de vorige versie redelijk frivool en sierlijk uit, bij de opgewaardeerde versie gaat de vormgeving mee met de tijd. En dat betekent een forse kunststof bumper en wat hoekiger vormgegeven koplampen. Het eigen karakter gaat er een beetje door verloren, de vormgeving van de vernieuwde Partner confirmeert zich aan de concurrenten - het is waarschijnlijk niet te voorkomen.
Wat het profiel en de vormgeving van de zijkanten betreft heeft de Partner wel zijn karakter behouden, er is daar vrijwel niets veranderd. Door de wijzigingen aan de voorzijde oogt de auto in zijn geheel echter wat robuuster en ronder.
Bijkomend voordeel van de wijzigingen aan de voorkant is, dat de auto daar wat minder gevoelig is geworden voor aanrijdingsschade. Kunststof bumpers zijn goed bestand tegen aanrijdingen met kleine snelheden, en springen vanzelf na verloop van tijd weer in hun oorspronkelijke vorm terug. De meeste carrosserieschades ontstaan door simpele tikjes met lage snelheid tegen een obstakel of een andere auto, in zijn nieuwe vormgeving met grote kunststof bumpers voor en achter is de Peugeot Partner daar goed tegen beschermd. Bovendien steekt de bumper aan de voorkant zodanig uit dat hij een beschermende barrière vormt voor de koplampunit. Kortom, esthetisch gezien mag de nieuwe Partner dan wel wat meer bij de concurrentie aanschuiven dan zijn voorganger, praktisch is het allemaal wel.

Goed interieur


Ook de cabine van de Peugeot Partner werd behoorlijk onder handen genomen, het dashboard en de rest van het interieur zien er een stuk anders uit dan bij de voorganger.
De instrumenten en schakelaars zijn keurig verdeeld over de directe omgeving van het instrumentenpaneel en een middenconsole. Het instrumentenpaneel past mooi in de halfronde vorm van het stuurwiel, waardoor je als chauffeur een goed zicht hebt op alle instrumenten. Een aardige oplossing heeft Peugeot bedacht voor de uitstroomopeningen bovenin de middenconsole. Deze openingen worden afgedekt door een aantal schijven, die in gesloten stand precies concentrisch staan. Duw je de knop in het midden naar rechts of links, dan wordt de uitstroomopening vrijgegeven en komt er lucht op de gewenste temperatuur naar buiten. Temperatuur, verdeling van de lucht over de verschillende uitstroomopeningen en de aanjagersnelheid worden geregeld met drie knoppen onder op de middenconsole.
Ertussen zit o.a. de audio-eenheid, maar zonder het display. Dat zit boven in de middenconsole, zodat je je blik niet richting de vloer van de auto hoeft te richten als je de instellingen van de radio wilt wijzigen, maar je aandacht tegelijkertijd min of meer kunt verdelen over het verkeer en het display.
De Partner is een uitgekiende auto, in die zin dat ze bij Peugeot een goed compromis hebben gevonden tussen een indeling die hen als producenten niet al te veel geld kost en die door de kopers wordt ervaren als redelijk compleet. Zo is de rechter buitenspiegel elektrisch te bedienen met behulp van een knop op het dashboard, terwijl de linker buitenspiegel van binnenuit met de hand wordt versteld.

Bergruimte is er in een redelijke hoeveelheid voorhanden in de cabine. Er bevinden zich royale vakken in de deuren, een vak onder de middenconsole, een bergvak op het dashboard en een extra vak boven het hoofd. Je spullen kun je als chauffeur dus royaal kwijt in de cabine van de Partner. Voor de versnellingspook bevinden zich links en rechts een uitsparing waar, ofwel een ronde asbak in past (wordt meegeleverd), ofwel een frisdrankblikje.

Het rijcomfort


Eén van de sterke punten van de Peugeot Partner was van meet af dat er een goed gebruik werd gemaakt van de ruimte die de cabine bood.
De stoelen waren wat hoger geplaatste dan bij een besteller op basis van een personenauto, het z.g. rugzakmodel, zodat je niet onderuit gezakt hoefde te sturen maar goed overeind kon zitten in de auto. Door die positie heb je niet alleen minder snel last van vermoeidheid achter het stuur, maar heb je ook een beter overzicht over het verkeer om je heen - die zithouding levert dus een bijdrage aan de actieve veiligheid.
Bij de nieuwe Partner is de voorsprong ten opzichte van de concurrenten qua stoelpositie minder groot. Hij is vergelijkbaar met een Renault Kangoo, maar je zit er aanzienlijk beter in dan in een Opel Combo. Vergeleken met recente nieuwelingen als de Fiat Dobló en de Ford Transit Connect is de zitpositie weer iets minder, omdat de stoel in de Partner wat lager zit en bovendien alleen in de lengte en qua rugleuning verstelbaar is.
Wat de passieve veiligheid betreft is Peugeot ook uitgekiend bezig geweest in het interieur van de Partner. Weliswaar heeft de chauffeur standaard een airbag, maar rij je regelmatig met een passagier dan zul je, om die ook te beschermen bij een eventuele aanrijding, de passagiersairbag moeten aankruisen op de lijst van extra's. Ook met de actieve veiligheid springen ze niet scheutig om - ABS, inclusief elektronische remkrachtverdeling, behoort eveneens tot de tegen meerprijs te bestellen extra's.
De bediening van het stuur, de pedalen en de versnellingspook verloopt verder vlekkeloos, het stuurwiel ligt prettig in de hand en de besturing zelf werkt aangenaam direct. Ook de bediening van de versnellingspook verloopt probleemloos, hij heeft een goede grip en laat zich soepel schakelen.
Wat het geluidsniveau betreft heeft de vernieuwde Partner een behoorlijke stap vooruit gezet, met 70 dB(A) bij 100 km per uur behoort hij tot de stillere auto's in deze klasse. Een belangrijke bijdrage aan de stilte leverde bij onze testauto ongetwijfeld het kunststof schot tussen de cabine en de laadruimte.

Riante laadruimte


Standaard levert Peugeot de Partner met een tussenschot met een hoogte van 30 cm tussen de cabine en de laadruimte.
Het effect van zo'n laag schot is over het algemeen dat de laadruimte gaat werken als een klankkast - het geluid van de aandrijflijn wordt extra versterkt. Bovendien hoor je alle geluid uit de laadruimte zelf.
Op de optielijst staat bij Peugeot een polyester scheidingswand met ruit, die dat galmeffect aardig weet te compenseren. Met die scheidingswand merk je daar helemaal niets meer van. Die tussenwand is netjes afgewerkt - überhaupt maakt de hele laadruimte een nette indruk.
De laadruimte was verder voorzien van een ook als extra te leveren multiplex vloer, die keurig op de hoeken bij de deuren is voorzien van een aluminium profiel, om stukstoten van het hout op die plaatsen te voorkomen.
Met een inhoud van iets meer dan drie kubieke meter heeft de Partner een riante laadruimte. Doordat de zijwanden licht bollend zijn, is de verdeling van de beschikbare ruimte wat minder praktisch. Zo bedraagt de afstand tussen de wielkasten niet meer dan 119 cm, wat betekent dat je net geen pallet daartussen kwijt kunt. De grootste breedte van de laadruimte bedraagt 148 cm, de maximale hoogte 124 cm.
De laadruimte is van achteren toegankelijk via twee openklappende deuren of een als optie te leveren achterklep, en van opzij via een zijschuifdeur rechts, die overigens ook apart meebesteld moet worden. Alternatief is een zijschuifdeur zowel links als rechts.
De breedte van die zijschuifdeur is niet overdreven groot, het is duidelijk niet de bedoeling om daar grote stukken door naar binnen of buiten te schuiven. De zijschuifdeur heeft een vergrendeling die op een wat lastig toegankelijke plaats aan de onderste geleiding zit. Hij is niet met de portierknop te bedienen, je zult hem echt met de hand moeten ontgrendelen.
De Peugeot Partner 170C heeft een nuttig laadvermogen van 617 kg; wie wat meer laadvermogen nodig heeft, kiest voor het type 190C, dat 805 kg nuttige lading kan meenemen. Het aanhangergewicht (geremd) bedraagt in beide gevallen 1100 kg.

Goede vering


Eén van de aspecten waarmee de Peugeot Partner zich onderscheidt van de meeste concurrenten, is de wielophanging. Met onafhankelijke wielophanging rondom heeft hij een comfort te bieden dat de meeste overige bestellers in deze klasse niet echt kunnen evenaren.
Belangrijkste pluspunt van de Partner is ook zijn motor. CDXe 1,9 liter HDI, waarmee onze testauto was uitgerust, is een wilskrachtige diesel, die vlot reageert op het gaspedaal, vooral als hij eenmaal op temperatuur is gekomen.
De viercilinder dieselmotor heeft een inhoud van 1997 cc, een uitlaatgasturbo, twee kleppen per cilinder en common rail brandstofinspuiting, aangestuurd door een Siemens elektronisch regelsysteem. De motor levert een vermogen van 66 kW (90 PK) bij 4000 tpm en een hoogste koppel van 205 Nm bij 1900 tpm. Dat flinke koppel geeft hem een behoorlijke trekkracht, hoewel hij onderin het toerengebied wat lauw reageert. Het is een euvel dat we meer zien bij common rail motoren.
Wat verbruik betreft doet de Peugeot Partner het goed, met een gemiddelde van ongeveer 7 liter per 100 kilometer, of iets meer dan 14 kilometer per liter, maar net zo u wilt, hoort hij tot de zuinige auto's in zijn klasse.
Achter de motor zit standaard een vijfversnellingsbak met een overbrengingsverhouding van 3,46:1 tot 0,66:1. Die overdrive stelt de Partner in staat tot een behoorlijke spurt, de topsnelheid bedraagt op papier maar liefst 161 km/uur.

Samenvattend


De afgelopen jaren is het aanbod in de bestelautoklasse waar de Peugeot Partner en zijn stalgenoot de Citroën Berlingo toe behoren, flink gegroeid. Je zou denken dat die groei van het aanbod deze beide grondleggers van het segment danig klem zet met meer en betere producteigenschappen. De waarheid is anders: de Peugeot Partner en de Citroën-variant van deze auto bieden nog steeds een zeer aantrekkelijke combinatie van rijcomfort, prijs, laadvolume en praktische inzetbaarheid. In die zin heeft de recente opwaardering de Partner weer een duw in de goede richting gegeven: naar de kop van het peloton.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

snapon
HEBIC
rdd
scania
facebook
vako
almic
Capriël Nederland
meiller
Middelbos
Autoboek International
vdl
rino
advertise
terberg
Hoornweg
Trailned
Knapen
Cuppers
Sluitsnel
Trucks.nl