home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Bremach Brick 4x4: slimme david

Italiaanse multifunctionaliteit

Italië is niet alleen het land van de pasta en de chianti, maar ook van een heel eigen type alwielaangedreven kleine bedrijfsauto, die er door de bergboeren en de aannemers wordt gebruikt. Kenmerken van die Italiaanse voertuigjes zijn hun enorme terreinwaardigheid, robuuste constructie en multifunctionaliteit. Wij reden een dagje met zo'n truck - de Bremach Brick 4x4.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 21
Uitgave datum: 03.04.2003
Jaargang: 54


Eenvoudig concept


In Italië houdt een flink aantal bedrijven zich bezig met de bouw van kleine alwielaangedreven voertuigen, die vooral in de bergen en de sneeuwrijke gebieden worden ingezet, maar ook door aannemers worden gebruikt als bijvoorbeeld werktuigdrager.
Antonelli, SCAM, Effedi, Bonetti zijn namen die dan spontaan te binnen schieten. Eén van bedrijven in dit segment met de langste staat van dienst is Bremach, bouwer van nogal hoekige voertuigen met een aantal sterke punten.
De Bremach onderscheidt zich van de concurrentie bovendien doordat het model aardig in de buurt komt van dat van een torpedovoertuig: de motor zit onder een vrij lange motorkap. Bremach levert de Brick 4x4 in een groot aantal uitvoeringen - zelfs een dubbele cabine zit in het programma.
De cabine bestaat grotendeels uit plaatwerk dat ongetwijfeld op de zetbank zijn vorm heeft gekregen. Daardoor kon er met de vormgeving weinig gespeeld worden, de cabine oogt behoorlijk recht-toe-recht-aan, met uitzondering van de motorkap uit kunststof, waar een poging is gedaan tot enige vormgeving.
Die simpele cabine geeft de Bremach niet alleen een robuuste uitstraling, maar het levert ook een relatief ruime cabine op. Bij uitbundiger vormgegeven cabines gaat veel van de inwendige ruimte verloren in dikke binnenpanelen, die aansluiten op de vormgeving van de buitenbeplating. Bij de Bremach cabine wordt de vlakke buitenkant van de cabine gecompenseerd door een net zo vlakke binnenkant, met daartussen het bedieningsmechanisme van de zijruiten en de bediening van de deursloten. Zo levert die ingetogen stijl in de vormgeving zijn voordelen op in de vorm van ruimtewinst.

Eigen componenten


Eén van de opvallende details van Bremach is dat ze veel eigen componenten gebruiken, meer in elk geval dan de meeste concurrenten, die assen en verdeelbakken van derden gebruiken - bijvoorbeeld Hurth of Carraro assen.
Bremach bouwt al jarenlang haar eigen assen en verdeelbak. Die componenten zijn robuust bemeten - ze moeten niet alleen bestand zijn tegen werken onder behoorlijk zware omstandigheden in bijvoorbeeld bergachtig gebied, maar bovendien levert Bremach haar voertuigen in verschillende gewichtsklassen. Voor die verschillende gewichtsuitvoeringen zullen ze vast niet allemaal nieuwe assen en andere componenten ontwikkelen, maar zo veel mogelijk gebruik maken van dezelfde componenten. De variaties in gewicht zijn vooral een kwestie van een aangepaste vering en banden.
Geïmporteerd wordt de Bremach in Nederland door GINAF Service BV in Ederveen, die hem levert met een wielbasis van 2600 of 3000 mm en een GVW van 3,5 of 5 ton. Het voordeel van de eerste gewichtsvariant is uiteraard dat hij met een klein rijbewijs te rijden is, terwijl voor de vijftonner een groot rijbewijs nodig is. Het maximale treingewicht bedraagt resp. 7000 en 8500 kg.

Aangedreven wordt de Bremach door een Sofim 2,8 liter common rail dieselmotor, dezelfde diesel die ook wordt gebruikt in de Iveco Daily. Achter die motor zit als basistransmissie een ZF vijfversnellingsbak - ook helemaal conform de Daily specificatie. Dat betekent dat je voor het onderhoud van de Bremach in principe bij een Iveco dealer terecht kunt.
Eigen Bremach producten zijn de tussenbak en de voor- en achteras. In die tussenbak zijn twee vertragingen ondergebracht, naast de aandrijving van de voor- en achterwielen, waarbij de voorwielaandrijving bij lage snelheid rijdend in- en uitschakelbaar is. De eerste reductie is een gewone terreinreductie, die de overbrenging min of meer halveert. Daarnaast is er een apart inschakelbare kruipgang die de snelheid nog verder reduceert tot een tempo dat in de laagste versnelling al aardig in de buurt van "stapvoets" komt. Daardoor is de Bremach ook heel goed in te zetten in het wegenonderhoud en andere vormen van werk waar een combinatie van een lage rijsnelheid en de mogelijkheid om werktuigen aan te drijven, belangrijk is.

Veelzijdigheid


In totaal heeft de aandrijflijn van de Bremach Brick 4x4 20 schakelmogelijkheden. Eventueel is nog een planetaire voorschakelgroep te leveren, die het aantal versnellingen nog eens verdubbelt en rijden met een kruipgang mogelijk maakt, waarbij je als chauffeur naast het voertuig kunt lopen.
In combinatie met handgas levert het een machine op die buiten de cabine heel goed qua snelheid te regelen is; tegelijkertijd kan het handgas worden gebruikt voor het regelen van de snelheid van allerlei werktuigen die zijn aangebouwd. Want dat is de belangrijkste functie van de Bremach Brick 4x4: het meenemen en aandrijven van allerlei machines en materieel voor de bouw en de wegenbouw, het wegonderhoud, landschapsverzorging, gemeenten en andere overheden, en zelfs bouwers van infrastructuur voor de spoorwegen. Het is allemaal als optie beschikbaar, of te ontwikkelen zodra er vraag naar is vanuit de markt.

Het grote voordeel van de Bremach is dat hij zich op de weg gedraagt als een normaal wegvoertuig, hij haalt probleemloos in de hoogste versnelling een snelheid van 120 km/uur, en in het terrein een doordouwer is die echt overal komt. Bovendien is hij met een totale voertuigbreedte over de cabine van 1700 mm mooi smal, en dankzij een forse wielinslag van tegen de 50 graden heel wendbaar. Die wendbaarheid is nog verder te vergroten door ook achterwielbesturing te specificeren, een van de opties die Bremach te bieden heeft.
Door de voertuigbreedte van maar 1700 mm is het in de Bremach-cabine niet overdreven ruim in de breedte. In de lengte daarentegen is er voldoende verstelruimte voor de Isri-stoel. Verder is de Bremach natuurlijk vooral een werktuig, en is er de nadruk gelegd op een zo praktisch mogelijke indeling van het interieur. Dat betekent bijvoorbeeld een vlak dashboard, waarin alle noodzakelijke meters en schakelaars een plaats vinden, maar waar geen ruimte is voor allerlei speeltjes zoals flessen- of bekerhouders of elektronische snufjes, omdat de doorsnee aannemer of loonwerker er weinig behoefte aan zal hebben.

Stevig chassis


Daar staat tegenover dat de Bremach wel een chassisraam heeft dat op die inzet is afgestemd. Het bestaat uit twee buisvormige langsliggers, versterkt met eronder gelaste U-profielen, die een grote torsiestijfheid bieden terwijl vuil weinig grip krijgt op de ronde stalen buizen - je spuit het er vrij makkelijk af.
Om het chassis licht te houden hangen de aandrijflijncomponenten niet op dwarsprofielen, maar zijn ze zo veel mogelijk aan steunen gemonteerd, die aan het chassisraam zijn gelast. Daardoor wordt ook de bodemvrijheid onder de verdeelbak maximaal.
De Bremach is te leveren met een aantal PTO-mogelijkheden, varirend van een door de motor aangedreven koppelingsonafhankelijke PTO voorop, met een elektromagnetische koppeling, tot een aftakas vanaf de verdeelbak naar de achterkant van het chassis. Verder is een hydraulisch systeem leverbaar, dat vanaf de tussenbak naar voren loopt en gebruikt kan worden voor de aandrijving van allerlei werktuigen met een hydraulische hef- en daalvoorziening of met hydraulische aandrijving.
De rijeigenschappen op de weg van de Bremach Brick zijn redelijk goed: de wielbasis is relatief kort en de vering bestaat uit paraboolveren voor en achter, dus een supercomfortabel rijgedrag kan je van de Brick niet verwachten. Maar in de praktijk valt het toch niet tegen, de Brick is op de doorsnee weg redelijk schokvrij te rijden.

Helemaal is zijn element is de Bremach Brick in het terrein, door zijn enorme bodemvrijheid hobbelt hij vrij probleemloos overal overheen, maar is hij ook goed in staat om steile hellingen te nemen.
Voor heeft hij een oprijhoek van 51 graden, de afrijhoek achter bedraagt zelfs 55 graden. De doorwaaddiepte bedraagt volgens de specificatie van de fabrikant 1,2 meter, terwijl hij hellingen tot 100 procent (135 graden) zonder moeite neemt. Kortom, een terreingigant van de eerste orde.
Standaard staat de Bremach Brick 3,5 ton op 215/75R banden, als optie zijn 225R17,5 banden te leveren; bij de vijftonner wordt die laatste maat standaard gemonteerd. Bremach levert de Brick standaard met geventileerde schijfremmen op de vooras en trommelremmen achter, beide met hydraulische bediening. GINAF Service kan de Bremach compleet met een kipperlaadbakje van Scattolini leveren, of met een open laadbak.

Handwerk


Bij de bedrijfsauto's is er nog maar zelden sprake van handwerk, de meeste voertuigen worden tegenwoordig in grote aantallen op de lopende band geassembleerd.
De Bremach vormt op die regel een uitzondering, hij wordt vrijwel geheel met de hand in elkaar gezet. Dat begint bij het chassis, dat helemaal met de hand wordt gelast, en eindigt bij de cabine, die ook vrijwel geheel met de hand in elkaar wordt gezet en afgewerkt.
Op de Nederlandse markt was Bremach tot nu toe een onopvallende nichespeler, je komt ze hier en daar wel eens tegen, maar een grote marktbekendheid hebben ze in de twaalf jaar, dat het merk in Nederland vertegenwoordigd is, nog niet echt kunnen opbouwen. Als alternatief voor bijvoorbeeld een Unimog hebben ze een zekere reputatie gevestigd onder de aannemers, loonbedrijven en gemeentes, maar in de rest van de markt heeft Bremach zich nog niet echt kunnen manifesteren. De komende jaren moet dat anders worden, de bedoeling is om de verkoop van de Bremachs op te stoten naar zo'n 50 eenheden per jaar. Dat zullen niet uitsluitend meer Brick 4x4 voertuigen zijn, maar ook de nieuwe Bremach Job, een 4x2 voertuig die de robuustheid van de Brick moet combineren met een comfort en rijeigenschappen die meer in overeenstemming zijn met die van wegvoertuigen.

Samenvattend


De Bremach Brick 4x4 is een van die bedrijfsauto's die nog steeds een heel uniek en eigen karakter hebben - niet alleen door zijn unieke uiterlijk en constructie, maar ook door de enorme terreinwaardigheid die dit voertuigje biedt. Het is een offroader die menig gerenommeerd merk op dit gebied naar de kroon steekt, en koppelt die eigenschappen aan een redelijk aantrekkelijke prijs. Een David die menige Goliath te slim af is. Dat maakt de Bremach Brick wel heel erg sympathiek.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

rdd
HEBIC
advertise
meiller
Trucks.nl
Trailned
rino
Autoboek International
facebook
Knapen
Hoornweg
snapon
Capriël Nederland
Middelbos
vdl
Cuppers
Sluitsnel
terberg
almic
vako
scania