home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Scania K124 Irizar PB: spaanse pracht

Leverbaar in vijf lengtes en twee hoogtes

Na een jaar van testen in eigen land waagt Irizar de stap om met haar nieuwe PB de exportmarkten op te gaan. Uiteraard weer in samenwerking met Scania Bus, die de chassis levert en verantwoordelijk is voor de service van de Irizars in een aantal Europese landen, waaronder Nederland. Wij waren een dagje op pad met deze nieuweling.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 19
Uitgave datum: 06.03.2003
Jaargang: 54


Voorzichtig


Bij Irizar hebben ze de introductie van de PB heel voorzichtig aangepakt, in die zin dat hij na de introductie niet meteen op alle markten werd aangeboden, maar in eerste instantie dicht bij huis werd gehouden om eventuele kinderziekten er snel uit te kunnen halen en te voorkomen dat zulke problemen een smet op het blazoen van Irizar zouden kunnen werpen. Want de Spanjaarden hebben een reputatie als bouwers van kwalitatief hoogwaardige bussen en willen die graag zo houden.

Maar die aanloopperiode is inmiddels voorbij, Scania Bus en Irizar bieden de nieuwe PB, afkorting van de Baskische woorden "Produkto Berria" ofwel "nieuw product" nu in heel Europa aan, en hopen er behoorlijk mee te scoren. De doelstelling voor de Nederlandse markt is om er zo'n tien te verkopen dit jaar. Het is een voorzichtige doelstelling, die er rekening mee houdt dat de overige Irizar producten voorlopig ook nog leverbaar zijn, de prijs van de Scania met Irizar PB carrosserie niet tot de laagste behoort, en de Nederlandse toerbusmarkt dit jaar waarschijnlijk geen topmarkt zal zijn, gezien de economische malaise van het moment. Aan de andere kant - op vakanties wordt er weinig bezuinigd, dus misschien valt het allemaal toch nog mee en halen ze bij importeur Beers deze doelstelling op hun sloffen.
De kopers van een Irizar PB krijgen in elk geval een bus die vermoedelijk weinig kinderziektes zal kennen. Hij kwam in februari 2001 op de Spaanse markt, waar er inmiddels 610 stuks zijn afgeleverd die redelijk nauwkeurig door de mensen van Irizar werden gevolgd. Op die manier konden problemen worden aangepakt vóór de PB op markten terecht kwam waar het verhelpen ervan wat meer moeite zou hebben gekost.

Verschillende uitvoeringen


Bussen zijn geen serieproducten. Zat het verschil hem vroeger vooral in de uitvoering van het interieur, tegenwoordig is er ook keus uit voertuiglengtes, door de vrijheid die de wetgever op dat terrein biedt.
Een voertuiglengte van 12 meter is niet meer de enige optie, de nieuwe Irizar PB is leverbaar in maar liefst vijf verschillende lengtes en twee hoogtes. Als tweeassige bus is de Irizar PB te leveren met een lengte van 12,00, 12,20 en 12,90 meter; als tandemasser met een lengte van 12,00, 12,20, 12,90, 13,90 en 15,00 meter. In de High-versie hebben de bussen een hoogte van 3,65 meter, bij de Superhigh versie is die 3,88 meter hoog.
Al deze bussen worden gebouwd op een modulair Scania K124 chassis - dat dus in grote lijnen bij alle varianten hetzelfde is. Het enige verschil is de afstand tussen de voor- en de achtermodule.
Aangedreven wordt de bus door een Scania DC12 01 420 motor, een 11,7 zescilinder diesel met een hoogste vermogen van 309 kW (420 PK) bij 1900 tpm en een hoogste koppel van 2000 Nm tussen 1100 en 1300 tpm.

Achter die motor zit een Scania GR801 versnellingsbak met Opticruise schakeling. Met die Opticruise loopt Scania nog niet helemaal in de pas met concurrenten wat betreft bediening, bij het wegrijden en tot stilstand brengen moet de koppeling nog worden bediend, terwijl de meeste concurrenten de bediening van de koppeling ook in die beide fasen al hebben geautomatiseerd. Daartussen gebeurt alles door de elektronische regeling, ze ontkoppelt, schakelt de volgende versnelling en laat de koppeling weer opkomen. De snelheid waarmee de koppeling en de versnellingsbak worden bediend, hangt een beetje af van de energie waarmee de chauffeur het gaspedaal bespeelt: houdt hij er een vlotte rijstijl op na, dan speelt Opticruise daar op in door wat sneller te schakelen. Is zijn rijstijl wat rustiger, dan gebeurt ook het koppelen en schakelen met wat meer bedachtzaamheid.
Gaat het de chauffeur allemaal niet snel genoeg, of wil hij om wat voor reden dan ook tussentijds ingrijpen, dan kan dat: met het Opticruise schakelpookje is op elk moment een versnelling op of terug te schakelen.

Comfortabel


Wat rijeigenschappen betreft is de Irizar PB op Scania K124 chassis een aangename bus. Met onafhankelijke wielophanging voor en luchtvering met een breed verenspoor achter biedt hij een uitstekend veercomfort.
Onze testbus was geladen tot een totaalgewicht van 18 ton, het maximale GVW bedraagt 19 ton. Bij die gewichten is er weinig neiging om te gaan hangen in de bochten. Van invloed is ook het relatief lage zwaartepunt door de laag gehouden vloer, en door een goede verdeling van het gewicht over de voor- en achteras. De aandrijflijn beschikt over voldoende vermogen en trekkracht om de bus een zeer hoge gemiddelde rijsnelheid te geven; de motor is bovendien bijzonder elastisch, hij zakt probleemloos terug naar zo'n 1000 omwentelingen per minuut en pakt daar de draad weer op zonder terug te schakelen.

Nu betekent die soepelheid voor de chauffeur niet zo veel, omdat de bus Opticruise heeft - het heeft geen effect op het aantal schakelhandelingen dat hij moet uitvoeren, omdat die sowieso al tot een minimum zijn beperkt. Wel zal het effect hebben op het verbruik. Schakelen kost per definitie brandstof, beperking van het aantal schakelmomenten bespaart dus brandstof, ook met een elektronisch geschakelde transmissie.
Voor de passagiers is de PB ook een bijzonder comfortabele bus, Irizar biedt de mogelijkheid om stoelen naar keuze te monteren, wat elke ondernemer de mogelijkheid biedt om precies het comfort in te bouwen dat hij voor zijn klanten wenselijk acht.
Een van de nadelen van de vormgeving van de Irizar PB carrosserie is, dat de daklijn aan de voorkant vrij ver naar beneden loopt. Dat betekent een beperkt zicht voor de passagiers op de voorste stoelrijen naar voren. Om hen toch een indruk te geven van datgene wat er zich voor de bus aan landschappelijk en ander schoon ontvouwt, is er in de voorkant van de bus een camera gemonteerd, die een beeld projecteert op de tv's in de bus.
Het geluidsniveau in de bus was met 69 dB(A) achterin, 68 dB(A) bij de middendeur en 66 dB(A) voorin bij 80 km/uur redelijk laag. Irizar garandeert in de hele bus een geluidsniveau van 66 dB(A) bij die snelheid, alleen wordt daarbij niet aangegeven hoe dat niveau wordt gemeten. Bandenkeuze, het soort wegdek en de windsnelheid hebben bij elk voertuig een behoorlijke invloed op het gemeten geluidsniveau, dus ook bij de Irizar PB.

Werkplek voor de chauffeur


Boven elke twee passagiersstoelen bevindt zich een verlichtings- en ventilatiecluster; de laatste is aangesloten op het Hispacold air-conditioning systeem en op de verwarming - o.a. een Webasto standkachel - en de ventilatie. Het hele systeem houdt de bus keurig op temperatuur en de lucht droog. Voor de chauffeur is er een aparte instelling van de verwarming en ventilatie.
Het dashboard maakt een wat tweeslachtige indruk. Het eigenlijke instrumentenpaneel is een vrij zakelijke aangelegenheid, overgenomen van de Scania trucks. Daarentegen zien de modules links en rechts, met o.a. de bediening voor de verwarming en de ventilatie en het audiosysteem, er fraai vormgegeven uit, passend in de stijl van de rest van de bus.
Een typische truckoplossing is ook de positie van de bedieningshendel van de retarder. Hij zit vrij hoog rechts op het dashboard, wat betekent dat de chauffeur zich enigszins naar voren moet bewegen om hem te kunnen bedienen. Een plek op de stuurkolom zou logischer zijn geweest. De bediening van de retarder gebeurt deels ook met het rempedaal, is hij ingeschakeld dan zit hij in de eerste fase van het rempedaal.

Een aparte deur links voor de chauffeur heeft de Irizar PB niet, wel volop bergruimte voor de chauffeur die er veel van zijn eigen spullen in kwijt kan. Een klein elektrisch op en neer te bewegen ruitje geeft net voldoende ruimte om bijvoorbeeld munten in een parkeerautomaat te kunnen stoppen of bij een tolpunt af te kunnen rekenen, maar voorkomt dat er een forse hoeveelheid koude lucht op de chauffeursplek de bus binnenstroomt.
Het zicht in de spiegels is uitstekend - lastig punt is altijd de positionering van de spiegels. Een positie die onder normale omstandigheden een uitstekend zicht biedt, kan in bijzondere situaties weer net onvoldoende zicht opleveren. Zo hangt de linker spiegelset in sommige situaties nèt in het blikveld van de chauffeur. Door de bank genomen echter leveren ze een uitstekend zicht op om de hele voor- en zijkant van de bus heen.

Mooie vormgeving


Wat bij de Irizar PB vooral opvalt is de mooie vormgeving van zowel de buitenkant als van het interieur.
Bij de PB is die vormgeving geen doel op zich, er is ook een slim gebruik van gemaakt. Zo zit in de bolling van de voorkant de instroomopening van de verwarming op een zodanige plaats, dat hij niet opvalt maar wel voldoende lucht naar binnen laat. In de voorbumper weggewerkt is de klep voor het reservewiel; ernaast zitten de beide koplampunits, die heel gemakkelijk naar buiten te draaien zijn voor het verwisselen van een lamp. Achterop de bus zit een soort spoiler die de vervuiling van de achterruit moet tegengaan, en dat ook effectief doet.

Voor op het dak zit een verhoging, waarin de Hispacold air-conditioning is ondergebracht. Ook het interieur ziet er riant uit, met fraaie gebogen lijnen en een goede afwerking van de panelen. Hier en daar steekt er een afdekking van een schroef uit, maar dat zijn details die de pret over het algehele karakter van de vormgeving niet drukken: de Irizar PB is zonder meer een mooie bus, met een heel eigen stijl.
De eigen massa van de bus is met 14.300 kg enigszins aan de hoge kant, het betekent dat er weinig gewicht over is voor de passagiers en de bagage, nl. maar zo'n 4700 kilo bij een totaalgewicht van 19.000 kilo. Dat is niet overdreven veel. Kies je voor een lengte van meer dan 12 meter, dan zit je al gauw vast aan een uitvoering met een tandemstel achter, wil je aan de veilige kant blijven en zowel in de winter als in de zomer probleemloos kunnen vervoeren door heel Europa.

Samenvattend


Qua vormgeving en uitvoering behoort de Irizar PB op Scania K124 chassis tot de topklasse; het is een bus die zich kan meten met de koplopers. Vraag is alleen of de Irizar PB net zo waardevast is en een behoorlijke restwaarde opbrengt. Want op de exploitatiekosten is dat van doorslaggevende invloed. Als importeur Beers de vervoerders daarover de nodige zekerheid weet te verschaffen, staat niets een succes van de Irizar PB op de Nederlandse markt meer in de weg.

 

 

     

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

advertise
Trailned
facebook
baat
snapon
almic
HEBIC
scania
Hoornweg
Middelbos
Trucks.nl
terberg
Capriël Nederland
Autoboek International
Cuppers
rdd
vdl
rino