home

abonnement

mediakaart

verschijningsdata

adverteren

nieuwsbrief

colofon

tarieven ATW.nl

Renault Midlum 180.12C: kant en klaar

compleet opgebouwd geleverd

Op de Bedrijfsauto-RAI 2000 lanceerde Renault de Midlum, als opvolger van de Midliner. Inmiddels heeft deze nieuwe distributietruck zich ontpopt als een redelijk succesvolle auto. Renault heeft de afgelopen twee jaar behoorlijke aantallen geregistreerd op de Nederlandse markt. Maar ze zouden nog wel wat meer willen - daarom is de Midlum inmiddels ook leverbaar als compleet opgebouwde auto, kant-en-klaar om zo in te zetten. Wij waren een dagje op pad met zo'n kant-en-klare variant, en bekeken hem goed op zijn details.

Testrapport informatie:

Uitgave nummer: 18
Uitgave datum: 20.02.2003
Jaargang: 54


Kögel bak


Dat je als importeur/dealer een compleet product tracht af te leveren, heeft een paar belangrijke redenen.
Eén van de factoren, die een rol speelt, is snelheid - wanneer je als klant een compleet opgebouwde bedrijfsauto kunt afhalen bij een dealer, is hij inzetklaar. Je hoeft niet meer eerst naar de opbouwfabrikant voor een carrosserie, maar kunt hem meteen gebruiken. Bovendien is het voor de klant interessant, omdat je te maken hebt met één leverancier, die de productaansprakelijkheid heeft voor zowel het chassis als de carrosserie. Derde, niet onbelangrijke aspect: je hoeft als klant niet twee keer prijsonderhandelingen te voeren, maar sluit de hele overeenkomst in één keer af met de dealer van het betreffende merk.
Voor de dealer is het een interessante optie, omdat hij niet alleen de marge over het chassis bij zijn bedrijfswinst kan tellen, maar ook over de opbouw. Verder levert de opbouw, vooral als hij voorzien is van laad- en loshulpmiddelen, extra omzet op voor de werkplaats, omdat het gehele voertuig uiteraard onderhouden wordt door de dealer die het heeft geleverd.
Voor zowel de dealer als de vervoerder/eigenvervoerder kan het dus een win/win-situatie zijn, als een chassis compleet met opbouw als totaalpakket wordt besteld bij de eerste.

Compleet afgewerkt


Het afsluiten van dit soort overeenkomsten is voor de dealer/importeur en voor de toeleverancier van de opbouw interessant door het volume, dat het oplevert. Daarom is het in wezen alleen mogelijk met een gestandaardiseerde opbouw, die in redelijke aantallen kan worden geproduceerd door de carrosseriebouwer.
Het aanbod beperkt zich dan ook over het algemeen tot een simpele, geïsoleerde opbouw, of een eenvoudige gesloten carrosserie voor stukgoedvervoer. Voor een gespecialiseerde opbouw kom je uiteindelijk toch weer bij de carrosseriebouwer terecht. Zo'n voorbeeld van een standaard opbouw is de Kögel bak, die Renault levert op het Midlum chassis, als er gekozen wordt voor zo'n totaalpakket.
Over de kwaliteit van deze Kögel bak valt niet te twisten - hij is opgebouwd op een stalen hulpframe en heeft een laadvloer uit 21 mm dik watervast verlijmde multiplex, die bestand is tegen pompwagens met een aslast tot 1500 kg. Het kopschot en de zijwanden bestaan uit plywood, dat van binnen en buiten is afgewerkt met glasvezelversterkte polyester. Aan de binnenkant is de laadbak voorzien van een schampplaat rondom, met een hoogte van 200 mm. Het dak is lichtdoorlatend en rust op aluminium togen.
Een van de eerste dingen die we doen bij een testauto, is het goed bestuderen van de specificatie, en deze vergelijken met die van andere trucks uit deze gewichtsklasse. Daaruit blijkt bijvoorbeeld, dat de Renault Midlum ronduit een lichte truck is. De eigen massa van de chassis/cabine bij onze testtruck, een Midlum 180.12 met een wielbasis van 5148 mm, was volgens de specificatie niet meer dan 3799 kg. De meeste concurrenten zijn op z'n minst enkele tientallen kilo's zwaarder. Compleet met opbouw weegt de auto 6220 kg - bij een totaal GVW van 11990 kg betekent dat een nuttig laadvermogen van 5770 kg.
Die relatief lage eigen massa geldt bij Renault voor een Midlum met Global cabine, een cabine met een totale lengte van iets meer dan twee meter inclusief spoilers.

Distributiesegment


Het Midlum programma is bestemd voor de gewichtsklassen van 6 tot 16 ton GVW, en sluit daarmee aan de onderkant aan op het Master programma en aan de bovenkant op de Premium.
Belangrijkste toepassing voor trucks uit deze gewichtsklassen is het distributievervoer, daar is de Midlum dan ook op geoptimaliseerd. Zo zit de cabine mooi laag op het chassis gemonteerd, zodat je makkelijk in en uitstapt. De cabine van de Midlum wordt, net als die van de Premium, geproduceerd in de Renault fabriek in Blainville sur Orne, Normandië.
Het Midlum-programma bestaat uit een groot aantal uitvoeringen, dat is te specificeren op basis van drie verschillende chassisframes het B frame voor de lichtste uitvoeringen, het C' frame voor de 12 tonners zoals onze testtruck, en het C frame voor de overige varianten.

De 12 tons Midlum die wij reden, heeft standaard het C' frame, met 70 procents banden rond velgen met een diameter van 17,5 inch. Dat levert een chassishoogte op van 938 mm onbelast en 778 mm belast. Hij biedt keus uit acht verschillende wielbases van 3070 tot 6480 mm en een nuttig laadvermogen dat varieert van 8543 tot 8041 kg, bij een GVW van 11.990 kg.
Verder bestaat het keuzepakket uit drie verschillende cabines. Naast de dagcabine zijn er de 400 mm langere Global cabine, die op onze testtruck prijkte, en een vierdeurs dubbele cabine met ruimte voor 6 tot 7 personen. De Global cabine is in vier verschillende uitvoeringen te leveren: Office, Relax, Night en Utility onze testauto had een Global cabine in de eerste uitvoeringsvariant, met extra bergruimte en ruimte voor een laptop achterin.
Onze testauto werd aangedreven door een viercilinder dCi4 motor met een vermogen van 128 kW (174 PK) bij 2500 tpm en een hoogste koppel van 580 Nm bij 1900 tpm. De motor is voorzien van een VMAC elektronische inspuitregeling en common rail inspuiting. Achter deze motor monteert Renault een zesgangs Eaton 4106A transmissie met overbrengingsverhoudingen van 9,03:1 tot 1,00:1. De eigen P920 Renault achteras heeft een eindoverbrenging van 3,15:1.
Met deze aandrijflijn zit je bij een snelheid van 80 km/uur op zo'n 1600 tpm, ofwel mooi midden in het zuinige gebied van de motor, dat loopt van 1300 tot 1700 tpm. Met een gemiddeld verbruik van 18,3 liter per 100 km doet de Midlum het met deze motor niet verkeerd.

Rijeigenschappen


Ook wat het rijcomfort betreft is de nieuwe Renault Midlum een bijzonder aangename auto.
Met paraboolveren voor en luchtvering achter, gecombineerd met stabilisatoren en schokdempers, heb je een veersysteem dat goed presteert wanneer de auto helemaal geladen is, maar ook garant staat voor goede rijeigenschappen bij een gedeeltelijk beladen of lege auto. Een component waar je als chauffeur in de praktijk uiteraard ook veel gebruik van maakt, zijn de remmen. Renault op de 12 tons Midlum standaard luchtdrukbediende schijfremmen met geventileerde remschijven rondom. Dat remsysteem voldoet in de praktijk perfect, het is uitstekend te doseren en houdt de auto keurig op koers bij het afremmen door een mooi gelijkmatige verdeling van de remkracht over alle vier wielen.
Bijzonder aangenaam is ook de besturing van de Midlum, die wat de bekrachtiging betreft zodanig is afgeregeld dat de druk groter wordt naarmate de wielinslag toeneemt. Rond de middenstand stuurt hij lekker strak, zodat je niet constant hoeft te corrigeren, terwijl de invloed van de bekrachtiging toeneemt naarmate je het stuur verder naar de uiterste wielinslag draait. Daardoor is de Midlum heel makkelijk te manoeuvreren, ook bij lagere snelheden. De draaicirkel bedraagt bij een wielbasis van 5150 cm zo'n 19 meter.

Ook een belangrijk comfortaspect is het geluidsniveau in de cabine. In de Midlum cabine maten we bij 80 km/uur niet meer geluid dan 68 dB(A), wat een aanmerkelijke verbetering is vergeleken met de voorganger, die boven de 70 dB(A) zat. In een cabine met een laag geluidsniveau kun je als in alle rust je werk doen, waardoor je minder snel vermoeid raakt en het hoofd koel houdt.
Doorslaggevend voor het werkplezier van de chauffeur in de cabine is echter zijn zitpositie. In de Midlum met Global cabine is niet alleen het stuur verstelbaar, maar de chauffeursstoel zelf is 400 mm in de lengterichting te verplaatsen. Zelfs voor de meest langbenige chauffeur is dankzij deze verstelmogelijkheden een ideale zitpositie te creëren in deze cabine.

Aangename werkplek


Over de verder indeling van de werkplek voor de chauffeur valt er ook weinig anders dan positief te praten.
De instrumenten en schakelaars zijn keurig verdeeld over een instrumentenpaneel dat zich direct in zijn blikveld bevindt, en een blok met schakelaars dat onder een hoek rechts op een console op het dashboard is geplaatst. De bediening van het verwarmings en ventilatiesysteem bevindt zich op de voorkant van die console.
De spiegelverstelling zit op een goed bereikbare positie op de portierbekleding. De spiegels zijn niet alleen van binnenuit elektrisch verstelbaar, maar ook elektrisch verwarmd. Bovenop diezelfde portierbekleding bevinden zich de schakelaars van de elektrische zijruitbediening.
Om het schoonhouden van de voorruit voor de chauffeur makkelijk te maken zijn in de bumper twee forse en brede treden uitgespaard. Vasthouden doet men zich daarbij aan bovenrand van de grille.
De Midlum is ook een praktische auto, in die zin dat het uitzicht naar alle kanten uitstekend is. Door de ver naar beneden doorgetrokken zijruiten, grote voorruit en een goed gekozen positionering van de spiegels heb je een uitstekend zicht op de directe omgeving van de truck.

Tot de handige details van de Midlum cabine behoort ook het schrijfplankje op het stuurwiel, makkelijk om een tachograafschijf in te vullen of even snel de administratie bij te werken. Het is een van die kleine, doordachte details die van de Midlum een bijzonder praktische auto maken waar je als chauffeur heel vlug aan zult wennen en niet snel zult willen inruilen voor een ander.

Samenvattend


De Renault Midlum is een bijzonder aangename auto om in te rijden - we kunnen niet anders concluderen. Bovendien ontpopte hij zich als een relatief zuinige auto. Derde aantrekkelijke aspect is de vormgeving, de cabine oogt zowel van binnen als van buiten goed. In al die aspecten is de Renault Midlum gewoon af. Door hem met opbouw te leveren is hij ook fysiek compleet - een kant-en-klare auto dus.

 

 

     

 

 

     

 

 

     


© Atw.nl - Copyright 2006-2019, All right reserved. Schrijfveer Media Groep B.V.

scania
advertise
Autoboek International
facebook
snapon
terberg
rdd
almic
Middelbos
Trailned
HEBIC
vdl
Cuppers
rino
Trucks.nl
Hoornweg
Capriël Nederland
baat
Anema Trucks & Spare Parts